Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Baleine – fluita zbudowana w Hawrze, zwodowana 9.11.1725. Odnośnie parametrów występują w literaturze dwie kompletnie różne wersje:
a) nośność 300 ton, wymiary: 100’ x 22’6” x 11’. Uzbrojenie: 6 x 6-f i 4 x 4-f.
b) nośność 600 ton, wyporność około 1100 ton, wymiary: 124’ x 32’ x 13’6”. Uzbrojenie: 20 x 12-f, 22 x 8-f i od 0 do 4 x 4-f.
Załoga ponad 140. Budowniczy Jacques Poirier, wg planów Étienne’a Hubac. W 1729 używana do transportu drewna do Rochefort. W 1731 przewiozła z Rochefort do Tulonu maszty z północy, wróciła bez ładunku. Skreślona z listy floty w 1744, potem rozebrana w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
a) nośność 300 ton, wymiary: 100’ x 22’6” x 11’. Uzbrojenie: 6 x 6-f i 4 x 4-f.
b) nośność 600 ton, wyporność około 1100 ton, wymiary: 124’ x 32’ x 13’6”. Uzbrojenie: 20 x 12-f, 22 x 8-f i od 0 do 4 x 4-f.
Załoga ponad 140. Budowniczy Jacques Poirier, wg planów Étienne’a Hubac. W 1729 używana do transportu drewna do Rochefort. W 1731 przewiozła z Rochefort do Tulonu maszty z północy, wróciła bez ładunku. Skreślona z listy floty w 1744, potem rozebrana w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Urania – portugalska korweta 24-działowa zbudowana w Bahia (w Brazylii), zwodowana w 1792, nosząca wcześniej nazwę „10 de Fevereiro”. Wyporność około 600 ton, długość stępki 35,36 m, szerokość 9,14 m, wysokość kadłuba 7,62 m. Załoga: 161-182. Uzbrojenie: w 1822 – 16 x 12-f, 2 x 9-f i 8 karonad; potem – 8 x 12-f i 16 karonad. Zdobyta przez Francuzów podczas interwencji w Portugalii i odesłana do Brestu. W marynarce francuskiej używana pod nazwą Uranie, aczkolwiek formalnie nie wpisana na listę floty. W maju 1838 odsprzedana Portugalczykom, którzy trzymali ją w służbie do 1846.
Vautour/Express z 1852 – nie umiem podać charakterystyki takiego okrętu. Wg Vichota od 1852 był używany bryg o nazwie Victoire, przemianowany w 1862 na Express, który zakończył służbę w 1874. Zdaniem Roche’a od 1865 marynarka francuska eksploatowała 150-tonowy bryg transportowy o nazwie Express, stracony w 1874.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Vautour/Express z 1852 – nie umiem podać charakterystyki takiego okrętu. Wg Vichota od 1852 był używany bryg o nazwie Victoire, przemianowany w 1862 na Express, który zakończył służbę w 1874. Zdaniem Roche’a od 1865 marynarka francuska eksploatowała 150-tonowy bryg transportowy o nazwie Express, stracony w 1874.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostki określanej jako awizo-torpedowiec: Vautour (wod. 1889) oraz o uzupełnienie dat wodowań jednostek typu Bombe: Bombe (04.1885), Couleuvrine (06.1885), Dague (06.1885), Dragonne (08.1885), Fleche (11.1885), Lance (04.1886), Sainte-Barbe (10.1885) i Salve (02.1886).
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o opisanie jednostki określanej jako awizo-torpedowiec: Vautour (wod. 1889) oraz o uzupełnienie dat wodowań jednostek typu Bombe: Bombe (04.1885), Couleuvrine (06.1885), Dague (06.1885), Dragonne (08.1885), Fleche (11.1885), Lance (04.1886), Sainte-Barbe (10.1885) i Salve (02.1886).
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Vautour – stalowy awizo-torpedowiec typu Condor, zbudowany w Tulonie, zwodowany 25.04.1889. Wyporność 1250-1300 ton, silnik o mocy 3500 koni. Wymiary: 70,5 x 9,2 x 4,4 m. Projektant Bussy. Cztery kotły cylindryczne, dwie śruby. Prędkość 16-17 węzłów. Załoga: 140. Uzbrojenie: 5 x 100 mmm, 1 x 65 mm, 5 wyrzutni torpedowych; w 1907: 5 x 100 mm i 8 x 47 mm. Jeden komin, trzy maszty. Dziób o charakterystycznym kształcie taranu. Górna część kadłuba cofnięta do środka względem zaokrąglonej dolnej. Nazywany awizo-torpedowcem, potem torpedowcem zwiadowczym, w końcu krążownikiem-torpedowcem. W sumie chodziło, zdaniem Dousseta, o pierwszą w marynarce francuskiej (i nieudaną) próbę stworzenia pełnomorskiego okrętu do obrony przed torpedowcami, czyli czegoś, co potem nazwano kontrtorpedowcem. W 1898 Vautour służył na Morzu Śródziemnym, w 1899 był w rezerwie, w 1900 i 1903-1906 w Konstantynopolu. W latach 1907-1908 szkoła mechaników w Tulonie. Skreślony z listy floty w 1908, rozebrany w 1909.
Bombe – 14.04.1885; Couleuvrine – 30.06.1885; Dague – 29.07.1885; Dragonne – 28.08.1885; Fleche – 8.11.1885; Lane – 20.04.1886; Sainte-Barbe – 10.10.1885; Salve – 6.02.1886.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bombe – 14.04.1885; Couleuvrine – 30.06.1885; Dague – 29.07.1885; Dragonne – 28.08.1885; Fleche – 8.11.1885; Lane – 20.04.1886; Sainte-Barbe – 10.10.1885; Salve – 6.02.1886.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Salomon – fluita budowana prywatnie w Nantes dla celów handlowych, zwodowana w 1762 i kupiona przez marynarkę wojenną w sierpniu 1762. Nośność 220-250 ton, wymiary: 79’ x 24’6”. Uzbrojenie: 6 do 12 dział 4-f. W sierpniu 1767 szkoła artylerii przy wyspie Aix, w 1768 wynajęta do celów prywatnych, w kwietniu 1770 (albo od lipca 1768 do kwietnia 1770) wynajęta spółce Compagnie de Cayenne. Sprzedana w 1778 lub 1779 Kompanii Gujany. W sierpniu 1781 odkupiona w Indiach. W październiku 1781 przekształcona w Trincomalé w brander Pulvérisateur czy Pulvériseur dla eskadry Suffrena. W lipcu 1782 brander ten był w Cuddalore (Gondelour); zatonął w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Thuan An i Thuan Thiep - dwa wietnamskie (annamickie) parowe holowniki śrubowe, wcielone do francuskiej MW odpowiednio w 1885 i 1887 (a nie zbudowane wtedy!), oba wycofane w lipcu 1890 r.
Niestety, poza tym niewiele mi wiadomo. Thuan Thiep istniał już w 1872 (miał 250 ton), o Thuan An nic nie wiem. Podobnie brak czegoś o losach po 1890. Liczę, że pan Krzysztof wzbogaci powyższe fakty
Niestety, poza tym niewiele mi wiadomo. Thuan Thiep istniał już w 1872 (miał 250 ton), o Thuan An nic nie wiem. Podobnie brak czegoś o losach po 1890. Liczę, że pan Krzysztof wzbogaci powyższe fakty

-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Adour – fluita zbudowana w Holandii, zwodowana w kwietniu 1765. Do Brestu dotarła w sierpniu 1765. Miała 360 ton nośności, wymiary: 109’ x 20’4” x 10’. Załoga: 19-40. Uzbrojenie: 20 dział lub nic. Bazowała w Breście. Skreślona z listy floty w grudniu 1770, ale zachowana w służbie portowej (koszary i magazyn). Od 1771 hulk, ostatni raz wspominany w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
A skąd ja miałbym wiedzieć więcej o takich łajbach niż Pan, panie Oskarze, tropiący od lat tych biednych Annamitów niczym Wielką Stopę?!
Oczywiście, że niczego nie mogę dodać (tylko powtórzyć, że oficjalna data wycofania to 1.07.1890; awizo annamickie Thuan Ann zostało zdobyte w Hue, we francuskiej służbie od 1885, używane jako holownik w Tonkinie).
Mineur – to nie było żadne awizo. W latach 1863-1865 zbudowano w Rochefort drewniane awizo śrubowe Guichen, zwodowane 19.10.1865. Wyporność 760 ton, silnik o mocy 700 koni. Wymiary: 55,75 x 8,5 m. Trójmasztowiec. Załoga: 85. Uzbrojenie: 2 działa 14 cm i 2 działa 10 cm. Wprowadzone do służby w 1867. Służyło na morzach całego świata do 1888. W 1890 przekształcone w stacjonarny magazyn węgla. To właśnie ten skład węgla został w 1895 przemianowany na Mineur i sprzedany w 1902.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

Mineur – to nie było żadne awizo. W latach 1863-1865 zbudowano w Rochefort drewniane awizo śrubowe Guichen, zwodowane 19.10.1865. Wyporność 760 ton, silnik o mocy 700 koni. Wymiary: 55,75 x 8,5 m. Trójmasztowiec. Załoga: 85. Uzbrojenie: 2 działa 14 cm i 2 działa 10 cm. Wprowadzone do służby w 1867. Służyło na morzach całego świata do 1888. W 1890 przekształcone w stacjonarny magazyn węgla. To właśnie ten skład węgla został w 1895 przemianowany na Mineur i sprzedany w 1902.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach