Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów STROMBOLO (1691 i 1704).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Strombolo – 8-działowy brander zbudowany w stoczni Johnsona w Blackwall, zwodowany najprawdopodobniej 7.03.1691. Wymiary: 91’6” x 25’4” x 9’6,75”, tonaż 266 ton. Załoga: 45. Uzbrojenie w 8 dział podtrzymało Ustalenie z 1703 (prawdopodobnie 2 falkony i 6 dział typu minion lub typu saker). W 1704 przebudowany na 28/24-działowy okręt 5 rangi. Sprzedany w 1713.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów WEAZLE (1704 i 1721).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Weazle (Weasell, Weazell).
1) slup 10-działowy zwodowany w stoczni firmy Dummer, w Blackwall, 9.09.1704. Wymiary: 71’11” x 20’0,25” x 7’1,5”, tonaż 128 ton. Załoga: 80. Uzbrojenie: 2 falkonety i 8 dział typu minion. Sprzedany w 1712.
2) slup 6-działowy (6 x 3-f), najprawdopodobniej 2-masztowy, zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 7.11.1723 lub 7.11.1721. Wymiary: 61’6” x 20’0” x 9’0”, tonaż 102 tony. Sprzedany w 1732.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupów o nazwie MERLIN (1699, 1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Merlin.
1. Slup 2-działowy, najprawdopodobniej jednomasztowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Wymiary: 59’2” x 16’ x 6’2,5”, tonaż 66 ton. Sprzedany w 1712.
2. Slup 10-działowy o takielunku snowa. Zbudowany w stoczni firmy Greville & Whetstone, w Limehouse, zwodowany 20.02.1744. Wymiary: 91’10,25” x 26’0,75” x 6’10”, tonaż 271 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 10 x 6-f plus 14 działek relingowych. Sprzedany w 1748 lub 1750.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PELICAN (zdobyty 1690) oraz losów slupa RAVEN (1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pelican (Pelican Prize) – żaglowiec, prawdopodobnie francuski, zdobyty 7.07.1690 przez Anglików w pobliżu Dublina i wcielony do Royal Navy jako brander 8-działowy. Tonaż 200 ton. Zatopiony 26.08.1692 w charakterze falochronu w Sheerness.

Raven – zbudowany w stoczni firmy Blades (Blaydes), w Hull, zwodowany 4.07.1745. W 1753 przetaklowany ze snowa na trójmasztowiec. W 1762 przekształcony w brander. Sprzedany w 1763.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu JOYFUL (zdobyty 1694).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Joyfull Prize (Joyful) – pierwotnie francuski żaglowiec Joyeuse, zdobyty przez Anglików najprawdopodobniej w 1694 i wcielony do Royal Navy pod nową nazwą, jako 10-działowy okręt 6 rangi. Wymiary 68’ x 18’ x 6’10”, tonaż 106 ton. Załoga: 45. Dalszy los nieznany, ale zniknął ze służby przed 1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów BONETTA (1699 i 1721).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bonetta.
1. Slup 2-działowy, najprawdopodobniej jednomasztowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 58’2” x 16’1” x 6’1”, tonaż 66 ton. Uzbrojenie wg Ustalenia z 1703: 2 falkonety. Sprzedany w 1712.
2. Slup chyba 4-działowy, najprawdopodobniej dwumasztowy. Zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, zwodowany 18.04.1721. Wymiary: 55’2” x 17’ x 7’6”, tonaż 66 ton. Uzbrojenie: 4 x 3-f. Sprzedany w 1731.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów WOLF (1690 i 1699).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wolf (Woolf, Woolfe).
1. Brander 8-działowy zbudowany w stoczni firmy Castle, w Deptford, zwodowany 18.04.1690. Wymiary: 93’1” x 24’11’ x 9’9”, tonaż 272 tony. Załoga: 45. Wykorzystany w Cherbourgu 22.05.1692.
2. Slup 2-działowy, najprawdopodobniej jednomasztowy, zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth w 1699. Tonaż 65 ton. Uzbrojenie wg Ustalenia z 1703: 2 falkonety. Zdobyty przez francuski okręt korsarski 24.06.1704, odbity przez Holendrów (może w grudniu 1704) i zwrócony Royal Navy za „opłatą ratowniczą”. Zdobyty przez francuski okręt korsarski 19.06.1708 na wodach irlandzkich. Odbity przez Anglików 21.06.1708. Sprzedany w 1712.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Realchief
Posty: 116
Rejestracja: 2007-05-16, 11:53
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Realchief »

Zainspirowany losami slupu, o którym pisał Pan powyżej, Panie Krzysztofie, mam maleńkie pytanko: Która ze znanych Panu jednostek może "poszczycić" się historią najwięcej razy zdobywanej i odbijanej, czyli po prostu najwięcej razy przechodziła z "rąk do rąk".
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie potrafię na to odpowiedzieć. Nigdy sobie nie notowałem wybranych jednostek pod tym kątem. Losy żaglowców mam w postaci nie skomputeryzowanej (poza uczestnikami wojny krymskiej), więc użycie jakiegoś prostego algorytmu do automatycznego wyszukiwania nie wchodzi w grę. Natomiast przejrzenie historii kilkunastu tysięcy okrętów dla podliczenia liczby zmian bandery ne wchodzi oczywiście w grę ze względów czasowych. Rozumiem doskonale, że Panu chodzi tylko o te jednostki, które pamiętam bez zaglądania do niczego - jednak taka komórka, jak "liczba przechodzenia z rąk do rąk" pozostaje w mojej pamięci ("głowowej") pusta. Przypominam sobie, że pisałem już tutaj o okręcie (ale nie pamiętam jego nazwy) prawdopodobnie amerykańskiego pochodzenia (przynajmniej wg jednej z wersji), który liczbą zmian bandery przyćmił wspomniany slup. Mogę też wieczorem rzucić okiem na wyjątkowo grube "życiorysy" niektórych żaglowców, ale to i tak pozostaną wyrywkowe przykłady, a nie jakiś rzeczywisty rekord :-) .
Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ