Mała Encyklopedia Statków Polskich

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:Statek nazywal sie oczywiscie SMOLENSK
po sprzedazy 4.4.1829 nazwany WARSZAWA wg historii Towarzystwa
To jak się nazywała u Anglików to my wiemy, ale oni (tzn. Anglicy) nie wiedzą, poza tym widzę że Polbryt wcześnie zaczynał jeszcze od zaborami :P jakoś nie wydaje mi się aby w kwietniu była sprzedaż zerknij do KSP tom 2 początek rozdziału 6 str. 174.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6771
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

A tu ciekawostka:

S&SR 14 Nov 1929 p.605

A Swedish single deck ss REWA 1173grt, 715 nett , about 1700dwt and owned by Rederi A/B Rewa (Arnold de Champ) Stockholm has been sold to Polish shipbreakers for about L3,000.

Nie wiedzialem ze w Polsce zlomowano statki ?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

AvM pisze:S&SR 14 Nov 1929 p.605
A Swedish single deck ss REWA 1173grt, 715 nett , about 1700dwt and owned by Rederi A/B Rewa (Arnold de Champ) Stockholm has been sold to Polish shipbreakers for about L3,000.
Mnie to wygląda na Robura I, dotychczas po sprzedaży miał podane dalsze losy nie znane. Tylko te tonaże o jakieś 1/3 większe...

Przecież pocięto w WPMW i Lwowa i Czerwińskiego
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4569
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

Chemik pisze:Z tego co wiem to nie ma być tom V KSP tylko nie zależna publikacja o flocie przed wojennej, a co z latami realnego socjalizmu?
O PLO wyszła niedawno dobra monografia-album.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

pothkan pisze:
Chemik pisze:Z tego co wiem to nie ma być tom V KSP tylko nie zależna publikacja o flocie przed wojennej, a co z latami realnego socjalizmu?
O PLO wyszła niedawno dobra monografia-album.
Tak jestem w posiadaniu, podobno PŻM się szykkuje
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie. Teraz faktycznie ma być album podobny do tego o PLO, tego samego autora.
Myślę, że flotę przedwojenną można sobie "odpuścić" - Księga statków polskich w dużej części "załatwiła" ten temat i pozostało miejsce tylko na jakieś małe uzupełnienia, raczej dla specjalistów, przynajmniej jeśli chodzi o duże statki.
Istotna jest flota powojenna i to raczej poza PLO i PŻM, z położeniem szczególnego nacisku na lata 90. bo tu jest prawdziwa "czarna dziura".
W ogóle, czym większe statki, tym wszystko w miarę proste i powszechnie znane, ale czym mniejsze jednostki tym robi się "ciekawiej".
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6771
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Adam pisze:PŻM już wcześniej była zrobiona - choćby w albumie na 50-lecie. Teraz faktycznie ma być album podobny do tego o PLO, tego samego autora.
Myślę, że flotę przedwojenną można sobie "odpuścić" - Księga statków polskich w dużej części "załatwiła" ten temat i pozostało miejsce tylko na jakieś małe uzupełnienia, raczej dla specjalistów, przynajmniej jeśli chodzi o duże statki.
Istotna jest flota powojenna i to raczej poza PLO i PŻM, z położeniem szczególnego nacisku na lata 90. bo tu jest prawdziwa "czarna dziura".
W ogóle, czym większe statki, tym wszystko w miarę proste i powszechnie znane, ale czym mniejsze jednostki tym robi się "ciekawiej".
To nie jest prawda, jak sie poszuka szybciej mozna cos znalsesc o latach 90-tych.

Przepisy Europejscie nie dopuszczaja sztatkow bez certyfikatu,
totez kazdy polski statek ma certyfikat.
Wystarczy w odpowiednich dokumentach , materialach (czesto sa drogie)
wszystkie statki sa w bazach danych lub przynajmnie w rejestrach.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4569
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

AvM pisze:To nie jest prawda, jak sie poszuka szybciej mozna cos znalsesc o latach 90-tych.
Przepisy Europejscie nie dopuszczaja sztatkow bez certyfikatu,
totez kazdy polski statek ma certyfikat.
Ale z losami bywa problem, bo przecież czasem sprzedawano poza Europę. Weź np. do dzisiaj w dużej mierze niezbadane cywilne losy polskich "Północnych", które wywiało gdzieś do Afryki, Ameryki Łacińskiej lub na Bliski Wschód.
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

A także "efemeryczni" polscy armatorzy którzy w tym czasie powstawali, eksploatowali jakieś jeden - dwa statki i zwijali interes. Pomijając fakt, że czasem trudno było dociec czy ten armator już jest "polski" czy też raczej "polskawy" i czy statek można liczyć jako polski czy też nie. Oczywiście wszystko można znaleźć, tylko czasami trzeba wiedzieć, że w ogóle czegoś trzeba szukać. Na dodatek lata 90. to jeszcze w dużej mierze era papieru na nie "cyfry" i nie wszystko da się łatwo znaleźć.
Praktycznie wszystkie duże statki od 1918 do połowy lat 80. można znaleźć we Flocie spod biało - czerwonej Piwowońskiego, natomiast dane gdzieś tak od początku tego wieku można spokojnie wyszukać w kilka chwil, nie ruszając się sprzed klawiatury, natomiast umyka gdzieś ciekawy i ważny okres lat 90. a nawet końca lat 80.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6771
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

To jest kolejna nieprawda

Piwowonski w zasadzie nie dodal nic do Micskiego/Kolickiego

Duze statki w wiekszosci mozna znalesc.
Co znaczy wiekszosc?
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

AvM pisze:Piwowonski w zasadzie nie dodal nic do Micskiego/Kolickiego
Pomijając dwie dekady rozwoju polskiej floty, czyli co najmniej kilkadziesiąt statków ;)
AvM pisze:Duze statki w wiekszosci mozna znalesc.
Co znaczy wiekszosc?
To było nieprecyzyjne, dlatego zmieniłem, ale chodziło mi o jednostki czarterowane, czy też podnoszące polską banderę jednostki chińskie. To jest już "naprawione" w najnowszym albumie floty PLO autorstwa B. Hurasa. Wydaje mi się, że ta książka w dużej mierze "załatwia" "problem PLO", pozostawiając miejsce tylko dla drobiazgów które mogą uzupełniać specjaliści.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: polsteam »

pothkan pisze: Ale z losami bywa problem, bo przecież czasem sprzedawano poza Europę. Weź np. do dzisiaj w dużej mierze niezbadane cywilne losy polskich "Północnych", które wywiało gdzieś do Afryki, Ameryki Łacińskiej lub na Bliski Wschód.
no to źródełko - mały przyczynek do losów przynajmniej jednego statku Ship Service'u

http://www.portalmorski.pl/statki/paliw ... ip-service
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4569
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

Adam pisze:Pomijając dwie dekady rozwoju polskiej floty, czyli co najmniej kilkadziesiąt statków ;)
Na "bieżąco" opracowywane w "Morzu" przez Micińskiego.
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

polsteam pisze: no to źródełko - mały przyczynek do losów przynajmniej jednego statku Ship Service'u

http://www.portalmorski.pl/statki/paliw ... ip-service
"W sierpniu br. zbiornikowiec bunkrowy Ślęża, który ostatnio pracował w barwach Ship-Service głównie w porcie szczecińskim," - w ostatnich latach (przynajmniej pięciu, a dokładniej chyba od powrotu w 2005 pod polską banderę, po "niewypale" litewskich interesów Ship Service) Ślęża w Szczecinie pojawiała się praktycznie wyłącznie na remonty. Normalnie stacjonowała w Gdańsku, czasem bunkrując też statki w Gdyni, ale w przeciwieństwie do innych bunkierek Ship-Service nie wykonywała rejsów do innych portów bałtyckich. O ile się nie mylę, to ostatnio była w rejestrze statków śródlądowych.

"Tarnica - sprzedana w IV 2006 r., Śnieżka - X 2006, Halicz - VII 2009, Bukowiec - XII 2011 i Ślęża - VIII 2012 r. Dalsze losy tych statków trudno wytropić, jako że przynajmniej część z nich zostało sprzedanych do krajów rozwijających się lub krajów trzeciego świata i nawet profesjonalne bazy danych statków (jak np. Sea-Web IHS, dawniej Lloyd's Register - Fairplay) mają ostatnie wpisy i uaktualnienia ich dotyczące w rodzaju "raportowany jako sprzedany do Nigerii", bez wskazania obecnej nazwy i armatora."

Śnieżka pływa obecnie jako Snezhka (nazwa bez zmian, tyle, że zapisywana po rosyjsku, stąd różnica w oficjalnej, angielskiej pisowni) - armator rosyjski, pływa w rejonie Morza Azowskiego. Niestety nie ma jej w rosyjskim rejestrze statków, stąd trudno o szczegóły.

Tarnica - bez zmiany nazwy (choć spotyka się zapis Tarnika) jest własnością rosyjskiego armatora MARITIME PROJECTS & TECH LTD i pływa w czarterze Lukoila bunkrując statki w Kaliningradzie i okolicznych portach.

Tu jest ciekawsze pytanie - co z bliźniaczą jednostką Tarnicy, bunkierką Runek, należącą do gdańskiego Port - Service?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6771
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Adam pisze:Oczywiście, Piwowoński to praktycznie kompilacja Micińskiego, tyle, że ładnie zebrana w jednym miejscu.
+ Soroka
ODPOWIEDZ