Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Alderney – trójmasztowy slup typu o tej samej nazwie, zaprojektowanego przez Williama Bately w 1755. Wymiary 88’4” x 24’6” x 10’10”, tonaż 231 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 10 x 4-f i 12 działek relingowych; potem liczba 4-funtówek podniesiona do tuzina, a w 1780 dodane 2 karonady 12-f. Zbudowany w stoczni firmy Snook w Saltash. Sprzedany w 1783.
Achille – bardzo niewiele o nim wiadomo. Jednostka francuska (zapewne cywilna), zdobyta przez Anglików w 1744 i używana jako slup 8-działowy; w tym samym roku lub 14.11.1745 zdobyty przez Hiszpanów w pobliżu Jamajki.
Adventure – kuter cywilny, kupiony do Royal Navy w lutym 1763. Wymiary: 47’11” x 18’0,75” x ?, tonaż 61 ton. Załoga: 26. Uzbrojenie: 6 x 3-f i 8 działek relingowych. Sprzedany w 1768.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Achille – bardzo niewiele o nim wiadomo. Jednostka francuska (zapewne cywilna), zdobyta przez Anglików w 1744 i używana jako slup 8-działowy; w tym samym roku lub 14.11.1745 zdobyty przez Hiszpanów w pobliżu Jamajki.
Adventure – kuter cywilny, kupiony do Royal Navy w lutym 1763. Wymiary: 47’11” x 18’0,75” x ?, tonaż 61 ton. Załoga: 26. Uzbrojenie: 6 x 3-f i 8 działek relingowych. Sprzedany w 1768.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brilliant – o tym slupie nic nie wiadomo, poza tym, że służył wyłącznie w 1729 r. Znalazł go gdzieś Colledge (i tylko tyle na jego temat), wspominają Manning i Walker („c.1730”). Niektórzy nawet powątpiewają w jego istnienie. Nie występuje w głównych dokumentach Admiralicji, prawdopodobnie nigdy nie był zarejestrowany.
Do typu Alderney należał jeszcze zwodowany 8.11.1756 w stoczni firmy Stow w Shoreham okręt Stork. Zdobyty przez Francuzów 6.08.1758 (lub 16.08.1758) w Indiach Zach., najprawdopodobniej nie został wcielony do francuskiej marynarki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Do typu Alderney należał jeszcze zwodowany 8.11.1756 w stoczni firmy Stow w Shoreham okręt Stork. Zdobyty przez Francuzów 6.08.1758 (lub 16.08.1758) w Indiach Zach., najprawdopodobniej nie został wcielony do francuskiej marynarki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów CROWN (13.07.1747), ASSURANCE (26.09.1747), EXPEDITION (11.07.1747), PENZANCE (07.11.1747).
Proszę też o nazwy stoczni, w których zbudowano fregaty LOWESTOFFE (LOWESTOFF) (17.05.1756), TARTAR (03.04.1756), ARGO (20.07.1758), GUADELOUPE (05.12.1763).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis losów okrętów CROWN (13.07.1747), ASSURANCE (26.09.1747), EXPEDITION (11.07.1747), PENZANCE (07.11.1747).
Proszę też o nazwy stoczni, w których zbudowano fregaty LOWESTOFFE (LOWESTOFF) (17.05.1756), TARTAR (03.04.1756), ARGO (20.07.1758), GUADELOUPE (05.12.1763).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Crown – zbudowany w stoczni firmy Taylor, w Rotherhithe. Od 1757 służył jako 24-działowy transportowiec. Sprzedany w 1770.
Assurance – zbudowany w stoczni firmy Heather, w Bursledon. Rozbił się na podwodnej skale u wyspy Wight 24.04.1753 na skutek lekkomyślności pilota.
Expedition – zbudowany w stoczni firmy Okill w Liverpoolu. Rozebrany w 1764.
Penzance – zbudowany w stoczni firmy Chitty, w Chichester. Sprzedany w 1766.
Lowestoffe – zbudowany w stoczni firmy Greaves, w Limehouse.
Tartar – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe.
Argo – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe.
Guadeloupe – budowany w stoczni firmy Williams, w Milford, stocznia zbankrutowała, zamówienie przeniesione do królewskiej stoczni w Plymouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Assurance – zbudowany w stoczni firmy Heather, w Bursledon. Rozbił się na podwodnej skale u wyspy Wight 24.04.1753 na skutek lekkomyślności pilota.
Expedition – zbudowany w stoczni firmy Okill w Liverpoolu. Rozebrany w 1764.
Penzance – zbudowany w stoczni firmy Chitty, w Chichester. Sprzedany w 1766.
Lowestoffe – zbudowany w stoczni firmy Greaves, w Limehouse.
Tartar – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe.
Argo – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe.
Guadeloupe – budowany w stoczni firmy Williams, w Milford, stocznia zbankrutowała, zamówienie przeniesione do królewskiej stoczni w Plymouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Turbulent – zwodowany w stoczni Benjamina Tanner w Dartmouth 17.07.1805. W trakcie eskortowania konwoju zdobyty 9.06.1808 przez około 30 duńskich kanonierek i łodzi moździerzowych na południe od wyspy Saltholm. Miał pecha pełnić tylną straż w konwoju atakowanym od tyłu. Odprowadzony do Kopenhagi. Dalszych losów nie znam.
Bustler – zwodowany w stoczni Obadiaha Ayles w Topsham 12.08.1805. W aktywnej służbie od 1806. W gęstej mgle wszedł na mieliznę u przylądka Gris-Nez 26.12.1808 i został zdobyty przez Francuzów. Wcielony do marynarki francuskiej pod niezmienioną nazwą. Służył na Skaldzie, we Vlissingen, Antwerpii, w końcu jako stacjonarny okręt w Ziericksee i został tam 8.12.1813 przechwycony przez powstańców holenderskich.
Conflict – zwodowany w stoczni Roberta Davy w Topsham 14.05.1805. Zniknął bez śladu na wodach Zatoki Baskijskiej około 9.11.1810.
Calabash – okręt zdobyty na Algierczykach w 1680. Wcielony do marynarki angielskiej jako brander o tonażu 262 tony. Sprzedany w 1684.
Bustler – bryg 14- lub 16-działowy. Wymiary: 76’7,5” x 25’4,5” x 10’2”, tonaż 209 ton. Uzbrojenie: 14 x 4-f lub 16 x 6-f. Załoga: 90. Zdaniem Colledge’a zakupiony w 1780, a wg Lyona w styczniu 1782. Sprzedany w sierpniu 1788.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bustler – zwodowany w stoczni Obadiaha Ayles w Topsham 12.08.1805. W aktywnej służbie od 1806. W gęstej mgle wszedł na mieliznę u przylądka Gris-Nez 26.12.1808 i został zdobyty przez Francuzów. Wcielony do marynarki francuskiej pod niezmienioną nazwą. Służył na Skaldzie, we Vlissingen, Antwerpii, w końcu jako stacjonarny okręt w Ziericksee i został tam 8.12.1813 przechwycony przez powstańców holenderskich.
Conflict – zwodowany w stoczni Roberta Davy w Topsham 14.05.1805. Zniknął bez śladu na wodach Zatoki Baskijskiej około 9.11.1810.
Calabash – okręt zdobyty na Algierczykach w 1680. Wcielony do marynarki angielskiej jako brander o tonażu 262 tony. Sprzedany w 1684.
Bustler – bryg 14- lub 16-działowy. Wymiary: 76’7,5” x 25’4,5” x 10’2”, tonaż 209 ton. Uzbrojenie: 14 x 4-f lub 16 x 6-f. Załoga: 90. Zdaniem Colledge’a zakupiony w 1780, a wg Lyona w styczniu 1782. Sprzedany w sierpniu 1788.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Childers – zbudowany w stoczni firmy James Menetone & Son w Limehouse. W aktywnej służbie 1778-1802, 1803-1811. Rozebrany w 1811.
Alert – zbudowany w stoczni Thomasa King w Dover. W aktywnej służbie 1779-1782, 1787-1791. Sprzedany w 1792.
Falcon – zbudowany w stoczni Andrewa Hills w Sandwich. W aktywnej służbie 1782-1795. Od 1800 brander i w tym charakterze użyty (bez sukcesu) na redzie Dunkierki 7.07.1800.
Cleveland (Cleaveland) – 8-działowy jacht królewski o tonażu 107 ton.. Sprzedany w 1715 lub 1716.
Charles – 6- lub 8-działowy jacht królewski o tonażu 120 ton. Rozbił się podczas sztormu 27.11.1678 u holenderskich wybrzeży w pobliżu Brill.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Alert – zbudowany w stoczni Thomasa King w Dover. W aktywnej służbie 1779-1782, 1787-1791. Sprzedany w 1792.
Falcon – zbudowany w stoczni Andrewa Hills w Sandwich. W aktywnej służbie 1782-1795. Od 1800 brander i w tym charakterze użyty (bez sukcesu) na redzie Dunkierki 7.07.1800.
Cleveland (Cleaveland) – 8-działowy jacht królewski o tonażu 107 ton.. Sprzedany w 1715 lub 1716.
Charles – 6- lub 8-działowy jacht królewski o tonażu 120 ton. Rozbił się podczas sztormu 27.11.1678 u holenderskich wybrzeży w pobliżu Brill.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-10-19, 22:10 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Weazle – zbudowany w stoczni Andrewa Hills w Sandwich. W aktywnej służbie 1785-1791, 1793-1799. Rozbił się podczas sztormu 11.01.1799 lub (raczej) 12.02.1799 w zatoce Barnstaple (ocalał tylko intendent).
Ferret – zbudowany w stoczni Andrewa Hills w Sandwich. W aktywnej służbie 1787-1796. Sprzedany w 1801.
Swallow – zwodowany w stoczni firmy Buxton, w Deptford, 17.02.1744. Rozbił się w pobliżu wysp Bahama 24.12.1744, zepchnięty przez prąd na podwodne skały.
Speedwell – zwodowany w stoczni firmy Buxton, w Deptford, 9.11.1744. Akurat on miał takielunek kecza. Sprzedany w 1750.
Heldin – fregata holenderska zbudowana w 1796 w Amsterdamie. Wpadła w ręce Anglików bez walki 28.08.1799 na Nieuwe Diep, wcielona do Royal Navy pod nazwą Alarm, jako 28-działowy okręt 6 rangi. Jej klasyfikacja sprawiała Brytyjczykom kłopoty, ponieważ ówczesne jednostki 6 rangi nosiły w głównej baterii w zasadzie tylko 9-funtówki, a ona miała tam działa 12-funtowe, jak żaglowce 5 rangi. Wymiary angielskie: 122’1” x 36’2,25” x 11’4,75”, tonaż 636 ton. Załoga: początkowo 190, potem 207. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f.
Jeszcze przed wprowadzeniem do aktywnej służby pod brytyjską banderą (a nawet przed przybyciem do Anglii!) została w kwietniu 1800 przemianowana z powrotem na Heldin, a 24.04.1800 ostatecznie na Helder. W służbie od października 1800. Sprzedana w 1802. (Anglicy nie kochali holenderskich fregat, z ich dużą wysokością boczną, nisko osadzonymi, potężnymi galionami, prowadzeniem liny kotwicznej wzdłuż pokładu załogowego i bardzo nisko położonymi nad wodą kluzami kotwicznymi - zdarzały się zatonięcia okrętów na skutek wtargnięcia wody przez kluzy; tę jednostkę od razu przekonstruowano w Depford w najważniejszych punktach).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ferret – zbudowany w stoczni Andrewa Hills w Sandwich. W aktywnej służbie 1787-1796. Sprzedany w 1801.
Swallow – zwodowany w stoczni firmy Buxton, w Deptford, 17.02.1744. Rozbił się w pobliżu wysp Bahama 24.12.1744, zepchnięty przez prąd na podwodne skały.
Speedwell – zwodowany w stoczni firmy Buxton, w Deptford, 9.11.1744. Akurat on miał takielunek kecza. Sprzedany w 1750.
Heldin – fregata holenderska zbudowana w 1796 w Amsterdamie. Wpadła w ręce Anglików bez walki 28.08.1799 na Nieuwe Diep, wcielona do Royal Navy pod nazwą Alarm, jako 28-działowy okręt 6 rangi. Jej klasyfikacja sprawiała Brytyjczykom kłopoty, ponieważ ówczesne jednostki 6 rangi nosiły w głównej baterii w zasadzie tylko 9-funtówki, a ona miała tam działa 12-funtowe, jak żaglowce 5 rangi. Wymiary angielskie: 122’1” x 36’2,25” x 11’4,75”, tonaż 636 ton. Załoga: początkowo 190, potem 207. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f.
Jeszcze przed wprowadzeniem do aktywnej służby pod brytyjską banderą (a nawet przed przybyciem do Anglii!) została w kwietniu 1800 przemianowana z powrotem na Heldin, a 24.04.1800 ostatecznie na Helder. W służbie od października 1800. Sprzedana w 1802. (Anglicy nie kochali holenderskich fregat, z ich dużą wysokością boczną, nisko osadzonymi, potężnymi galionami, prowadzeniem liny kotwicznej wzdłuż pokładu załogowego i bardzo nisko położonymi nad wodą kluzami kotwicznymi - zdarzały się zatonięcia okrętów na skutek wtargnięcia wody przez kluzy; tę jednostkę od razu przekonstruowano w Depford w najważniejszych punktach).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź i bardzo interesujące wyjaśnienia.
Proszę o opis losów okrętów GALATEA (21.03.1776), ARIADNE (27.12.1776) oraz VESTAL (23.05.1777).
Proszę też, jeśli to możliwe, o opis danych i losów okrętu moździerzowego BLAST (1759) oraz do jakiego typu on należał ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Proszę o opis losów okrętów GALATEA (21.03.1776), ARIADNE (27.12.1776) oraz VESTAL (23.05.1777).
Proszę też, jeśli to możliwe, o opis danych i losów okrętu moździerzowego BLAST (1759) oraz do jakiego typu on należał ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Galatea – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozebrany w 1783.
Ariadne - zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1776-1787, 1793-1810. Od 1793 przezbrojony i klasyfikowany jako 24-działowiec. Sprzedany w 1814.
Vestal - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. W październiku 1777 zaginął bez śladu na wodach Nowej Fundlandii. Prawdopodobnie zatonął tam w sztormie po 3.10.1777.
Blast – kecz bombowy, zwodowany w stoczni firmy Bird w Northam 27.02.1759. Jedna z bardzo wielu (11 sztuk) jednostek typu Infernal (niektóre z nich były już trójmasztowymi okrętami moździerzowymi, nie keczami). Wymiary projektowe: 91’6” x 27’6” (Blast faktycznie 27’9”) x 12’1”, tonaż 289 ton (Blast faktycznie 303 tony). Załoga: 60. Uzbrojenie: 1 moździerz 13-calowy, 1 moździerz 10-calowy, 8 dział 6-f i 14 działek relingowych. W latach 1760-61 pełnił rolę slupa – miał wtedy 110 ludzi załogi, a uzbrojenie składało się z 12 dział 6-f (plus 14 relingowych). Rozebrany w 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ariadne - zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1776-1787, 1793-1810. Od 1793 przezbrojony i klasyfikowany jako 24-działowiec. Sprzedany w 1814.
Vestal - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth. W październiku 1777 zaginął bez śladu na wodach Nowej Fundlandii. Prawdopodobnie zatonął tam w sztormie po 3.10.1777.
Blast – kecz bombowy, zwodowany w stoczni firmy Bird w Northam 27.02.1759. Jedna z bardzo wielu (11 sztuk) jednostek typu Infernal (niektóre z nich były już trójmasztowymi okrętami moździerzowymi, nie keczami). Wymiary projektowe: 91’6” x 27’6” (Blast faktycznie 27’9”) x 12’1”, tonaż 289 ton (Blast faktycznie 303 tony). Załoga: 60. Uzbrojenie: 1 moździerz 13-calowy, 1 moździerz 10-calowy, 8 dział 6-f i 14 działek relingowych. W latach 1760-61 pełnił rolę slupa – miał wtedy 110 ludzi załogi, a uzbrojenie składało się z 12 dział 6-f (plus 14 relingowych). Rozebrany w 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Thunder – zwodowany w stoczni firmy Hennikar (lub Henniker czy Heneker), w Chatham, 12.03.1759 lub 15.03.1759. Wymiary rzeczywiste: 91’6” x 27’8” x 12’1”, tonaż 302 tony. W latach 1760-1761 pełnił rolę slupa. Sprzedany w 1774.
Mortar - zwodowany w stoczni firmy Wells, w Deptford (albo Rotherhithe), 14.03.1759. Wymiary rzeczywiste: 92’0” x 28’1” x 12’1”, tonaż 313 ton. W roku 1760 (albo od roku 1760) pełnił rolę slupa. Sprzedany w 1774.
Terror - zwodowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich, 16.01.1759. Wymiary rzeczywiste: 91’6” x 27’8” x 12’1”, tonaż 302 tony. Sprzedany w 1774.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mortar - zwodowany w stoczni firmy Wells, w Deptford (albo Rotherhithe), 14.03.1759. Wymiary rzeczywiste: 92’0” x 28’1” x 12’1”, tonaż 313 ton. W roku 1760 (albo od roku 1760) pełnił rolę slupa. Sprzedany w 1774.
Terror - zwodowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich, 16.01.1759. Wymiary rzeczywiste: 91’6” x 27’8” x 12’1”, tonaż 302 tony. Sprzedany w 1774.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Znalazłem chyba jeszcze trzy kecze moździerzowe typu Infernal: INFERNAL (1757), BASILISK (1759) i CARCASS (1759). Bardzo proszę o opis ich losów oraz, jeśli to możliwe, o ich wymiary rzeczywiste.
Brakuje mi jeszcze czterech jednostek tego typu, nie mogę ich znaleźć, proszę o ich nazwy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Znalazłem chyba jeszcze trzy kecze moździerzowe typu Infernal: INFERNAL (1757), BASILISK (1759) i CARCASS (1759). Bardzo proszę o opis ich losów oraz, jeśli to możliwe, o ich wymiary rzeczywiste.
Brakuje mi jeszcze czterech jednostek tego typu, nie mogę ich znaleźć, proszę o ich nazwy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.