Strona 3 z 4
					
				
				: 2005-01-21, 20:00
				autor: Ksenofont
				Witam!
Paul Kemp, Swój czy wróg?, Poznań 2003 podaje na stronie 63. Opatrzone jest to przypisem do ksiązki Rolanda Basseta: HMS Sheffield - The life and times of "Old Shiny" Londyn 1988, s.93. Kemp podaje zresztą 38 węzłów Sheffielda ale tag mi głowa zbuchła od kataru 

  że mało co kojarzę. 
Marku T. - o sposobach organizowania prób zdaję sobie sprawę - przecież zarabiały na tym stocznie - ale mimo wszystko 7 węzłów przebitki - 20% - robi wrażenie. 
Sprawa danych t-t  uzbrojenia niemieckiego była już na Forum wielokrotnie dyskutowana - chociażby przy okazji "Bismarck" vs. "Rodney", czy przy okazji siłowni niszczycieli niemieckich. Jeszcze bardziej jest to widoczne patrząc na uzbrojenie wojsk lądowych (im dane bliższe okresowi 2 wś tym bardziej wyolbrzymione osiągi, z czasem było to weryfikowane). Zupełnie z księżyca są natomiast dane samolotów Luftwaffe - wystarczyć prześledzić "rekordy" osiagane przez "seryjne" niemieckie samoloty.
Niemiecka "propaganda sukcesu" jest to rozwiązanie systemowe (podobnie jak i sowietów) mające na celu przestraszenie i zniechęcenie wrogów oraz przestraszenie i zachęcenie sojuszników.
A ma któryś z Panów sygnatury? przedrostki? (jak to po polsku się nazywa? ) innych flot. Rosyjskiej, czerwonej, włoskiej, rumuńskiej? Wiem, że holendrzy mieli coś tam HNMS, ale nie wiem czy to przypadkiem nie jest kalka z angielskiego.
Zdrowia życzę
Ksenofont
P.S "Historię Pancernika" cenię i lubię, rzadko kiedy można napisać książkę o wojnie, która da się czytać, o nie tylko sprawdzać w niej dane.
To dla Pana, Tadeuszu, żeby nie czuł się Pan niedoceniany  

 
			 
			
					
				
				: 2005-01-21, 20:27
				autor: Marek T
				Ksenofont pisze:... A ma któryś z Panów sygnatury? przedrostki? (jak to po polsku się nazywa? ) innych flot. Rosyjskiej, czerwonej, włoskiej, rumuńskiej? Wiem, że holendrzy mieli coś tam HNMS, ale nie wiem czy to przypadkiem nie jest kalka z angielskiego ...
http://www.seawaves.com/prefixes.htm
Warship National Prefixes by Samuel Loring Morison
             Country  Prefix Description 
             Argentina  ARA Armada Republica Argentina
             Australia  HMAS  His/Her Majesty's Australian Ship
             Bahamas   HMBS His/Her Majesty’s Bahamian Ship
             Bangladesh BNS Bangladesh Naval Ship
             Barbados  HMBS  His/Her Majesty's Barbadian Ship
             Belgium   BNS Belgium Naval Ship
             Bolivia  ARB 
             Brunei  KDB 
             Canada  HMCS  His/Her Majesty's Canadian Ship
            NCSMFrench Version of HMCS
            CCGS Canadian Coast Guard Ship
             Colombia ARC 
             Denmark  HDMS 
             Ecuador BAE 
            Egypt ENS Egyptian Naval Ship
            Fiji  RFNSRepublic of Fiji Naval Ship
            FranceFSFrench Ship
            Germany FGSFederal German Ship
            Greece HS Hellenic Ship
            Guyana GDFS Guyanan Defense Forces Ship
            India  INS Indian Navy Ship
            IndonesiaKRI Kapal diRepublik Indonesia
            Iran IS Iranian Ship
            Ireland LE Irish Ship (Long Eirennach)
            Israel INS Israeli Naval Ship
            Kenya KNS Kenyan Naval Ship
            Malaysia KD Kapal Diraja
            MoroccoNFR??
            Netherlands Hr MsHare Majesteits' schip
            HNLMSHis/Her Netherlands Majesty's Ship
            New Zealand HMNZS His/Her Majesty's New Zealand Ship
            Nigeria  NNSNigerian Navy Ship
            Norway KNMNorwegian Navy Ship
            KVNorwegian Coast Guard Ship
            Oman  SNVSultanate Naval Vessel
            Pakistan PNS Pakistan Naval Ship
            Papua New Guinea HMPNGSHis/Her Majesty's Papua New Guinea Ship
            PeruBAP Buque Aramada Peruana
            PhilippinesRPSRepublic of Philippines Ship
            PolandORPPolish Ship
             Portugal NRPNavio da República Portuguesa (Portuguese Republic Ship)
            Singapore  RSSRepublic of Singapore Ship
            Sri Lanka  SLNSSri Lanka Naval Ship
            South Africa  SASSouth African Ship
            Spain  SPSSpanish Naval Ship
            SwedenH(SW)MSHis/Her Majesty's Swedish Ship
            Thailand  HTMSHis Thai Majesty's Ship
            Trinidad & Tobago   TTSTrinidad & Tobago Ship
            TurkeyTCG
            United KingdomHMSHer/His Majesty's Ship
            RCLV Royal Corps of Logistics Vessel
            RFA Royal Fleet Auxiliary
            RMAS Royal Maritime Auxiliary Service
              HMTHis/Her Majesty's Tug
             HMAVHis/Her Majesty's Army Vessel
             HMHS His/HerMajesty's Hospital Ship
            United States  USS United States Ship
             USNSUnited States Naval Ship
              USCGC United States Coast Guard Cutter
            USACEUS Army Corps of Engineers
             Uruguay  ROU  
			 
			
					
				
				: 2005-01-21, 21:45
				autor: CIA
				Ksenofont pisze:
Niemiecka "propaganda sukcesu" jest to rozwiązanie systemowe (podobnie jak i sowietów) mające na celu przestraszenie i zniechęcenie wrogów oraz przestraszenie i zachęcenie sojuszników.
Taaa i tak dla przerażenia przeciwnika podawali wyporność Bismarcka 35 000 ton zamiast 50 000 ton  

 
			 
			
					
				
				: 2005-01-21, 21:49
				autor: CIA
				Ksenofont pisze:Sprawa danych t-t  uzbrojenia niemieckiego była już na Forum wielokrotnie dyskutowana - chociażby przy okazji "Bismarck" vs. "Rodney"... 
W którym miejscu?  

 
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 01:41
				autor: Ksenofont
				Cześć!
CIA,
Gdybyś szukał topiców o nienajlepszym wyposażeniu niemieckim, to znajdziesz je
Tutaj: 
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=1063 
oraz tutaj 
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... sc&start=0 
i jeszcze tutaj 
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=944
Najlepsze z tego wszystkiego jest to, że sam uczestniczyłeś w dyskusjii.
Napisałeś, że 
Ksenofont napisał: 
Niemiecka "propaganda sukcesu" jest to rozwiązanie systemowe (podobnie jak i sowietów) mające na celu przestraszenie i zniechęcenie wrogów oraz przestraszenie i zachęcenie sojuszników.
 
 Taaa i tak dla przerażenia przeciwnika podawali wyporność Bismarcka 35 000 ton zamiast 50 000 ton 
  
 tak jak bys nie wiedział, że to też było działanie propagandowe czynione po to, aby nie zdenerwować Angoli  
 
Marku T, dziękuję bardzo za link, będę musiał nad tym posiedzieć: FGS - Federal German Ship w jakim to języku - angielskim? Zdaje się, że to amerykańskie wynalazki. 

 A jak Niemcy nazywają swoje Schiffy???
Dzięki
Pozdrawiam
X
 
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 01:53
				autor: Marek T
				Podałem treść tego linku as is. 
Osoiście uważam, że jest tam bałagan. Część oznaczeń (prefiksów?) jest ewidentnie anglojęzyczna i dlatego można je traktować z podejrzliwością - chyba że językiem urzędowym jest angielski. 
Niektóre mają rozwinięcie w odpowiednm języku. 
Ale i tak nie wiem, które są oficjalne, a które - nie.
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 02:00
				autor: Gość
				Wiem i dziękuję!!!
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 02:02
				autor: Gość
				Wiem i dziękuję!!!
To byłem ja
Ksenofont, 
trener drugiej kategorii...
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 09:21
				autor: CIA
				
No właśnie sam uczestniczyłem w dyskusji i 
nigdzie nie natrafiłem w niej na zawyzone dane niemieckich okretów. Jeśli chodzi o awaryjność niemieckich siłowni... Bismarck czy Tirpitz jakoś spisywały sie dobrze... Poczytaj sobie np. o problemach North Carolina, o Rodneyu w czasie pogoni za Bismarckiem - może zmienisz zdanie na temat jakości... okretów....
 
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 09:50
				autor: CIA
				I jeszcze sprawa Hooda...
http://www.navweaps.com/index_tech/tech-029.htm
Jak sie ustosunkować do podawanych mocy i prędkości Hooda w tym artykule?
To jest wbrew prawom fizyki, no chyba, ze Hood wchodził w ślizg  

 
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 13:12
				autor: Peterator Niezalogowany
				CIA pisze:
Jak sie ustosunkować do podawanych mocy i prędkości Hooda w tym artykule?
trywialna interpolacja na poziomie 4 klasy podstawowki: "jeden robotnik tapetuje pokoj w ciagu godziny. Jak dlugo bedzie go tapetowalo 3600 robotnikow?"
niezalogowany Peterator
 
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 13:39
				autor: CIA
				Trials run in the 1920s at 44,600-45,000 tons (source: "AS: HMS Hood" by Roberts): 
8,735 SHP = 13.2 knots 
14,020 SHP = 15.8 knots 
24,720 SHP = 19.1 knots 
40,780 SHP = 22.0 knots 
69,010 SHP = 25.7 knots 
112,480 SHP = 28.4 knots 
150,220 SHP = 31.9 knots 
Do 112,480 SHP = 28.4 knots  wszystko jest raczej OK, ale to 150,220 SHP = 31.9 knots to juz baaardzo podejrzanie wygląda...
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 15:52
				autor: Gringo
				Powyższa tabela nie jest kompletna. W książce "British Battleships of WW2" podane są nieco dokładniej te same liczby, a jeszcze dodatkowo prędkości obrotowe wałów, przy których tę moc uzyskano.
8,735 SHP = 13.17 knots .......81
14,020 SHP = 15.79 knots .....96
24,720 SHP = 19.11 knots ....116
40,780 SHP = 22.01 knots ....136
69,010 SHP = 25.74 knots ....161
112,480 SHP = 28.37 knots ..185
150,220 SHP = 31.88 knots ..204
Pierwsze 3 wartości uzyskano przy wyporności 45.000 ts, następne 4 przy 44.600 ts. Wszystko w dniach 22. i 23. marca 1920. Nawet i to nie wyjaśnia jednak skoku prędkości przy tej mocy maksymalnej.
Roberts pisze, że dzięki przekładniom redukcyjnym możliwe było uzyskanie nieco mniejszych obrotów, co pozwalało na zastosowanie śrub o lepszej sprawności.
Przy wyporności 42.200 ts uzyskano nawet przy obrotach 207/min moc 151.880 SHP i prędkość 32,07 knots.
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 18:31
				autor: CIA
				Podczas bitwy z Bismarckiem Hood wyciągał 28 w. i to było pewnie wszystko na co było go stac, bo Holland robił wszystko by skrócić dystans, więc pewnie szli na maksa.  Bismarck dzień wcześniej szedł prawie 30 w. gdy uciekał przed krążownikami ( w czasie bitwy 27/28 w.) ...
Wypornosc Hooda w czasie bitwy to 48 360 ts Jeśli przyjąc, ze wyciągał 31,9 w. przy wyporności 44 600, to przy 48 360 powinien wyciągnąc gdzieś 31 w... Anglicy tłumaczą te 28 w. zużyciem siłowni i trymem na dziób... 
ale te 32 w. - to albo Anglicy nie umieli mierzyc mocy albo prędkości...
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 19:09
				autor: CIA
				A weźmy Rodney'a...
Podczas pogoni za Bismarckiem z prędkością 20/21 w. pogubił nity w poszyciu i nastąpiły wycieki paliwa...
Takie to były te prędkości maksymalne podawane przez Brytyjczyków...
			 
			
					
				
				: 2005-01-22, 19:16
				autor: CIA
				A Amerykanie....
Iowa 33w. .... tylko przy jakiej wyporności i jakiej mocy... ? 32,5 w. (pewnie na przeciążeniu ?) podczas pogoni za Nowaki...
North Carolina wibracje ograniczające na początku służby prędkośc do 23 w.! Jeszcze w 44 po wymianach śrub, jakichś podkładkach, wzmocnieniach itp przy prędkości 17-20w. wykazywano wysoki poziom wibracji...