Żegluga przybrzeżna 1945-1951

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

KIlka dodatkowych informacji z dokumentów archiwalnych. W sprawozdaniu Wydziału Technicznego GUM, z 20 października 1945 roku, nazwa Stör nie wystepuje. Natomiast jest późniejsza informacja, że taki statek jest remontowany (w grudniu 1945 r.) w Warsztatach Portowych GUM w Gdyni. Wynika stąd, że został przekazany przez WSA w listopadzie bądź grudniu tego roku. W sprawozdaniu Głównego Urzędu Morskiego za rok 1947 nie występuje ta jednostka pod żadną nazwą (nic dziwnego), niestety w sprawozdaniu za rok 1946 brakuje załącznika z wykazem jednostek pływających tej instytucji.

JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

1. Co do statku o nazwie „Stör” to statek ten figuruje w spisie jednostek portowych Gdyni w listopadzie 1945 r. Pływa pod banderą amerykańską i jest w czarterze Głównego Urzędu Morskiego Kapitanat Portu Gdynia. Oddany przez WSA do obsługi statków USA z dostawami UNRRA. Oprócz niego GUM posiada w Gdyni jeszcze holowniki „Wilga”, „Mewa” i „Rybitwa”.
2. W lutym 1946 roku pojawia się już nazwa „Kawka” [ex „Stör]
3. 16 czerwca 1946 roku jest już jako „Elżunia” w wykazie statków przekazanych przez GUM, Wydziałowi Holowniczo-Ratowniczemu Żeglugi Polskiej, jednakże w innej notatce podaje się że „Elżunia” [własność GAL] remontuje się na Stoczni Nr 13 w Gdyni od 21 kwietnia 1947 r. Sawicki oraz Dz. Bałtycki podaje że właśnie 16.06,1946 GUM przekazał część taboru WHRŻP z zaznaczeniem jednak że „Elżunia” dopiero w okresie późniejszym bo GUM zwlekał z oddaniem tej jednostki. Wynika z tego że już podczas służby w Kapitanacie nazywał się „Elżunia”.
4. Czy w okresie służby w WHRŻP nazywał się „Wojtek” - chyba nie bo w protokole ze sprzedaży statku Gryfowi z 9 grudnia 1947 roku figuruje nazwa „Elżunia”.
5. Istnieje luka pomiędzy lutym 1946 a kwietniem 1947 czy wtedy „Kawka” stała się „Wojtkiem” a potem „Elżunią” czy też nie nazywała się nigdy „Wojtek”. Ale tą nazwę za Micińskim/Kolickim powtarza się w wielu opracowaniach.
Ostatnio zmieniony 2012-10-31, 20:50 przez W.Danielewicz, łącznie zmieniany 1 raz.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

W.Danielewicz pisze:... Czyli wynikało by z tego że już w kwietniu 1947 roku jest własnością GAL-u. ??. Kiedy wlaściwie przekazano ten statek...
Tak, bo przejęcie holowników przez Żeglugę Polską/GAL miało miejsce w czerwcu 1946 roku, a nie 1947 :-) .
Czyli pewnie było tak: od listopada 1945 roku STŐR był w użytkowaniu GUM, w grudniu skierowano go do remontu w Warsztatach Portowych w Gdyni. Prace ukończono na początku 1946 roku i skierowano do eksploatacji jako holownik KAWKA. Pewnie spełniał raczej funkcje przewozowe niż holownicze, więc wkrótce - po remoncie w Stoczni Nr 13 w Gdyni - zmieniono nazwę na ELŻUNIA. W czerwcu 1946 roku został przekazany do Wydziału Holowniczo-Ratowniczego Żeglugi Polskiej S.A. (zarządzanej przez GAL). W kwietniu 1947 r. Stocznia Nr 12 w Gdyni remontowała motorówkę ELŻUNIA na zlecenie GAL. W grudniu 1947 roku ELŻUNIA zostaje sprzedana do spólki "Gryf" Polska Żegluga Przybrzeżna na Bałtyku, której Żegluga Polska była udziałowcem.
Jedynym okresem, w którym ta jednostka mogła nosić nazwę WOJTEK to: lipiec 1946 r. - marzec 1947 r. lub druga połowa 1947 roku. Ale tak jak Waldek watpię w zmianę nazwy.

JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

No tak znowu coś poplątałem oczywiscie że w 1946 r.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

W rejestrze PRS-u z 1957/58 figuruje "Elżunia" jako ex "Wojtek" o "Kawce" się nie wspomina. Ja myślę że to mogło być tak.
1946. luty : KAWKA
1946. ?. :WOJTEK
1947. ?. :ELŻUNIA
myślę że GUM mógł zmienić nazwy. Podobnie było z holownikiem "SOKÓŁ", którego nazwano po kilku miesiącach "STASIA" a potem "SZYMEK". Nazwy te zmieniał podobnie jak "Elżunia". Czyli "Kawka" stała się "Wojtkiem" podobnie jak "Sokół" - "Stasią".
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

W.Danielewicz pisze:W rejestrze PRS-u z 1957/58 figuruje "Elżunia" jako ex "Wojtek" o "Kawce" się nie wspomina. Ja myślę że to mogło być tak.
1946. luty : KAWKA
1946. ?. :WOJTEK
1947. ?. :ELŻUNIA
myślę że GUM mógł zmienić nazwy. Podobnie było z holownikiem "SOKÓŁ", którego nazwano po kilku miesiącach "STASIA" a potem "SZYMEK". Nazwy te zmieniał podobnie jak "Elżunia". Czyli "Kawka" stała się "Wojtkiem" podobnie jak "Sokół" - "Stasią".
Jesli nazwa KAWKA pojawiła się w lutym 1946 r., a ELŻBIETA w czerwcu 1946 r., to nazwa WOJTEK (w podanej sekwencji) mogła być przedzielona w okolicach kwietnia tego roku (imieniny Wojciecha). Albo ten statek 2 razy był ELŻBIETĄ (tzn.: STŐR -> KAWKA -> ELŻBIETA -> WOJTEK -> ELŻBIETA).
Jesli chodzi o drugi holownik, to sekwencja była taka: SPERBER -> SOKÓŁ (taka nazwa obowiązywała zarówno w październiku 1945 r., jak i na przełomie 1947 i 1948 roku) -> STASIA (1948 r.) -> SZYMEK. W spisie jednostek GUM z grudnia 1948 roku widnieje holownik SZYMEK (eks SOKÓŁ!).

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

Ze sprawozdania Urzędu Morskiego w Szczecinie za rok 1947:
12.04.1947 r. - Wznowienie, po okresie zimowym, linii towarowo-pasażerskiej Świnoujście-Szczecin, obsługiwanej przez parowiec PIAST (eksploatowany przez Zarząd Miejski w Świnoujściu);
14.04.1947 r. - Uruchomienie takiejż linii obsługiwanej przez parowiec SAN ("Gryf" - Polska Żegluga Pasażerska na Bałtyku);
17.07.1947 r. - Uruchomienie regularnej linii pasażerskiej Szczecin-Międzyzdrój Płd., statek JOLANTA ("Gryf" - PŻP);
27.07.1947 r. - Odbyło się, przy nabrzeżu Wały Chrobrego, uroczyste poświęcenie i uruchomienie - przez Dyrekcję Tramwaji i Autobusów Miejskich - pierwszego promu wodnego w porcie szczecińskim.

JB
ODPOWIEDZ