Strona 3 z 10
: 2004-12-19, 21:24
autor: AvM
Waldek super, ale :
1) Stocznia francuska nazywala sie Gache
2) Roczniki 1874, 1878 ani 1880 nie wymieniaja zadnego SANDOMIERZA !
3) Fajans zakupil ze stanu 3 parowce: WISLA, SANDOMIERZ i NAREW na podstawie Magnuskiego. Jesdt to podwazene przez samego Arkuszewskiego. Jak ww listy wynika Fajans mial w 1874 roku 4 statki , w tym dwa przebudowane w Gdansku u Dervient'a. por moj spis statkow zbud w Warszawie . Sa to:
WISLA, PLOCK, WARSZAWA ex NAREW , KRAKOW
4) SANDOMIERZ pojawia sie w 1892 jako zbud 1880 u F.Schichaua.
wtedy ma maszyne 18nKM/70iKM - czyli mniejsza niz poprzednio (32nKM)
Wtedy sa jeszcze 3 ww: WISLA, PLOCK, WARSZAWA , KRAKOW, ktore sa powoili sprzedawane na Dniepr.
5) Jakie masz dowody , ze SANDOMIERZ byl na Wisle 1870-1887 ?
Arkuszewski nie jest dla mnie zadnym dowodem.
6) F.Schichau´zbudowal okolo 1880 szereg parowcow.
,musze dobrze poszukac Np stalowy #170 w celach spekulacyjnych. Udalo mu sie dopiero w 1887 roku ten statek sprzedac do Rosji. Mial 11RT, 12.5x2.5x1.
AvM
: 2004-12-19, 22:01
autor: W.Danielewicz
Andrzej były dwa "Sandomierze". Jeden zbudowany u Schichaua w 1909 a drugi to własnie ten. W rejestrze z lat dwudziestych XX w "Sandomierz" ma rok budowy 1851/ przebudowa 1876.
W wydanej w 1924 roku książce chyba Niesego jest ze najstarszym parowcem na Wiśle jest "Moniuszko". Poza tym w rejestrze PZW Krakow z 1947 roku jest rok budowy 1852. Moze zrobiono jakiś szwindel i ten statek który mógł zbudować Schichau w 1880 (maszyna) pociagnieto pod ten stary "Sandomierz" tylko po co ?.
Andrzej w czym podajesz te wymiary i jak to przeliczyć
: 2004-12-19, 22:13
autor: AvM
Wymiary w m
Wlasnie sie dowiedzialem, ze jest/byl uszkodzony spis Schichaua w Bremerhaven (35 stron). Rind mial podobna kopie. Slyszales ?
Moze to jest ktorys inny ?
Ten 170 trafil do Rygi jako LIKSNA S.Fejgin
Ale co sie stalo np z #190 ? itd.
AvM
: 2004-12-19, 22:40
autor: W.Danielewicz
Andrzej Nr 190 to jest NOVOGEORGIEVSK dla Alpina i Schweidowa ale to nie są armatorzy z Modlina. podobnie "DRUG", "PSZCZELKA" tu chodzi o Novogeorgiewsk nad Dnieprem a nie nasz Modlin.
: 2004-12-19, 23:02
autor: a-v-m
Waldek!
Ale ja mam tez te wszystkie statki w segregatorze Schichaua.
Mamy spis stoczniowy, register 1880, moze 1882 (jak NEmo zalatwi)
a potem 1892 gdzie wszystkie statki maja zmioenione nazwy
AvM
: 2004-12-20, 07:03
autor: a-v-m
Waldek!
Zwroc uwage , ze przebudowa jest juz 1876 a nie 1880!
Czy jest mozliwosc aby to byl ktorys ze statkow z Dniepru ?
Moglbys podac wymiary jakie podaja miedzywojenne i powojenne rejestry. W STRANDGUCIE jeszcze podawales ze CHOPIN to ex SANDOMIERZ. Mozesz podac jakie byly wtedy przeslanki ?
AvM
: 2004-12-20, 21:54
autor: W.Danielewicz
Andrzej zgadza sie pisałem wyżej że były dwa statki "Sandomierz". Jeden to: SANDOMIERZ - MONIUSZKO - POLONIA a drugi
SANDOMIERZ - SZOPEN - CHOPIN - STYR - CHOPIN ten drugi to też Schichau Nr 838
: 2004-12-21, 07:53
autor: AvM
: 2004-12-22, 00:22
autor: CHRIS
szukam informacji o statku uzbr. Kraszewski ktory zostal zarekwirowany na poczatku VIII 1920 jednak nie wzial udzialu w walkach w sierpniu wszedl do sluzby dopiero po 20 VIII.; i juz we wrzesniu przeszedl do flotylli reserwowej ...
dwa inne Albert i Herbert zostaly zarekwirowane we wrzesniu '20 , a przebudowe na nich rozpoczeto w grudniu'20! czy zostala zakonczona?
i moze w ogole cos wiecej o tych dwoch
Ch.
: 2004-12-22, 01:43
autor: janik41
CHRIS pisze:szukam informacji o statku uzbr. Kraszewski ktory zostal zarekwirowany na poczatku VIII 1920 jednak nie wzial udzialu w walkach w sierpniu wszedl do sluzby dopiero po 20 VIII.; i juz we wrzesniu przeszedl do flotylli reserwowej ...
dwa inne Albert i Herbert zostaly zarekwirowane we wrzesniu '20 , a przebudowe na nich rozpoczeto w grudniu'20! czy zostala zakonczona?
i moze w ogole cos wiecej o tych dwoch
Ch.
Kraszewski eks Kaiserin Auguste Victorie
Zbudowany w 1892 roku w stoczni J.W. Klawiter Danzig
Wyporność ok. 175 ton ?
Dł. 41,70 m , szer. 5,50 m , zanurzenie 0,90 m
Maszyna parowa 220 KM napęd tylnokołowy
Nie uzbrojony planowane 2 x 75 i 4 ckm ? ale to nie pewne.
Po 20 października 1920 roku zwrócony właścicielowi
1927 – 1939 Przedsiębiorstwo Żeglugowe „Lloyd Bydgoski”
Po II wojnie pod nazwą Żubr następnie Drwęca wycofany w 1970 roku .
Może ktoś zweryfikuje te dane , pochodzą z artykułu M. Prosnaka
Pozdrawiam
: 2004-12-22, 11:29
autor: Gość
Czy chodzi o artykuł Prosnaka z Nautologii czy jeszcze zamieszczony gdzie indziej. Dane "Kraszewskiego" to tylko częściowo sie zgadzają. Nigdy nie był w LLoydzie Bydgoskim zresztą oficjalna nazwa LB to LLoyd Bydgoski Spółka Akcyjna a nie Przedsiębiorstwo Żeglugowe.
Nie mam w tej chwili pod reką danych "KRASZEWSKIEGO".
: 2004-12-22, 18:08
autor: janik41
Witam
Mam ten artykuł dzięki uprzejmości Grzecha , nie znam jego pochodzenia , tytuł jest Pierwsze okręty śródlaądowe Polskiej Marynarki Wojennej 1918-1921 .
pozdrawiam
: 2004-12-22, 18:36
autor: AvM
Prosnak, Mieczys³aw: Pierwsze okrêty ¶ródl±dowe Polskiej Marynarki Wojennej 1918-1921.
Kwart. Hist. Nauki i Techn 46. 1 (2001), 57-99, engl. Res.
Prosnak, Mieczys³aw: Pierwsze okrêty wojenne odrodzonej Polski 1918-1921.
Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 45. 2 (2000), 63-88.
Prosnak, Mieczys³aw: Pierwsza flota wojenna odrodzonej Polski (1918-1921).
Nautologia 34. 3/4 (1999), 39-48, Abb., Ktn
: 2004-12-22, 20:07
autor: W.Danielewicz
Czy ktoś moze mi podesłać ten artykuł Prosnaka z Kwartalnika bo ten z Nautologii to mam i krew mnie zalewa na te bzdury i redakcje ze to puściła.
: 2004-12-22, 20:24
autor: AvM
Ja tez bym sie pisal na oba z:
Kwartalnik Historii Nauki i Techniki
AvM
PS. Waldek!"
Tego nie znasz .Pracownicy uczelin maja zasade:
"Publish or die" .
Dotycz tez wielu shiploverow.
: 2004-12-22, 20:44
autor: W.Danielewicz
Z tego co wiem to Prosnak jest chyba z Łodzi i jest dentystą.