Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Drobne usterki w liście:
Elizabeth zwodowano wprawdzie w 1706, ale już 14 kwietnia, więc zbudowano go jeszcze przed wprowadzeniem Ustalenia z 1706. Zamiast niego ową dwunastkę uzupełniał Revenge, którego budowę zaczęto w 1716.
Dane projektowe: 150’0” x 41’1,75” x 17’4”, tonaż 1110 ton. Załoga: 440. Do 1716 zakładano, że w czasie pokoju artyleria będzie redukowana z 70 do 62 dział, a załoga do 320 ludzi. Uzbrojenie: 24 x 24-f, 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na pokładzie rufówki 4 x 3-f. Od 1716: 26 x 24-f, 26 x 12-f, 14 x 6-f, 4 x 6-f. Rzeczywiste uzbrojenie poszczególnych okrętów często od tego bardzo odbiegało.
Losy indywidualne – później.

Uzupełnienia do typu Emerald:
Dane projektowe: 237’0” x 52’0” x 16’8”, tonaż 2852 tony; załoga: 550-600; uzbrojenie: 30 x 8” (65 cwt), 20 x 32-f (56 cwt) i jedno obracane działo 68-f (95 cwt); dwucylindrowy silnik poziomy o mocy 600 koni nominalnych.
Emerald - zbudowana w Deptford; silnik firmy Miller, Ravenhill & Salkeld, o mocy 2323 koni indykowanych; wymiary rzeczywiste 237’0” x 52’6,5” x 16’8”; tonaż 2914 ton, wyporność 3503 tony. Sprzedana na rozbiórkę 1869.
Melpomene – zbudowana w Pembroke, silnik z tłokami rurowymi, firmy John Penn & Son, o mocy 2171 koni indykowanych; wymiary rzeczywiste 237’0” x 52’1” x 16’8”; tonaż 2861 ton, wyporność 3829 ton. Sprzedana na rozbiórkę 1875.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy okrętów 70-działowych z Ustalenia 1706:
Nassau – zwodowany w Portsmouth 9.01.1707, rzeczywisty tonaż 1104 tony, rozebrany 1736 (i przebudowany 1740).
Captain - zwodowany w Portsmouth 6.07.1708, rzeczywisty tonaż 1121 ton, rozebrany 1720 (i przebudowany 1722).
Resolution - zwodowany w Deptford 25 lub 26.03.1708, rzeczywisty tonaż 1118 ton, rozbił się w sztormie pod Barceloną 10.01.1711.
Edgar - zwodowany w Rotherhithe 31.08.1709, rzeczywisty tonaż 1120, w wyniku wypadku wyleciał w powietrze na Spithead 15.10.1711.
Grafton - zwodowany w Limehouse 9 lub 12.08.1709, rzeczywisty tonaż 1095 ton, rozebrany 1722 (i przebudowany 1725).
Hampton Court - zwodowany w Rotherhithe 19 lub 27.08.1709, rzeczywisty tonaż 1137 ton, rozebrany 1741 (i przebudowany 1744).
Yarmouth - zwodowany w Deptford 9.09.1709 (przebudowany z okrętu z 1691), rzeczywisty tonaż 1110 ton, hulk od 1740, rozebrany 1768.
Orford – zwodowany w Limehouse 17.03.1713 (przebudowany z okrętu z 1698), rzeczywisty tonaż 1098 ton, rozbił się 14.02.1745.
Royal Oak - zwodowany w Woolwich 14.05.1713 (przebudowany z okrętu z 1690), rzeczywisty tonaż 1106 ton, rozebrany 1737 (i przebudowany 1741).
Expedition - zwodowany w Portsmouth 16.08.1714 (przebudowany z okrętu z 1699), rzeczywisty tonaż 1116 ton, rozebrany 1736 (i przebudowany 1740).
Monmouth - zwodowany w Portsmouth 3.06.1718 (przebudowany z okrętu z 1700), rzeczywisty tonaż 1174 tony, rozebrany 1744.
Revenge - zwodowany w Woolwich 20.11.1718 lub 30.10.1718 (przebudowany z okrętu z 1696), rzeczywisty tonaż 1104 tony, rozebrany 1740 (i przebudowany 1742).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, ogromnie dziękuję za wiadomości o 70-działowcach.
Chciałbym prosić o dane i losy fregat [06.03.1806] LAVINIA, [12.08.1804] COMBATANT, [29.07.1802] ETHALION, [14.12.1799] ACTIVE.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

44-działową fregatę Lavinia zaprojektował francuski konstruktor (emigrant) Jean-Louis Barrallier w 1797. Jej budowa bardzo się przeciągnęła na skutek bankructwa pierwszej stoczni (Jacobsa, w Milford Haven) i w rezultacie zeszła na wodę dopiero 6.03.1806. Tonaż 1172 tony, 158’1” x 40’8,75” x 14’0”. Załoga: 294, potem 340. Uzbrojenie: 30 x 18-f, na pokładzie rufowym 10 x 9-f i 4 karonady 32-f (lub 6 x 9-f i 8 karonad 32-f), na dziobowym 4 x 9-f i 2 karonady 32-f. Służyła aktywnie 1806-1812. Remontowana 1815/1816, potem w rezerwie. Od 1817 klasyfikowano ją jako 50-działową. Od 1836 hulk (lazaret), od 1852 magazyn węgla w Plymouth, zatonęła 1870 po uderzeniu przez parowiec Cimbria linii Hapag.

22-działowy Combatant nigdy nie był fregatą, lecz slupem (w znaczeniu sloop-of-war, czyli de facto korwety) typu, któremu nadał nazwę. Jednostka gładkopokładowa, tylko z malutkim (i nie obsadzonym artylerią) pokładzikiem dziobowym nie sięgającym nawet fokmasztu. Projektant John Stainforth (parlamentarzysta). Tonaż 419 ton, 117’7” x 28’0” x 11’3”. Załoga: 121. Uzbrojenie: 22 karonady 24-funtowe. Zwodowany w stoczni Johna Blunt w Thorne 31.11.1804. Służył aktywnie 1805-1808. Od 1808 hulk (koszary), rozebrany 1816. Z naszego punktu widzenia znacznie ciekawsze losy miał inny okręt typu Combatant, mianowicie zwodowany w stoczni Johna Blunt w Hull (11.1804) 20-działowy Dauntless, który 16 lub 19.05.1807 próbował przełamać francusko-polskie oblężenie Gdańska, osiadł na mieliźnie i został zdobyty przez Francuzów. Tę historię niezwykle ciekawie i ze szczegółami opisał wiele lat temu Jerzy Pertek w książce „Od Wielkiej Karaweli do 19-tysięczników”.

36-działowa fregata Ethalion, zaprojektowana w 1799 lub 1800, została zwodowana w Woolwich 29.07.1802. Tonaż 996 ton, 152’5,5” x 38’0” x 13’0”. Załoga: 264. Uzbrojenie: 26 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 32-f. W aktywnej służbie 1802-1810, remontowana 1810/1811, ponownie w aktywnej służbie do 1815. Od 1823 hulk-więzienie, od 1824 do 1825 koszary, w 1838 zatopiona jako część falochronu w Harwich, gdzie istniała do 1875.

38-działową fregatę Actice zaprojektował w 1794 John Henslow. Tonaż 1059 ton, 150’0” x 39’10,5” x 13’9”. Załoga: 284, potem 315. Uzbrojenie: 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Zwodowana 14.12.1799 w Chatham. W aktywnej służbie 1799-1812, remontowana 1813/1814. Ponownie w aktywnej służbie 1815-1825. Od 1826 hulk (koszary), w 1833 przemianowana na Argo, rozebrana 1860.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź, przepraszam za pomyłkę o typie Combatant (znowu bałagan w notatkach), będę wdzięczny za opis pozostałych dwóch z tego typu, DAUNTLESS i VALOROUS.
Panie Krzysztofie nie mogę sobie poradzić z wytypowaniem 90-działowców zbudowanych według Ustalenia z 1706, bardzo proszę o opis ich danych i losów.
Serdeczne pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dauntless różnił się od Combatant minimalnie wymiarami (117’10” x 28’3” x 11’3”, 427 ton) i uzbrojeniem w 20 karonad 24-funtowych. Jego losy opisałem wcześniej (Pertek podawał bardzo interesujący „ciąg dalszy”, ale już jako statku handlowego).
Valorous (117’4” x 28’2” x 11’3”, 416 ton, 22 karonady 24-f) zwodowano w stoczni Johna Blunt w Hull 11.1804. Służył aktywnie 1805-1814 (od 1808 klasyfikowany oficjalnie jako slup 18-działowy), potem magazyn, sprzedany 1817.

90-działowce zbudowane wg ustalenia z 1706, z miejscami budowy i datami wodowań:
Blenheim (Woolwich, 15.04.1709); Neptune (Blackwall, 6.05.1710); Ossory (Deptford 21.07.1711); Vanguard (Chatham 2.08.1710); Sandwich (Chatham 21.04.1715); Barfleur (Deptford 27.06.1716).
Dane projektowe: 162’ x 47’ x 18’6”, tonaż 1551 ton (rzeczywisty od 1551 do 1576). Załoga 680/500, potem 750. Uzbrojenie (do 1716 miały nosić 96 dział na wojnie i 86 podczas pokoju): 26 x 32-f, 28 x 18-f, 28 x 9-f, na pokładzie rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na pokładzie rufówki 2 x 6-f. Od 1716: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na otwartych pokładach w sumie 12 x 6-f.
Blenheim powstał w wyniku przebudowy liniowca zwodowanego w 1679 jako Duchess. Od 1740 hulk (okręt szpitalny), rozebrany 1763.
Neptune powstał w wyniku przebudowy liniowca z 1683. Rozebrany 1724 (i przebudowany 1730).
Ossory powstał w wyniku przebudowy liniowca z 1682. Przemianowany 1716 na Princess, od 1728 Princess Royal, rozebrany 1763 lub 1773.
Vanguard powstał w wyniku przebudowy liniowca z 1678. Przemianowany 1728 na Duke. Rozebrany 1733 (i przebudowany 1739).
Sandwich powstał w wyniku przebudowy liniowca z 1679. Od 1749 hulk, od 1752 lazaret. Rozebrany 1770.
Barfleur powstał w wyniku przebudowy liniowca z 1697. Od 1753/54 zredukowany do 80-działowca; miał wtedy 700 ludzi i uzbrojenie: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 24 x 9-f, 4 x 6-f. Od 1764 hulk, rozebrany 1783.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam w Nowym Roku, dziękuję za odpowiedź.
Próbowałem wytypować okręty 50-działowe zbudowane według Ustalenia z 1706 i wyszło mi : [1707] COLCHESTER, [1707] SALISBURY, [1707] DRAGON, [1708] FALMOUTH, [1708] RUBY, [1708] CHESTER, [1708] ROMNEY, [1710] PEMBROCKE, [1711] WARWICK, [1711] BRISTOL, [1711] BONAVENTURE, [1711] GLOUCESTER, [1711] ORMOND, [1712] ADVICE, [1713] ASSISTANCE, [1714] WORCESTER, [1714] STRAFFORD, [1716] PANTHER, [1716] DARMOUTH, [1716] ROCHESTER, [1717] SALISBURY, [1717] GUERNSEY, [1717] NONSUCH, [1717] WINCHESTER, [1718] SAINT ALBANS, [1718] NORWICH, [1719] DEPFORD, [1719] WEYMOUTH, [1719] SWALLOW.
Bardzo proszę Panie Krzysztofie o korektę, ich dane i losy, oczywiście powolutku i na raty, ja poczekam. Serdeczne pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1) Lista: nie Colchester (pomimo daty wodowania zbudowany jeszcze wg parametrów z przed Ustaleń z 1706), a zamiast niego Tiger z 1722 (zaczęty w 1718).
2) Dane projektowe: 130’ x 35’ x 14’, tonaż 704 tony. Do 1716 w czasie wojny 280 ludzi i 54 działa (22 x 12-f, 22 x 6-f, na pokładzie rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f), w czasie pokoju 185 ludzi i 46 dział. Od 1716 załoga 300, uzbrojenie: 22 x 18-f, 22 x 9-f, 4 x 6-f i 2 x 6-f.
3) Losy: Salisbury zwodowany w Chatham 3.07.1707, rozebrany 1716 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1717). Dragon zwodowany w Rotherhithe 10.1707, rozbił się 26.03.1711. Falmouth zwodowany w Deptford 26.02.1708, rozebrany 1724 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1729, już wg Establishment z 1719).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Ruby zwodowany w Deptford 25.03.1708. W styczniu 1744 przeklasyfikowany na 44-działowy okręt 5 rangi (20 x 18-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f), przemianowany na Mermaid, sprzedany 1748.
Chester zwodowany w Chatham 18.10.1708. W 1742 przeklasyfikowany na 44-działowy okręt 5 rangi (20 x 18-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f), od sierpnia 1743 okręt szpitalny, rozebrany 1750.
Romney zwodowany w Deptford 2.12.1708, rozebrany 1723 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1726, skonstruowany już wg Establishment z 1719).
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Warwick zwodowany w Rotherhithe 9.11.1711 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1696). Rozebrany 1726 (i przebudowany 1727 na 60-działowiec).
Pembroke zwodowany w Plymouth 18.05.1710. Rozebrany 1726 (i przebudowany na 60-działowiec).
Bristol zwodowany w Plymouth 8.05.1711. Rozebrany 11.1742 lub w 1743.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Bonadventure (Bonaventure) zwodowany w Chatham 18.09.1711 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1699). Przemianowany na Argyle (Argyll) 1716. Rozebrany 1719 (i przebudowany 1720 na następny tej nazwy, skonstruowany już wg Establishment z 1719).
Gloucester zwodowany w Deptford 4.10.1711. Rozebrany 1724 (i przebudowany 1733 - !!! - na następny tej nazwy, skonstruowany już wg Establishment z 1733).
Ormond (Ormonde) zwodowany w Woolwich 18.10.1711. Przemianowany na Dragon 1715. Rozebrany 1733 (i przebudowany na 60-działowiec).
Cdn.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Advice zwodowany w Deptford 8.07.1712. W maju 1744 przeklasyfikowany na 44-działowy okręt 5 rangi (20 x 18-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f) i przemianowany na Milford, sprzedany 1749.
Assistance zwodowany w Limehouse 16.01.1713 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1699). Rozebrany 1720 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1725, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Worcester zwodowany w Deptford 31.08.1714 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1698). Rozebrany 1733 (i przebudowany na 60-działowiec).
Cdn.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Strafford zwodowany w Plymouth 18.07.1714. Rozebrany 1726 (i przebudowany na 60-działowiec).
Panther zwodowany w Woolwich 26.04.1716 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1703). Hulk od 1743 lub 1745, sprzedany 1768.
Dartmouth zwodowany w Woolwich 7.08.1716 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1698). Rozebrany 1733 (i przebudowany na następny te nazwy, z 1741, skonstruowany wg Establishment z 1733).
Cdn.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Rochester zwodowany w Deptford 13. lub 19.03.1716 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1692). Hulk od 1744, przemianowany na Maidstone, rozebrany 1748.
Salisbury zwodowany w Deptford 10.10.1717 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1707). Rozebrany 1724 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1726, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Guernsey zwodowany w Woolwich 24.10.1717 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1696). Rozebrany 1737 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1740, skonstruowany wg Establishment z 1733).
Cdn.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Losy – c.d.:
Nonsuch zwodowany w Portsmouth 29.04.1717 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1696). Od 1740 hulk, rozebrany 1745.
Saint Albans zwodowany w Plymouth 6.03.1718 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1706). Rozebrany 1734 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1737, skonstruowany wg Establishment z 1733).
Winchester zwodowany w Plymouth 10.10. lub 12.11.1717 (powstały w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1698). Od 1744 hulk, rozebrany 1781.
Cdn.
Krzysztof Gerlach
Zablokowany