Strona 3 z 7
: 2007-10-23, 07:52
autor: JB
Jaro pisze:Oczywiście ze poczekam! Tym bardziej ze temat torpedowców w słuzbie PMW interesuje mnie szczególnie. A propos gdzie mogę znaleźć ten film z wizyty prezydenta Wojciechowskiego w Gdyni? Moze ktoś mi podać link. Z góry dziękuję
Jeśli przezwyciężymy kłopoty organizacyjne, to będzie go można zobaczyć na konferencji (ma być zorganizowana w roku jubileuszu 90. lecia utworzenia marynarki wojennej) poświęconej marynarce wojennej II. Rzeczypospolitej.
Serdecznie zapraszam na konferencję.
JB
: 2007-10-23, 07:54
autor: JB
pothkan pisze:JB pisze:Jeśli chodzi o remont torpedowców, to na odpowiedź proszę poczekać do ukazania sie mojego artykułu o rejsie torpedowców z Anglii do Gdańska i Pucka.
A gdzie ów artykuł się ma ukazać?
Wygląda na to, że wydawcy mają "nadmiar" takich materiałów i jeszcze nie odpowiedzieli pozytywnie na moją ofertę.
JB
: 2007-10-24, 00:00
autor: Jaro
JB pisze:Jeśli przezwyciężymy kłopoty organizacyjne, to będzie go można zobaczyć na konferencji (ma być zorganizowana w roku jubileuszu 90. lecia utworzenia marynarki wojennej) poświęconej marynarce wojennej II. Rzeczypospolitej.
Serdecznie zapraszam na konferencję.
JB
Jeśli do niej dojdzie na pewno się pojawię!! Kolega pisze że są błędne daty wejścia do służby np. Podhalanina. To ja podam swoje a może ktoś to uzupełni:
Nazwa Stocznia Rozpoczęcie Wodowanie W służbie PMW
Mazur Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Szczecin (Ger) 1914; 26.08.1914; 05.01.1915; 02.08.1922;
Kaszub Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Szczecin (Ger) 1914; 12.12.1914; 23.03.1915; 15.10.1921;
Kujawiak Ferdynand Schichau, Elbląg (Niemcy)
1916?; 11.04.1917; 13.06.1917; 15.10.1921;
Krakowiak Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Szczecin (Ger) 1917?; 30.03.1918; 03.08.1918; 15.10.1921;
Ślązak Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Szczecin (Ger)
1916; 31.03.1917; 09.06.1917; 10.06.1923;
Podhalanin Kiel (Ger)
?; 24.10.1917; 21.12.1917; 1923?;
: 2007-10-24, 10:02
autor: JB
Jaro pisze:Podhalanin Kiel (Ger)
?; 24.10.1917; 21.12.1917; 1923?;
1) Do końca 1922 roku
Podhalanin był uważany za pływający magazyn części zamiennych. W planie budżetowym na rok 1923, w części dotyczącej wydatków na ewentualną mobilizację, napisano: ...
Dywizjon torpedowców - 5 torpedowców*
* Torpedowiec "Ślązak" znajduje się obecnie w naprawie. Po uskutecznieniu koniecznego remontu zostanie torpedowiec "Ślazak": wcielony do Dyonu torpedowców jako 5-ty torpedowiec. Obecnie grupa torpedowców składa się z 4 torpedowców...
2) Według monografii E.Groenera O.R.P.
Podhalanin był zbudowany w Szczecinie w stoczni Vulcan-Werke A.G., numer budowy = 514.
3) Rozpoczęcie słuzby pod biało-czerwoną banderą dla trzech, wyremontowanych w Wielkiej Brytanii, torpedowców (3x "
K") miało miejsce w sobotę, 17 września 1921 roku.
JB
: 2007-10-24, 14:34
autor: AvM
Podhalanin Kiel (Ger)
?; 24.10.1917; 21.12.1917; 1923?;
W Kilonii bylo wiecehj stoczni
AvM
: 2007-10-24, 19:26
autor: Jaro
Skoro już jesteśmy przy remontach itp. To wie ktoś z szanownych kolegów ile kosztował nasz każdy Torpedowiec z osobna. Wliczając w to remonty, zakupy, uzupełnienia - wszystko!
A i tak po za tematem czy może mi ktoś przesłać artykuł dotyczący naszych kanonierek z MSiO z 1998 r. Będę bardzo wdzięczny.
jarojaro@student.kul.lublin.pl
: 2007-10-24, 23:06
autor: Jaro
W Kilonii bylo wiecehj stoczni
AvM
Przepraszam pisałem to szybko, a chodziło mi o stocznie Howaldt Werke, Kiel . Jaka była autonomiczność polskich torpedowców?
Zadaje tak dużo pytań bo mam bzika na punkcie tych okrętów i chciałbym wiedzieć wszystko o nich. Niestety jak dotąd nie wyszła żadna książka poświęcona polskim torpedowcom:((
: 2007-10-24, 23:12
autor: pothkan
Toż JB właśnie poprawił, że A 80 (przyszłego Podhalanina) zbudowano nie w Kiel, lecz w Stettin, u Vulcana...
: 2007-10-24, 23:46
autor: Jaro
Oj moja gafa

: 2007-10-26, 15:21
autor: Jaro
ORP KUJAWIAK
OPIS
Torpedowiec „Kujawiak” należał do grupy sześciu okrętów, jakie Polska otrzymała w wyniku podziału floty niemieckiej od Rady Ambasadorów. Do czasu wprowadzenia do służby niszczycieli stanowił wraz z innymi okrętami tej klasy trzon naszych sił morskich. Zbudowany w 1917 roku w niemieckiej stoczni "F. Schichau" w Elblągu, następnie pełnił służbę w marynarce niemieckiej jako „A-68”. W 1919 roku został przyznany Polsce, w 1921 roku rozpoczął służbę w PMW.
W 1937 roku został wycofany z aktywnej służby i służył jako tender i okręt-cel. W 1939 roku służył tylko jako pływający zapasowy zbiornik ropy. Kampanię wrześniową przetrwał bez uszkodzeń. Dalsze losy są nieznane.
DANE TECHNICZNE
Stocznia: Ferdynand Schichau, Elbing (Niemcy);
kotły: ?;
turbiny: ?;
wyposażenie bojowe: ?.
Ex: "A-68"
Przebieg budowy:
położenie stępki: ?.?.1916,
wodowanie: 11.04.1917,
podniesienie bandery: 13.06.1917,
wejście do PMW: 17.09.1921.
Wyporność: standardowa - 335 t, pełna - ? t,
Wymiary: długość ? m między pionami,
długość całkowita 60 m,
szerokość całkowita 6,4 m;
wysokość od pokładu głównego ? m;
zanurzenie 2,3 m
Napęd: 2 turbiny parowe AEG Vulcan o mocy łącznej 6 000 KM, 2 kotły Yarrow o ciśnieniu
18,5 atm, opalane ?.
Śruby: 2 trzyłopatowe śruby o średnicy 1,70 m
Prędkość maksymalna: 26 węzłów (? w na próbach), 22 węzły (1939)
Prędkość ekonomiczna: 20 węzłów ((ile?) pracujący kocioł).
Zasięg: 800 Mm/20 węzłów;
Zapas paliwa: normalny 82 tony, maksymalny ?
Autonomiczność: ?
Uzbrojenie:
1917-1919
- 2 działa kalibru 88 mm L/30 (2 x I)
- 2 wyrzutnie torped kalibru 450 mm (1 x II)
1921-1936
- 2 działa kalibru 75 mm wz.95 (2 x I)
- 2 ckm wz. 08 kalibru 7,92 mm (2 x I)
- 2 wyrzutnie torped kalibru 450 mm (1 x II)
- 30 min wz.08
1936-1939
- 1 działo kalibru 75 mm wz.95 (1 x I)
Załoga: 68 ludzi: 3 oficerów, 65 podoficerów i marynarzy
Znaki taktyczne: KW [do 1 lipca 1937 r.]
Całkowity koszt okrętu: ? ??? ??? zł
KALENDARIUM OKRĘTU
1916
Położenie stępki okrętu w stoczni Ferdynand Schichau na zamówienie niemieckiej marynarki wojennej gdzie nosił oznaczenie "A 68".
[b[1917[/b]
11 kwietnia okręt został zwodowany.
13 czerwca po wyposażeniu okręt został wcielony do służby w Raichsmarine pod nazwą "A 68".
1919
19 grudnia okręt został przyznany Polsce przez Radę Ambasadorów.
1920
3 września okręt został przejęty przez misję kierowaną przez wiceadmirała Wacława Kłoczkowskiego i skierowany do remontu w Rosyth, gdzie był zakotwiczony.
1921
28 września torpedowiec przybył do Polski, bez uzbrojenia. Jego dowódcą był kmdr ppor. Michał Przysiecki.
15 października "Kujawiak" rozpoczął służbę w Polskiej Marynarce Wojennej. Okręt został również uzbrojony w dwie armaty kalibru 75 mm na podstawach morskich.
1923
29 kwietnia prezydent RP Sławomir Wojciechowski wszedł na pokład "Kujawiaka", podczas uroczystości otwarcia tymczasowej przystani w Gdyni.
1936
Z torpedowca zostaje zdjęte jedno działo kaliber 75 mm oraz wyrzutnie torped.
1937
Okręt zostaje wycofany z aktywnej służby i służy on jako tender oraz okręt cel.
1939
Okręt służył już tylko jako pływający zapasowy zbiornik ropy.
1 września okręt przetrwał Kampanię Wrześniową. Został zdobyty przez Niemców i pocięty na złom.
DOWÓDCY OKRĘTU
28 września 1921 - ? - kmdr. ppor. Michał Przysiecki
?
: 2007-10-26, 19:52
autor: AvM
DANE TECHNICZNE "A-68"
Stocznia: Ferdynand Schichau, Elbing (Niemcy);
#994
kotły: ?;
#3296/97
turbiny: ?;
#3022/23 6000KM
AvM
: 2007-10-27, 00:32
autor: IjonTihy
„Kujawiakiem” dowodzili kolejno :
1. kmdr ppor. Michał Przysiecki - 10.02.1921 – wrzesień 1924 r.
2. kmdr ppor. Adam Mohuczy - październik 1924 – 1925 r.
3. kpt. mar. Jan Giedroyć - 1925 – 1927 r.
4. kpt. mar. Władysław Kosianowski - 1927 – 1928 r.
5. kpt. mar. Aleksander Hulewicz - 1929 r.
6. kpt. mar. Mikołaj Szemiot - 1929 – 26.05.1930 r.
7. kpt. mar. Tadeusz Stoklasa – 26.051930 – 24.02.1931 r.
8. kpt. mar. Anatol Lewicki – 24.02.1931 – kwiecień 1931 r.
9. ?
10. por. mar. Wiktor Łomidze - 1933 – 1934 r.
11. kpt. mar. Brunon Jabłoński - maj 1934 – 16.12.1934 r.
12. por. mar. Bolesław Porydzaj – 16.12.1934 – ?
13. ?
14. por. mar. Józef Wierzchowski - kwiecień 1938 – maj 1938 r.
15. por. mar. Jerzy Koziołkowski - maj 1938 – 11.07.1938 r.
16. kpt. mar. Justyn Karpińśki - 11.07.1938 – 9.11.1938 r.
17. kpt. mar. Jan Grudziński - 10.11.1938 – 13.12.1938 r.
1937
10 grudnia - II rezerwa i jako okręt-cel i tender dla okrętów podwodnych
1939
6 kwietnia - skreślony z listy floty i jako zapasowy zbiornik ropy.
„Kujawiak” był w składzie Dywizjonu Torpedowców, a 1 kwietnia 1930 roku znalazł się w nowopowstałym Dywizjonie Szkolnym, jako okręt grupy mechaników. 1 maja 1932 roku znalazł się w pierwszym składzie Dywizjonu Łodzi Podwodnych. W czerwcu 1933 roku odnajdujemy go w Dyonie Kontrtorpedowców jako okręt współpracujący z ORP „Wicher”.
: 2007-10-27, 13:32
autor: karol
Warto przypomnieć, że armaty morskie kal 75 pojawiły się na okrętach nieco później niż w 1921 roku, a konkretnie w roku 1925, a do tego czasu uzbrojenie torpedowców zapewniały działa 47 milimetrów.
: 2007-10-27, 13:54
autor: JB
IjonTihy pisze:...1937
10 grudnia - II rezerwa i jako okręt-cel i tender dla okrętów podwodnych
1939
6 kwietnia - skreślony z listy floty i jako zapasowy zbiornik ropy...
13.03.1939 – przeniesienie do II rezerwy (rozkaz szefa KMW nr 14 pkt. 1);
06.04.1939 – skreślenie
Kujawiaka z listy okrętów RP (rozkaz MSWojsk. nr 5 poz. 40);
Kmdr ppor. Michał
Przysiecki zaokrętował się na okręt dopiero 25 sierpnia 1921 roku, przedtem był dowódcą tylko "w papierach". Podczas jego dowodzenia okręt był w rezerwie w okresach: 25.08-17.09.1921, 05.101921-01.02.1922, 01.04-01.05.1922, 01.10.1922-15.04.1923, 16.09.1923-01.05.1924 r.
Kpt. mar. Anatol
Lewicki był dowódcą
Kujawiaka od lutego 1931 r. i nie przestał nim być przynajmniej do czasu rozpoczęcia modernizacji (zakończyła się ona w sierpniu 1932 r.). Następne zapisy w Zarządzeniach Personalnych o objęciach dowództwa to : Nr 5 (z 25.04.1932 r.) kpt. mar. Mikołaj
Szemiot z DŁP, Nr 11 (z 2.12.1932 r.) kpt. mar. Henryk
Kłoczkowski z DŁP, Nr 1 (14.01.1933 r.) kpt. mar. Andrzej
Łoś z DŁP(Zarz. Pers. Nr 4 z 14.04.1933 r. - dowódca
Rysia), Nr 11 (z 3.11.1933 r.) por. mar. Wiktor
Łomidze.
O.R.P.
Kujawiak został na krótko (do czasu, kiedy jego funkcje przejął O.R.P.
Mazur) artyleryjskim okrętem szkolnym (od 1.02.1929 r., rozkazem dowódcy Floty) i w tym czasie był wyłączony z Dyonu Torpedowców i bezpośrednio podporządkowany Dowódcy Floty. W lipcu 1930 roku został maszynowym okretem szkolnym w Dywizjonie Szkolnym. Do Dywizjonu Łodzi Podwodnych został włączony 27 lipca 1932 roku (pozostał tam do 1939 roku), ale administracyjnie pozostał w Dywizjonie Minowców (do 01.09.1932 r.).
JB
: 2007-10-27, 14:37
autor: IjonTihy
JB pisze:IjonTihy pisze:...1937
10 grudnia - II rezerwa i jako okręt-cel i tender dla okrętów podwodnych
13.03.1939 – przeniesienie do II rezerwy (rozkaz szefa KMW nr 14 pkt. 1)
10.12.1937 - CAW, Rozkazy Dzienne KMW nr 79, poz. 1. ??
JB pisze:
Kmdr ppor. Michał Przysiecki zaokrętował się na okręt dopiero 25 sierpnia 1921 roku, przedtem był dowódcą tylko "w papierach". Podczas jego dowodzenia okręt był w rezerwie w okresach: 25.08-17.09.1921, 05.101921-01.02.1922, 01.04-01.05.1922, 01.10.1922-15.04.1923, 16.09.1923-01.05.1924 r.
w I rezerwie oczywiście?
: 2007-10-27, 14:39
autor: JB
IjonTihy pisze:„Kujawiakiem” dowodzili kolejno :
... 4. kpt. mar. Władysław Kosianowski - 1927 – 1928 r.
5. kpt. mar. Aleksander Hulewicz - 1929 r. ...
Ta obsada dowódcza wzięta została z nieocenionych
Kadr Morskich Rzeczypospolitej, które niestety zawierają sporo luk i troche błędów. Dla przykładu dowódcami
Kujawiaka w tym okresie byli: od marca 1928 roku kpt. mar. Stanisław
Hryniewiecki, od 15 czerwca t.r. por. mar. Henryk
Kłoczkowski, od 10 sierpnia - kpt. mar. Jan
Giedroyć, od 1 września - kpt. mar. Edward
Szystowski (zdał dowództwo 21 listopada z powodu wyjazdu na studia do Francji, obowiązki dowódcy przejął zdo, por. mar. Jerzy
Kossakowski).
JB