Strona 15 z 25
: 2007-03-22, 21:22
autor: Krzysztof Gerlach
Komandor Charles Napier (1786-1860), na starość źle wspominany admirał z wojny krymskiej, ale w młodości nieustraszony wojownik, nieszablonowy dowódca i innowator, objął w 1829 dowództwo żaglowej fregaty Galatea. Postanowił wypróbować na niej pędnik, który umożliwiałby swobodne wychodzenie z portu (do czego wyłącznie, w opinii większości ówczesnych żeglarzy, nadawały się parowce), a nie przeszkadzałby w późniejszym rejsie pod żaglami, nie zajmował potwornej ilości miejsca potrzebnego na kotłownię, maszynownię i bunkry węglowe, nie ograniczałby pola ostrzału dział. Nie była to jednak śruba, tylko boczne (składane) koła łopatkowe, obracane za pomocą ustawionych na górnym pokładzie kołowrotów, poruszanych siłą mięśni marynarzy. Napier uzyskał nawet niezły rezultat, ponieważ jego fregata bez problemów opuściła Portsmouth, a przy idealnie bezwietrznej pogodzie osiągała prędkość 4 węzłów. Niektórzy przełożeni pomysłowego komandora byli pod wrażeniem, lecz przyszłość i tak należała do parowców, a poza tym obawiano się, że perspektywa zatrudnienia przy obracaniu kołowrotów może zniechęcić marynarzy do zaciągania się na pokłady okrętów jego królewskiej mości. Zaś po zakończeniu wojen napoleońskich los marynarki zależał od ochotników – nie stosowano już branki. Eksperyment mięśniowego napędu na fregacie Galatea był więc krótkotrwały, a chociaż Napier próbował później tego samego układu nawet na liniowcu, to ostatecznie zakończyło się na próbach.
Discovery był budowany w Rotherhithe przez firmę Randall & Co jako statek handlowy. Został zakupiony na pochylni przez Admiralicję w listopadzie 1789, w celu przystosowania do ekspedycji badawczej Vancouvera. Zwodowany w 1789, miał wymiary 99’2” x 28’3,25” x 12’4”, tonaż 331 ton. Jego załogę stanowiło 100 ludzi, a uzbrojenie składało się z 10 krótkich 4-funtówek i 10 działek relingowych. George Vancouver objął na nim dowództwo w lutym 1791, wypłynął kursem na Pacyfik w kwietniu, a powrócił do Anglii w październiku 1795. Odtąd Discovery stał w rezerwie, zanim nie został przekształcony w 1798 w moździerzowiec, obsadzony 67-osobową załogą i uzbrojony w 1 moździerz 13-calowy oraz jeden 10-calowy, obok służącej do obrony baterii 8 karonad 24-f i dwóch dział 6-f (chociaż poza-moździerzowa artyleria jest dość niepewna). W aktywnej służbie 1798-1801 i od 1803. W 1808 przekształcony w hulk więzienny. Rozebrany w 1834.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-23, 18:28
autor: Nowak Krzysztof
Dobry wieczór, bardzo dziękuję za interesujące informacje.
Proszę o opisanie danych i losów brygów typu Fly z 1805: FLY, CHALLENGER i GOSHAWK.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-23, 22:26
autor: Krzysztof Gerlach
Brygi 16- (potem 18-) działowe typu Fly. Projektant John Henslow. Wymiary projektowe: 96’0” x 25’10” x 11’6”, tonaż 282 tony. Załoga: 94. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f (potem jeszcze 2 takie karonady).
Fly – zwodowany w stoczni firmy Bools & Co (Nicholas Bools & William Good) w Bridport 24.10.1805. W aktywnej służbie 1806-1812. Rozbił się przy wyspie Anholt 28/29.02.1812.
Challenger – zbudowany z sosny w stoczni Williama Wallis w Blackwall, zwodowany 30.07.1806. W aktywnej służbie 1806-1811. Zdobyty 12.03.1811 przez Francuzów. Wcielony do marynarki francuskiej jako Challengeur, ale w służbie tylko w 1811.
Goshawk - zbudowany z sosny w stoczni Williama Wallis w Blackwall, zwodowany 12.08.1805 lub 17.07.1806. W aktywnej służbie 1806-1813. Rozbił się pod Barceloną 21.11.1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-24, 15:40
autor: Nowak Krzysztof
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Chciałby, jeśli można, zapytać o losy brygów-slupów typu Cruizer: HALCYON (1813), PENGUIN (1813) oraz EPERVIER (1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-24, 18:37
autor: Krzysztof Gerlach
Halcyon – zwodowany w stoczni firmy Edward Larking & William Spong w King’s Lynn 16.05.1813. W służbie od lipca 1813, rozbił się w zatoce Annotto na Jamajce 19.05.1814 (bez strat w ludziach).
Penguin - zwodowany w stoczni Williama Bottomley w King’s Lynn 29.06.1813. W służbie od listopada 1813. Zdobyty 23.03.1815 przez amerykański trójmasztowy slup (korwetę) Hornet w pobliżu Tristan da Cunha (wśród 10 zabitych Brytyjczyków był dowódca); z powodu ciężkich uszkodzeń odniesionych w walce Penguin został następnego dnia zatopiony przez Amerykanów.
Epervier – zwodowany w stoczni pani Mary Ross w Rochester 21.12.1812. W służbie od stycznia 1813. Zdobyty 29.04.1814 w Indiach Zachodnich przez amerykański trójmasztowy slup (korwetę) Peacock. Wcielony do marynarki amerykańskiej pod niezmienioną nazwą, służył w 1815 w walkach z korsarzami algierskimi. W drodze powrotnej do USA minął 14.07.1815 Cieśninę Gibraltarską i zaginął bez wieści z całą załogą gdzieś na Atlantyku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-25, 17:02
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za opis brygów.
Bardzo proszę o opisanie danych i losów brygów typu Seagull z 1804. Mam tylko nazwy: SEAGULL, DELIGHT, ELECTRA, SATELLITE, SKYLARK.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-25, 20:41
autor: Krzysztof Gerlach
16-działowe brygi typu Seagull. Projekt Williama Rule z 1805. Dane projektowe: 93’0” x 26’5” x 12’0”. Tonaż 282 tony. Załoga: 95 ludzi. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 6-f.
Seagull – zwodowany w stoczni Johna King w Dover 1.07.1805. Zdobyty przez duńską flotyllę 19.06.1808 w pobliżu Kristiansand. Wkrótce potem zatonął, ale został wydobyty przez Duńczyków i wcielony do ich marynarki.
Delight - zwodowany w stoczni Richarda Thorne we Fremington w czerwcu 1806. Utkwił na mieliźnie w pobliżu Reggio di Calabria 31.01.1808, ostrzelany z brzegu przez Francuzów uległ zniszczeniu.
Electra - zwodowany w stoczni Jamesa Betts w Mistleythorn 22.01.1806. Rozbił się w Port Augusta na Sycylii 25.03.1808. Wrak potem wydobyto i sprzedano w 1808 na rozbiórkę na Malcie.
Satellite - zwodowany w stoczni Thomasa Hills w Sandwich w marcu 1806. Przewrócił się i zatonął z całą załogą podczas sztormu w kanale La Manche 31.12.1810.
Skylark - zwodowany w stoczni Williama Row w Newcastle w lutym 1806. Wszedł we mgle na mieliznę pod Boulogne 3.05.1812 i został spalony dla uniknięcia zdobycia przez Francuzów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-26, 19:17
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za opis brygów.
Bardzo proszę o opisanie brygów-slupów 18-działowych typu Diligence z 1795, z tego co mi wiadomo to było ich osiem.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-26, 21:24
autor: Krzysztof Gerlach
16-działowe (potem 18-działowe) brygi-slupy typu Diligence. Projekt Johna Henslow z 1795. Dane projektowe: 95’0” x 28’0” x 12’0”, tonaż 314 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 16 karonad 32-f, potem jeszcze 2 działa 6-f.
Trzy jednostki dębowe:
Diligence – zbudowany w stoczni Johna Parsons w Bursledon, zwodowany 24.11.1795. Rozbił się na mieliźnie u wybrzeży Kuby 8.10.1800, wrak spalono.
Harpy – zbudowany w stoczni Thomasa King w Dover, zwodowany 02.1796. W aktywnej służbie 1796-1807, 1809-1815. Sprzedany 1817.
Hound – zbudowany w stoczni Thomasa Hill w Sandwich, zwodowany 24.03.1796. Zatonął z całą załogą w sztormie na Szetlandach 26.09.1800.
Pięć jednostek z sosny:
Curlew – zbudowany w stoczni firmy John Randall & Co w Roherhithe, zwodowany 16.07.1795. Zatonął z całą załogą w sztormie na Morzu Północnym w grudniu 1796.
Seagull – zbudowany w stoczni firmy John & William Wells w Deptford, zwodowany 07.1795. Zatonął z całą załogą na wodach kanału La Manche w lutym 1805.
Kangaroo – zbudowany w stoczni firmy John & William Wells w Deptford, zwodowany 30.09.1795. Sprzedany w 1802.
Racoon – zbudowany w stoczni firmy John Randall & Co w Roherhithe, zwodowany 14.10.1795. W aktywnej służbie 1795-1805. Rozebrany w 1806.
Cameleon – zbudowany w stoczni firmy John Randall & Co w Roherhithe, zwodowany 14.10.1795. W aktywnej służbie 1795-1805. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-27, 18:32
autor: Nowak Krzysztof
Witam, bardzo dziękuję za opis typu Diligence.
Proszę o opisanie slupów 16-działowych typu Zebra (nie znam daty projektu, około 1780 roku), były chyba trzy jednostki.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-27, 20:33
autor: Krzysztof Gerlach
Zebra to typ trójmasztowych slupów, zaprojektowany istotnie w 1780 przez Edwarda Hunt. Zamówiono 4 okręty, ale stocznia budująca jeden z nich zbankrutowała i pozostały trzy. Dane projektowe: 98’0” x 27’2” x 13’4”, tonaż 314 ton. Załoga: 125. Uzbrojenie: 16 x 6-f.
Zebra – zwodowany w stoczni Williama Cleverley w Gravesend 31.08.1780. W aktywnej służbie 1780-1785, 1787-1798. W 1798 przebudowany na okręt moździerzowy, w służbie do 1809. Sprzedany 1812.
Ariel – zwodowany w stoczni Petera Baker w Liverpoolu 18.10.1781. W aktywnej służbie 1781-1785, 1787-1792. Sprzedany 1802.
Bulldog – zwodowany w stoczni Henry’ego Ladd w Dover 10.11.1782. W aktywnej służbie 1782-1786, 1792-1797. W 1798 przebudowany na okręt moździerzowy. Od 27.02.1801 do 16.09.1801 w rękach Francuzów. Hulk prochowy od 1801. Rozebrany w 1829.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-28, 18:29
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za opis slupów.
Bardzo proszę o opisanie losów brygów ACHATES (1808), EPHIRA (1808), RHODIAN (1808), należących prawdopodobnie do typu Cherokee.
Jeśli to możliwe, proszę także o stocznię, która miała zbudować czwarty slup typu Zebra i nazwę tego okrętu, jeśli była nadana.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-28, 20:33
autor: Krzysztof Gerlach
Czwartym slupem typu Zebra miał być Serpent, którego zaczęto budować w stoczni Phineasa Jacobs w Sandgate.
Były to istotnie brygi typu Cherokee.
Achates – zwodowany w stoczni firmy Samuel & Daniel Brent w Rotherhithe 1.02.1808. Rozbił się w pobliżu Gwadelupy 7.02.1810 z powodu niefrasobliwości oficera wachtowego. Załogę uratowano.
Ephira - zwodowany w stoczni Johna King w Upnor 28.05.1808. Rozbił się w zatoce Kadyksu 26.12.1811 z powodu braku kwalifikacji nawigatora.
Rhodian - zwodowany w stoczni Roberta Guillaume w Northam 3.01.1809. Rozbił się podczas wchodzenia nocą do Port Royal 21.02.1813. Wrak sprzedano na miejscu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-29, 19:21
autor: Nowak Krzysztof
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów jeszcze jednego Cherokee: WILDBOAR (WILD BOAR), nie wiem czy to się pisało razem czy rozdzielnie. Proszę także o opisanie brygów-slupów typu Cruizer: EMULOUS (1805) oraz MINORCA (1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-03-29, 22:53
autor: Krzysztof Gerlach
Wild Boar – zwodowany w stoczni Johna Pelham we Frindsbury 9.07.1808. Rozbił się u wysp Scilly 15.02.1810; nawigator wpakował go na skały za dnia i przy pięknej pogodzie. Bryg tak szybko poszedł na dno, że 12 ludzi z załogi utonęło, pomimo szczęśliwej (dla pozostałych) obecności w pobliżu handlowego statku Earl of Uxbridge.
Emulous – zwodowany w stoczni Williama Row w Newcastle w czerwcu 1806. Przy próbie wytropienia kryjącego się brzegów amerykańskiego okrętu korsarskiego, wszedł na mieliznę i rozbił się u Sable Island 2/3.08.1812.
Minorca - zwodowany w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley w King’s Lynn 14.06.1805. W aktywnej służbie 1805-1814. Rozebrany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-03-30, 17:59
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za opis brygów.
Bardzo proszę o informacje o slupie angielskim ZEBRA (1777), który 22.10.1778 w Little Egg Harbor, New Jersey, wszedł na mieliznę, został opuszczony i wysadzony w powietrze. Proszę o dane i losy oraz o nazwy bliźniaczych jednostek.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.