Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych PRUDENT (28.09.1768), WOOLWICH (15.12.1785), SEVERN (1786) i DOVER (1786).
Panie Krzysztofie, jeśli to możliwe, proszę o rozkład dział na pokładach otwartych typu Sandwich z 1755 (czy to był pokład rufowy czy rufówka ?) oraz o uzbrojenie BLENHEIM (05.07.1761) po "ostrzyżeniu" do 2-pokładowca
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Prudent – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1770-1774, 1779-1783. W latach 1794-1801 hulk więzienny, w latach 1802-1813 hulk prochowy. Sprzedany w 1814 na rozbiórkę.
Dwupokładowce 44-działowe, ani liniowce, ani fregaty (jak mawiano w latach mojej młodości, czyli przed wiekami, „ni pies ni wydra, coś na kształt świdra”):
Woolwich – zbudowany w stoczni firmy Thomas Calhoun & John Nowlan, w Bursledon. W aktywnej służbie 1790. Od 1793 zmiennie jako transportowiec zaopatrzenia, transportowiec wojska i jednostka bojowa („fregata” eskortowa). W 1813 jako transportowiec wojska, rozbił się 11.09.1813 u wybrzeży wyspy Barbuda, zepchnięty z planowanej trasy (z Bermudów na Barbados) przez sztorm i prąd.
Severn – zbudowany w stoczni Jamesa Martina Hillhouse, w Bristolu, zwodowany 29.04.1786. W aktywnej służbie 1793-1798, 1799-1803, 1803-1804. Rozbił się w zatoce Grouville, u wybrzeży Jersey 21.12.1804, zerwany przez sztorm z kotwic.
Dover – zbudowany w stoczni George’a Parsons, w Bursledon, zwodowany w maju 1786. W aktywnej służbie 1787-1788. W okresie 1790-1802 transportowiec wojska, potem w rezerwie. Od 1806 hulk-koszary piechoty morskiej. W wyniku wypadku spłonął w pobliżu Woolwich 20.08.1806 do linii wodnej, wrak rozebrano.
Sandwich – pokład rufowy 2 x 6-f, pokład dziobowy 2 x 6-f, pokład rufówki – nic. Rozumiem, że dziwi Pana nikła liczba dział na pokładzie rufowym – dość obszerne wyjaśnienie powodów takiej budowy tej klasy okrętów (nie tylko typu) i ich osobliwego uzbrojenia zamieściłem w trzecim artykule o okrętach flagowych Nelsona (MSiO nr 2/2006, rozdział HMS Saint George).
Blenheim jako 74-działowiec: na pokładzie dolnym 28 x 32-f, na górnym 30 x 18-f, na rufowym 4 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 4 x 9-f i 2 karonady 32-f.
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SHEERNESS (16.07.1787), BOYNE (27.06.1790), ELIZABETH (29.11.1737).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Sheerness – zbudowany w stoczni Henry’ego Adams, w Bucklers Hard, ale ukończony od razu jako transportowiec wojska. W takim charakterze w służbie 1787-1788, 1790. Jako krążownik w aktywnej służbie 1793-1798. Znowu transportowiec wojska od 1799. Rozbił się u wysepki York w porcie Trincomalee (na Cejlonie) 8.01.1805, zerwany z kotwic przez huragan.
Boyne – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1790, 1792-1795. W wyniku wypadku zapalił się podczas kotwiczenia na Spithead i wyleciał w powietrze 1.05.1795.
Elizabeth – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1706. Rozebrany w 1766.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych STATELY (22.12.1784), NASSAU (20.09.1785), AFRICA (11.04.1781) i SCEPTRE (08.06.1781).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Stately – zbudowany w stoczni Thomasa Raymond, w Northam. W aktywnej służbie 1790, 1793-1799. W okresie 1799-1804 transportowiec wojska. Od 1805 znów 64-działowiec. Rozebrany w 1814.
Nassau – zbudowany w stoczni Jamesa Martina Hillhouse, w Bristolu. W aktywnej służbie 1790, 1795-1799. Od 1799 transportowiec wojska. Rozbił się na mieliźnie przy Texel 14.10.1799 na skutek niekompetencji i zaniedbań dowodzącego komandora, który na dodatek – po wejściu okrętu na mieliznę – upił się w sztok.
Africa – zbudowany w stoczni firmy Adams & Barnard, w Deptford. W aktywnej służbie 1781-1784, 1794-1796. W okresie 1798-1804 okręt szpitalny. Od 1805 ponownie 64-działowiec. Walczył w bitwie pod Trafalgarem, brał udział w wojnie z USA 1812-1814. Rozebrany w 1814.
Sceptre – zbudowany w stoczni firmy Randall & Co., w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1782-1784, 1788-1792. W okresie 1798-1801 okręt więzienny. W latach 1802-1806 hulk prochowy, od 1806 do 1814 znów okręt więzienny. Rozebrany w 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych PRINCE FREDERICK (18.03.1740), NASSAU (25.04.1740 lub 25.09.1740), SUFFOLK (1740 lub 05.03.1739), ESSEX (21.02.1741 lub 21.02.1740).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Prince Frederick – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, powstałego pierwotnie jako Expedition w 1699 i kilkakrotnie całkowicie przekonstruowywanego. Od 1764 hulk-lazaret, sprzedany w 1784.
Nassau – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1707. Sprzedany w 1770.
Suffolk – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1698. Sprzedany w 1770.
Essex – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1700. Rozbił się w czasie bitwy w zatoce Quiberon 20/21.11.1759.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów WINCHELSEA (03.05.1740), EXPERIMENT (18.04.1740), SCARBOROUGH (31.05.1740), LIVELY (10.06.1740).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Winchelsea – zbudowany w stoczni firmy Carter, w Rotherhithe. Zdobyty przez Francuzów 10.10.1758 na pd.-zach. od Irlandii, ale odbity już 27.10.1758 przez brytyjski okręt korsarski. Rozebrany w 1761.
Experiment – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe. Sprzedany w 1763.
Scarborough – zbudowany w stoczni firmy Perry, w Blackwall. Sprzedany w 1749.
Lively – zbudowany w stoczni firmy Quallett, w Rotherhithe. Sprzedany w 1750.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych BEDFORD (09.03.1741), ROYAL OAK (29.08.1741), MONMOUTH (06.09.1742), REVENGE (25.05.1742 lub 23.05.1742).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bedford – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1698. Od 1767 hulk, sprzedany w 1787.
Royal Oak – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1713. Rozebrany w 1764.
Monmouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1718. Rozebrany w 1767.
Revenge – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1718. Sprzedany w 1787.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych STERLING CASTLE (STIRLING CASTLE) (24.04.1742), CAPTAIN (14.04.1743), BERWICK (13.06.1743), GLOUCESTER (22.03.1737).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Sterling Castle (Striling Castle) – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Uczestniczył w zdobyciu Hawany w 1762; po walce uznano, że z powodu przegniłych desek poszycia i belek szkieletu, ledwo utrzymuje się na wodzie; na rozkaz adm. Pococka został więc zatopiony w porcie Hawany 14.09.1762.
Captain – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W 1760 zredukowany do 64-działowca. Od 1777 transportowiec 30-działowy (okręt 6 rangi), przemianowany (7.02.) na Buffalo. Od 1778 okręt 5 rangi, 50-działowiec. Rozebrany w 1783.
Berwick – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozebrany w 1760.
Gloucester – zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness. Uczestniczył w wyprawie Ansona, uszkodzony w lipcu 1742 przez sztorm, przeciekał, miał takielunek w fatalnym stanie, a Anglikom brakowało marynarzy do obsady (szkorbut) – w rezultacie podpalili ten żaglowiec w pobliżu Wysp Złodziejskich 15.08.1742, aby nie wpadł w ręce Hiszpanów; płonął przez całą noc i eksplodował następnego dnia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych SAINT ALBANS (30.08.1737), SEVERN (28.03.1739), GUERNSEY (11.08.1740) oraz DARTMOUTH (22.04.1741).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Saint Albans – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1718. Zatopiony przez huragan 20.10.1744 u wybrzeży Jamajki.
Severn – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1693. Zdobyty przez Francuzów 19.10.1746 w pobliżu wysp Scilly. Odbity przez Anglików 14.10.1747, nie wrócił już do służby w Royal Navy.
Guernsey – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham, w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1717. Od 1769 hulk, sprzedany w 1786.
Dartmouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W walce u Przylądka Św. Wincentego z hiszpańskim 74-działowcem Glorioso wyleciał w powietrze 8.10.1747 (podawane są też inne daty dzienne).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach