Strona 2 z 3

: 2010-01-01, 21:54
autor: AvM
Krzysztof Gerlach pisze:Zbudowanie przez Lungley’a fregaty Brilliant (nie Brillant) z 1814 jest CO NAJMNIEJ mocno wątpliwe. Tak kiedyś sądzono (podawał tę informację np. Colledge), lecz współcześnie bardzo poważne nazwiska (Lyon, Winfield, Gardiner) temu stanowczo zaprzeczają, twierdząc, że fregatę tę wykonano w królewskiej stoczni w Deptford. Chyba, że chodzi tu o jakąś inną jednostkę, z innego okresu, nie dla Royal Navy.
Również HMS Cruizer (Cruiser) z 1852 został zbudowany w tej państwowej stoczni.
Takm podaje, w zadmnym ze spisaow nie ma inaaczej. Poniewaz podaje inaczej wieliu autorow sprawdzialem, Nazwiska nie znalazlem w zadnych spisach budowniczych.. A w podanych historiach Rotherhithe bylyby jakas wzmianka. O ile nie ma "na razie" dobrych spisosw stoczniowych to dokumentacje nieruchomosci i ich dzierzaw sie zachowaly. By sie jakis Lungley pojawil.
Krzysztof Gerlach pisze: Dla statku Norman autor Duncan Haws (czy to nie on jest tym Hawkiem?) utrzymuje, że silnik wykonała jednak sama stocznia. Oczywiście może się mylić.
Myli sie , maszyny byly z Southampton jak podalem, przejzalem wiele spisow i danych ktore mam. Trudno sprawdzic , ale wydaje sie ze Lungley zaczal maszyny budowac kolo 1863 lub 1864.
Krzysztof Gerlach pisze: Wszystkie moździerzowce wojny krymskiej – w tym jednostki od MV.23 do MV.28 – były drewniane i żaglowe (bez silników, wbrew temu, co BŁĘDNIE podaje szereg spisów). Te wymienione, zamówiono wszystkie u Charlesa Lungleya w Rotherhithe, lecz „przynajmniej jeden z nich” zbudowano w Northam, gdyż Lungley podzlecił jego (ich) wykonanie.
Tak tez podalem,. zreszta za oficjalnym z dokumentow parlamentarnych. Wynika ze ten MV28 budowal brat w Southampton, ktory nmial tam ta swoja stocznie. Wspolpraca miedzy bracmi istniala, bo George robuill tez remonty statkow, a nawet byl wspascicielem statku NORMAN , ktory w ramach zaplaty za nowy NORSEMAN przejal w 1864 byrat Charles z Deptford.
Krzysztof Gerlach pisze: Royal Navy nigdy nie miała okrętu o nazwie Hullet. Chodzi o śrubową kanonierkę HMS Mullet, wyposażoną w silnik przez Roberta Napiera. Na pewno literówka, ale warto ją sprostować.
Krzysztof Gerlach
Oczywiscie chodzi o literowke.

Widza zamowienia Royal Navy , nie interesowano sie zwleznosciami stocznie - budowniyczy maszyn,, i stad polaczenia wg RN sa inne niz dla typowych zamowien. Jak czytalem w tym okresie bnylo "straszne" ze statek znad Tamitzy mial maszyny ze Szkocji.

MULLET mial maszyne Nr. 231 od R.Napiera, z calej serii #228-239.

UWAGA, zmieniam (dodaje) informacje dopoprzednich postow!

Wedlug 1852 "London gazette" juz wtedy C:Lungley dzialal :-)
103. Charles Lungley. Improvements In shipbuilding.

: 2010-01-01, 22:20
autor: AvM
Z ciekawszych okretow (wojenne chyba wszystkie podalem)
w 1857 zbudowal C. Lungley jach krolewski dla Fryderyka VII
, zelazny srubowy
FALKEN (w zrodlach angielkich FALKIN)
158bm tony 30CL (commercial last) 37,5x6,9x3,35m
maszyny wg zrodel dznskich 24nKM przez Dudgeona, ale sprawdzimy
Na probach mial osignac 10w
w lutym 1866 sprzedany Sco.Anon. Procida-Ischia, neapel, gdzeie do 1890
sluzyl jako "GIOVANNI DA PROCIDA"
W 1875 106rt 34nKM 70iKM
W 1881 135grt 83nrt

: 2010-01-02, 01:28
autor: AvM
Krotka lista parowcow zbud. do 1838 w Blackwall
nie zbudowanych przez Wigram & Green 'a , czylii raczej przez Wallisa :-)
-----------------------------------------------------------------------

Levant 1835 64t
Naiad 1835 77t (Seaward) Woolwich Steam Packet Co
Princess Victoria 1835 103t 80nhp Commercial S,P:
Duches of Kent 1836 147t 140nhp
Hardy 1836 54t (Maudslay) sprzedany do Norwegii
Nelson 1836 51t
Nymph 1836 61t (Seaward) - new hull 1852 - Woolwich Steam Packet Co
Copeland 1826 146grt (Stewart)
Prince George 1836 90t
Nile 1837 68t (Maudslay)
Ariel 1837 53t (Butterley) - new hull 1844 - Woolwich Steam Packet Co

: 2010-01-02, 09:36
autor: AvM
Lungley poprawka;

W 1870 byl jeszcze dyrektorem ale Millwall Iron Works od chyba grudnia 1865.
po zamknieciu swojej stoczni w 1866.

Nie znalazlem nic (nia razie) o bankructwie,

: 2010-01-02, 11:41
autor: AvM
Jak juz jestesmy przy Blackwall to kilka parowych drewnianych holowniokow zbudowal Watkins wg WSS listy.

1847 JENNY LIND 112grt dla R.Huntley, Greenwich
1848 LORD WARDEN 107grt W.Watkins, Shadwell (Sewart)
1849 JOHN BULL 102 grt J.R. & J.Watkins, London

Mam jednak ze
LORD WARDEN byl zbudowany w Millwall
podobnie wg rejestrow Liverpoolskich
JOHN BULL byl zbudowany w Millwall
a holownik
JENNY LIND w Middlesbrough tez w 1848 ?

a ktos tez w Millwall
1848 PAUL PRY 82grt (maszyny Wait z 1842 roku) wlasciciel William Watkins. London

a w Blackwall
1849 SECRET 129grt (Stewart) Lloyd's Steam Towing Company

Wydaje sie ze nie bylo zadnej stoczni (moze remontow) Watkinsa w Blackwall
do 1872 roku. Zreszta podane w WSS liscie okrety rosyjkksi bylay zbudowane w Wotkinskim zawodzie, co po angieslsku brze Watkins Works.

Byla w Millwall stocznia Henry Wimshursta
ale wydaje sie ze budowal w kilku miejscach min kolo 1842 w Millwall

Watkins byl jednym z wiekszych armatorow holownikow na Tamizie.

W 1872 zaczela sie jako William Watkins & Co, Orchard Yard Blackwall
budujacy barki, jachty i male holowniki
Stocznia istnioala do okolo 1904 roku

: 2010-01-02, 12:27
autor: AvM
Archimedean Steam-vessel.—This vessel was lately launched from the yard of Mr. Wimshurst, Millwall. Extreme length fore and aft, 125 feet; length between perpendiculars, 107 feet; breadth of beam, 22 feet 6 inches; depth of hold, 13 feet; diameter of screw, 7 feet; length of screw, 8 feet; engines to be 45 horsepower. It is intended to propel this vessel on a new principle, by the means of an archimedean or spiral screw-propeller, placed under water at the stern of the vessel; and worked by a communicating shaft from the steam-engine, which is to be located in the centre of the vessel.

Dzieki temu statkowi jest Wimshurst slynny.
Byl to pierwszy powazny statek z napedem srubowym wg patentu Francis Pettit Smitha.

: 2010-01-02, 13:24
autor: AvM
On the north bank they were the Orchard, Canal, Cubitt Town, Poplar, Gladstone, Snook &
Company, whose occupation of the site began in 1816 and lasted until 1844

Gladstone, Snook kolo 1823
tez kolo 30 tylko Thomas Snook , Poplar

: 2010-01-02, 19:36
autor: AvM
Polecam przy okazji Tamizy :-)

http://www.thamestugs.co.uk/

: 2010-01-03, 13:43
autor: AvM
Jednak Watkins budowal statki w latach 1840-tych, ale jak pisalem w Millwall , pisano wowczas Mill Wall

David Asprey wrote:
> PAUL PRY - built 1847 John Bond, Millwall for William Watkins
> JENNY LIND - built 1947 William Watkins, Poplar for Robert Huntley,
> Greenwich - 1848 burnt River Ems, Germany
> LORD WARDEN - built 1848 William Watkins, Millwall for William Watkins,
> Shadwell
> JOHN BULL - built 1849 William Watkins, Millwall for John Rogers Watkins &
> John Watkins, Shadwell

David zbiera min materialy na temat holownikow zbudowanych w UK.

: 2010-01-08, 14:41
autor: AvM
Thompson zbudowal z OW jeszcze:

1856 MV.29-34 (mortar vessels)
1858 BOYANA Turkish gunboat

avm

: 2010-01-18, 09:06
autor: AvM
Nie wiem czy to tu, ale jak juz mowimy o Johnie Scott Russellu,
czy nie naciagnal on marynarki Pruskiej , a glownie Ksiecia alberta
na budowe korwety "Danzig". Korwete budowal J.W. Klawitter, na terenie przyszlej
stoczni Krolweskiej w Gdansku.

Czy wiek ktos moze wiecej o budowie tej jednoski?
Chodzi mi o szczegoly , a nie ogolne informacje

De facto byl angielski nadzorca Murrey, ktory wyjechal w 1852 roku.

DANZIG byl najwekszym okretem zbudowanym przer Scotta Russella,
do tego czasu zbudowal tylko jedeon OW TAMAN dla Rosji, Ksiaze Albert zamowil
NIX i SALAMADER razem z okretem DANZIG.

Wspolpraca chyba nie byla najlepszs, bo Klawitter nie wykazal azinteresowania do budowa nasteplnych jednostek.

John Scott Russell przedstawil w 1850 projekty i propzycje budowy:
60 dzialowej fregaty z maszyna 400nKM za 98000 funtow
50 dzialowej fregaty z maszyna 300nKM za 70000 funtow

Problemem byla budopw duzych parowcow w Prusach.

Portugalia podala J. Scott Russella do sadu za nietermionowa dostarczenie DONA MARIA ANNA.

Szczerze musze sam troche poczytac, bo sprawa ciekawa,

: 2010-01-18, 09:46
autor: Glasisch
AvM pisze: Czy wiek ktos moze wiecej o budowie tej jednoski?
Chodzi mi o szczegoly , a nie ogolne informacje
przerwę może ten monolog...

To jest raczej pytanie do nm. "Forum Marinearchiv". Tam Ciebie też widziałem, ale się coś mało udzielasz. Trzeba też sięgnąc do Hildebrand / Röhr / Steinmetz - Die deutschen Kriegsschiffe; Biographien - ein Spiegel der Marinegeschichte von 1815 bis zur Gegenwart. Mundus Ratingen, bez daty wydania, Band 2, str. 26, ale tam pewnie juz zajrzałeś?

Michał
PS - Russel nie zbudował "Danziga" (uzbrojona korweta, 10x68 funtówek, więc korweta raczej nadużywa trochę miejsca omawianych tutaj statków handlowych), bo wiosną 1850 r. sprzeciwił się temu mecenas floty pruskiej, jej naczelny dowódca, Książę Adalbert Pruski (z pewnością nie Albert!) po zasięgnięciu opinii podpułkownika Boguna von Wangenheima z Departamentu Ministerstwa Marynarki, który opowiedział się za postawieniem na rodzimy przemysł. Z tego powodu drewno do budowy korwety sprowadzono z lasów stanowiących zaplecze Gdańska, bo było tańsze. Budowę nowej korwety zaplanowano w tym samym miejscu Gdańska, gdzie powstała korweta "Amazone", lecz musiano obszar odpowiednio poszerzyc i powiększyc. Półfabrykat do wykonania zewnętrznej powłoki z miedzi, został wykonany, co jest pierwszym przypadkiem w historii budownictwa okrętowego w Niemczech, w leżącym wtedy jeszcze u wrót Berlina Köpenick, w pewnej kuźni specjalizującej się w obróbce miedzi należącej do Karla Justusa Heckemanna, natomiast wzbogacony produkt ciężki (nm. Schwergutmaterial) trzeba było jeszcze sprowadzic z Wielkiej Brytanii. Dzięki umowie zawartej ze stocznią J.W. Klawittera, założoną na początku XVIII w. udało się zleceniodawcy przekonac stocznię, aby podjęła się budowy. Stocznia najpierw otrzymała przyznany pod budowę jednostki teren, na którym potem dopiero zbudowano pochylnię. Nazwę "Danzig" wybrał osobiście Książę Adalbert, gdyż w tym okresie nie było jeszcze ustalonych żadnych sztywnych reguł, a zatwierdził ją ówczesny król Fryderyk Wilhelm IV. w dniu 11.04.1850 r. Zbyt duże roszczenia finasowe Robinsona & Russela za wyprodukowanie maszyn napędowych i amortyzację narzędzi sprawiło, że rozpisano konkurs na ich wykonanie, który wygrał F. Schichau z Elbląga (Elbing). W dniu wodowania, 13.11.1851 r. mowę wyglosił komendant twierdzy Gdańsk.
Pozostała ciekawostki --> podane wyżej źródło. Żadnej ryciny, czy sztychu nie znalazłem, ale w podanym źródle jest, tylko z uwagi na prawa autorskie nie sposób je zamieścic.
Pytanie - czy "Nix" i "Salamander" też interesuje? Jeżeli tak, to proszę adminów o przesunięcie tematu z cywilnego do militarnego, wtedy można omawiac, jak to czynią np. pp. Gerlach, Kluska z jednostkami innych państw. Dziękuję

: 2010-01-18, 11:10
autor: AvM
Hildebranda nie mam, chyba jednak musze kupic,
zaczynajac shiploverowac, zalozelem ze Niemcy juz wiedza wszystko
Maja Gröenera itd. Moje badania nad flota pruska zaczynam od zera,
zakladam ze Grönera nie ma, albo ze wszytsko jet tam zle, czyli wszystko trzeba sprawdzic.

Czy ja napisalem ze DANZIG zbudowal Scott Russell.
byl wedlug jego projektu, on tezu dostarczal maszyny.

Czytam walsnie pod tym aspektem
Stavorius'a "Die Geschichte der Königlichen/Kairselichen Werft Danzig 1844-1918"

Ciekawostka
George S.Emmerson w swojej monografii
"John Scott Russell." nie pisze nic o DANZIG :-)

W angielskiej literaturze tez nic nie znalazlem.

Nadal nie mam nic o tym niby EAGLE , moze nawet nie zarejestrowanyy w Anglii ?
Moze tak, W kazdym razie byl na wodach japonskich w 1866 pod flaga brytyjska
Kupiony przez Walsh & Co za $185,000 i zaraz sprzedany Shoguowi. Podobno w grudniu 1866 wplynely papiery do Londynu.

: 2010-01-18, 11:45
autor: Glasisch
Poniżej obraz "Danziga"
Obrazek
Źródło Günter Kroschel - August-Ludwig Evers, Die deutsche Flotte 1848-1945 - Verlag Lohse-Eissing-Wilhelmshaven, 4 verbesserte Auflage, 1966.

"Danzig" ciąg dalszy; w styczniu 1862 r. admiralicja zdecydowała się na sprzedaż z uwagi na stwierdzony ubytek dzielności morskiej i negatywnych doświadczeń zdobytych w materii napędu kołowego; śrubowy był korzystniejszy. Nabywcą okazało się byc "Konsortium Dorset & Blythe" za 56.600 talarów, które zleciło dokonanie w Gdańsku napraw na szeroką skalę, prawdopodobnie pod kątem przyszłej przebudowy na transportowiec bydła, który miał kursowac między Wielką Brytanią a Holandią. W innej wersji stwierdza się, że planowano sprzedaż Danii, ale wzrastające napięcia miedzy Prusami a Danią przekreśliły te plany. W roku 1864 pod nową nazwą "Eagle" jednostka opuściła na dobre Gdańsk, obierając kurs na Wyspy i w tym samym roku jeszcze sprzedano ją do Japonii, gdzie nadano jej nazwę "Kwaiten" (= Wielkie Dokonanie). W roku 1869 w trakcie niepokojów wewnątrzpolitycznych weszła w dniu 06.05. kolo Hakodate na mieliznę po bitwie w Zatoce Aomori z przeważającymi siłami wroga, przed którymi zmuszona była salwowac się ucieczką. Najpierw służyła jak stała (unieruchomiony kadłub) bateria "nadbrzeżna", lecz podczas następnych walk jej załoga zmuszona została do podpalenia okrętu (20.06.) Przypadek zadecydował, że świadkiem zniczaenia "Kwaitena" była eks-pruska korweta gładkopokładowa "Medusa".

: 2010-01-18, 12:03
autor: pothkan
Glasisch pisze:gdzie nadano jej nazwę "Kwaiten" (= Wielkie Dokonanie).
Nie Kwaiten, tylko Kaiten (tak samo jak żywe torpedy z II WŚ), ewentualnie Kaiten Maru. Dosłownie "obrót w kierunku niebios".

Tutaj japoński obrazek: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... n_maru.jpg

: 2010-01-18, 12:09
autor: Glasisch
pothkan pisze:
Glasisch pisze:gdzie nadano jej nazwę "Kwaiten" (= Wielkie Dokonanie).
Nie Kwaiten, tylko Kaiten (tak samo jak żywe torpedy z II WŚ), ewentualnie Kaiten Maru. Dosłownie "obrót w kierunku niebios".

Tutaj japoński obrazek: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... n_maru.jpg
Cześc Pothkanie,
no to się autorskie trio pomylilo, bo dobrze przepisałem ze źródła, dziękuję za sprostowanie, ale to sprawdzę, bo może będzie, jak z tą nieszczęsną "Zentą" i tym niby "Zniamem"
Pozdrawiam
Michał