Podniósł Pan mój apetyt. Fakt, że nie mamy porządnego periodyku na te tematy. Nawet te kilka stron o półtorapokładowcach to już coś na bezrybiu. Nawet na zachodzie poświęca się im tylko tyle miejsca by wspomnieć, że były to średnio udane konstrukcje i krok ku "prawdziwej fregacie" i właściwie koniec. Akapit u Gletego to chyba najobszerniejszy tekst z którym się zetknąłem. Boudriot w "History of the French frigate" też je potraktował po macoszemu.
Jeden tom "Anatomy of the Ship" o jakimś półtorapokładowcu lub galero-fregacie (tym z większych bo powiedzmy, że "The 20-Gun Ship Blandford" się o to ociera ponieważ później na siłę uzbrojono częściowo dolny pokład, ale to VI ranga). Eh... marzenie.
Panie Januszu
Wszystkie półtorapokładowe, wszystkie - poza Scarborough - o nominalnym uzbrojeniu wg rozporządzenia z 1703: na pokładzie dolnym 4 x 9-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f, z załogą 145 ludzi.
Scarborough – klasyfikowany też jako 36/30-działowiec, miał nieco większą załogę (155) i cięższe uzbrojenie: na pokładzie dolnym 8 x 12-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 6 x 4-f. Wymiary: 108’0” x 28’7” x 10’9”, tonaż 391 ton. Zwodowany w stoczni formy Parker w Southampton w 1695 lub 1696. Zdobyty przez Francuzów 1.11.1710, odbity 31.03.1712 i przemianowany na Garland (Guardland). Od 1717 brander. Rozebrany w 1721 i przebudowany na następny o nazwie Garland, z 1724.
Poole – zwodowany w stoczni firmy Nye w Cowes w 1696. Wymiary: 108’6” x 28’2,5” x 10’7”, tonaż 381,5 tony. Od 1719 brander. W 1737 zatopiony jako falochron w Harwich.
Rye - zwodowany w Sheerness w 1696. Wymiary: 109’6,5” x 28’4” x 11’3”, tonaż 384 tony. Uzbrojenie rzeczywiste w 1703: 6 x 9-f, 20 sakerów, 6 x 3-f. Od 1718 zredukowany do 20/24-działowego okrętu 6 rangi. W 1727 zatopiony jako falochron, rozebrany w 1735.
Ludlow - zwodowany w stoczni firmy Munday (Mundy) w Woodbridge 12.09.1698. Wymiary: 108’0” x 28’3” x 10’7”, tonaż 381 ton. Zdobyty przez Francuzów między wybrzeżem Anglii a Holandii 16.01.1703 i wcielony do ich marynarki bez zmiany nazwy. Od 1719 hulk, skreślony z listy francuskiej floty w 1722.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych ENTERPRIZE, ADVENTURE i FOWEY (wszystkie 1709).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Wszystkie trzy zbudowane w królewskich stoczniach.
Enterprize (Enterprise) – zwodowany w Plymouth 28.04.1709. Od 1740 hulk, od 1745 okręt szpitalny, rozebrany lub sprzedany w 1749.
Adventure – zwodowany w Sheerness 16.06.1709 lub 17.06.1709. Rozebrany w 1724 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1726.
Fowey – zwodowany w Portsmouth 7.12.1709. W 1744 zredukowany do 24-działowego okrętu 6 rangi. Sprzedany w 1746.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Portsmouth – zwodowany w Portsmouth 13.05.1690. Zdobyty przez cztery francuskie okręty korsarskie 11.10.1696 w pobliżu Beachy Head.
Sorlings – zwodowany w stoczni firmy Barrett w Shoreham 19.03.1694. Zdobyty przez Francuzów 20.10.1705 w pobliżu Dogger Bank i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Sorlingues. Skreślony z listy floty w 1710. Być może w 1711 odbity przez Anglików i sprzedany.
Winchelsea – zwodowany w stoczni firmy Wyatt w Redbridge w 1694. Zdobyty przez cztery francuskie okręty korsarskie 6.06.1706 w pobliżu Hastings.
Hastings – zwodowany w stoczni firmy Ellis w Shoreham 5.02.1695. Wepchnięty 10.12.1697 przez sztorm na wybrzeże Irlandii w pobliżu Waterford, zatonął z całą załogą.
Milford – zwodowany w stoczni firmy Hubbard w Ipswich w 1695. Zdobyty przez pięć francuskich okrętów korsarskich 7.01.1697, kiedy był w drodze z Great Yarmouth do Holandii. W 1702 kupiony do marynarki francuskiej, w której służył pod tą samą nazwą. Od 1717 hulk, rozebrany w 1720.
Looe – zwodowany w Portsmouth w 1697. Rozbił się na skałach u wybrzeży wyspy Wight 12.12.1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis wymiarów rzeczywistych i losów kanonierek Gunboat No 14, 15 i 16 typu Acute z 1797.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Kanonierka Nr 14 – wymiary rzeczywiste: 75’0,5” x 22’1” x 8’0”, tonaż 160 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Clinker. Zwodowana w stoczni firmy Dudman & Co w Deptford 28.04.1797. W aktywnej służbie 1798-1802. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 15 – wymiary rzeczywiste: 75’3” x 22’1” x 7’11,5”, tonaż 160,5 tony. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Crash. Zwodowana w stoczni firmy Frances Barnard & Co w Deptford 5.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1798. Weszła na mieliznę u wybrzeży Holandii i zdobyta przez Holendrów 26.08.1798, wcielona do ich marynarki. Odbita przez Anglików 11.08.1799 i ponownie wprowadzona do aktywnej służby. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 16 – wymiary rzeczywiste: 75’3” x 22’0” x 7’11,5”, tonaż 159 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Contest. Zwodowana w stoczni firmy Frances Barnard & Co w Deptford 11.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1799. Rozbiła się w sztormie u holenderskich wybrzeży 29.08.1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Shoreham (Shoram) – zwodowany w stoczni firmy Ellis w Shoreham 16.01.1694 (lub 6.01.1694). Rozebrany w 1719 i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1720.
Terrible – zwodowany w stoczni firmy Ellis w Shoreham w 1694 (może 15.06.1694). Od 1701 brander 14-działowy. W 1710 przeklasyfikowany z powrotem na okręt 5 rangi. Zdobyty przez Hiszpanów 20.09.1710.
Arundell (Arundel) – zwodowany w stoczni firmy Ellis w Shoreham 10.09.1695 lub 13.09.1695. Sprzedany w 1713.
Lyme (Lime) – zwodowany w Plymouth w 1694 lub 1695 (raczej to pierwsze). W 1717 przeklasyfikowany na 24-działowy okręt 6 rangi. Rozebrany w 1720 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1720.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Scarborough (Scarboro’) – zwodowany w Woolwich 15.02.1694. Zdobyty przez francuski okręt korsarski z St Malo 18.07.1694 u północnych wybrzeży Irlandii i sam wyposażony jako korsarz z St Malo o nazwie Duc de Chaulnes. Odbity przez Anglików 15.02.1696 lub 15.02.1697 i przemianowany na Milford. Rozebrany w 1705 i przebudowany na następny okręt o nazwie Milford, z 1705.
Fowey (Fowy, Fowye) – zwodowany w stoczni firmy Burgiss & Briggs w Shoreham 7.05.1696. Zdobyty przez Francuzów 1.08.1704 (podaje się też daty 14.04.1704 i 1.08.1706, lecz pierwsza jest najbardziej prawdopodobna) w pobliżu wysp Scilly i wcielony do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików w 1709 na Morzu Śródziemnym, ale nie wrócił do służby.
Gosport – zwodowany w stoczni firmy Collins & Chatefield w Shoreham 3.09.1696. Kiedy był w drodze na Jamajkę został zdobyty przez Francuzów 28.07.1706 lub 28.08.1706.
Southsea Castle – zwodowany w Deptford w 1697. Rozbił się 12.11.1699 w pobliżu Haiti.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Tym razem poproszę o podanie losów jednostek 24 działowych Aquirrel i Squirrel (oba 1707) oraz o opisanie 2 jednostek o nazwie Seaford ( jedna wod.1695 a druga wod.1697).
Pozdrawiam Janusz.
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregat CRESCENT (03.1779), NEMESIS (23.01.1780), RESOURCE (10.08.1778) oraz MERCURY (09.12.1779).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Aquirrel – nie było czegoś takiego.
Squirrel – zwodowany w Woolwich 29.12.1707. Rozebrany w 1727 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1727.
Seaford – duży okręt 6 rangi, 24/22-działowy, zwodowany w stoczni firmy Herring w Bursledon 27.12.1695. Wymiary: 98’5” x 26’1” x 10’10”, tonaż 294 tony. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu wysp Scilly 5.05.1697 i spalony.
Seaford - duży okręt 6 rangi, 24/22-działowy, zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 15.10.1697. Wymiary: 93’2” x 24’7” x 10’10”, tonaż 248 ton. Załoga: 115. Uzbrojenie nominalne w 1703: na pokładzie głównym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Rozebrany w 1722 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1724.
Crescent – zbudowana w stoczni firmy Hillhouse w Bristolu. Zdobyta przez Francuzów 20.06.1781 w okolicach Kadyksu i wcielona do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy. Rozbiła się w styczniu 1786 w pobliżu San Domingo.
Nemesis – zbudowana w stoczni firmy Jolly, Leathers & Barton w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1780-1784, 1790-1791, 1792-1795. Zdobyta przez Francuzów 9.12.1795 w okolicach Smyrny i wcielona do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy, odbita 9.03.1796 pod Tunisem, w aktywnej służbie do 1811. Od 1812 transportowiec wojska (16-działowy). Wycofana w 1813 i sprzedana w 1814.
Resource – zbudowana w stoczni firmy Randall & Co w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1778-1783, 1784-1788, 1793-1797. Od 1799 transportowiec wojska. Od 1803 hulk-koszary. Przemianowana na Enterprize w 1806. Rozebrana czy sprzedana w 1816.
Mercury – zbudowana w stoczni Petera Mestaer w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1779-1782, 1783-1786, 1788-1790, 1796-1803. Od 1803 pływająca bateria, od 1810 transportowiec wojska (16-działowy). Rozebrana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach