Strona 20 z 25
: 2007-09-20, 00:00
autor: AvM
Jacek Bernacki pisze:Dzień dobry!
Mam pytanie do Pana Krzysztofa.
Jakiś czas temu żeglując po sieci trafiłem na sympatyczny graficznie plakacik dotyczący żaglowców.
Znalazła się na nim informacja następującej treści:
You can calculate the approximate top speed of a ship under sail without engine power) by taking the square root of the length of the ship at waterline and multiplying it by 1.34. The Lady Washington’s length at waterline is 56 feet, so: √56 x 1.34 = about 9 knots (or about 10 1⁄2 mph).
Pytanie brzmi ile w tym prawdy?
Pozdrawiam!
Jacek Bernacki
Plecam dyskusje:
http://www.voy.com/39735/4/2980.html
: 2007-09-20, 18:09
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów ADVENTURE (04.06.1726), PRINCESS LOUISA
(08.08.1728), TORRINGTON (17.07.1729) i ROEBUCK (16.06.1733).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-09-20, 20:06
autor: Krzysztof Gerlach
Adventure – zbudowany w Portsmouth w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1709. Od 1740 hulk. Rozebrany w 1741.
Princess Louisa – zbudowany w Woolwich w wyniku przebudowy okrętu Launceston z 1711. Rozbił się 29.12.1736 u wybrzeży Holandii.
Torrington – zbudowany w Deptford w wyniku przebudowy okrętu Charles Gally z 1710. Sprzedany w 1744.
Roebuck – zbudowany w Woolwich w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1704. Zatopiony jako falochron w Sheerness 1743.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-09-21, 18:34
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis wymiarów rzeczywistych i losów kanonierek nr 4, 13 i 17 typu Acute z 1797.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-09-21, 20:40
autor: Krzysztof Gerlach
Kanonierka Nr 4 – wymiary rzeczywiste: 75’0” x 22’0” x 7’11,25”, tonaż 159 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Assault. Zwodowana w stoczni Johna Randall w Rotherhithe 10.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1802, 1803-1807. Lichtuga stoczniowa 1807-1816, 1817-1827. Sprzedana w 1827.
Kanonierka Nr 13 – wymiary rzeczywiste: 75’1,5” x 22’2” x 8’0”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Cracker. Zwodowana w stoczni firmy Dudman & Co w Deptford 25.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1802. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 17 – wymiary rzeczywiste: 75’3” x 22’1” x 7’11,5”, tonaż 160,5 tony. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Adder. Zwodowana w stoczni firmy Frances Barnard & Co w Deptford 22.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1798. Przedłużona 1798. W aktywnej służbie 1800-1805. Rozebrana w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-09-22, 18:12
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregat CYCLOPS (31.07.1779), VESTAL (24.12.1779), LAUREL (27.10.1779) i PEGASUS (01.06.1779).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-09-22, 18:12
autor: de Villars
Witam!
Mamy pytanie o uzbrojenie i liczebność załogi brytyjskich 80-działowych dwupokładowców, zbudowanych pod koniec XVII wieku: Cornwall i nast. (pozostałe ich dane już znalazłem). Czy te 13 okrętów tworzyło jeden typ, czy też były budowane według różnych projektów - różniły się bowiem od siebie dośc znacznie wymiarami i tonażem, co oczywiście samo w sobie niczego jeszcze nie przesądza, ale daje powód do zastanowienia.
z góry dzięki za pomoc;)
: 2007-09-22, 21:00
autor: Krzysztof Gerlach
Cyclops – zbudowana w stoczni firmy James Menetone & Son, w Limehouse. W aktywnej służbie 1779-1784, 1790-1791, 1793-1796. Od 1800 jako 16-działowy transportowiec wojska, do 1804. Od 1807 hulk-koszary. Sprzedana w 1814.
Vestal – zbudowana w stoczni firmy Robert and John Batson, w Limehouse. W aktywnej służbie 1779-1784, 1787-1799. Od 1800 transportowiec wojska, do 1802. Ponownie w aktywnej służbie jako fregata od 1805 do 1809. Od 1810 ponownie transportowiec wojska, do 1814. Od 1814 do 1815 hulk więzienny. Sprzedana w 1816.
Laurel – zbudowana w stoczni firmy Raymond, w Southampton. W czasie wielkiego huraganu w Indiach Zachodnich rzucona 11/12.10.1780 na brzeg Martyniki i roztrzaskana na kawałki. Tylko bardzo nieliczni członkowie załogi ocaleli.
Pegasus – zbudowana w królewskiej stoczni w Deptford. W aktywnej służbie 1779-1783, 1786-1788, 1789-1797. Od 1800 jako transportowiec wojska, do 1807. Od 1814 hulk-koszary. Sprzedana w 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-09-22, 21:23
autor: Krzysztof Gerlach
80-działowce z grupy zbudowanej pod koniec XVII wieku nie należały ściśle do jednego typu, ale były zbudowane wg tej samej, dość szczegółowej specyfikacji. Miały też tę samą liczbę członków załogi – 500 w czasie wojny, 355 w czasie pokoju – oraz (początkowo, bo potem niektóre przezbrajano) identyczną artylerię: na pokładzie dolnym 26 x 14-f, na górnym 28 x 12-f, na rufowym 16 x 6-f, na dziobowym 6 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f.
Krzysztof Gerlach
: 2007-09-22, 22:13
autor: de Villars
A te 14-funtówki na dolnym pokładzie to nie literówka? Bo coś mi świta że miały tam 24-funtówki, poza tym nie słyszałem nigdy o 14-funtówkach, w każdym razie nie w RN. Ponoć okręty te miały słabą konstrukcję i stąd stosunkowo lżejszy kaliber artylerii, ale chyba nie aż tak

: 2007-09-23, 08:46
autor: Krzysztof Gerlach
Pewnie, że literówka. Tak to już jest, kiedy z wiekiem człowiekowi nawet denka od filiżanek przy oczach przestają wystarczać.
Krzysztof Gerlach
: 2007-09-23, 17:05
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów zakupionych dla Royal Navy: ALBION (w 1793), ADELPHI (około 1805) i TARRIER ? (1798 lub 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-09-23, 18:53
autor: Krzysztof Gerlach
Albion – nic nie wiem o tym, aby Royal Navy miała zakupić okręt tej nazwy w 1793. Natomiast w okresie 27.04.1793-11.09.1794 marynarka brytyjska wynajmowała cywilny, uzbrojony slup 20-działowy tej nazwy, o tonażu 393 tony. Prawdopodobnie ten sam trójmasztowiec (ale o tonażu określanym teraz na 360 ton, przy wymiarach 93’10,5” x 29’8” x 13’0,5”, zbudowany w Sunderland) Royal Navy kupiła dopiero w kwietniu 1798 i wcieliła jako gładkopokładowy slup 18-działowy (uzbrojony faktycznie w 20 karonad 32-f), z załogą 125 ludzi. Został sprzedany w 1803.
Adelphi - nic nie wiem o tym, aby Royal Navy miała zakupić okręt tej nazwy około 1805. Natomiast w okresie 16.04.1804-1.11.1805 marynarka brytyjska wynajmowała cywilny, uzbrojony statek 10-działowy tej nazwy, o tonażu 165 ton, uzbrojony w 10 karonad 12-f.
Nie znam okrętu Tarrier, może chodzi o Terrier.
Terrier – ani w 1798 ani 1799 Royal Navy nie zakupiła okrętu tej nazwy. Natomiast w okresie 16.02.1798-15.10.1800 marynarka brytyjska wynajmowała cywilny, uzbrojony bryg (lub kuter) 12-działowy tej nazwy, o tonażu 173 tony, uzbrojony w 14 dział 4-f., z załogą 52 ludzi. Zbudowano go w 1798 pod nazwą Dart.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-09-24, 18:04
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis losów okrętów ELTHAM (30.06.1736), ADVENTURE (01.10.1741) oraz DIAMOND (30.10.1741).
Mam też prośbę o wyjaśnienie, jak klasyfikowano w Royal Navy jednostki wynajmowane od armatorów cywilnych (między innymi te, o których mowa powyżej) ?
Także jaki był charakter tego wynajęcia (kto stanowił załogę i dowództwo) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2007-09-24, 19:33
autor: Krzysztof Gerlach
Eltham – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, być może w wyniku przebudowy okrętu Portsmouth z 1707. Rozebrany w 1763.
Adventure – zbudowany w stoczni firmy Blades, w Hull. W okresie od 14.07.1756 (data rozkazu) do 16.08.1758 (data zakończenia wszelkich prac) „ostrzyżony” do fregaty 32-działowej. Sprzedany w 1770.
Diamond – zbudowany w stoczni firmy Carter w Limehouse. Sprzedany w 1756.
Jednostki wynajmowane od armatorów cywilnych, na listach Royal Navy pojawiały się najczęściej jako „armed ships”. Nie było tak zawsze, trafiało się klasyfikowanie ich jako slupów (w ogólnym znaczeniu tego słowa), a bardzo rzadko w związku z typem konstrukcyjnym – np. wynajęte kutry mogły pozostać przy klasyfikacji „kuter”, bywały „armed brigs” itd.
Samo wynajęcie także nie zawsze miało identyczny charakter. Jednak najczęściej wynajmowano żaglowiec razem z jego stałą załogą, czasem też z dotychczasowym dowódcą – szyprem. Cywilna załoga plus kapitan z Royal Navy to również nierzadko spotykany wariant. Natomiast tylko sporadycznie dochodziło do wynajmowania wyłącznie statku i obsadzania go w całości załogą z marynarki wojennej (tak się zdarzyło, w gronie wymienionych, z Albion).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2007-09-25, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis losów okrętów: BIDDEFORD (02.03.1756), ALDBOROUGH (15.05.1756), FLAMBOROUGH (14.05.1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.