Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Artois – liniowiec 50-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Bayonne w 1670. Dwupokładowiec, okręt 3 rangi. Około 950 (800 do 1000) ton. Projektant J. Saboulin. Wymiary: 39,6 x 11,7 x 5,7 m (zanurzenie 5,2-5,5 m). Załoga: 300. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 4-f. Rzeczywiste uzbrojenie w różnych okresach: 42,48,58,56,52 działa. Przemianowany na More (lub Maure) 24.06.1671. Wprowadzony do służby dopiero w czerwcu 1672 – stocznia była położona zbyt wysoko w górze rzeki i aby okręt mógł wypłynąć, trzeba było rozebrać jedno przęsło mostu w Bayonne! W 1673 przeszedł do Rochefort i został zaliczony do tamtejszej eskadry. Przemianowano go na Content 28.06.1678. W czasie rejsu z Kadyksu do Brestu został wyrzucony przez sztorm 22.10.1679 na brzeg w pobliżu Morbihan, potem ściągnięty i w 1680 remontowany w Rochefort (remontu być może nie dokończono). Skreślony z listy floty w 1685 i przekształcony w hulk.
Czy była przesłanka do licznych zmian nazw okrętów francuskich w tym czasie? Ogólnie biorąc - tak. Wtedy właśnie powstawała pierwsza nowoczesna marynarka Ludwika XIV. Wiele szczegółowych zagadnień konstrukcyjnych, organizacyjnych, klasyfikacyjnych, dotyczących uzbrojenia itp. regulowały kolejne Zarządzenia Królewskie z 4 lipca 1670, 22 marca 1671 oraz 13 września 1673. Być może była wśród nich (tego nie badałem) również jakaś koncepcja łącząca klasy z pożądanymi w nich nazwami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Czy była przesłanka do licznych zmian nazw okrętów francuskich w tym czasie? Ogólnie biorąc - tak. Wtedy właśnie powstawała pierwsza nowoczesna marynarka Ludwika XIV. Wiele szczegółowych zagadnień konstrukcyjnych, organizacyjnych, klasyfikacyjnych, dotyczących uzbrojenia itp. regulowały kolejne Zarządzenia Królewskie z 4 lipca 1670, 22 marca 1671 oraz 13 września 1673. Być może była wśród nich (tego nie badałem) również jakaś koncepcja łącząca klasy z pożądanymi w nich nazwami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sceptre – liniowiec 84/90-działowy z 13 lub 14 furtami w dolnej baterii, okręt 1 rangi, trójpokładowiec zwodowany w Tulonie 4.02.1670. Około 1600 ton, 48,1 x 13,6 x 6,2 m (zanurzenie 6,5 m). Projektant L. Coulomb (lub G. Rodolphe). Załoga: 550-600. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 24-f i 14 x 18-f, na środkowym 14 x 18-f i 12 x 12-f, na górnym 26 x 8-f, na rufowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnym czasie 80,84,76 i znów 80 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 26 x 36-f. Walczył 12.02.1675 w bitwie pod Stromboli, 31.05.1676 w bitwie pod Palermo. Rozebrany w 1689 lub w 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Victorieux - liniowiec 100/110-działowy z 16 lub 15 furtami w dolnej baterii, okręt 1 rangi, trójpokładowiec budowany w Rochefort od 1673, zwodowany w 1675 lub 1677. Ukończony dopiero pod koniec 1678. Około 2000 ton, 53,9 x 14,6 (13,8 bez poszycia) x 6,3 m (zanurzenie 6,5-6,8 m). Projektant François Pomet. Załoga: 800. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 16 x 36-f i 14 x 24-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 30 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 6 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnym czasie 100 i 108 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na środkowym 32 x 18-f, na górnym 32 x 12-f, na rufowym i dziobowym łącznie 14 x 4-f. W służbie od 1679. Zbudowany ze złego drewna kupionego od intendentów potężnej księżnej de Montpensier. Już w 1681 był zgniły do linii wodnej. Nigdy nie wyszedł w morze, skreślony z listy floty w 1685. Okręt, który pod względem wielkości, siły uzbrojenia, bogactwa dekoracji, prestiżu, miał być dumą francuskiej floty, okazał się kompromitacją z powodu złego materiału budulcowego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- pothkan
- Posty: 4573
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Odwrotnie
Tzn. austriackie maleństwo, któe dostało się w ręce Francuzów na Adriatyku.
W sumie trochę jej danych mam:
33.5×6.6×1.8 m, 2x 18pdr, 2x 12pdr, 84 l.
zbudowana jako "Intrapresa" w Wenecji (11.1804/05.1805/06.1805)
wyc. 05.1809
1809 francuska (włoska?) "l'Entreprise" ("Intrapresa"?)
23.09.1813 samozniszczona u wybrzeży Istrii w celu uniknięcia zagarnięcia przez Brytyjczyków
Ciekaw jestem po prostu, co na jej temat mówią opracowania francuskie (a nuż jakiś tonażyk podają? albo coś się "kłóci"). Lub też czy nic nie mówią (na co wygląda) - wtedy mogę ją uznać za włoską

W sumie trochę jej danych mam:
33.5×6.6×1.8 m, 2x 18pdr, 2x 12pdr, 84 l.
zbudowana jako "Intrapresa" w Wenecji (11.1804/05.1805/06.1805)
wyc. 05.1809
1809 francuska (włoska?) "l'Entreprise" ("Intrapresa"?)
23.09.1813 samozniszczona u wybrzeży Istrii w celu uniknięcia zagarnięcia przez Brytyjczyków
Ciekaw jestem po prostu, co na jej temat mówią opracowania francuskie (a nuż jakiś tonażyk podają? albo coś się "kłóci"). Lub też czy nic nie mówią (na co wygląda) - wtedy mogę ją uznać za włoską
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Spróbowałem pod drugą nazwą i rozmaitymi zniekształceniami, ale wynik jest ten sam - spisy jednostek marynarki francuskiej nie znają takiego okrętu. Natomiast nazwa Entreprise była bardzo popularna w odniesieniu do francuskich okrętów korsarskich. Są więc dwie możliwości - albo żaglowiec ten wchodził w okresie 1809-1813 w skład marynarki włoskiej (bardziej chyba prawdopodobne), albo był wówczas francuskim, włoskim czy francusko-włoskim okręcikiem korsarskim.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wallon (później Duc) – liniowiec 50/54-działowy z 11 furtami w dolnej baterii, dwupokładowiec, okręt 3 rangi zwodowany w Breście 30.08.1669. Około 800 ton, 36,4 x 10,7 x 4,9 m (zanurzenie 5,0 m). Projektant L. Hubac. Załoga: 300. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 4-f. Rzeczywiste uzbrojenie w różnych okresach: 48,50,54 działa. W 1670 pływał u wybrzeży Maroka. Przemianowany na Duc 24.06.1671. W 1673 stacjonował w Hawrze. W 1676 pływał u wybrzeży Ameryki Pn. Wziął udział w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Heureux – liniowiec 50/56-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, dwupokładowiec, okręt 3 rangi zwodowany w Hawrze 3.10.1671. Około 850 ton. Projektant J. Tortel. Załoga: 300-350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 4-f. Rzeczywiste uzbrojenie w różnych okresach: 48,52,54 działa. W 1673 walczył pod Gibraltarem. Wziął udział w bitwie pod Palermo 31.05.1676. Skreślony z listy floty w 1690.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Orion – liniowy 74-działowy, którego budowę nakazano w Rochefort 29.05.1757. Miał mieć wyporność całkowitą równą 3011 ton, wymiary 53,95 x 14,62 x 7,11 m, nieść standardowe dla tamtych czasów uzbrojenie (28 x 36-f, 30 x 18-f, 16 x 8-f). Prac nigdy nie rozpoczęto z uwagi na brak w Rochefort drewna budulcowego. Najpierw budowę formalnie odkładano, w 1759 zamówienie zostało ostatecznie skasowane.
Planète – fregata 24-działowa, w latach 1757-58 w projekcie. Budowy nie rozpoczęto.
Revêche – fregata 20-działowa, której ewentualną budowę w Rochefort rozpatrywano już w 1755, a rozpoczęto w 1758. Prace praktycznie w ogóle się nie posuwały z uwagi na brak drewna budulcowego. W 1759 zamówienie anulowano.
Réussite – fregata 24-działowa, w latach 1758-63 w projekcie. Budowy nie rozpoczęto.
Wspominałem już jednak kiedyś, że okręty nie zrealizowane mnie nie interesują (poza całkiem wyjątkowymi przypadkami), więc w przyszłości proszę o takie jednostki pytać innych uczestników forum.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Planète – fregata 24-działowa, w latach 1757-58 w projekcie. Budowy nie rozpoczęto.
Revêche – fregata 20-działowa, której ewentualną budowę w Rochefort rozpatrywano już w 1755, a rozpoczęto w 1758. Prace praktycznie w ogóle się nie posuwały z uwagi na brak drewna budulcowego. W 1759 zamówienie anulowano.
Réussite – fregata 24-działowa, w latach 1758-63 w projekcie. Budowy nie rozpoczęto.
Wspominałem już jednak kiedyś, że okręty nie zrealizowane mnie nie interesują (poza całkiem wyjątkowymi przypadkami), więc w przyszłości proszę o takie jednostki pytać innych uczestników forum.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach