Strona 3 z 3
: 2010-02-04, 22:48
autor: AvM
Spisy statkow przekazanych SHS (nie zdobytych) sa na stronie ktora podalem
chociaz mi sie wyxdaje ze nie dotalo jich ta stara serbska kompania tylko Jugoslowaianska .
Mam jej spisy z 1939 i 1941 . trche jest w Grönerze, itd.
Tu spisalem tylko okrety serbskie, bo o nich nic nie mam ani nie znam,.
: 2010-02-05, 00:07
autor: pothkan
W 1888 stocznia H.C.Stülcken Sohn (#50-52) zbudowała dla serbskiego armatora trzy małe parowce pasażerskie (14-17 m): Милан, Александар i Наталија (nazwane na cześć króla, następcy tronu i jego żony).
Natomiast dla SBD zbudowano w niemieckich stoczniach:
Chr.Ruthof w 1893: dziesięć barek (Schleppkahn, #81-90, 479 t), sześć mostów pontonowych (#91-96, 25 m) i cztery Kiesplätte (#97-100, 125 t)
Gebr. Sachsenberg w 1893: holownik bocznokołowy Београд (#363, 61.2 m) - wspomniany wyżej
Chr. Ruthof w 1898: parowiec pasażerski Цар Николај II (#170, 57 m) i holownik Таково (#171, 45 m)
Chr. Ruthof w 1912: parowiec pasażerski Србија (#435, 63 m) - na pewno wspomniana wyżej Serbia
Natomiast dla D. Antonowitza (Antonovića) z Belgradu zbudowano jacht motorowy Singidamm II (1912, Christian Scharstein, 12.8 m).
Na pewno wartoby poprzeglądać listy stoczni austriackich i węgierskich (choć te drugie by się raczej pojawiły na hajoregiszter, a to co znalazłem, podałem już wyżej).
: 2010-02-05, 00:40
autor: AvM
Apropos hajoregiszter , nie maja tam spisoa wstoczniowych,
maja spisy statkow wegierskich i jaka sdokumentacje
2-3 lata taemu pisalam z nimi
Pierwsze proby Ksiecia Milosa (Milkosa) w 1860 zaoenia towarzystwa zegluhowago nie wyszly. Mi sie wydaje ze dla kuk monarchii byla to konkurencja, i sprawa milityrna, totez serbowie starali sie budawac za granica, co przypuszczalem. Myslalem ze mam duzao materialow na ten temat, ale oSerbii do 1918 okazalo sie niewiele. jakies stare kontakty z Beogradu sie nie odzywaja. Chcialbym podkreslic ze po wojnach 1849--9 i takze wojnie z Serbia w 1854 , sprawa parwocow do transportu wojska okazale sie prioritetowa. Czytalem wspomneinia austriakoww na jeziorze Garda, gdzie lombarczycy (wlosi ?) zajeli wszystkie parowce a oni prawie w lupiankach

: 2010-02-06, 15:58
autor: AvM
pothkan pisze:W 1888 stocznia H.C.Stülcken Sohn (#50-52) zbudowała dla serbskiego armatora trzy małe parowce pasażerskie (14-17 m): Милан, Александар i Наталија (nazwane na cześć króla, następcy tronu i jego żony).
.
Милан, 17,00x2,80x1,75m
Александар 14,03x2,59x1,75m
Наталија 14,03x2,59x1,75m
: 2010-02-06, 16:04
autor: AvM
pothkan pisze:
Gebr. Sachsenberg w 1893: holownik bocznokołowy Београд (#363, 61.2 m) - wspomniany wyżej .
61,20x7,20x0,95m 2 kotly (11,5at) 3Exp.600ihp
: 2010-02-06, 16:29
autor: AvM
pothkan pisze:Głównym serbskim armatorem było Pierwsze Królewskie Uprzywilejowane Serbskie Towarzystwo Akcyjne Żeglugi Parowej (Прво Краљевско повлашћено српско паробродско акционарско друштво), w skrócie Serbskie Towarzystwo Żeglugowe (Српско бродарско друштво, СБД), utworzone w 1890 r.
.
A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?
London County Councill
10 zamowiono w Thornycroft
10 zamowiono Napier & Miller
10 zamowiono Thames Iron Works
czesc podzlecono
W zwiazku z budowa koleji , wszystkie oferowano do sprzedazy,
jeden z nich byl pozniej na Wisle.
116-125grt 130x18x6.8'
diagonal compound engines 16'' &31''x36'' 350ihp=12,5kts 1 boiler wheels 10'6''
530 passengers
Thames Iron Works zbudowal te sprzdane Serbii
TIW listy 250ihp 112grt
a maszyny Penn
Purcell zbud 1905
15.6.1909 sprzedany za 980 L Serbii
Boydell zbud 1905
15.6.1909 sprzedany za 999 L Serbii
: 2010-02-06, 16:41
autor: AvM
pothkan pisze:
Natomiast dla SBD zbudowano w niemieckich stoczniach:
Chr. Ruthof w 1898: parowiec pasażerski Цар Николај II (#170, 57 m) i holownik Таково (#171, 45 m)
Chr. Ruthof w 1912: parowiec pasażerski Србија (#435, 63 m) - na pewno wspomniana wyżej Serbia
Christian Ruthof, Meinz-Kastel
Цар Николај II Pasazerski 300brt 57,00x6,75x2,60m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 650ihp
Таково Holownik 250brt 55,00x6,20x2,50m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 550ihp
Србија Pasazerski 520brt 63,50x7,302,80m 1 Compound 2 Cyl 2 kotly 800ihp
: 2010-02-06, 19:18
autor: pothkan
AvM pisze:A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?
Wg listy Boiego te u Stulckena zbudowane dla "Serbische Lokalschiffahrt, Belgrad". To niekoniecznie musi być właściwa nazwa armatora - w każdym razie, ewidentnie malutkie parowczyki pasażerskie do ruchu w Belgradzie, i być może niedalekich okolicach.
: 2010-02-06, 19:24
autor: AvM
pothkan pisze:AvM pisze:A skad zamowienie na statki juz w 1888 ?
Wg listy Boiego te u Stulckena zbudowane dla "Serbische Lokalschiffahrt, Belgrad". To niekoniecznie musi być właściwa nazwa armatora - w każdym razie, ewidentnie malutkie parowczyki pasażerskie do ruchu w Belgradzie, i być może niedalekich okolicach.
Tak tez wygladaja.
W kiszce Stulckena sa malutkie planiki
: 2010-02-06, 20:51
autor: AvM
Od Dr. Meyera!
Apatin (1892, Regensburg: Ruthof) 61,00 x 7,30 M; 655 PSi; serb. Rad-S/tg Beograd; 8.1914 Gombos österr. Beute; 1918 re; 5.1942 SOR; 1945 (+)
Deligrad (1870) 59,00 x 7,35(14,35) x 1,42 m; 550 PSi; serb. Rad-S/tg; 26.11.1917 O Moldova österr. ; 1918 re, Deligrad
Wartholz (1887, Linz: Mayer, 324) 26,87 x 8,03 x 0,34 m; serb. Heckrad-S/S Drina; 1.12.1917 Belgrad österr. Beute
Laudon (1886) 37,15 x 5,30(11,36) x 1,40 m; 315 PSi; serb. Rad-S/tg Ibar; 22.6.1916 Belgrad österr. ; 1918 re, Ibar
Kisar richtig Kica? (1899) 16,85 x 4,48 x 1,30 m; 50 PSi; serb. S/tg; 6.2.1916 Belgrad österr. ;1918 re, Kica?
Ma?va; 7.1914 Veliko Gradiste/österr. Art. 24.8.1916 österr. Veliko Gradiste, rep.; 11.1918 re,
Ma?va; 5.1942 SOR; 7.1944 dt. Minenräumschiff; 17.3.1947 re, jugosl. Ma?va; nach 1954 a. D.
Persenbeug ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Neretva; 6.9.1917 Gradiste österr. ; 1918 re, Neretva
Diadal ( ) 250 PSi; serb. Rad-S/tg Vardar; 4.1.1917 Orsova österr. ; 1918 re, Vardar
: 2010-02-06, 21:08
autor: pothkan
AvM pisze:Stig
sunk Beograd
21.12.1917 seized
1917 raised
Huszar ZTL
Стиг (1895, Linz #392, Zweischraubenbugsierdampfer, 2x90 HP, 15 t, 27.43x5.41x1.295 m, fur SBD Belgrad)
Poza tym w Linzu dla Serbii zbudowano dziesięć kryp towarowych (
Warentransportschlepp; #376-385,
No.60-69, 600 t).