Strona 22 z 55
: 2009-01-05, 22:32
autor: Krzysztof Gerlach
Rôdeur – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Nantes przez firmę Jollet et Babin, zwodowane 1.04.1876. Wyporność 114 ton. Silnik o mocy 30 koni nominalnych. Załoga: 8-17. Uzbrojenie: 1 działo. W latach 1877-80 w rezerwie. Od 1880 okręt stacjonarny w Rochefort. W 1892 przeklasyfikowany na holownik (służył w Rochefort z załogą 8 osób). Skreślony z listy floty w 1914. W latach 1920-27 hulk w Rochefort.
Ibis – awizo 2 klasy (określane też jako jednostka ochrony rybołówstwa) zbudowane w Rochefort, zwodowane 4.07.1883. Wyporność 250 ton, silnik o mocy 80 koni nominalnych. Prędkość 11 węzłów. Załoga: 68. Uzbrojenie: 2 x 65 mm, 1 x 47 mm. W latach 1886-90 w rezerwie. W 1899 przeprowadziło wraz z okrętem Vienne pierwszą próbę „telegrafu bez drutu” we francuskiej marynarce. Skreślone z listy floty w 1920 i sprzedane na rozbiórkę w Cherbourgu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-06, 18:09
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity FOURGON (1678).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-01-06, 20:02
autor: Krzysztof Gerlach
Fourgon – 10-działowa fluita 300-tonowa zbudowana w Breście. W czerwcu 1684 wyszła z Brestu z ładunkiem przeznaczonym dla Tulonu, ale w lipcu została przechwycona przez Hiszpanów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-07, 17:50
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity JACQUES I (zdobyta 1693).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-01-07, 19:07
autor: Krzysztof Gerlach
Jacques I – angielski żaglowiec o nieznanej mi nazwie i pochodzeniu, zdobyty przez Francuzów w 1693 i wcielony do ich marynarki jako fluita 18-działowa Jacques I. Tonaż 300 ton, wymiary (w stopach i calach francuskich): 101’ x 25’ x 11’. Uzbrojenie: 4 x 8-f i 14 x 6-f. Skreślona z listy floty w 1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-08, 18:05
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity JACQUES II (zdobyta 1694).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-01-08, 19:33
autor: Krzysztof Gerlach
Jacques II – angielski żaglowiec o nieznanej mi nazwie i pochodzeniu, zdobyty przez Francuzów w 1694 i wcielony do ich marynarki jako fluita 18-działowa Jacques II. Tonaż 300 ton, wymiary (w stopach francuskich): 92’ x 23’ x 11’. Uzbrojenie: 4 x 8-f i 14 x 6-f. Skreślona z listy floty w 1697.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-08, 21:34
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poprosze o opisanie jednostek: Mengam (wod. 1884) oraz Lézard i Melpomène (obie wod. 1887).
Pozdrawiam Janusz.
: 2009-01-08, 22:17
autor: Krzysztof Gerlach
Mengam – stalowa gabara, pomocnicza jednostka portowa w Breście. Skreślona z listy floty w 1915.
Lézard – awizo bocznokołowe zbudowane przez stocznię Cail (w Paryżu), zwodowane 23.02.1887. Wyporność 130 ton, silnik o mocy 160 koni. Długość 34 m. Projektant Huet. Załoga: 37. Uzbrojenie: 2 działa 65 mm i 4 działka relingowe. Takielunek dwumasztowego szkunera. Wprowadzone do służby w 1888. W 1898 w Senegalu. Skreślone z listy floty w 1904. Istniało jeszcze w 1906.
Melpomène – fregata szkolna zbudowana w Rochefort, zwodowana 20.08.1887 wg projektu IGM (Ingénieur Génie Maritime) Salio. Ostatnia francuska fregata żaglowa skonstruowana jako taka. Wymiary: 53,3 x 13,8 x 6,5 m. Załoga: 180. Uzbrojenie: 8 x 138 mm, 4 x 37 mm. Wprowadzona do służby w 1890. W pierwszy rejs szkolny wyruszyła 23.10.1890 na trasę Wyspy Kanaryjskie – Teneryfa – Dakar – Brest. Skreślona z listy floty w 1904, potem w wielu rolach pomocniczych, w latach 1923-43 hulk cumowniczy w Lorient. Od 1932 nosiła nazwę Hulk Nr 2. Osadzona na dnie 19.06.1940, rozebrana w 1943.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-09, 17:43
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity LARGE (1679).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-01-09, 19:10
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Odnośnie fregaty Melpomène znalazłem jej zdjęcie
http://francois.delboca.free.fr/fsmelpom.html
Poproszę o opisanie jednostek: Nagotna (1884) i Oise (1870).
Pozdrawiam Janusz.
: 2009-01-09, 19:44
autor: Krzysztof Gerlach
Large – 24-działowa fluita o tonażu z zakresu 600-800 ton, zbudowana w Rochefort, zwodowana w listopadzie 1678. Wymiary: 104’ x 27’. Projektant François Pomet. Skreślona z listy floty w 1692.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-09, 20:48
autor: Krzysztof Gerlach
Zdjęcie Melpomène bardzo ładne, aczkolwiek już je znałem (nie z sieci). Jako fregata szkolna, późna (z punktu widzenia żaglowców) i długo eksploatowana, miała w ogóle szczęście do fotografii (znam inne), obrazów i różnych wizerunków (nawet na znaczkach!).
Nagotna – bocznokołowiec zbudowany w Glasgow, zwodowany w 1865. W 1884 kupiony w Bombaju przez francuską marynarkę wojenną i użyty jako awizo. Wyporność 335 ton, silnik o mocy 100 koni nominalnych. Załoga: 45. W styczniu 1886 skierowane do Tonkinu, gdzie odbyło całą swoją służbę. Skreślone z listy floty w 1887, odtąd hulk w Hajfongu. W 1891 w Tonkinie.
Oise – żelazny transportowiec śrubowy kupiony w 1870 w Anglii. Wcześniej był brytyjskim statkiem handlowym Hypatia. Wyporność c. 2000 ton, nośność 1200 ton, silnik o mocy 100 koni nominalnych. Wymiary: 64,60 x 9,26 x 5,2 m. Załoga: 34. Wyposażony w grudniu 1870 w Cherbourgu. Służył na wodach przybrzeżnych zach. i pn. Francji, potem też na Morzu Śródziemnym. W 1884 transportowiec uzbrojenia w Tonkinie i transportowiec żołnierzy na Morzu Śródziemnym. Pod koniec 1884 wyprawiony na Ocean Indyjski. Zatopiony przez cyklon na redzie Tamatave 25.02.1885.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-01-10, 09:47
autor: Krzysztof Gerlach
Znalazłem jeszcze w sieci, że Oswald zbudował w stoczni w Pallion 982-tonowy transportowiec angielski, może w okolicach lat 1860-tych (czy właśnie w 1870), o nazwie Hypatia, ale nie wiem, czy chodzi o ten sam statek, który służył potem jako francuski Oise.
Krzysztof Gerlach
: 2009-01-10, 13:15
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek typu Akba: Akba (wod. 1883) i Fouras (wod. 1882), a także bocznokołowe awizo transportowe Port Louis (lata służby 1874-1931), jeżeli takowa była. W "Repertoire" jej nie znalazłem.
Pozdrawiam Janusz.
: 2009-01-10, 15:32
autor: Krzysztof Gerlach
Akba – pływające cysterny zbudowane w Lormont nad Żyrondą, w stoczni Chaigneau et Bichon, która w trakcie budowy przekształciła się w stocznię braci Bichon. Wyporność 263 tony. Silnik o mocy 215 koni, z podwójnym rozprężaniem pary. Żelazny kadłub. Destylator wody.
Akba – zwodowana w 1882; wymiary: 31 x 6,4 x 2,6 m. Załoga: 17; prędkość 5 węzłów. W 1883 wykorzystywana w Rochefort, w latach 1884-90 w Dakarze. W 1893 tender awiza Africain, w okresie 1895-1900 tender fregaty Heroine. W latach 1902-1907 w Rochefort. Podczas I wojny światowej służyła 1916-1919 jako holownik. W okresie 1920-1928 w Dakarze. Sprzedana na rozbiórkę w Bizercie w 1929.
Fouras – zwodowana w 1883; wymiary: 32 x 6,4 x 2,8 m. Załoga: 14; prędkość 8 węzłów. W latach 1883-90 cysterna w Rochefort. W okresie 1900-07 portowy okręt pomocniczy, od 1914 do 1922 znów cysterna. Wycofana w 1922. Nadal istniała pod koniec 1926.
Port Louis – żelazne awizo transportowe, bocznokołowe. Wymiary: 25,5 x 5 x 0,8 m (ostatni wymiar to zanurzenie). Załoga: 8. Prędkość 6 węzłów.
Jednostkę tę wyposażono do służby w marynarce wojennej w Lorient w 1874, w celu wożenia chorych z Port Louis. W latach 1887-90 tender okrętu Albatross, w okresie 1891-97 tender okrętu Caudan. Skreślone z listy floty w 1931.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach