Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Korwetami typu Cybéle (Cibelle) nazywali czasem Francuzi dwa małe, bliźniacze szkunery weneckie - Cibelle (Cibele) i Merope - zwodowane 17.05.1790 (Cibelle) i 25.06.1791 (Merope). Wymiary w stopach weneckich 70’ x 21’6” x 10’. Uzbrojenie: 12 x 8-f. Swój ostateczny kształt zawdzięczały projektantowi Andrei Spadon. W lecie 1791 oba szkunery wchodziły w skład dużego zgrupowania okrętów weneckich, demonstrujących siłę u wybrzeży Tunezji, co było ostatnim większym przejawem morskiej aktywności niezależnej Republiki Wenecji. Zdobyte przez Francuzów w maju 1797 i wcielone do marynarki francuskiej pod nazwami odpowiednio Cybéle (Cibelle) oraz Mérope. Wg Francuzów nośność około 80 ton, wyporność około 150 ton; wymiary w stopach francuskich 75’ x 23’ x 10’7”; pod francuską banderą załoga 64; uzbrojenie: 12 x 8-f (Cybéle) oraz 12 x 6-f (Mérope).
Cybéle trafił ostatecznie w ręce Austriaków przy okazji zdobycia Ankony w listopadzie 1799 i stał się austriackim szkunerem Cibele, o wymiarach (w stopach weneckich) 72’10” x 21’5”, uzbrojonym w 18 dział 9-f, od 1802 w 12 dział 6-f. Ostatni raz wspominany w sierpniu 1803 (ale może Pothkan ma bardziej aktualne informacje na temat jego „austriackich” losów).
Mérope został zdobyty w marcu 1799 przez Rosjan przy okazji zajęcia Korfu. Nie udało mi się znaleźć śladu po nim u Czernyszewa, aczkolwiek nie szukałem zbyt intensywnie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Cybéle trafił ostatecznie w ręce Austriaków przy okazji zdobycia Ankony w listopadzie 1799 i stał się austriackim szkunerem Cibele, o wymiarach (w stopach weneckich) 72’10” x 21’5”, uzbrojonym w 18 dział 9-f, od 1802 w 12 dział 6-f. Ostatni raz wspominany w sierpniu 1803 (ale może Pothkan ma bardziej aktualne informacje na temat jego „austriackich” losów).
Mérope został zdobyty w marcu 1799 przez Rosjan przy okazji zajęcia Korfu. Nie udało mi się znaleźć śladu po nim u Czernyszewa, aczkolwiek nie szukałem zbyt intensywnie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Méchante, Émeraude – korwety klasyfikowane oficjalnie jako 8/12-działowe barques longues typu Méchante, a czasem jako fregaty lekkie. Tonaż 50-70 ton, wymiary 70’ (lub 64’6”) x 17’ (lub 17’6”) x 7’6”. Projektant Hendrick albo Le Brun, bądź Cochois. Uzbrojenie: 10 x 4-f.
Méchante – zbudowana w Breście, zwodowana w czerwcu 1689. Sprzedana w 1699.
Émeraude – zbudowana w Dunkierce, zwodowana w 1691, w służbie od 1692. Weszła w skład eskadry Chateaurenaulta, mającej za zadanie odszukanie i osłonę konwoju hiszpańskich żaglowców. Spalona 23.10.1702 w Vigo w czasie ataku Anglików na Chateaurenaulta i konwój.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Méchante – zbudowana w Breście, zwodowana w czerwcu 1689. Sprzedana w 1699.
Émeraude – zbudowana w Dunkierce, zwodowana w 1691, w służbie od 1692. Weszła w skład eskadry Chateaurenaulta, mającej za zadanie odszukanie i osłonę konwoju hiszpańskich żaglowców. Spalona 23.10.1702 w Vigo w czasie ataku Anglików na Chateaurenaulta i konwój.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- pothkan
- Posty: 4575
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
CIBELLE - 9.8.1803 rozbrojony, w styczniu 1806 r. przekazany Włochom, 1.8.1806 pomagał w ratowaniu brygu Dalmato, dalsze losy nieznaneKrzysztof Gerlach pisze:Cybéle trafił ostatecznie w ręce Austriaków przy okazji zdobycia Ankony w listopadzie 1799 i stał się austriackim szkunerem Cibele, o wymiarach (w stopach weneckich) 72’10” x 21’5”, uzbrojonym w 18 dział 9-f, od 1802 w 12 dział 6-f. Ostatni raz wspominany w sierpniu 1803 (ale może Pothkan ma bardziej aktualne informacje na temat jego „austriackich” losów).
Mérope został zdobyty w marcu 1799 przez Rosjan przy okazji zajęcia Korfu. Nie udało mi się znaleźć śladu po nim u Czernyszewa, aczkolwiek nie szukałem zbyt intensywnie.
MEROPE - tutaj jest pewna zagadka; otóż zarówno u Aichelburga, jak i Bilzera takiej jednostki nie ma... (jest kanonierka tej nazwy z 1834) ale jest u Gogga, bez jakichkolwiek danych technicznych (poza tym że szkuner), ale: zwodowany 25.6.1796 w Wenecji, 17.5.1797 zajęty przez Francuzów w Genui, 4.6.1800 tamże przez Austriaków, potem włoski?... i ponownie austriacki 1814-1822 (?)
U Czernyszewa wcale go nie ma.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kanonierki francuskie nr 1 - nr 40 z lat 1859-1864 należały, jak wiadomo, do kilku typów konstrukcyjnych (typy Nr 1, Nr 12, Nr 32). Może się mylę - a nie chce mi się tego sprawdzać dokładnie, bo osobiście mniej mnie to interesuje, zaś bezpośrednie porównanie podstawowych danych np. z Roche'm wykazuje pewne odchyłki - lecz chyba warto sprawdzić znakomite plany konstrukcyjne kanonierek typu 1, typu 12 i dalszych w sieci, w "Atlas du genie maritime" (pod koniec, od numeru GM11PL0587). Wydaje mi się, że MOŻE tu chodzić właśnie o te kanonierki, jako że pochodzą z 1859 roku i lat późniejszych.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Oskarze,
data wodowania szkunera Merope podana przez Gogga jest NIEMAL na pewno FAŁSZYWA. Jak już pisałem, szkuner ten - wraz z Cibelle - wziął udział w ekspedycji admirała Angelo Emo, która wyruszyła ku tunezyjskiemu wybrzeżu 31 lipca 1791 roku. Jest wymieniony na ORYGINALNEJ liście jednostek tej eskadry, załączonej do ostatniej depeszy Emo (zmarł 1.03.1792) z dnia 24 lutego 1792. Byłoby doprawdy zdumiewające, gdyby Emo twierdził, że ma w tej chwili pod swoimi rozkazami jednostkę, którą dopiero zwodują za 4-5 lat!
Jedyna inna ewentualność to istnienie - krótko po sobie - dwóch szkunerów tej samej nazwy. Naprzeciwko tego stoi jednak identyczna data dzienna i miesięczna wodowania (25.06.), doskonale znana Levi'emu, Demerliac'owi, Roche'mu (byłoby nieco dziwne, gdyby wodowanie dwóch żaglowców tej samej nazwy i tej samej klasy odbyło się w tym samym miejscu dokładnie tego samego dnia w odstępie 5-letnim, chociaż CAŁKIEM niemożliwe nie jest), ale przede wszystkim zadziwiający byłby brak wiedzy tych trzech autorów o fakcie istnienia dwóch szkunerów Merope, kiedy dokładnie opisują jego losy do końca kariery pod francuską banderą.
Oczywiście dalsza historia jednostki mogła być bardzo zagmatwana, np. taka, jak podaje Gogg.
data wodowania szkunera Merope podana przez Gogga jest NIEMAL na pewno FAŁSZYWA. Jak już pisałem, szkuner ten - wraz z Cibelle - wziął udział w ekspedycji admirała Angelo Emo, która wyruszyła ku tunezyjskiemu wybrzeżu 31 lipca 1791 roku. Jest wymieniony na ORYGINALNEJ liście jednostek tej eskadry, załączonej do ostatniej depeszy Emo (zmarł 1.03.1792) z dnia 24 lutego 1792. Byłoby doprawdy zdumiewające, gdyby Emo twierdził, że ma w tej chwili pod swoimi rozkazami jednostkę, którą dopiero zwodują za 4-5 lat!
Jedyna inna ewentualność to istnienie - krótko po sobie - dwóch szkunerów tej samej nazwy. Naprzeciwko tego stoi jednak identyczna data dzienna i miesięczna wodowania (25.06.), doskonale znana Levi'emu, Demerliac'owi, Roche'mu (byłoby nieco dziwne, gdyby wodowanie dwóch żaglowców tej samej nazwy i tej samej klasy odbyło się w tym samym miejscu dokładnie tego samego dnia w odstępie 5-letnim, chociaż CAŁKIEM niemożliwe nie jest), ale przede wszystkim zadziwiający byłby brak wiedzy tych trzech autorów o fakcie istnienia dwóch szkunerów Merope, kiedy dokładnie opisują jego losy do końca kariery pod francuską banderą.
Oczywiście dalsza historia jednostki mogła być bardzo zagmatwana, np. taka, jak podaje Gogg.
- pothkan
- Posty: 4575
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
RzeczywiścieKrzysztof Gerlach pisze:data wodowania szkunera Merope podana przez Gogga jest NIEMAL na pewno FAŁSZYWA. Jak już pisałem, szkuner ten - wraz z Cibelle - wziął udział w ekspedycji admirała Angelo Emo, która wyruszyła ku tunezyjskiemu wybrzeżu 31 lipca 1791 roku. Jest wymieniony na ORYGINALNEJ liście jednostek tej eskadry, załączonej do ostatniej depeszy Emo (zmarł 1.03.1792) z dnia 24 lutego 1792. Byłoby doprawdy zdumiewające, gdyby Emo twierdził, że ma w tej chwili pod swoimi rozkazami jednostkę, którą dopiero zwodują za 4-5 lat!

Z losami jest dziwna sprawa - jeszcze raz zaznaczam, wymienia go tylko Gogg (nie uznając za blizniaka Cibelle), a sluzba po 1814 r. jest moim zdaniem watpliwa. Z drugiej strony, dla lat 1800-1803 są podane szczegóły służby.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Yack (Jack) – 16/20-działowa fregata lekka zwodowana w Breście 27.03.1690. Projektant Blaise albo J.P. Le Brun. Zbudowana na polecenie Tourville’a. Wymiary: 70’ x 17’ x 7’. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 x 4-f, powyżej 4 x 2-f. Skreślona z listy floty w 1696, 1697 lub 1698.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Badine, Charmante – 10-działowe fregaty lekkie typu Badine, zbudowane w Dunkierce, zwodowane w 1678. Tonaż 100 ton. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick.
Badine – w 1683 sprzedana lub może wynajęta Kompanii Indyjskiej.
Charmante – nie wcielona do służby przed 1680. Skreślona z listy floty w 1684.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Badine – w 1683 sprzedana lub może wynajęta Kompanii Indyjskiej.
Charmante – nie wcielona do służby przed 1680. Skreślona z listy floty w 1684.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa