Strona 2 z 4

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 10:34
autor: Napoleon
Tak zupełnie nawiasem. W tabelce armata 24cm ma mieć kaliber 240mm, 26xm i 28cm stosownie. A z tego co się orientuję, kaliber wyrażony w centymetrach był zaokrąglony i rzeczywistości wynosił odpowiednio 235,4 (albo 238 mm), 263 mm i 283 mm. W sumie drobiazg, ale zwracam na to uwagę tak dla zasady.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 11:43
autor: AvM
Prosze Podac zrodlo
Inaczej dyskusja nie ma sensu

Wpisy typu: " ja mam", "u mnie jest" , itd, sa najczesciej kontrakostruktywne,
i nie widze powodu by je komentowac .

Ponizej tabele dla Niemiec
Alamanach 1895
KR = kurzes Rohr
MR = Mantel Rohr
LR = langes Rohr

Brassey 1895

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 14:06
autor: AvM
Rzeczywiscie
Carnet de l'officier de marine 1886
podaje dla dzial 24cm dokladny kaliber 23,8cm

ale prosze przejzec zrodla, podajace wyniki strzelan dzialami 24cm
https://en.wikipedia.org/wiki/24_cm_MRK_L/30

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 14:52
autor: AvM
Stary dobry Brockhaus 1886
Dzialo 24cm dlugie dla okretow
oraz 15cm L/35

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 20:01
autor: Napoleon
Nie wiem o co Ci chodzi. Bo piszesz bym podał źródło a potem sam podajesz. W czym rzecz? Oczywiście mogę Ci podać parę rzeczy, ale po co skoro masz te pozycje?

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 20:43
autor: AvM
Napoleon pisze: Nie wiem o co Ci chodzi. Bo piszesz bym podał źródło a potem sam podajesz. W czym rzecz? Oczywiście mogę Ci podać parę rzeczy, ale po co skoro masz te pozycje?
To ze pod reka mialem Carnet, to przypadek. Zreszta skad moglem wiedziec, ze to "twoje zrodlo".
Po 1880 coraz czesciej pojawialy sie rozne listy.
Najczesciej nie wiam skad biezesz "swoje dane".

Zreszta Carnet 1886 dla dzial niemieckich (nie tych najnowzych dlugich)
podaje rozne kalibry dly tych samych dzial,
Jak uzywales 1896 to sa juz inne dziala.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-30, 21:40
autor: AvM
Kawalek przekroju przez baterie,
ale pokazujacy jaki ostrzal mialy dzila 24cm

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 01:42
autor: AvM
Niestety nie znalzlem jeszcze sprawozdania z prob OLDENBURGA

Die Schiffsmaschine, ihre Bauart, Wirkungsweise und Bedienung ... Mit einem Atlas v. 1 text
Karl Busley 1901

podaje proby w 1886 roku 4004PSi czas 6 godziny srednia predkosc13,40 wezlow

Unsere Flotte
Ein Beitrag zuihrer Kenntnis und Wertbestimmung
Ernst Lechner · 1891

Podaje wynjik prob 13,8 w.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 01:43
autor: AvM
AKS wydakjacy czasopismo "Das Logbuch" przedstawil model OLDENBURGA
https://www.arbeitskreis-historischer-s ... burg-1884/

zwracam uwage na dziala nad kazametami , dziobie i rufie

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 16:28
autor: Napoleon
Zreszta skad moglem wiedziec, ze to "twoje zrodlo".
Tych "źródeł" jest znacznie więcej. Ja bym raczej powiedział, że jest to wiedza powszechna, coś, co i tak znają wszyscy interesujący się tematem. Stąd i me zdziwienie na twoją reakcję.

Natomiast tak ogólnie, to dziwię się, że Niemcy zdecydowali się zbudować taki okręt (pancernik centralno-bateryjny), skoro nie trzeba było wiele wyobraźni by mieć świadomość, iż takie jednostki są już przestarzałe. Co prawda Niemcy nie byli sami, ale mimo wszystko...

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 18:45
autor: AvM
Napoleon pisze: Tych "źródeł" jest znacznie więcej. Ja bym raczej powiedział, że jest to wiedza powszechna, coś, co i tak znają wszyscy interesujący się tematem. Stąd i me zdziwienie na twoją reakcję.
Tym bardzej nalezy podawac zrodlo
Krupp wtedy sie rozpedzal, badano wiec wiele mozliwosci
Nie bylo zadnego standatu 24 cm, ani innych
Napoleon pisze: Natomiast tak ogólnie, to dziwię się, że Niemcy zdecydowali się zbudować taki okręt (pancernik centralno-bateryjny), skoro nie trzeba było wiele wyobraźni by mieć świadomość, iż takie jednostki są już przestarzałe. Co prawda Niemcy nie byli sami, ale mimo wszystko...
Niemcy byly, przynajmniej do polowy lat 90-tych, biednym zacofanym rolniczym panstwem.
Wystarczy popatrzec na emigracje do USA i innych krajow.

Okrety do lat 70tych byly najcuzesciej kopiami okretow innych flot.

OLDENBURG byl na niemieckie warunki okretem eksperymentalnym.
1) Pierwszy pancernik zbudowany ze stali
Pierwszym okretem bylo awizo BLITZ
2) Pierwszy okret z pancerzem Compound
Poprzednio zbudowany tylko okrety dla Chin z takim pancerzem
3) Pierwszy pancernik z maszynami Compound
Poprzednio zbudowany tylko okrety dla Chin z takim pancerzem
4) Pierwszy pancernik z dlugimi dzialami 24cm
(nalezy dokladnie sprawdzic)
5) Wiele innych elementow wyposazeni
(nalezy dokladnie sprawdzic - reflektory, wyrzutnie torpedowe)

Niestety nie znalazlem zadnych dokumentow na ten temat w archiwach.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 19:31
autor: AvM
Po 1895 OLDENBURG dostal 6 dzial szybkostrzelnych kalibru 5cm
Wtedy tez zamieniono dziala 8,7cm przez 8,8cm

https://en.wikipedia.org/wiki/5_cm_SK_L/40_gun

SMS Oldenburg OW191

: 2025-05-31, 21:04
autor: Napoleon
Niemcy byly, przynajmniej do polowy lat 90-tych, biednym zacofanym rolniczym panstwem.
Nie przesadzaj, w latach 90 to one już takie biedne i zacofane nie były. Dość biedne i zacofane to były Prusy. Ale po zjednoczeniu (a może nawet już po 1866 roku; mówi się o zjednoczeniu w 1871 roku, prawda, ale przecież po wojnie z Austrią Prusy anektowały Szlezwik, Holsztyn, Hanower, Hesję-Kassel, Nassau i Frankfurt - to nie były takie biedne kraje, zamieszkiwało je łącznie jakieś 7 mln ludzi).
Okrety do lat 70tych byly najcuzesciej kopiami okretow innych flot.
Sachsen? Ting Yuan? W latach 60 to bym się zgodził. Ale od lat 70 (szczególnie drugiej połowy) to już zaczęli projektować oryginalne jednostki pod kątem swych potrzeb.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-06-01, 02:06
autor: AvM
Napoleon pisze:
Niemcy byly, przynajmniej do polowy lat 90-tych, biednym zacofanym rolniczym panstwem.
Nie przesadzaj, w latach 90 to one już takie biedne i zacofane nie były. Dość biedne i zacofane to były Prusy. Ale po zjednoczeniu (a może nawet już po 1866 roku; mówi się o zjednoczeniu w 1871 roku, prawda, ale przecież po wojnie z Austrią Prusy anektowały Szlezwik, Holsztyn, Hanower, Hesję-Kassel, Nassau i Frankfurt - to nie były takie biedne kraje, zamieszkiwało je łącznie jakieś 7 mln ludzi).

SMS Oldenburg OW191

: 2025-06-01, 02:17
autor: AvM
Napoleon pisze:
Okrety do lat 70tych byly najczesciej kopiami okretow innych flot.
Sachsen? Ting Yuan? W latach 60 to bym się zgodził. Ale od lat 70 (szczególnie drugiej połowy) to już zaczęli projektować oryginalne jednostki pod kątem swych potrzeb.
SACHSEN
Plyty pancerne dla 2 pierwszych okretow tego typu zamowiono w Sheffield w Anglii (firm Brown i Cammell)
nastepne 2 otrzymaly pancerze z Dillinger Hütte, ale ciagle z zelaznych plyt. Niemcy nie byly w stanie wyprodukowac
same nowoczesnych pancerzy.Zakup licenji byl konieczny do zbudowania pancernikow dla Chin.
Maszyny byly cigla na podstawie przestarzalego patentu Maudslay z poczatku lat 60-tych trzy cylindowej maszyny
pojedynczej ekspansji. Tego typu maszyny byly stosowanena niemieckich duzych okretach az do OLDENBURGA.
Wiekszosc wyposozenia byla tez sprowadzona z Anglii.
Sama konstrukcja SACHSEN wymaga wiekszej dyskusji, niestety ani Dodson, ani Nottelman nic w tej sprawie nie
zrobili.

SMS Oldenburg OW191

: 2025-06-01, 13:05
autor: Napoleon
OK Andrzej, ja się zgodzę, że to nie były jakieś zaawansowane technicznie okręty, ale musisz przyznać, że oryginalnie zaprojektowane na potrzeby niemieckie. O to mi tu chodzi. A co do zamożności, to emigracja nie musi o niczym świadczyć. Choć oczywiście może - rzecz jednak w szczegółach. W zjednoczonych Niemczech były regiony biedne i relatywnie całkiem zamożne. A samo państwo do biednych czy zapóźnionych trudno było zaliczyć. Przy czym migrację należałoby oceniać z punktu widzenia trendu. Niemcy wyjeżdżali głównie do USA (śladowe ilości do innych krajów, głównie do Brazylii), to np. w 1884 roku to było 149 tys., w 1885 - 110 tys,, w 1886 - 83 tys,. w 1887 - 105 tys., w 1888 - 104 tys. i w 1889 - 90 tys. Widać wahania, ale ogólnie wyjeżdża coraz mniej (przy wzroście ludności). Przy czym w porównaniu z innymi krajami, w stosunku do ogólnej liczby ludności to nie były liczby "powalające z nóg" - były raczej niskie. Urbanizacja była taka sobie (w 1890 roku tylko 21 miast powyżej 100 tys, w tym jedno powyżej miliona i 4 w granicach od ok. 200 tys. do 350 tys. - szału nie ma, inne kraje wypadają tu znacznie okazalej) ale np. dochody budżetowe roczne to w roku budżetowym 1888-1889 dochody wyniosły 1226 tys, marek - sporo (1 funt stał wtedy po 20 marek i 43 fenigi). Przy czym Niemcy były państwem związkowym, więc nie liczę tu dochodów państw związkowych - a aby mieć pełny obraz należałoby do tej sumy te dochody dodać. Nie za bardzo mi się tu chce tego robić, ale zapewniam cię, że może szału nie będzie, ale na tle innych krajów Niemcy nie wypadną źle. Jeśli liczyć po osobach potrzebujących pomocy państwa, to najbiedniej było w Bawarii, ale i tu wszystko zależy się się na to spojrzy). Wskaźniki produkcji przemysłowej i handlu też nie wyglądają najgorzej.
W sumie poruszyłeś ciekawy temat. Kopalnią wiedzy są tu roczniki The Statesman's Year-Book (wydawane od 1864), moim zdaniem najlepsze źródło wiedzy o ówczesnych krajach, ich ludności, gospodarce, dochodach, użyteczne też gdy chcemy się zorientować w ich siłach zbrojnych. Zachęcam do skorzystania - można je znaleźć w sieci. Do I wojny w zasadzie dostępne są wszystkie (od około początku XX wieku także w "wersji" amerykańskiej). Bardzo fajna rzecz.