No jak to u nas bywa planowanie to jedno legislacja to drugie. Nadchodzi okres planistyczny 2017-2026 I trzeba cos zrobic. Po ogloszeniu nowych priorytetow sprawa nie wyglada kolorowo. My natomiast niezmiennie pozostajemy optymistami i probujemy cos z tym zrobic. Pieniadze rozdysponowane do 2022 wiec liczymy na 700 baniek rocznie na kolejne 4 lata
Koncepcja blizniakow (czyli kompletna kapitulacja bez perspektyw i wizji):
- Priorytet kolejny Slazak czas budowy 4 lata cena 1.2 mld PLN (daje to 300mln/rok)
- Po 2 Kormorany na port brakuje jeszcze 1 wiec 0.6 mld PLN czas budowy 2 lata (kolejne 300mln/rok)
- W latach 2023-24 robi sie ciasno bo zostaje 100mln/rok wiec robimy gimnastyke I OceanEagle 43 MCM na kazdy rok musimy upakowac sie w 100mln za okret – jest kiepsko, ale damy rade.
- W latach 2025-2026 dane nam bedzie do zagospodarowania 300mln/rok. Co to oznacza? Wlasciwie nic, ale fajnie pobujac w oblokach i moze dokupimy w koncu rozpoznanie dla NDR, drony dla Slazakow, jakies male sonary holowane i moze chociaz SeaRAM dla naszych najcenniejszych jednostek.
- Skoro Harpia uzyskala priorytet to oddajmy lotnikom RBSy (oprocz tych co na Slazaki) i moze niech ten gest zainicjuje powstanie eskadry lotnictwa morskiego (zasadniczo bez roznicy gdzie na magazynach beda zalegac)
Co to nam daje? Niby niewiele, ale nikt w naszej flocie nie bedzie sie czul jedynakiem - bedzie bardziej rodzinnie i tak przyjemniej. Na kazde podejscia do portow beda przypadac po 2 nowoczesne MCM, 1 niezla korweta ZOP, 1 nano-Czapla (ktora moze stac sie eksperymentem dla naszego SeaHuntera lub Kijanka w nowej formule). Wszystko w budzecie i bez schizy – co w efekcie moze byc realne. Daje nam to tez czas by sie zastanowic jaka wartosc przedstawia dla nas srednia korweta i jak takie sily uzupelnic. Rdzen floty bedzie mlody wiec mamy jakies kolejne 30 lat w okresach planistycznych juz po 15 lat by stworzyc jakis nowy i ciekawy model. Dwa glowne porty beda mialy sily zabezpieczajace wiec moze i troche zmartwien odpadnie. Sporo ciezkich programow odpadnie wiec i mozliwosci finansowania sie moze zwieksza oraz perspektywa floty na miare ambicji
