Strona 23 z 55

: 2009-01-10, 17:43
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity EUROPÉEN (1689 ?).
Uwagi do transportowca Oise: HYPATIA zbud. w st. T. R. Oswald, Pallion, Sunderland w 1870.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-01-10, 19:25
autor: Krzysztof Gerlach
Européen – fluita zbudowana w Holandii, zwodowana w 1685. Zdobyta przez Francuzów w 1695 i wcielona do ich marynarki jako 400-tonowa. Wymiary w stopach i calach francuskich: 76’ x 24’ x 10’ (jedna wersja) lub 105’ x 24’8” x ? (druga wersja). Załoga: 20-60. Uzbrojenie: 2 x 12-f i 10 x 8-f, potem 12 x 4-f (aczkolwiek klasyfikowana jako 24-działowa). Skreślona z listy floty w 1703.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

P.S. Czyli wyjaśniło się, że to właśnie TA Hypatia, co podejrzewałem, ale nie miałem podstaw, by tak twierdzić.

: 2009-01-11, 17:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity ETOURDI (zdobyta 1688).
Uwagi do cystern typu Akba: prawdopodobnie była jeszcze jedna jednostka tego typu, ONDINE, wodowana w 1884, jeśli to możliwe proszę o jej dane i losy.
Uwagi do awiza Nagotna: zbudowany w stoczni Robert Duncan & Co., Port Glasgow (nr. st. 11). 30.12.1864 wodowany. 04.1865 ukończony, arm. Bombay Coast & River S.N. Co., Bombaj, bandera Wielkiej Brytanii = NAGOTNA (ON 30635), bocznokołowiec rzeczny pasażersko-towarowy, 215 BRT, kadłub żelazny (bliźniaczy statek OORUN (ta sama stocznia, nr.st. 12, ON 30636, w. 30.12.1864, u. 04.1865, ten sam właściciel)). Daty ukończenia zdają się być datami wprowadzenia do eksploatacji statków w Bombaju.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-01-11, 19:40
autor: Krzysztof Gerlach
Étourdi – fluita zbudowana w Holandii, zwodowana w 1688. Zdobyta przez Francuzów w 1695 i wcielona do ich marynarki jako fluita 10-działowa o tonażu 290 ton. Wymiary w stopach i calach francuskich: 94’ x 20’6” x 11’. Uzbrojenie: 6 x 6-f i 4 x 4-f. W 1699 uważana za kiepski żaglowiec, wyposażona do służby dozorowej i w tym samym roku przekształcona w hulk w Breście. Rozebrana w 1712.

W drugiej połowie XIX i w XX w. Francuzi zbudowali taką chmarę cystern, że aż mi się liczyć nie chce, ile ich w sumie było. Dzieliły się też na bardzo wiele typów, a Ondine nie należała do typu Akba.
Ondine – zbudowana w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée. Wyporność 263 tony. Silnik o mocy 215 koni. Żelazny kadłub o wymiarach: 30 x 6 x 2,6 m. Załoga: 11; prędkość 8,5 węzła. W okresie 1884-1931 pomocnicza jednostka portowa w Lorient, przy czym od 1921 nazywana Ondine II. Spuszczona na dno 18.06.1940. W maju 1945 wrak leżący na dnie rzeki Scorff nosił nr 40. Po 1.01.1947 podniesiony. Szczątki sprzedano na złom 27.02.1950.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-01-11, 20:02
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek bocznokołowych: Brandon, Heron i Goeland (cała trójka wodowana w 1883r).
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-01-11, 21:38
autor: Krzysztof Gerlach
Brandon – awizo bocznokołowe zbudowane w Hawrze. Wyporność 590 ton, silnik o mocy 100 koni nominalnych. Uzbrojenie: 2 działa. Sprzedane na rozbiórkę w Cherbourgu w 1889.

Héron – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Rouen, w stoczni firmy Claparède, zwodowane w kwietniu 1883. Wyporność 500 ton, silnik o mocy 120 koni nominalnych. Załoga: 67. Uzbrojenie: 4 działa. W latach 1886-1887 w Senegalu, w okresie 1891-94 w Rochefort. W 1898 ponownie w Senegalu, potem w Lorient. Skreślone z listy floty w 1899, wystawione na sprzedaż w 1900.

Goëland – żelazne, duże awizo bocznokołowe zbudowane w Saint Denis nad Sekwaną, w stoczni firmy Claparède. Wyporność 500 lub 600 ton, silnik o mocy 120 koni nominalnych. Załoga: 70. Prędkość 10 węzłów. Uzbrojenie: 2 x 90 mm, 1 x 65 mm, 4 x 37 mm. Takielunek dwumasztowy, typu szkuner-bryg (brygantyna w dzisiejszym, polskim znaczeniu tego słowa). W grudniu 1886 walczyło z Murzynami w Senegambii. Do 1912 kursowało między Dakarem a Lorient i służyło w Senegalu. Wg jednego z opracowań przesłużyło też 4 lata w Gujanie. Skreślone z listy floty w 1911. W 1912 wystawione na sprzedaż w Dakarze. W latach 1913-14 lichtuga w Dakarze.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-01-12, 18:00
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CHARIOT VOLANT = CHARIOT ROYAL (1749).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-01-12, 20:28
autor: Krzysztof Gerlach
Chariot Volant – fluita zbudowana w Hawrze przez Pierre’a Chaillé, zwodowana 19.09.1749 w obecności króla Ludwika XV, przemianowana na Chariot Royal w tym samym miesiącu. Nośność 650 ton, wyporność około 1000 ton, wymiary: 140’ x 30’ x 13’6”. Załoga: 90-140. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Uzbrojenie: 24 x 12-f, 6-12 x 6-f. Zdobyta przez Anglików 12.06. (lub w marcu) 1756 w pobliżu Louisbourga, nie wcielona do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-01-12, 20:59
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Rose (1867), Petrel (wod. 1872) i Mouette (wod. 1879).
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-01-12, 22:21
autor: Krzysztof Gerlach
Rose z 1867 – Vichot określa w ten sposób awizo bocznokołowe wynajęte w Chinach. Jednak dziś uważa się, że to parowe awizo (lub szkuner) wynajęto w Chinach w 1860 i służyło tylko w tym roku, w Macao i Hong-Kongu (jego dowódcą był por. Delamotte Rouge Duvaurouault).

Petrel – awizo bocznokołowe zbudowane w Hawrze, zwodowane 10.05.1872. Wyporność 517 ton, silnik o mocy 80 koni nominalnych. Załoga: 62. Uzbrojenie: 4 działa. Takielunek dwumasztowego szkunera rejowego.
W latach 1876-78 stacjonowało na wodach Lewantu, w 1878 było do dyspozycji ambasadora Francji w Konstantynopolu, stacjonowało też w tym ostatnim porcie w okresach 1883-84 i 1886-87. Od 1896 w rezerwie. Zatopione 24.03.1898 w pobliżu Tulonu, kiedy posłużyło jako okręt-cel.

Mouette – żelazne awizo 2 klasy, zbudowane w Graville – Le Havre przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée, zwodowane 14.11.1879. Wyporność 250 ton, silnik o mocy 80 koni nominalnych. Załoga: 58-72. Uzbrojenie: 4 x 37 mm. Prędkość 11,5 węzła.
Z końcem 1879 przeholowane z Hawru do Cherbourga. W latach 1886-1887 okręt ochrony rybołówstwa na Morzu Północnym. W 1898 specjalnie zmodyfikowane w Hawrze pod kątem służby w Konstantynopolu (apartamenty, łodzie jachtowe). Podjęło tę służbę w 1899, było tam do 1908. Skreślone z listy floty w 1910. Zdjęcie ukazuje bardzo elegancką jednostkę śrubową z czarnym kadłubem, wysokim białym kominem, takielunkiem dwumasztowego szkunera rejowego.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-01-12, 22:47
autor: AvM
Forges et Chantiers de la Méditerranée,
sa podobno pelne archiwa tej stoczni,,
czy ktos cos widzial slyszal ?[/code]

: 2009-01-13, 01:00
autor: pothkan
AvM pisze:
Forges et Chantiers de la Méditerranée,
sa podobno pelne archiwa tej stoczni,,
czy ktos cos widzial slyszal ?[/code]
Trzeba szukać w archiwach departamentalnych

Hawr/Graville - Seine Maritime http://www.archivesdepartementales76.net/
Tulon/Seyne-sur-Mer - Var http://www.archives.var.fr/

: 2009-01-13, 12:06
autor: Krzysztof Gerlach
Pytanie jednak, czy odsyłanie do archiwum GraNville w departamencie Seine lub innym nie jest czasem wprowadzaniem w błąd?
Ja wiem, że w sieci istnieją dziesiątki, jeśli nie setki odwołań do stoczni firmy Forges et Chantiers de la Méditerranée właśnie w Granville, lecz kiedy chodzi o jakąkolwiek konkretną jednostkę pływającą, pisze się zawsze La Havre-Granville. Otóż wiem Z CAŁKOWITĄ PEWNOŚCIĄ, że firma ta wykupiła swego czasu tereny pod stocznię w GRAVILLE (bez żadnego „n”), co było i jest dzielnicą Hawru, ciągnącą się nad wodą mniej więcej od Harfleur do bulwaru GRAVILLE. Nawet dziś można zobaczyć ślady po tej firmie (będąc na miejscu), a znacznie więcej na zdjęciach z epoki. Wszystkie znane mi GraNville leżą w takiej odległości od Hawru, że opisywanie położenia jako „koło” Hawru czy wręcz sugerowanie, że to dzielnica, mają taki sam sens jak twierdzenie, że Warszawa leży koło Gdańska, albo jest jego kawałkiem.
Nie udało mi się też znaleźć w Hawrze żadnej dzielnicy o nazwie Granville, bądź przypadku zamiennego używania nazwy (Granville – Graville) na mapach francuskich.
Mam zatem pytania. Czy ta sieciowa chmara Granville w skojarzeniu z Forges et Chantiers de la Méditerranée jest tylko zbiorowym niechlujstwem i brakiem znajomości geografii? Czy może firma wykupiła tereny zarówno w Graville (część Hawru), jak w jakimś Granville (jest kilka do wyboru!)? A może jednak ktoś ma mapę, na której widnieje dzielnica o nazwie Granville w Hawrze czy miejscowość bardzo blisko niego? Może jest też inne wytłumaczenie (np. budowa tej samej jednostki częściowo w jednej miejscowości i przeholowywanie do drugiej na wykończenie)?
Rzecz jasna w odpowiedzi oczekuję nie mnożenia spekulacji (te w wystarczającej liczbie sformułowałem sam), ale konkretów od kogoś, kto je zna.
Krzysztof Gerlach

: 2009-01-13, 12:30
autor: pothkan
Akurat też nie mogłem znaleźć gdzie owo Gra(n)ville, więc podałem odesłanie do archiwum departamentu Seine-Maritime... bo w nim znajduje się Hawr :) Zatem powinno być coś właśnie tam.

: 2009-01-13, 12:30
autor: AvM
W reklamowce z 1899
stocznie
La Seyne (Toulon)
- poczatek 1856 , po odkupieniu od Taylora
Graville (le Havre)
- od 1872 , po odkupieniu od Ocean
budowa maszyn
Le Havre
- od 1872 , po odkupieniu od Mazeline
Marseiiles
- poczatek 1856 , po odkupieniu od Taylora

Potem w La Seyne
1895 zaklad budowy kotlow
1906 budowa turbin Parsonsa

Numeracja obu stoczni byla oddzielna
Mam tylko skaladane listy stoczniowe.

: 2009-01-13, 18:00
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity FORTUNE (PETITE FORTUNE) (1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.