Piegziu pisze:
Jak to się stało, że ostatecznie skończyło się na czterech niszczycielach (czterech pierwszych) można przeczytać nawet na wiki. Moje pytanie do MiKo powstało z okazji tego, że napisał o tym, iż pierwotnie na Balikpapan (a właściwie w japońskie kotwicowisko) miało uderzyć pięć niszczycieli i jeden krążownik. To by się nie zgadzało z tym co chociażby napisałem powyżej. No i w sumie z V. O'Harą (s. 20).
17 stycznia w zatoce Kebola:
- Boise z niszczycielami Pillsbury i Paul Jones
- tankowiec Trinity z niszczycielami Edwards i Whipple
- Houston z niszczycielami Edsall i Alden.
zatoce Saleh:
- Marblehead z niszczycielami John D. Ford, Parrott, Bulmer i Pope
Zespół Boise + 2DD miał ubezpieczać atak Marblehead + 4 DD na Kema. Po odwołaniu oba zespoły przeszły do zatoki Koepang. Tam niszczyciele pobrały paliwo z krążownika Marblehead, który ze względu na uszkodzoną turbinę niskiego (się mi pomyliło wcześniej, także nie wszyscy znamy jego historię
) ciśnienia mógł rozwinąć zaledwie 17 węzłów.
20 stycznia Boise wyszedł z Koepang wraz z niszczycielami John D. Ford, Parrott, Paul Jones i Pope. Marblehead z Bulmerem miały ewentualnie osłaniać odwrót zespołu uderzeniowego i ruszył w ślad za zespołem Glassforda.
Także pozostał Pillsbury czemu nie wiem. Można jedynie spekulować, że zabrakło dla niego paliwa (w Koepang nie było tankowca) w połączeniu z słabym stanem technicznym (tuż przed wybuchem wojny Pillsbury miał już zaklepany remont w Subic)