Strona 28 z 31

: 2008-09-29, 21:17
autor: Krzysztof Gerlach
Copenhague – pierwotnie 4-działowy, transportowy bryg holenderski zbudowany na Ile de France na przełomie 1809/1810 z drewna tekowego. Kiedy po drodze z Jawy zawinął w maju 1811 do Bordeaux, został zaanektowany przez marynarkę cesarską 7.05.1811. Nośność 125 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 25,01 x 6,50 x 2,92 m. Uzbrojenie: 4 x 4-f. Przemianowany na Javan 22.08.1811. Spalony przez Francuzów na Żyrondzie 7.04.1814 dla uniknięcia przechwycenia przez eskadrę brytyjską.

Charbonniére (kreska nad „e” w drugą stronę) – hulk węglowy stacjonujący w Cherbourgu lub w Lorient w latach 1866-1878.
Ex-bryg 20-działowy Ducouedic (nad „e” dwie kropki) zbudowany w Tulonie, zwodowany 26.09.1829. Załoga: 92-113. Wyporność 548 ton, wymiary: 34,12 x 9,00 x 4,60 m. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 18-f i 18 karonad 24-f. Brał udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Służył na Morzu Śródziemnym. Skreślony z listy floty w grudniu 1858. Od 1859 szkoła chłopców okrętowych w Lorient, od 1866 hulk węglowy, przemianowany na Charbonnier w 1867 i na Charbonniére w 1868.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-09-30, 17:42
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Consolateur (1800) i Comete (1826) oraz Courtois (w "Repertoire" jest tylko przypis, ze była to jednostka zdobyta na Hiszpanach).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-09-30, 18:17
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty BELLONE (1757).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-09-30, 21:11
autor: Krzysztof Gerlach
Consolateur – data 1800, występująca także u Roche’a, to literówka. Chodzi o mały bryg budowany w Bayonne dla Hiszpanów, u których miał służyć pod nazwą San Pedro, zwodowany 10.05.1808. W pięć dni później, podczas wizyty Napoleona w Bayonne, został kupiony przez marynarkę francuską za 66 tysięcy franków i przemianowany na Consolateur 18.05.1808. Nośność około 110 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 25,34 x 7,47 x 3,41 m. Uzbrojenie: 1 x 16-f, 2 x 4-f, 4 jednofuntowe działka relingowe. Z końcem maja 1808 wysłany z Bayonne do Buenos Aires, rzucił kotwicę pod Maldonaldo (okolice Rio de la Plata) 9.08.1808 i następnego dnia, zaatakowany przez łodzie z angielskich okrętów wyrzucił się na brzeg, ulegając zniszczeniu.

Cométe (kreska nad „e” w drugą stronę) – 16-działowy bryg (lub początkowo bryg-szkuner, od 1830 bryg) zbudowany w Tulonie, zwodowany 15.04.1826. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Wyporność 318-368 ton, wymiary: 30,11 x 8,00 x 3,75 m. Załoga: 73-92. Uzbrojenie pierwotne: 16 karonad 18-f (lub 2 x 12-f i 14 karonad 18-f). Do około 1841/43 służył na Morzu Śródziemnym, m.in. brał udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Od 1852 lub 1854 szkoła chłopców okrętowych w Breście. Przemianowany na Ouessant w 1865. Od 1873 lub 1874 szkoła aspirantów w Breście. Wycofany w 1879 i rozebrany w 1880 lub może sprzedany w 1882.

Courtois – nie powiedziałbym, aby w „Répertoire...” było o tym brygu tylko tyle, że został zdobyty na Hiszpanach. Jest tam również informacja, że we flocie francuskiej służył od roku III do roku VI (francuskiego kalendarza rewolucyjnego), czyli – tłumacząc „na nasze”, zaczął służyć gdzieś między 22 września 1794 a 22 września 1795, podczas gdy skończył gdzieś między 22 września 1797 a 21 września 1798.
Ten hiszpański żaglowiec (o nieznanej nazwie) został w istocie zdobyty przez Francuzów w czerwcu lub lipcu 1795 i wcielony pod nazwą Courtois jako bryg 12-działowy (12 x 6-f). Załoga: 116. Od sierpnia 1795 okręt szkolny przy wyspie Ré. Sprzedany w październiku 1797 lub w 1798 w Rochefort.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-09-30, 21:12
autor: Krzysztof Gerlach
Bellone – 30/32-działowa fregata klasy de 8, zbudowana w Rochefort, zwodowana we wrześniu 1757. Nośność 500 ton, wyporność 870 ton, wymiary: 120’6” (lub 121’) x 32’3” x 15’6”. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers albo Jean-Joseph Ginoux. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 8-f, na pokładach odkrytych 4 do 6 x 4-f. Wysłana 30.04.1758 z Rochefort na Martynikę, zdobyta 21.02.1759 przez Anglików i wcielona do Royal Navy pod nazwą Repulse, jako 32-działowa fregata uzbrojona w 26 x 12-f i 6 x 6-f. W grudniu 1776, dowodzona przez kmdr. Henry’ego Davisa, zaginęła bez śladu na zachodnim Atlantyku; jeśli nie została porwana przez kosmitów, to prawdopodobnie zatonęła w sztormie w pobliżu Bermudów. Demerliac błędnie podaje datę tego wydarzenia jako grudzień 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-01, 17:42
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty DANAE (13.09.1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-01, 19:12
autor: Krzysztof Gerlach
Danaé – 38-działowa fregata klasy de 12, zbudowana w Hawrze. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Nośność 600 ton, wyporność 1150 ton, wymiary: 141’0” x 35’6” x 11’0”. Załoga: ponad 350. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 30 x 12-f, na pokładzie rufowym 6 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Demerliac podaje, że miała jeszcze jakieś dwa lekkie działka i była też klasyfikowana jako liniowiec 40-działowy. Opuściła Dunkierkę 27.03.1759 i następnego dnia została zdobyta przez Anglików. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 38-działowa. Rozebrana w Chatham w 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-01, 19:57
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Congre (1798) i Diligent (1815).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-10-01, 22:08
autor: Krzysztof Gerlach
Congre – nie wydaje się, aby taka jednostka jak podaje „Répertoire...”, czyli bryg-awizo w 1798, w ogóle istniała, albo przynajmniej by należała do marynarki wojennej.

Diligent – 76-tonowy bryg handlowy z Saint Malo, w lipcu 1815 zarekwirowany przez władze (lub kupiony) w Fort Royal na Martynice i wcielony do marynarki wojennej jako transportowiec. Załoga: 43. Wycofany ze służby w Breście w styczniu 1816, skreślony z listy floty w 1817 i przekształcony w pomocniczą jednostkę portową.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-02, 18:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty SYLPHIDE (1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-02, 18:58
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Marsouin (1823) i Eugene et Amelie (zd. 10.10.1838).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-10-02, 19:20
autor: Krzysztof Gerlach
Sylphide (Silphide) – to nie była fregata marynarki wojennej, tylko jednostka Kompanii Indyjskiej. Opisałem ją w odpowiedzi (panu Januszowi) z 8 lipca, godz. 20.05.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-02, 20:20
autor: Krzysztof Gerlach
Marsouin – bryg ten już Panu dokładnie opisałem, gdy pytał Pan o gabarę tej nazwy z 1809. Pozwolę sobie zareklamować czytanie od czasu do czasu moich postów, a nie tylko korzystanie z nich tylko metodą „chwyć i opuść” do jakiejś kratki ;) .

Eugéne et Amélie (kreska nad „e” w słowie Eugéne w drugą stronę) – nie wiem praktycznie nic o tej jednostce (poza tym oczywiście, co podaje „Répertoire...”, a w czego ścisłość wątpię). Istnieje rycina przedstawiająca tonięcie w październiku 1838 brygu (z Marsylii) tej nazwy (ale wykonana dopiero w 1848), która może zainspirowała Vichota do wstawienia takiego żaglowca do spisu francuskiej marynarki wojennej. Może jednak się mylę.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-02, 20:55
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie "przyznaje się bez bicia". To moja pomyłka. Przepraszam.

: 2008-10-02, 21:38
autor: AvM
Eugene et Amelie (zd. 10.10.1838).
Nie mam Répertoire...” pod reka, gdzies sie zapodzial , a czy zdob. = zdobtya i na kim

w listopadzie 1838 zdiobyto kilka jednostek na mexykanach, z wyjatkiem korwety zstaly zwrocone, ."Nomenclature ... " francuskie nie podaje wszystkich jednostek .

: 2008-10-03, 07:56
autor: Krzysztof Gerlach
"Repertoire..." nie podaje, że jednostka ta została zdobyta 10.10.1838 (to pomyłka pana Janusza), tylko że tego dnia zatonęła u brzegów Hiszpanii. Jeśli w ogóle istniała i była kiedykolwiek w rękach marynarki wojennej, to oczywiście mogła zostać tuż wcześniej na kimś zdobyta (chociaż akurat z Meksyku to dość długa droga, pomimo mojej wcześniejszej zamiany Meksykanów na Hiszpanów :) ), co tłumaczyłoby skąpość informacji. Ale czemu wtedy Vichot nie wspomniałby o fakcie zdobycia, a przywołana przeze mnie rycina opisywałaby żaglowiec jako bryg z Marsylii?
Krzysztof Gerlach