Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cerf – zwodowany w Saint Malo 21.04.1788. Od 1792 służył na Antylach i wodach północnoamerykańskich. Skreślony z listy floty we wrześniu 1795 w Stanach Zjednoczonych.
Curieux – zwodowany w Saint Malo 26.01.1788. Zdobyty przez Anglików 3.06.1793, ale nie wcielony do Royal Navy.
Jupiter – zwodowany 28.09.1795 w Lorient jako Viala (Vialla). W 11 dni później, jeszcze przed wcieleniem do służby, przemianowany na Voltaire, a w grudniu 1795 na Constitution. Pod tą nazwą wcielony do służby w czerwcu 1796. Na przełomie grudnia 1796 i stycznia 1797 wziął udział w zakończonej klęską ekspedycji irlandzkiej. W lutym 1803 przemianowany na Jupiter. W lutym 1806 zdobyty przez Anglików w bitwie pod Santo Domingo i wcielony do Royal Navy pod nazwą Maida. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie tylko 1807-1808 (udział w zdobyciu Kopenhagi w 1807). Sprzedany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Curieux – zwodowany w Saint Malo 26.01.1788. Zdobyty przez Anglików 3.06.1793, ale nie wcielony do Royal Navy.
Jupiter – zwodowany 28.09.1795 w Lorient jako Viala (Vialla). W 11 dni później, jeszcze przed wcieleniem do służby, przemianowany na Voltaire, a w grudniu 1795 na Constitution. Pod tą nazwą wcielony do służby w czerwcu 1796. Na przełomie grudnia 1796 i stycznia 1797 wziął udział w zakończonej klęską ekspedycji irlandzkiej. W lutym 1803 przemianowany na Jupiter. W lutym 1806 zdobyty przez Anglików w bitwie pod Santo Domingo i wcielony do Royal Navy pod nazwą Maida. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie tylko 1807-1808 (udział w zdobyciu Kopenhagi w 1807). Sprzedany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Impatient – zwodowany w Saint Malo 21.04.1788. Służył aktywnie od 1789, początkowo na Morzu Śródziemnym, w 1792 na Antylach. W latach 1801-1802 głównie zajmował się przewozem ludzi i amunicji na Antyle oraz do Senegalu. Kiedy powracał z Senegalu do Francji zdobyty przez Anglików w pobliżu Żyrondy 29.05.1803, ale nie wcielony do Royal Navy.
Sans Souci – zwodowany w Saint Malo 23.02.1788. Zatonął w nocy z 8 na 9 kwietnia 1793, rozbijając się w pobliżu Croisic.
Znaczenia terminu „awizo”, jak wszystkich określeń okrętowych, nie można odrywać od epoki, powiem z czasem ulegało zmianom. Jednak na początku oznaczało lekki i szybki okręt, służący raczej do wożenia depesz, rozkazów, raportów, a nie do walki. Owszem, Francuzi mieli awiza-eskortowce, ale nie w czasach żaglowców. Kanonierkami na pewno nie były z racji konstrukcji, jednak niemal każdą małą jednostkę żaglową można było uzbroić w kilka cięższych dział i użyć jako kanonierki, zaś prawie każdą kanonierkę - jeśli miała wystarczającą dzielność morską – wysłać z depeszami. Tym niemniej w czasach napoleońskich i bezpośrednio po nich Francuzi mieli tendencję, by z dwóch grup okrętów występujących w klasach korwet i brygów, większe nazywać właściwą nazwą klasy, mniejsze zaś – z dodatkiem słowa „awizo”. W rezultacie pływały duże korwety i małe korwety-awiza, duże brygi i małe brygi-awiza (kanonierki-brygi były jeszcze od nich mniejsze). Na jakieś szczególne cechy budowy (poza naciskiem na lekkość i szybkość) to nie wpływało, a każdy drobnoustrój był używany do tego, do czego go chwilowo potrzebowano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sans Souci – zwodowany w Saint Malo 23.02.1788. Zatonął w nocy z 8 na 9 kwietnia 1793, rozbijając się w pobliżu Croisic.
Znaczenia terminu „awizo”, jak wszystkich określeń okrętowych, nie można odrywać od epoki, powiem z czasem ulegało zmianom. Jednak na początku oznaczało lekki i szybki okręt, służący raczej do wożenia depesz, rozkazów, raportów, a nie do walki. Owszem, Francuzi mieli awiza-eskortowce, ale nie w czasach żaglowców. Kanonierkami na pewno nie były z racji konstrukcji, jednak niemal każdą małą jednostkę żaglową można było uzbroić w kilka cięższych dział i użyć jako kanonierki, zaś prawie każdą kanonierkę - jeśli miała wystarczającą dzielność morską – wysłać z depeszami. Tym niemniej w czasach napoleońskich i bezpośrednio po nich Francuzi mieli tendencję, by z dwóch grup okrętów występujących w klasach korwet i brygów, większe nazywać właściwą nazwą klasy, mniejsze zaś – z dodatkiem słowa „awizo”. W rezultacie pływały duże korwety i małe korwety-awiza, duże brygi i małe brygi-awiza (kanonierki-brygi były jeszcze od nich mniejsze). Na jakieś szczególne cechy budowy (poza naciskiem na lekkość i szybkość) to nie wpływało, a każdy drobnoustrój był używany do tego, do czego go chwilowo potrzebowano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Guachapin – angielska nazwa francuskiego brygu korsarskiego Guapachin lub Guet-apens zbudowanego we Francji, w Bayonne, w 1800. Zdobyty przez Anglików na początku 1801 (nie w 1802) i wcielony do Royal Navy z odpowiednio przekręconą nazwą, jako bryg 14-działowy. Wymiary angielskie: 80’5” x 23’1” x 11’0”, tonaż 176 ton. Pod brytyjską banderą załoga zaledwie 26 ludzi, uzbrojenie – 12 karonad 12-f i dwa działa 6-f. Wpędzony na brzeg Wyspy Szczurów w pobliżu Antigui i zniszczony przez huragan 29.07.1811 lub 7.07.1811. Wrak udało się potem zabrać i sprzedać na Jamajce.
Empereur – francuski okręt korsarski zdobyty przez Anglików w czerwcu 1805 (w tym przypadku nie znaczy to, że akurat ta data jest bardziej prawdopodobna niż przytoczona przez Pana), ale nie wcielony do Royal Navy.
Atalante – francuski okręt korsarski zbudowany w Bordeaux. Po zdobyciu przez Anglików w sierpniu 1803 lub 27.07.1803, wcielony do Royal Navy pod nazwą Hawk, jako trójmasztowy slup 18-działowy. Wymiary angielskie: 90’11” x 27’11,75” x 8’2”, tonaż 320 ton. Pod brytyjską banderą załoga 121 lub 125 ludzi, uzbrojenie – 16 karonad 24-f i dwa działa 9-f. Zatonął z całą załogą (zaginął bez śladu) w grudniu 1804 na kanale La Manche.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Empereur – francuski okręt korsarski zdobyty przez Anglików w czerwcu 1805 (w tym przypadku nie znaczy to, że akurat ta data jest bardziej prawdopodobna niż przytoczona przez Pana), ale nie wcielony do Royal Navy.
Atalante – francuski okręt korsarski zbudowany w Bordeaux. Po zdobyciu przez Anglików w sierpniu 1803 lub 27.07.1803, wcielony do Royal Navy pod nazwą Hawk, jako trójmasztowy slup 18-działowy. Wymiary angielskie: 90’11” x 27’11,75” x 8’2”, tonaż 320 ton. Pod brytyjską banderą załoga 121 lub 125 ludzi, uzbrojenie – 16 karonad 24-f i dwa działa 9-f. Zatonął z całą załogą (zaginął bez śladu) w grudniu 1804 na kanale La Manche.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Espiégle – zwodowany w Bayonne w 1788. W 1793 wysłany z depeszami do Indii Zach. i z powrotem. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Ouessant 30.11.1793 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako bryg-slup 16-działowy. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1794-1801. Sprzedany w 1802.
Éveillé – zwodowany w Bayonne w kwietniu 1788. Służył głównie na wodach europejskich. Zdobyty przez Anglików 17.10.1795 i teoretycznie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Nigdy jednak nie wprowadzony do aktywnej służby. Nie było go na listach brytyjskiej floty już w 1796.
Lutin – zwodowany w Bayonne w lutym 1788. Służył na wodach amerykańskich. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Nowej Fundlandii 25.07.1793 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako bryg-slup 16-działowy. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1793-1795. Sprzedany w 1796.
„te 26 osób załogi na GUACHAPIN to coś przymało jak na obsługę 14 dział?”
A jakże. Jednak w tych czasach łatwiej było o działa, niż o sprawnych marynarzy. Poza tym często się zdarzało, że na bardzo małych żaglowcach trzeba było ograniczać liczbę załogi, bowiem w ciasnym kadłubie nie dało się zmieścić wystarczającej ilości żywności i wody. W razie dojścia do walki z groźnym przeciwnikiem często skarżono się, że „nie było dość ludzi do równoczesnej obsługi żagli i dział”. Takie stwierdzenia stanowią element wielu ówczesnych raportów czy zeznań przed sądem wojennym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Éveillé – zwodowany w Bayonne w kwietniu 1788. Służył głównie na wodach europejskich. Zdobyty przez Anglików 17.10.1795 i teoretycznie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Nigdy jednak nie wprowadzony do aktywnej służby. Nie było go na listach brytyjskiej floty już w 1796.
Lutin – zwodowany w Bayonne w lutym 1788. Służył na wodach amerykańskich. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Nowej Fundlandii 25.07.1793 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako bryg-slup 16-działowy. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1793-1795. Sprzedany w 1796.
„te 26 osób załogi na GUACHAPIN to coś przymało jak na obsługę 14 dział?”
A jakże. Jednak w tych czasach łatwiej było o działa, niż o sprawnych marynarzy. Poza tym często się zdarzało, że na bardzo małych żaglowcach trzeba było ograniczać liczbę załogi, bowiem w ciasnym kadłubie nie dało się zmieścić wystarczającej ilości żywności i wody. W razie dojścia do walki z groźnym przeciwnikiem często skarżono się, że „nie było dość ludzi do równoczesnej obsługi żagli i dział”. Takie stwierdzenia stanowią element wielu ówczesnych raportów czy zeznań przed sądem wojennym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Mouche – zwodowany w Bayonne w maju 1787. Służył na wodach europejskich, amerykańskich i na Antylach. Sprzedany z marynarki francuskiej w marcu 1797. Wyposażony w tym samym roku w La Rochelle jako bryg korsarski (bez zmiany nazwy) przez braci Chégarays, odniósł początkowo spore sukcesy – w pierwszym rejsie zdobył jeden statek angielski i dwa portugalskie, o łącznej wartości prawie 1,5 mln liwrów. W drugim rejsie zdobył statek amerykański (USA i Francja nie były w stanie wojny), co skończyło się nakazanym przez sąd zwrotem zagarniętej jednostki i wypłatą odszkodowania. Potem Mouche został sam pochwycony przez brytyjską fregatę Diana, ale nie wcielono go do Royal Navy.
Serin – zwodowany w Bayonne w 1788. Zdobyty 31.07.1794 przez Anglików w pobliżu San Domingo i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (chociaż w bardzo wielu opracowaniach podawanej błędnie pod postacią Sirene, ponieważ taki błąd pojawił się na listach już w XVIII wieku), jako bryg-slup 14/16-działowy, z załogą 90 ludzi. W sierpniu 1796 zaginął bez śladu w Zatoce Hondurasu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Serin – zwodowany w Bayonne w 1788. Zdobyty 31.07.1794 przez Anglików w pobliżu San Domingo i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (chociaż w bardzo wielu opracowaniach podawanej błędnie pod postacią Sirene, ponieważ taki błąd pojawił się na listach już w XVIII wieku), jako bryg-slup 14/16-działowy, z załogą 90 ludzi. W sierpniu 1796 zaginął bez śladu w Zatoce Hondurasu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hiszpański bryg El Corso, zbudowany w 1791. Zdobyty przez Anglików na Morzu Śródziemnym 2.12.1796 lub 8.12.1796 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Corso, jako bryg-slup 18-działowy. Wymiary angielskie: obliczeniowa długość stępki do tonażu 72’8”, szerokość maksymalna 24’7,5”, głębokość ładowni 11’7”, tonaż 234 tony. Pod brytyjską banderą załoga 100; uzbrojenie: 18 dział 6-f. W aktywnej służbie 1796-1802. Od 1803 hulk. Sprzedany w 1814.
Railleur – francuski trójmasztowiec korsarski, zbudowany w La Rochelle w 1797. Zdobyty przez Anglików na kanale La Manche 17.11.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako gładkopokładowy slup 14-działowy. Wymiary angielskie: 89’6” x 26’2,25” x 10’1,5”, tonaż 261 ton. Pod brytyjską banderą załoga 76; uzbrojenie: 14 karonad 12-f. W aktywnej służbie 1798-1800. Zaginął bez śladu na kanale La Manche w maju 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Railleur – francuski trójmasztowiec korsarski, zbudowany w La Rochelle w 1797. Zdobyty przez Anglików na kanale La Manche 17.11.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako gładkopokładowy slup 14-działowy. Wymiary angielskie: 89’6” x 26’2,25” x 10’1,5”, tonaż 261 ton. Pod brytyjską banderą załoga 76; uzbrojenie: 14 karonad 12-f. W aktywnej służbie 1798-1800. Zaginął bez śladu na kanale La Manche w maju 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pozostałe korwety typu Etna:
Cérés (kreska przy drugim e w przeciwną stronę) – zwodowana w Hawrze w maju 1795 (początkowo miała się nazywać Courageuse). W 1797 przemianowana na Enfant de la Patrie. Zatonęła u wybrzeży Norwegii 17.02.1798.
Etonnante – zwodowana w Honfleur 27.08.1795. Wycofana ze służby w 1804, odtąd hulk.
Mignonne – zwodowana w Cherbourgu 15.10.1795. Służyła głównie na Antylach, gdzie została zdobyta przez Anglików 28.06.1803 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup 18-działowy. Tonaż 462 tony, 121 ludzi załogi, 18 dział 9-f. Raczej nigdy nie weszła do aktywnej służby. Weszła na mieliznę w Port Royal na Jamajce w grudniu 1804 i skreślona z listy floty.
Torche – zwodowana w Honfleur w kwietniu 1795. Zdobyta przez Anglików 16.08.1805 na wodach europejskich i wcielona do Royal Navy pod nazwą Torch, jako slup 18-działowy. Wymiary angielskie 118’0” x 32’9,5” x 10’0”, tonaż 557 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 18 karonad 32-f i 2 działa 12-f. Raczej nigdy nie weszła do aktywnej służby. Rozebrana w 1811.
Vésuve – zwodowana w Honfleur 7.08.1795. Od 1815 hulk. Rozebrana w 1830.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Cérés (kreska przy drugim e w przeciwną stronę) – zwodowana w Hawrze w maju 1795 (początkowo miała się nazywać Courageuse). W 1797 przemianowana na Enfant de la Patrie. Zatonęła u wybrzeży Norwegii 17.02.1798.
Etonnante – zwodowana w Honfleur 27.08.1795. Wycofana ze służby w 1804, odtąd hulk.
Mignonne – zwodowana w Cherbourgu 15.10.1795. Służyła głównie na Antylach, gdzie została zdobyta przez Anglików 28.06.1803 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup 18-działowy. Tonaż 462 tony, 121 ludzi załogi, 18 dział 9-f. Raczej nigdy nie weszła do aktywnej służby. Weszła na mieliznę w Port Royal na Jamajce w grudniu 1804 i skreślona z listy floty.
Torche – zwodowana w Honfleur w kwietniu 1795. Zdobyta przez Anglików 16.08.1805 na wodach europejskich i wcielona do Royal Navy pod nazwą Torch, jako slup 18-działowy. Wymiary angielskie 118’0” x 32’9,5” x 10’0”, tonaż 557 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 18 karonad 32-f i 2 działa 12-f. Raczej nigdy nie weszła do aktywnej służby. Rozebrana w 1811.
Vésuve – zwodowana w Honfleur 7.08.1795. Od 1815 hulk. Rozebrana w 1830.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pilote – kuter typu Mutin, zwodowany w Dunkierce w listopadzie 1778. Około 115 ton, 24,4 x 7,8 x 3,8 m. Uzbrojenie: 14 dział. Zdobyty przez Anglików na kanale La Manche i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, początkowo jako kuter 14-działowy, od 1794 jako bryg. Wymiary angielskie: 78’6,75” x 26’0,75” x 10’2,5”, tonaż 218 ton. Pod brytyjską banderą załoga: 70; uzbrojenie: 14 dział 4-f i 10 działek relingowych, w latach 1790-tych 14 karonad 12-f i 10 działek relingowych. W aktywnej służbie od 1780. Sprzedany w 1799.
Mutine – angielska nazwa francuskiego kutra Mutin, z typu o tej samej nazwie, zwodowanego w Dunkierce w listopadzie 1778. Francuskie dane projektowe jak wyżej. Miał klinkierowe poszycie. Zdobyty przez Anglików i wcielony do Royal Navy pod nazwą Mutine, jako kuter 14-działowy. Wymiary angielskie: 79’11,25” x 26’1” x 10’1”, tonaż 215 ton. Pod brytyjską banderą załoga: 70; uzbrojenie: 14 dział 4-f i 10 działek relingowych. W aktywnej służbie 1779-1787, 1789-1801, 1803-1805, przy czym od stycznia 1798 pod nazwą Pigmy. Rozbił się na podwodnej skale przy wyspie Jersey 9.08.1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mutine – angielska nazwa francuskiego kutra Mutin, z typu o tej samej nazwie, zwodowanego w Dunkierce w listopadzie 1778. Francuskie dane projektowe jak wyżej. Miał klinkierowe poszycie. Zdobyty przez Anglików i wcielony do Royal Navy pod nazwą Mutine, jako kuter 14-działowy. Wymiary angielskie: 79’11,25” x 26’1” x 10’1”, tonaż 215 ton. Pod brytyjską banderą załoga: 70; uzbrojenie: 14 dział 4-f i 10 działek relingowych. W aktywnej służbie 1779-1787, 1789-1801, 1803-1805, przy czym od stycznia 1798 pod nazwą Pigmy. Rozbił się na podwodnej skale przy wyspie Jersey 9.08.1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za opis kutrów.
Panie Krzysztofie, czy były jakieś inne kutry typu Mutin ? jeśli tak to bardzo proszę o ich opisanie.
Proszę też o opis okrętów (ich danych i losów) zdobytych podobno jednocześnie w liczbie 4 sztuk przez brytyjski okręt SOLEBAY koło San Domingo 22.11.1799, wśród których znajdował się m.in. EOLE, wcielony do Royal Navy jako NIMROD. Jeśli to możliwe, proszę też o opis tej akcji.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie, czy były jakieś inne kutry typu Mutin ? jeśli tak to bardzo proszę o ich opisanie.
Proszę też o opis okrętów (ich danych i losów) zdobytych podobno jednocześnie w liczbie 4 sztuk przez brytyjski okręt SOLEBAY koło San Domingo 22.11.1799, wśród których znajdował się m.in. EOLE, wcielony do Royal Navy jako NIMROD. Jeśli to możliwe, proszę też o opis tej akcji.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.