Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bienvenu – fluita 12- do 24-działowa budowana w Tulonie od marca 1671, zwodowana 14.07.1671. Tonaż 350-400 ton, wymiary: 100’ x 26’ x 13’. Uzbrojenie pierwotne: działa 8-f i 4-f. Projektant Gédéon Rodolphe. Uczestniczyła w bombardowaniu Genui (eskadra Duquesne’a) w maju 1684. Remontowana gruntownie w Breście w 1682 i 1698. Zapewne dopiero po tej ostatniej przebudowie załoga 230-250, uzbrojenie: 18 x 12-f, 18 x 6-f, 6 x 4-f (ewentualnie plus 4 x 8-f), bądź to przemieszane dane. Skreślona z listy floty w 1704 lub 1705.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Chariot – fluita 20-działowa (12/24-działowa) zbudowana w Tulonie. Tonaż 500-700 ton, wymiary: 115’0” x 27’0” x 14’0”. Projektant Coulomb. Załoga: 50-56. Uzbrojenie: 6 x 12-f i 14 x 6-f. Uczestniczyła w bombardowaniu Genui (eskadra Duquesne’a) w maju 1684. Skreślona z listy floty w 1703.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tonkin (Tonquin) – żelazny transportowiec szpitalny typu Annamite/Nive (klasyfikowany także jako transportowiec-stajnia) zbudowany w La Seyne-sur-Mer przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée, zwodowany 15.10.1878. Wyporność 5445-5600 ton, silnik o mocy 650 koni nominalnych zapewniał prędkość 13 węzłów. Wymiary: 105 x 15 x 6,7 m. Załoga: 310. Wyposażony w 252 łóżka szpitalne. Mógł transportować około 800 ludzi. Takielunek fregaty (w 1900 zamieniony na takielunek trójmasztowego szkunera). Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1879-84 pływał na trasie Tulon-Indochiny. Pod koniec listopada 1884 wyszedł z Tulonu kursem na Sajgon, tym razem przydzielony do eskadry Dalekiego Wschodu. W 1885 był na Madagaskarze. W latach 1887-89 i 1897-1900 stał w rezerwie, w 1898 remontowany w Marsylii. Od maja 1900 do listopada 1901 przystosowany do pełnienia roli krążownika szkolnego. Przemianowany na Duguay-Trouin 23.05.1900, do 1912 odbył dwanaście rejsów szkolnych. W sierpniu 1914 przekształcony w transportowiec szpitalny, uczestniczył w I wojnie światowej w Dardanelach (1915), na Morzu Egejskim (1916-18) i Śródziemnym, głównie transportując rannych do Bizerty i Tulonu. W 1919 operował na Morzu Czarnym. Przemianowany na Moselle 26.06.1922 i przekształcony w szkołę mechaników. Skreślony z listy floty w 1927, potem hulk. Sprzedany na rozbiórkę 26.05.1937.
Gironde – żelazny transportowiec szpitalny typu Annamite/Nive, zbudowany w Bordeaux przez firmę Forges et Chantiers de la Gironde, zwodowany 13.02.1884. Dane techniczne jak wyżej, MOŻE poza 3-cylindrowym silnikiem o mocy efektywnej 422 koni; 8 kotłów. W 1885 zaczął pływać na trasie Tulon – Daleki Wschód. W 1895 brał udział w kampanii na Madagaskarze. Przemianowany na Tourville 30.06.1909. W latach 1909-14 pełnił rolę okrętu szkolnego kanonierów w Tulonie. Od grudnia 1914 ponownie transportowiec, uczestniczył w I wojnie światowej na Morzu Śródziemnym, w okresie 1915-16 warsztat okrętów podwodnych na Korfu. W 1922 szpital, od 1924 okręt warsztatowy i szkoła kanonierów. Przemianowany na Rhin 26.11.1924, w okresie 1924-29 pełnił rolę szkoły oficerów rezerwy. W latach 1929-33 szkoła pilotów. W okresie 1933-39 w rezerwie. Zatonął 7.03.1944 u nabrzeża Noël w Tulonie w wyniku zbombardowania przez samoloty amerykańskie. Po wyzwoleniu wydobyty 25.08.1944, ale b. ciężko uszkodzony, skreślony z listy floty w 1944. Rozebrany w 1948.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Gironde – żelazny transportowiec szpitalny typu Annamite/Nive, zbudowany w Bordeaux przez firmę Forges et Chantiers de la Gironde, zwodowany 13.02.1884. Dane techniczne jak wyżej, MOŻE poza 3-cylindrowym silnikiem o mocy efektywnej 422 koni; 8 kotłów. W 1885 zaczął pływać na trasie Tulon – Daleki Wschód. W 1895 brał udział w kampanii na Madagaskarze. Przemianowany na Tourville 30.06.1909. W latach 1909-14 pełnił rolę okrętu szkolnego kanonierów w Tulonie. Od grudnia 1914 ponownie transportowiec, uczestniczył w I wojnie światowej na Morzu Śródziemnym, w okresie 1915-16 warsztat okrętów podwodnych na Korfu. W 1922 szpital, od 1924 okręt warsztatowy i szkoła kanonierów. Przemianowany na Rhin 26.11.1924, w okresie 1924-29 pełnił rolę szkoły oficerów rezerwy. W latach 1929-33 szkoła pilotów. W okresie 1933-39 w rezerwie. Zatonął 7.03.1944 u nabrzeża Noël w Tulonie w wyniku zbombardowania przez samoloty amerykańskie. Po wyzwoleniu wydobyty 25.08.1944, ale b. ciężko uszkodzony, skreślony z listy floty w 1944. Rozebrany w 1948.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Portefaix – fluita budowana w Breście od końca marca 1675, ale zwodowana w styczniu 1677. Tonaż z zakresu 300-600 ton, wymiary: 116’ (lub 121’) x 26’ x 14’. Projektant Laurent Hubac. Uzbrojenie nominalne: 16 dział; faktyczne – 12 do 28 dział. Zaprojektowana do transportu drzewc omasztowania z Nantes do Brestu. Wg Vichota (czego nowsze opracowania nie potwierdzają) uczestniczyła w rejsach korsarskich Jeana Bart, realizowanych w latach 1690-1700 i była obecna w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Remontowana w 1699. Skreślona z listy floty w 1713 lub 1714.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Annamite – zbudowany w Cherbourgu, wodowany dwa razy w odstępie kilku dni (raz utknął, raz uderzył w nabrzeże). Kursował na trasie Tulon-Indochiny, w 1895 wziął udział w ekspedycji madagaskarskiej. Skreślony z listy floty 6.11.1896, odtąd hulk-koszary w Tulonie. Sprzedany tam na rozbiórkę w 1911.
Mytho (My-tho) – zbudowany w Cherbourgu. Wyposażony w silnik potrójnego rozprężania pary, firmy Schneider z Creuzot, najpierw pokazany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1878. Od 1880 okręt kursował na trasie Tulon-Indochiny. W 1884 uczestniczył w walkach w Indochinach. W 1885 przewiózł na Formozę torpedowce nr 44 i 50. W 1892 uczestniczył w ekspedycji w Dahomeju (kotwiczył w Cotonou, hospitalizował 1200 chorych). W 1893 wznowił kursy do Indochin. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach podczas powstania Bokserów. W 1907 był w Maroku. Od 1908 w rezerwie w Tulonie. Skreślony z listy floty w styczniu 1910, w tym samym roku zmodyfikowany z fregaty na trójmasztowy szkuner, przekształcony w szkołę chłopców okrętowych i przemianowany na Bretagne. W 1912 przemianowany na Armorique. Od 1940 w rezerwie w Landévennec. W 1941 zajęty tam przez Kriegsmarine. W 1944 zatopiony przez samoloty amerykańskie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mytho (My-tho) – zbudowany w Cherbourgu. Wyposażony w silnik potrójnego rozprężania pary, firmy Schneider z Creuzot, najpierw pokazany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1878. Od 1880 okręt kursował na trasie Tulon-Indochiny. W 1884 uczestniczył w walkach w Indochinach. W 1885 przewiózł na Formozę torpedowce nr 44 i 50. W 1892 uczestniczył w ekspedycji w Dahomeju (kotwiczył w Cotonou, hospitalizował 1200 chorych). W 1893 wznowił kursy do Indochin. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach podczas powstania Bokserów. W 1907 był w Maroku. Od 1908 w rezerwie w Tulonie. Skreślony z listy floty w styczniu 1910, w tym samym roku zmodyfikowany z fregaty na trójmasztowy szkuner, przekształcony w szkołę chłopców okrętowych i przemianowany na Bretagne. W 1912 przemianowany na Armorique. Od 1940 w rezerwie w Landévennec. W 1941 zajęty tam przez Kriegsmarine. W 1944 zatopiony przez samoloty amerykańskie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Shamrock – zbudowany w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. Od 1879 do 1893 pływał na trasie Tulon-Indochiny. W 1895 pełnił rolę szpitala zakotwiczonego w Majunga podczas ekspedycji madagaskarskiej. Od 1898 pełnił rolę transportowca na Morzu Śródziemnym. Od 1910 w rezerwie. W okresie 1913-14 warsztat i koszary szkoły mechaników w Tulonie. W sierpniu 1915 brał udział w kampanii na Dardanelach. W 1925 lub 1926 sprzedany w Tulonie na rozbiórkę.
Bien Hoa – zbudowany w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. Od 1882 zatrudniony w rejsach na trasie Tulon – Daleki Wschód. W 1884 przewiózł do zatoki Along kanonierki Mitrailleuse i Revolver. W 1895 uczestniczył w kampanii na Madagaskarze, w 1898 w kampanii w Chinach. W latach 1915-19 pełnił rolę okrętu szpitalnego. Skreślony z listy floty w 1923, odtąd hulk-baza okrętów podwodnych. W 1936 sprzedany na rozbiórkę w Tulonie.
Vinh-Long – budowany przez firmę Chaigneau et Bichon, która przekształciła się w firmę braci Bichon, w Lormont nad Żyrondą. W latach 1885-90 na Dalekim Wschodzie. W 1895 uczestniczył w ekspedycji madagaskarskiej. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach w czasie powstania Bokserów. W okresie 1907-1909 szpital w Casablance i transportowiec chorych z Algierii i Maroka. W 1911 wyposażony jako transportowiec wojska do Maroka. W 1915 był w Dardanelach. W latach 1916-17 odbył, w charakterze okrętu szpitalnego, 19 rejsów z chorymi i rannymi na trasie Saloniki – Bizerta (lub Tulon), przewożąc łącznie 8500 ludzi. Zapalił się 16.12.1922 podczas wchodzenia do Konstantynopola, nazajutrz zatonął przy San-Stephano na Morzu Marmara.
Nive – zbudowany w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. W 1884 przewiózł kanonierki Mitrailleuse i Revolver z Cherbourga do Tulonu. W 1887 przystosowany tymczasowo do pełnienia roli okrętu szkolnego. W 1895 uczestniczył w ekspedycji madagaskarskiej. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach w czasie powstania Bokserów. W 1907 transportował żołnierzy do Maroka. Rozbił się w sztormie na skałach w pobliżu Casablanki 1.01.1908.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bien Hoa – zbudowany w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. Od 1882 zatrudniony w rejsach na trasie Tulon – Daleki Wschód. W 1884 przewiózł do zatoki Along kanonierki Mitrailleuse i Revolver. W 1895 uczestniczył w kampanii na Madagaskarze, w 1898 w kampanii w Chinach. W latach 1915-19 pełnił rolę okrętu szpitalnego. Skreślony z listy floty w 1923, odtąd hulk-baza okrętów podwodnych. W 1936 sprzedany na rozbiórkę w Tulonie.
Vinh-Long – budowany przez firmę Chaigneau et Bichon, która przekształciła się w firmę braci Bichon, w Lormont nad Żyrondą. W latach 1885-90 na Dalekim Wschodzie. W 1895 uczestniczył w ekspedycji madagaskarskiej. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach w czasie powstania Bokserów. W okresie 1907-1909 szpital w Casablance i transportowiec chorych z Algierii i Maroka. W 1911 wyposażony jako transportowiec wojska do Maroka. W 1915 był w Dardanelach. W latach 1916-17 odbył, w charakterze okrętu szpitalnego, 19 rejsów z chorymi i rannymi na trasie Saloniki – Bizerta (lub Tulon), przewożąc łącznie 8500 ludzi. Zapalił się 16.12.1922 podczas wchodzenia do Konstantynopola, nazajutrz zatonął przy San-Stephano na Morzu Marmara.
Nive – zbudowany w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. W 1884 przewiózł kanonierki Mitrailleuse i Revolver z Cherbourga do Tulonu. W 1887 przystosowany tymczasowo do pełnienia roli okrętu szkolnego. W 1895 uczestniczył w ekspedycji madagaskarskiej. W 1900 brał udział w interwencji w Chinach w czasie powstania Bokserów. W 1907 transportował żołnierzy do Maroka. Rozbił się w sztormie na skałach w pobliżu Casablanki 1.01.1908.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cloche Verte – fluita 400-tonowa zbudowana w Holandii, zwodowana w 1680. Wymiary w stopach francuskich: 93’ x 24’ x 10’. Zdobyta przez Francuzów w 1692 i wprowadzona do służby z załogą 30-70 ludzi. Uzbrojenie: 10 do 20 dział, np. 6 x 6-f i 6 x 4-f; albo 10 x 8-f i 10 x 6-f. W 1699 stacjonowała w Breście, była wówczas uważana za zły żaglowiec. Sprzedana w 1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dieppoise – fluita zbudowana w Tulonie. Tonaż między 350 a 450 ton, wymiary: 105’ x 26’ x 13’. Projektant Coulomb. Uzbrojenie nominalne: 6 x 12-f i 14 x 6-f; rzeczywiste od 8 do 24 dział. W 1697 brała udział w zdobyciu i złupieniu Cartageny w Indiach Zach. przez eskadrę francuską. Skreślona z listy floty w 1697.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski