Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Niestety, ku mojemu żalowi Demerliac nie dotarł jeszcze nawet do drugiej republiki, chociaż ja czekam niecierpliwie na drugie cesarstwo.
Ogólnie interesuje mnie wszystko, co pływało do 1860 (ze zdecydowanie niejednakowym naciskiem na epoki i kategorie), poza paroma szczególnymi okresami i zagadnieniami z lat późniejszych (głównie techicznymi). Jeśli mam coś ciekawego z okresu po 1860, to przede wszystkim dlatego, że trudno zamówić tylko część stron z interesującej mnie książki, albo fragment ważnego dokumentu, nie mam też wpływu na treść prenumerowanych przez siebie morskich periodyków z różnych państw. Pewne materiały także "odziedziczyłem", a nie pozbywam się żadnej staroci. Jednak w sumie daje to jasny obraz, że prawdopodobieństwo trafienia przeze mnie na jakąś istotną nowinkę dotyczącą floty z lat 1880-tych jest nikłe.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ogólnie interesuje mnie wszystko, co pływało do 1860 (ze zdecydowanie niejednakowym naciskiem na epoki i kategorie), poza paroma szczególnymi okresami i zagadnieniami z lat późniejszych (głównie techicznymi). Jeśli mam coś ciekawego z okresu po 1860, to przede wszystkim dlatego, że trudno zamówić tylko część stron z interesującej mnie książki, albo fragment ważnego dokumentu, nie mam też wpływu na treść prenumerowanych przez siebie morskich periodyków z różnych państw. Pewne materiały także "odziedziczyłem", a nie pozbywam się żadnej staroci. Jednak w sumie daje to jasny obraz, że prawdopodobieństwo trafienia przeze mnie na jakąś istotną nowinkę dotyczącą floty z lat 1880-tych jest nikłe.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Demerliac , mimo ze wnosio duzo nowego,pothkan pisze:A nuż "przydybał" pan jakąś nowość... albo Demerliac "dociągnął" do III Republiki?Krzysztof Gerlach pisze:A skąd ja miałbym wiedzieć więcej o takich łajbach niż Pan, panie Oskarze, tropiący od lat tych biednych Annamitów niczym Wielką Stopę?!
jesli chodzi o zdobyczne okrety , ma wiele bledow
jesli chodzi o stare parowce, tez jest problem w kompilacjach
jak juz tu wielokrotnie bylo pokazane.
Aktualnie zajmuje sie starymi parowcami, glownie handlowymi,
stad Demerliac bylby dobrym zrodlem, ale jako koompilacja
ma duzo bledow, trzeba wiec z wszystko sprawdzac.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gave – fluita zbudowana w Holandii, zwodowana w marcu 1765. Do Brestu dotarła w maju lub czerwcu 1765 z holenderską załogą. Kupiona dla francuskiej marynarki królewskiej. Była bliźniakiem fluity Adour z tego samego roku. Skreślona z listy floty w grudniu 1770, od 1771 hulk w Breście. Rozebrana w 1792.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Vigilant – lugier zbudowany w Lorient przez Paula Leroux, zwodowany w lipcu 1810. Wyporność 151 lub około 200 ton. Wymiary: 23,01 x 6,61 x 3,30 m. Projektant Jacques-Noël Sané. Załoga: 52-98. Uzbrojenie pierwotne: 8 karonad 12-f, 1 działo 12-f, 6 dział 4-f; potem kilkakrotnie zmieniane. W czasie wojen napoleońskich pełnił służbę eskortową. Nakazano 23.12.1817 przetaklować go na bryg, „co bardziej odpowiada jego kadłubowi”; tej zmiany dokonano od stycznia do czerwca 1818 w Lorient. Od 1819 przeklasyfikowany na transportowiec. Pełnił służbę głównie na francuskich wodach przybrzeżnych, ale pływał też do Senegalu oraz do Saint Pierre et Miquelon, a w 1826, kiedy go ostatecznie wycofano i skreślono z listy floty, znajdował się w Cayenne.
Seudre – pierwotnie statek handlowy zbudowany w Bordeaux w 1842 i w tym samym roku kupiony przez marynarkę wojenną, gdzie klasyfikowany jako gabara. Tonaż 130-150 ton, wyporność może 262 tony. Takielunek brygu. Od stycznia 1846 przeklasyfikowany na transportowiec. Skreślony z listy floty w 1854, prawdopodobnie rozebrany w 1856.
Odnośnie „przypisu”, to nie ma bardzo rozumiem, co tu jest do wyjaśniania. Chodzi o tłumaczenie? Uwaga głosi po prostu, że awizo Serein zostało utracone z całą załogą (zaginęło bez śladu) 16.10.1817 podczas swojego pierwszego rejsu (nota bene wiodącego z Rochefort lub Brestu do Senegalu, czy – ściśle biorąc – z Francji do Cayenne via Senegal, do którego nie dotarło). Informacja ta jest o tyle nieprawdziwa, że był to wprawdzie pierwszy rejs tego małego szkunera pod nową nazwą, ale bynajmniej nie pierwszy w ogóle.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Seudre – pierwotnie statek handlowy zbudowany w Bordeaux w 1842 i w tym samym roku kupiony przez marynarkę wojenną, gdzie klasyfikowany jako gabara. Tonaż 130-150 ton, wyporność może 262 tony. Takielunek brygu. Od stycznia 1846 przeklasyfikowany na transportowiec. Skreślony z listy floty w 1854, prawdopodobnie rozebrany w 1856.
Odnośnie „przypisu”, to nie ma bardzo rozumiem, co tu jest do wyjaśniania. Chodzi o tłumaczenie? Uwaga głosi po prostu, że awizo Serein zostało utracone z całą załogą (zaginęło bez śladu) 16.10.1817 podczas swojego pierwszego rejsu (nota bene wiodącego z Rochefort lub Brestu do Senegalu, czy – ściśle biorąc – z Francji do Cayenne via Senegal, do którego nie dotarło). Informacja ta jest o tyle nieprawdziwa, że był to wprawdzie pierwszy rejs tego małego szkunera pod nową nazwą, ale bynajmniej nie pierwszy w ogóle.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jesli Pan tak uwaza, np str. 204 statki z La Seine (1818-1840)pothkan pisze:Owszem, ale przeważnie podaje "francuskie" dane techniczne. A gdy nie ma żadnych nt. danej jednostki (tak jak z ww. Thuanami), jest to bardzo cenne.
1396 .REMORQUEUR
parowiec kolowy w sluzbie 6-1826 do 7-1826
sluzba Le Havre -Rouen (holowal barki SAINT JEAN i SAINT NICOLAS)
a bylo tak:
REMORQUEUR No 1 wooden paddle tug
1826 Le Havre
72t 80x20x6ft
80nhp by Manby , Wilson & Co, Charenton = 14km/h (8,5kts)
coal 1,095 lbs /hour
crew:8
owner Compagnie Bertin, Le Havre
still listed 1849
REMORQUEUR No.2 wooden paddle tug
1829 Le Havre
84,60t 100x21x?x5,5ft
109 nhp by Barns, Miller London = 13km/h (7kts)
coal 1,205 lbs /hour
crew:8
owner Compagnie Bertin, Le Havre
still listed 1849
REMORQUEUR No.3 wooden paddle tug
1829 Le Havre
61,61t 80x18x5ft
50nhp by Manby , Wilson & Co, Charenton = 7km/h (7kts)
coal 800 lbs /hour
crew:9
owner Compagnie Bertin, Le Havre
still listed 1849
I to tylko na podstawie mojej listy stworzonej dzisij.
Ostatnio zmieniony 2009-01-29, 01:36 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Oczywiscie, poprawilempothkan pisze:No, zatem... zwracam honor![]()
Poza jednym - jest literówka, winno być oczywiście REMORQUEUR.
Tu spisik z epoki:
http://books.google.com/books?id=i5kBAA ... yASl3YC4CA
Jesli w ten sam sposob jezt zroniona flota wojenna

-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Andrzeju, Demerliac nie jest ideałem, zwłaszcza jeśli pragnie się uzyskać takie "skończone" informacje, jakie Ty przygotowujesz, jednak aby go sprawiedliwie krytykować, trzeba go jednak trochę dokładniej czytać.
Jednostki wymienione na str.204 nie są "z La Seine", tylko pływały po Sekwanie.
Wspomina się tam, że Remorqueur był w służbie (na Sekwanie, a nie w ogóle!) nie "6.1826 DO 7.1826", tylko 6.1826 ORAZ 7.1826 i zapewne właśnie wtedy holował te szalandy. To stwierdzenie w żaden sposób nie implikuje wycofania ze służby po lipcu 1826.
We wstępie autor wyraźnie zaznacza, że podał tylko PRZYKŁADOWE, wybrane (czytaj: na jakie przypadkiem natrafił) parowce pionierskie, a więc nie zaprzecza on istnieniu innych, późniejszych, tej samej nazwy.
W sumie oczywiście Twój zbiór informacji odnośnie Remorqueur jasno pokazuje, jak mało materiałów zgromadził na jego (ich) temat Demerliac, ale to jeszcze nie znaczy, że nieliczne podane są nieprawdziwe. Zastrzegam, że chodzi mi wyłącznie o ten przypadek, ponieważ z pewnością można znaleźć gdzie indziej także jawne omyłki, jak u każdego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jednostki wymienione na str.204 nie są "z La Seine", tylko pływały po Sekwanie.
Wspomina się tam, że Remorqueur był w służbie (na Sekwanie, a nie w ogóle!) nie "6.1826 DO 7.1826", tylko 6.1826 ORAZ 7.1826 i zapewne właśnie wtedy holował te szalandy. To stwierdzenie w żaden sposób nie implikuje wycofania ze służby po lipcu 1826.
We wstępie autor wyraźnie zaznacza, że podał tylko PRZYKŁADOWE, wybrane (czytaj: na jakie przypadkiem natrafił) parowce pionierskie, a więc nie zaprzecza on istnieniu innych, późniejszych, tej samej nazwy.
W sumie oczywiście Twój zbiór informacji odnośnie Remorqueur jasno pokazuje, jak mało materiałów zgromadził na jego (ich) temat Demerliac, ale to jeszcze nie znaczy, że nieliczne podane są nieprawdziwe. Zastrzegam, że chodzi mi wyłącznie o ten przypadek, ponieważ z pewnością można znaleźć gdzie indziej także jawne omyłki, jak u każdego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Ano właśnie - nie ma opracowań bezbłędnych, czy bez luk. A najwięcej błędów (w liczbach bezwględnych) znajdziemy w opracowaniach, w których umieszczono najwięcej informacji - ot, choćby właśnie Demerliac czy Groner ("nie wszystko u Gronera jest bledne", jak niektorzy żartują). Szczególnie, jeśli mowa o tak ogromnych flotach, jak np. francuska. Zatem - nie mozna pozwolic, aby "minusy przeslanialy nam plusy", a w miare mozliwosci poprawiac co się daKrzysztof Gerlach pisze:Zastrzegam, że chodzi mi wyłącznie o ten przypadek, ponieważ z pewnością można znaleźć gdzie indziej także jawne omyłki, jak u każdego.

Pisalem po nocy,Krzysztof Gerlach pisze: Jednostki wymienione na str.204 nie są "z La Seine", tylko pływały po Sekwanie.
Wspomina się tam, że Remorqueur był w służbie (na Sekwanie, a nie w ogóle!) nie "6.1826 DO 7.1826", tylko 6.1826 ORAZ 7.1826 i zapewne właśnie wtedy holował te szalandy. To stwierdzenie w żaden sposób nie implikuje wycofania ze służby po lipcu 1826.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ale chodzi o te same jednostki o ktorych pisalem, z Hawru , Rouen i Paryza.
Glownie pracujace na linii Hawr-Rouen ale tez Hawr-Paryz
HIRONDELLE wooden paddle tug
1825 Paris
61,61t 110x17,5x2,75ft
50nhp by Paris = 7kts
crew:7
11.1826 wodowany
1827 w sluzbie
still extant 1836, not more 1844 ?
before 1849 replaced by ian iron ship of 45nhp
Mozliwe ze L'HIRONDELLE byl juz zbudowany w 1823 r (160t, 50KM).
REMORQUEUR No.1 nazwyal sie REMORQUEUR , dopiero jak zbudowano daw nastepne zmienil nazwe, chyba w 1829, b w 1828 jeszcze mial stara nazwe.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ménagère – fluita (zwana też fregatą) zbudowana w Rochefort. Nośność 650-750 ton, wyporność 1405 ton, wymiary: 144’ x 33’6” x 14’8”. Załoga: około 160. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Uzbrojenie: 26 x 8-f albo najpierw 6 x 12-f i 22 x 8-f, a potem 28 x 8-f. Kiedy płynęła z zapasami okrętowymi i artyleryjskimi dla Amerykanów, została zdobyta przez Anglików 12.12.1782 w pobliżu przylądka Ortegal (mimo tego skreślona z listy floty francuskiej dopiero w 1784). Wbrew zdaniu Lyona oraz wielu innych znanych autorów brytyjskich i francuskich, wcale nie została wcielona do Royal Navy, ani pod tą, ani pod zmienioną nazwą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski