Niemcy zdobyli na Niemnie dwa duze parowce
sluzyly w FECH Königsberg
MACKENSEN 41,20x10,44/5,57x0,63m 200KM
OLDERSHAUSEN 46,50x11,00/5,84x0,48m 200KM
Oba byly 21.4.23 zwrocone Polsce.
Nie wiem, czy odpowiedź kogoś jeszcze interesuje, ale wydaje mi się, że MACKENSEN to były MOZYR (bud. 1905), a OLDERSHAUSEN to dawny RAJT (bud. 1912).
JB
JB pisze:
Nie wiem, czy odpowiedź kogoś jeszcze interesuje, ale wydaje mi się, że MACKENSEN to były MOZYR (bud. 1905), a OLDERSHAUSEN to dawny RAJT (bud. 1912).
JB
MOZYR i RAJT były wśród statków, które płynęły w maju 1915 roku z Dniepru na Wisłę. Niemiecka ofensywa zatrzymała je na Bugu, gdzie zostały wkrótce samozatopione. Pewnie zostały podniesione i wcielone do FECH, Sba Königsberg.
JB
TYP STATKU: towarowo-pasażersko-holowniczy
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1902; F.Schichau, Elbing {Niemcy} nr bud.709
NOŚNOŚĆ: 98 ton.
WYMIARY:długość-37,80 m, szerokość- 4,40/8,70 m, zanurzenie-0,86 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu-cylindrowa; prod.F.Schichau, Elbing 1902r.; moc: 120 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec, PRĘDKOŚĆ: 14 km/godz, ZAŁOGA: 6 ludzi; PASAŻEROWIE: 140 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1902: PLANETA - Mosze Fridland, Wilki.[RS]
statek pływał na rz.Niemen na trasie Olita-Jurburg.
1909: PLANETA - Zaim Raka i M.Tabacznik, Grodno.[RS]
1912: PLANETA - Zaim Raka i M. Tabacznik, Płock.[RS] 1914: PLANETA - Armia Rosyjska.[RS]
zarekwirowany i używany jako transportowiec
1915: - zatopiony przez Rosjan koło Iwanogorodu.(Dęblin)
1916: - wydobyty przez Austryjaków i wyremontowany w Puławach.
PLANETA - K.u.K. Weichselflottille.[AH]1918: PLANETA - Ministerstwo Komunikacji, Warszawa.[PL]
1919: GNIEZNO - Polska Żegluga Państwowa, Warszawa.[PL]
1921: GNIEZNO - Zaim Raka i M.Tabacznik, Płock.[PL]
...
W tym poście zostały połączone losy dwóch statków o tej samej nazwie PLANETA. Ten z rosyjskiej flotylli na Niemnie był zbudowany w 1902 roku w stoczni F.Schichau w Elblagu. Jednostka, która wchodziła w skład k.u.k. Weichselflottille była zbudowana w Kólewcu w 1894 roku, a przedtem (1914-1915) należała do rosyjskiej flotylli na Wiśle.
JB
[18:28:28] … "Марс". Пароход.
Построен в 1900 г. у "Gustav Fechter" в Кенигсберге.
В начале носил название "Комета".
С 1911 г. название "Марс".
Притоплен немецкой артиллерии 3 августа 1915 у правого берега выше Алексотского моста в Ковно.
В 1922 г. поднят, J. Gram?as (И. Грамжас) назвал "Darbininkas" (Рабочий).
В 1923 г. врезался в мост в г. Пренай (около 30 км. в верх по течению Немана) и вновь затонул,
поднят в 1924 г. Позднее получил название "Nemunas" (Нямунас - Неман).
В 1945 г. находился в Кенигсберге с выгоревшим котлом.
В1955 г. пароход с таким названием упоминается в Клайпеде.
Wg Czernikowa (1000 lat..) na początku wojny w 1914 r. Mars został zarekwirowany przez armię rosyjską na potrzeby wojska, prawdopodobnie na Niemnie. (str. 69)