Strona 3 z 5
					
				
				: 2004-10-02, 22:45
				autor: Zulu Gula
				Anonymous pisze:Czyli most był "wzorwan" podczas którejs wojen 1914-1920 (21?)? A Dyskant o tym nie pisze?
Andrzej J.
Most został zdaje się poważnie uszkodzony w czasie I Wojny (nie pamiętam tylko, czy w 1914 czy w 1915 roku), a potem już go nie używano.
http://www.velotourism.ru/gps_map/ukraine/M-35-124.jpg
Niezniszczone przęsła sa po bukowińskiej (rumuńskiej) stronie Dniestru, Zaleszczyki po stronie polskiej.
Zatem Osa cumuje po naszej stronie, tylko te dziwne mundury...
Jeszcze jedno: w jednym z przedwojennych przewodników po Pokuciu znalazłem informację o rejsach po Dniestrze, pewnie od Niżniowa do Zaleszczyk.
Inna sprawa, że Zaleszczyki z roku na rok stawały się coraz chętniej odwiedzanym uzdrowiskiem, co na pewno skłaniało do organizowania żeglugi po tak bardzo atrakcyjnej rzece, jaką jest Dniestr.
Rumuni nie mieli żadnego interesu z takich rejsach - pierwsze większe miasto na wschód od Zaleszczyk to czewrwniowce, które leżą nad Prutem, nie Dniestrem.
Zresztą Rumuni pewnie swojej jednostki nie nazwaliby tak sympatycznie.
 
			
					
				
				: 2004-10-06, 14:12
				autor: Slaw
				
Jeszcze jedno: w jednym z przedwojennych przewodników po Pokuciu znalazłem informację o rejsach po Dniestrze, pewnie od Niżniowa do Zaleszczyk. 
 A czy może są tam jakieś informacje na temat rejsów po Czeremoszu?
Slaw
 
			
					
				
				: 2004-10-07, 22:54
				autor: Gość
				Trudno tu coś kolwiek stwierdzić bez materiału porównawczego na temat tej "OSY" na Dniestrze. Była sobie taka jednostka to znaczy o tej nazwie w Krakowie w administracji wodnej. Daty i miejsca budowy nieznam. Jej wymiary to:15,2x2,6x0,35 m silnik o mocy 30 KM ale czy Diesel czy benzyniak nie wiem. Ta "OSA" to dawna ausytyjacka łódż motorowa "ISKRA" przejeta w 1918r. Wiem tyle ze kiedy zbudowano dla Stanisławowa w Modlinie holownik "REWERA" a było to w 1932r. PZW Kraków przekazał "OSĘ" do Stanisławowa. Sposób jej malowania pasuje jednak do statków inspekcyjnych kadłub biały, holowniki i inne miały szary. Na dziobie moze to być proporzec administaracji wodnej. Ale bez materiału porównawczego czyli zdjecia tej krakowskiej "OSY" ex "ISKRY" trudno coś wyrokować
			 
			
					
				
				: 2004-10-07, 23:18
				autor: Andrzej J.
				Ale Iskra to zapewna nazwa polska. A jaka była austriacka?
			 
			
					
				
				: 2004-10-10, 19:42
				autor: W.Danielewicz
				Andrzej !
W Galicji nazwy były typowo polskie statków np: Kopernik, Melsztyn, Wawel, Iskra, Kurjer, Kraków itp. Nie było tu nazw niemieckojezycznych przynajmiej o takich nie słyszałem.
			 
			
					
				
				: 2004-10-11, 09:01
				autor: Gość
				Zdjeceie ISKRY zbud dla Zieleniewskiego w Krakowie przez Howaldtwerke, Kiel bylo w OW przy okazji artykulu o kuk flotylli wislanej.
AvM
			 
			
					
				
				: 2004-10-12, 00:02
				autor: Andrzej J.
				to zdjecie z OW 60 gdzie była cz.1  art. K. Schritta, nijak nie przypomina mi Osy z Dniestra. Chyba że dokonano gruntownej konwersji i unowocześnienia
			 
			
					
				
				: 2004-10-12, 10:52
				autor: JB
				Andrzej J. pisze:to zdjecie z OW 60 gdzie była cz.1  art. K. Schritta, nijak nie przypomina mi Osy z Dniestra. Chyba że dokonano gruntownej konwersji i unowocześnienia
A oto wspomniane zdjęcie:

.
Trudno się w nim dopatrzeć 
Osy!
JB
 
			
					
				
				: 2004-10-12, 18:28
				autor: Marek T
				OSA z pierwszego postu, dla porównania: 

 
			
					
				
				: 2004-10-13, 21:42
				autor: W.Danielewicz
				Wygląda na to że to nie jest dawna ISKRA. A więc nic dalej o tym statku nie wiemy
			 
			
					
				
				: 2004-10-15, 20:11
				autor: JB
				Anonymous pisze:Była sobie taka jednostka to znaczy o tej nazwie w Krakowie w administracji wodnej. Daty i miejsca budowy nie znam. Jej wymiary to: 15,2x2,6x0,35 m silnik o mocy 30 KM ale czy Diesel czy benzyniak nie wiem. Ta "OSA" to dawna austryjacka łódż motorowa "ISKRA" przejeta w 1918r. 
Iskra - jednostka inspekcyjna Zarządu Dróg Wodnych, zbudowana w roku 1897 (gdzie ?, to pewnie będzie wiedział AvM), wyporność - 8 ton, wymiary - 15,3x2,4x0,435 m, silnik 
benzynowy o mocy 30 KM. W 1917 roku należała do taboru pływającego po Bugu.
Losy, jak podano w postach, sugerowałyby 
Osę, ale zdjęcie nie. Być może przedstawione zdjęcie motorówki nie jest fotografią 
Iskry.
JB
 
			
					
				
				: 2004-10-15, 20:32
				autor: JB
				I jeszcze raz, tym razem aż trzy motorówki:
Fala
 Osa
Osa

i 
Iskra

Chyba "Fala" jest bardziej podobna do "Osy" (pisałem o tym wcześniej) niż "Iskra" . Kadłuby mają niemal identyczne. Wystarczy w wyobraźni dobudować przednią część nadbudówki (i związku z tym przesunąć i podwyższyć sterówkę), przebudować tylną część i kilka drobiazgów (kominek i śmieszne pomieszczenie na rufie) i mamy "Osę". Może trzeba pójść tym tropem?
JB
 
			
					
				
				: 2004-10-15, 23:36
				autor: a-v-m
				ISKRA zbud Howaldt, Kiel w 1909 No.510
dla Zieleniewski AG, Krakau
Dienstboot= loodz sluzbowa
10BRT 15.0x2,4x1,2m 30 KM
lodz motorowa.
Dane jak Waldka
AvM
			 
			
					
				
				: 2004-10-21, 14:12
				autor: JB
				Oto zdjęcie "Fali" (z kolekcji Waldemara Danielewicza) z Modlina (rok 1916) stojącej przy burcie holownika "Fortuna":

Zostało one "zjedzone" przy zmianie serwera, ale mając kopię, wgrałem je na FOW powtórnie.
Kilka słów o holowniku tylnokołowym "Fortuna": zbudowany w 1882 roku w Danziger Schiffswerft dla braci Voigt z Torunia, przejęty w 1915 roku do użytku w 
Weichselflottile, od 1917 roku w tzw. FECH, od 1921 (?) roku w polskich rękach. Wypornośc około 150 ton, wymiary: 45,0x6,9x0,8 m, moc maszyn 480 KM.
Szacując, na podstawie długości "Fortuny" i wzrostu marynarzy, długość "Fali" dostajemy 23-24 m. Jest to dwa razy więcej niż podana w którymś z poprzednich postów wartość (11,85 m). Także sylwetka jest trochę inna. Dane "Fali" i jej sylwetkę podałem poprzednio za Mirosławem Kuligiewiczem (z 
Wielkich dni małej floty Pertka).
JB
 
			
					
				
				: 2004-10-21, 20:40
				autor: JB
				I jeszcze sylwetka "Fortuny" (z Groenera, trochę przerobiona z wykorzystaniem fotografii):

JB
 
			
					
				
				: 2004-10-21, 22:48
				autor: Gość
				Tu jest błąd "Fortuna" nigdy nie miała mocy maszyn 480 KM.Rejestry Lloyda i niemiecki z 1938 r podają 150 KM;a to jej rys historyczny. Co do "Fali" to podobieństwo do "Osy" jest ale to nie dowód. 
“FORTUNA”
TYP STATKU: Holowniczo-towarowy.
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1882; F. Devrient, Danzig.{Niemcy}
WYPORNOŚĆ:200 t.
WYMIARY:długość-44.80 m.,szerokość-4.75 m.,zanurzenie-0.80 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa prod.F. Schichau, Elbing 1882r.,moc:150 KM
PĘDNIK:tylnokołowiec,PRĘDKOŚĆ-14 km/godz.,ZAŁOGA:5 ludzi.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1882: FORTUNA                         - J. & A. Voigt, Thorn.{D}
                                                       w dzierżawie firmy Johannes Ick z Gdańska, klasyfikowany jako statek morski.
1902:                                            - jako statek śródlądowy.
1915: FORTUNA                         - Weichsel Schutzflottille{D}
1918: FORTUNA                         - J. & A. Voigt, Thorn.{D}
1919: FORTUNA                         - Bromberger Gesellschaft, Bromberg.{D}
1920: FORTUNA                         - Lloyd Bydgoski S. A., Bydgoszcz.{PL}
1939.IX:                                        - zatopiony przez samoloty Luftwaffe koło Bobrownik i utracony, a następnie zniszczony przez lody.