Dunaj - stocznie, armatorzy - temat rzeka (1800-1945)
- pothkan
- Posty: 4568
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
W 1888 stocznia H.C.Stülcken Sohn (#50-52) zbudowała dla serbskiego armatora trzy małe parowce pasażerskie (14-17 m): Милан, Александар i Наталија (nazwane na cześć króla, następcy tronu i jego żony).
Natomiast dla SBD zbudowano w niemieckich stoczniach:
Chr.Ruthof w 1893: dziesięć barek (Schleppkahn, #81-90, 479 t), sześć mostów pontonowych (#91-96, 25 m) i cztery Kiesplätte (#97-100, 125 t)
Gebr. Sachsenberg w 1893: holownik bocznokołowy Београд (#363, 61.2 m) - wspomniany wyżej
Chr. Ruthof w 1898: parowiec pasażerski Цар Николај II (#170, 57 m) i holownik Таково (#171, 45 m)
Chr. Ruthof w 1912: parowiec pasażerski Србија (#435, 63 m) - na pewno wspomniana wyżej Serbia
Natomiast dla D. Antonowitza (Antonovića) z Belgradu zbudowano jacht motorowy Singidamm II (1912, Christian Scharstein, 12.8 m).
Na pewno wartoby poprzeglądać listy stoczni austriackich i węgierskich (choć te drugie by się raczej pojawiły na hajoregiszter, a to co znalazłem, podałem już wyżej).
Natomiast dla SBD zbudowano w niemieckich stoczniach:
Chr.Ruthof w 1893: dziesięć barek (Schleppkahn, #81-90, 479 t), sześć mostów pontonowych (#91-96, 25 m) i cztery Kiesplätte (#97-100, 125 t)
Gebr. Sachsenberg w 1893: holownik bocznokołowy Београд (#363, 61.2 m) - wspomniany wyżej
Chr. Ruthof w 1898: parowiec pasażerski Цар Николај II (#170, 57 m) i holownik Таково (#171, 45 m)
Chr. Ruthof w 1912: parowiec pasażerski Србија (#435, 63 m) - na pewno wspomniana wyżej Serbia
Natomiast dla D. Antonowitza (Antonovića) z Belgradu zbudowano jacht motorowy Singidamm II (1912, Christian Scharstein, 12.8 m).
Na pewno wartoby poprzeglądać listy stoczni austriackich i węgierskich (choć te drugie by się raczej pojawiły na hajoregiszter, a to co znalazłem, podałem już wyżej).
Apropos hajoregiszter , nie maja tam spisoa wstoczniowych,
maja spisy statkow wegierskich i jaka sdokumentacje
2-3 lata taemu pisalam z nimi
Pierwsze proby Ksiecia Milosa (Milkosa) w 1860 zaoenia towarzystwa zegluhowago nie wyszly. Mi sie wydaje ze dla kuk monarchii byla to konkurencja, i sprawa milityrna, totez serbowie starali sie budawac za granica, co przypuszczalem. Myslalem ze mam duzao materialow na ten temat, ale oSerbii do 1918 okazalo sie niewiele. jakies stare kontakty z Beogradu sie nie odzywaja. Chcialbym podkreslic ze po wojnach 1849--9 i takze wojnie z Serbia w 1854 , sprawa parwocow do transportu wojska okazale sie prioritetowa. Czytalem wspomneinia austriakoww na jeziorze Garda, gdzie lombarczycy (wlosi ?) zajeli wszystkie parowce a oni prawie w lupiankach
maja spisy statkow wegierskich i jaka sdokumentacje
2-3 lata taemu pisalam z nimi
Pierwsze proby Ksiecia Milosa (Milkosa) w 1860 zaoenia towarzystwa zegluhowago nie wyszly. Mi sie wydaje ze dla kuk monarchii byla to konkurencja, i sprawa milityrna, totez serbowie starali sie budawac za granica, co przypuszczalem. Myslalem ze mam duzao materialow na ten temat, ale oSerbii do 1918 okazalo sie niewiele. jakies stare kontakty z Beogradu sie nie odzywaja. Chcialbym podkreslic ze po wojnach 1849--9 i takze wojnie z Serbia w 1854 , sprawa parwocow do transportu wojska okazale sie prioritetowa. Czytalem wspomneinia austriakoww na jeziorze Garda, gdzie lombarczycy (wlosi ?) zajeli wszystkie parowce a oni prawie w lupiankach

A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?pothkan pisze:Głównym serbskim armatorem było Pierwsze Królewskie Uprzywilejowane Serbskie Towarzystwo Akcyjne Żeglugi Parowej (Прво Краљевско повлашћено српско паробродско акционарско друштво), w skrócie Serbskie Towarzystwo Żeglugowe (Српско бродарско друштво, СБД), utworzone w 1890 r.
.
London County Councillpothkan pisze: Вардар (1905-1914) http://www.hajoregiszter.hu/index.php?ship=2397
10 zamowiono w Thornycroft
10 zamowiono Napier & Miller
10 zamowiono Thames Iron Works
czesc podzlecono
W zwiazku z budowa koleji , wszystkie oferowano do sprzedazy,
jeden z nich byl pozniej na Wisle.
116-125grt 130x18x6.8'
diagonal compound engines 16'' &31''x36'' 350ihp=12,5kts 1 boiler wheels 10'6''
530 passengers
Thames Iron Works zbudowal te sprzdane Serbii
TIW listy 250ihp 112grt
a maszyny Penn
Purcell zbud 1905
15.6.1909 sprzedany za 980 L Serbii
Boydell zbud 1905
15.6.1909 sprzedany za 999 L Serbii
Christian Ruthof, Meinz-Kastelpothkan pisze: Natomiast dla SBD zbudowano w niemieckich stoczniach:
Chr. Ruthof w 1898: parowiec pasażerski Цар Николај II (#170, 57 m) i holownik Таково (#171, 45 m)
Chr. Ruthof w 1912: parowiec pasażerski Србија (#435, 63 m) - na pewno wspomniana wyżej Serbia
Цар Николај II Pasazerski 300brt 57,00x6,75x2,60m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 650ihp
Таково Holownik 250brt 55,00x6,20x2,50m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 550ihp
Србија Pasazerski 520brt 63,50x7,302,80m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 800ihp
- pothkan
- Posty: 4568
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Wg listy Boiego te u Stulckena zbudowane dla "Serbische Lokalschiffahrt, Belgrad". To niekoniecznie musi być właściwa nazwa armatora - w każdym razie, ewidentnie malutkie parowczyki pasażerskie do ruchu w Belgradzie, i być może niedalekich okolicach.AvM pisze:A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?
Tak tez wygladaja.pothkan pisze:Wg listy Boiego te u Stulckena zbudowane dla "Serbische Lokalschiffahrt, Belgrad". To niekoniecznie musi być właściwa nazwa armatora - w każdym razie, ewidentnie malutkie parowczyki pasażerskie do ruchu w Belgradzie, i być może niedalekich okolicach.AvM pisze:A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?
W kiszce Stulckena sa malutkie planiki
Od Dr. Meyera!
Apatin (1892, Regensburg: Ruthof) 61,00 x 7,30 M; 655 PSi; serb. Rad-S/tg Beograd; 8.1914 Gombos österr. Beute; 1918 re; 5.1942 SOR; 1945 (+)
Deligrad (1870) 59,00 x 7,35(14,35) x 1,42 m; 550 PSi; serb. Rad-S/tg; 26.11.1917 O Moldova österr. ; 1918 re, Deligrad
Wartholz (1887, Linz: Mayer, 324) 26,87 x 8,03 x 0,34 m; serb. Heckrad-S/S Drina; 1.12.1917 Belgrad österr. Beute
Laudon (1886) 37,15 x 5,30(11,36) x 1,40 m; 315 PSi; serb. Rad-S/tg Ibar; 22.6.1916 Belgrad österr. ; 1918 re, Ibar
Kisar richtig Kica? (1899) 16,85 x 4,48 x 1,30 m; 50 PSi; serb. S/tg; 6.2.1916 Belgrad österr. ;1918 re, Kica?
Ma?va; 7.1914 Veliko Gradiste/österr. Art. 24.8.1916 österr. Veliko Gradiste, rep.; 11.1918 re,
Ma?va; 5.1942 SOR; 7.1944 dt. Minenräumschiff; 17.3.1947 re, jugosl. Ma?va; nach 1954 a. D.
Persenbeug ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Neretva; 6.9.1917 Gradiste österr. ; 1918 re, Neretva
Diadal ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Vardar; 4.1.1917 Orsova österr. ; 1918 re, Vardar
Apatin (1892, Regensburg: Ruthof) 61,00 x 7,30 M; 655 PSi; serb. Rad-S/tg Beograd; 8.1914 Gombos österr. Beute; 1918 re; 5.1942 SOR; 1945 (+)
Deligrad (1870) 59,00 x 7,35(14,35) x 1,42 m; 550 PSi; serb. Rad-S/tg; 26.11.1917 O Moldova österr. ; 1918 re, Deligrad
Wartholz (1887, Linz: Mayer, 324) 26,87 x 8,03 x 0,34 m; serb. Heckrad-S/S Drina; 1.12.1917 Belgrad österr. Beute
Laudon (1886) 37,15 x 5,30(11,36) x 1,40 m; 315 PSi; serb. Rad-S/tg Ibar; 22.6.1916 Belgrad österr. ; 1918 re, Ibar
Kisar richtig Kica? (1899) 16,85 x 4,48 x 1,30 m; 50 PSi; serb. S/tg; 6.2.1916 Belgrad österr. ;1918 re, Kica?
Ma?va; 7.1914 Veliko Gradiste/österr. Art. 24.8.1916 österr. Veliko Gradiste, rep.; 11.1918 re,
Ma?va; 5.1942 SOR; 7.1944 dt. Minenräumschiff; 17.3.1947 re, jugosl. Ma?va; nach 1954 a. D.
Persenbeug ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Neretva; 6.9.1917 Gradiste österr. ; 1918 re, Neretva
Diadal ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Vardar; 4.1.1917 Orsova österr. ; 1918 re, Vardar