Strona 29 z 55
: 2009-02-01, 21:05
autor: Krzysztof Gerlach
Chameau – żelazna gabara parowa zbudowana przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerraneé w Graville – Le Havre (ale jest wątpliwość, czy jednak nie była zbudowana w Lorient), zwodowana w 1881. Wyporność 272 tony, silnik o mocy 50 koni nominalnych. Wymiary: 36 x 7,3 x 2,4 m. Prędkość 9 węzłów. Załoga: 17. Pomocnicza jednostka portowa w Breście. Skreślona z listy floty 30.07.1937.
Aube – drewniany transportowiec śrubowy zbudowany przez firmę Chantiers Augustin Normand, w Hawrze, zwodowany 23.11.1885. Wyporność 1600 ton, silnik o mocy 650 koni (?). Wymiary: 64 x 10,5 x 4,9 m. Trójmasztowy bark z 1 kominem za grotmasztem. Zwany też awizo-transportowcem. Prędkość 12 węzłów. Załoga: 107. Uzbrojenie: 6 x 140 mm, 2 x 90 mm, 6 działek rewolwerowych 37 mm. Bliźniaczy Meurthe miał dziób w kształcie ostrogi, ale to nie musiało – chociaż mogło - dotyczyć też Aube. W 1891 przydzielony do eskadry Dalekiego Wschodu. Od lutego 1895 stacjonował na Tahiti. Skreślony z listy floty w 1904. Sprzedany na rozbiórkę w Noumea w 1905.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-01, 21:07
autor: Krzysztof Gerlach
Orox – fluita 32-działowa zbudowana Hawrze, zwodowana 28.09.1734. Nośność 480-600 ton, wyporność 1046 ton, wymiary: 124’ x 33’ x 13’. Projektant Blaise Geslain. Załoga: około 140-200. Uzbrojenie: 8 x 12-f i 24 x 8-f, potem redukowane. Skreślona z listy floty w 1745 i rozebrana w Rochefort.
Razem z Ménagère marynarka królewska kupiła w maju 1779 w Bordeaux trzy inne handlowe transportowce: Hercule (o nośności 600 ton), Président Le Berthon, Maréchal de Mouchy. Ich losy pod banderą francuskiej marynarki wojennej były niezwykle zwięzłe. Wyposażone jako fluity i wysłane na wody amerykańskie, wszystkie cztery równocześnie wpadły w ręce Anglików pod San Domingo we wrześniu 1779. W przeciwieństwie do Ménagère żadnej z pozostałej trójki nie wcielono do Royal Navy. Żaglowiec Maréchal de Mouchy został jednak (wg Roche’a) później odkupiony przez Francuzów i wyposażony do przewozu niewolników. Po wyładowaniu na San Domingo 810 Murzynów kupionych na wybrzeżach Angoli, opuścił wyspę 5.09.1786; rozbił się na podwodnych skałach u wschodniego cypla wyspy Mogane (Mariguana).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-02, 17:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity BARBUE (zakupiona 1764).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-02-02, 18:21
autor: AvM
Krzysztof Gerlach pisze:Chameau – żelazna gabara parowa zbudowana przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerraneé w Graville – Le Havre (ale jest wątpliwość, czy jednak nie była zbudowana w Lorient), zwodowana w 1881. Wyporność 272 tony, silnik o mocy 50 koni nominalnych. Wymiary: 36 x 7,3 x 2,4 m. Prędkość 9 węzłów. Załoga: 17. Pomocnicza jednostka portowa w Breście. Skreślona z listy floty 30.07.1937.
Mam raczej dokladny spis ,ale bez numerow stoczniowych spis jednostek zbudowanych przez FCM i jej tam nie ma, ale nic do konca nie wiadomo
Krzysztof Gerlach pisze:
Aube – drewniany transportowiec śrubowy zbudowany przez firmę Chantiers Augustin Normand, w Hawrze, zwodowany 23.11.1885. Wyporność 1600 ton, silnik o mocy 650 koni (?). Wymiary: 64 x 10,5 x 4,9 m. Trójmasztowy bark z 1 kominem za grotmasztem. Zwany też awizo-transportowcem. Prędkość 12 węzłów. Załoga: 107. Uzbrojenie: 6 x 140 mm, 2 x 90 mm, 6 działek rewolwerowych 37 mm. Bliźniaczy Meurthe miał dziób w kształcie ostrogi, ale to nie musiało – chociaż mogło - dotyczyć też Aube. W 1891 przydzielony do eskadry Dalekiego Wschodu. Od lutego 1895 stacjonował na Tahiti. Skreślony z listy floty w 1904. Sprzedany na rozbiórkę w Noumea w 1905.
AUBE wy listy stoczni Normand 1580t 63,7m Maszyny Ch. de la Loire. 800KM .
: 2009-02-02, 20:27
autor: Krzysztof Gerlach
Barbue – statek handlowy Broglie lub Maréchal de Broglie, zbudowany w Nantes, zwodowany w 1762. Kupiony przez marynarkę królewską w Nantes 4.08.1762 i wcielony jako fluita 14-działowa. Tonaż 338 ton bądź nośność 460-468 ton, wymiary: 100’ x 27’. Załoga: 112-114. Uzbrojenie początkowe: 14 x 8-f. Przemianowana na Barbue w marcu 1763. Wysłana 27.04.1763 na Antyle z misją podniesienia francuskiej flagi na wyspie Ste Lucie, zwróconej Francji na mocy traktatu pokojowego. Przewiozła tam nowego gubernatora francuskiego i mały garnizon, po czym wróciła do Rochefort. W grudniu 1771 zatonęła w pobliżu Penmarc’h lub wyspy Maurice, względnie koło La Torche na Ile de France.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-03, 17:46
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity RHINOCEROS (1751).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-02-03, 18:53
autor: Krzysztof Gerlach
Rhinocéros – fluita zbudowana w Rochefort, zwodowana w 1751. Nośność 500 ton, wymiary: 125’ x 25’ x 12’6”. Projektant: Antoine Groignard. Załoga: około 70-85. Uzbrojenie: 10 x 4-f albo 12 x 6-f. Początkowo miała się nazywać Garonne. Wysyłana do Luizjany i Quebeku. Zdobyta przez Anglików 23.09.1758 w pobliżu wybrzeży amerykańskich – była już w bardzo złym stanie, w 4 godziny później zatonęła lub została spalona przez zdobywców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-04, 18:04
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity PORTEUSE (1765).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-02-04, 18:40
autor: AvM
Czy moze ktos zajmowa sie stocznia w Cette ?
: 2009-02-04, 19:45
autor: Krzysztof Gerlach
Porteuse – gabara zbudowana w Breście, zwodowana 16.03.1765. Nośność 400 ton, wyporność około 550 ton, wymiary: 104 x 25’ x 12’6”. Projektant Segondat. Załoga: 27-75. Uzbrojenie: 18 lub 20 x 6-f. Od 1783 hulk w Lorient.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-05, 17:55
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity ANNA SOPHIA (zdobyty ? 1745 ?).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-02-05, 20:23
autor: Krzysztof Gerlach
Anna Sophia – angielski statek handlowy. Zdobyty przez Francuzów w lipcu 1745 i wcielony do marynarki francuskiej jako fluita, pod nazwą całkiem nie zmienioną, albo zapisywaną w formie Anne Sophie. Nośność 250, potem 350 ton, wyporność około 500 ton, wymiary: 98’ x 25’ x 12’. Załoga: 52-123. Uzbrojenie: 18 do 20 x 6-f oraz 0 do 4 mniejszych. Skreślona z listy floty w 1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-05, 21:23
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Volage (wod. 1881) i Vigilant (wod. 1883).
Pozdrawiam Janusz.
: 2009-02-05, 22:37
autor: Krzysztof Gerlach
Volage – drewniane awizo 2 klasy, zbudowane w Tulonie, zwodowane 1.12.1881. Wyporność 250 ton, wymiary: 49 x 8,6 m. Silnik o mocy 80 koni nominalnych. Załoga: 78. Uzbrojenie: 2 x 90 mm i 4 działka rewolwerowe. W 1891 stacjonowało na Wyspach Towarzyskich. Rozbiło się na podwodnych skałach u wyspy Morokau, w archipelagu Tuamotu 9.07.1891.
Vigilant – drewniano-żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Rochefort, zwodowane 3.09.1883. Projektant Eynaud. Wyporność 1000 ton, wymiary: 55,4 (na LW) x 15,1 x 3,3 m. Silnik z Indret, o mocy 160 koni nominalnych, obracał koła o średnicy 5,2 m. Prędkość 10 węzłów. Załoga: 72. Uzbrojenie: 2 x 90 mm i 4 działka rewolwerowe. Faktycznie wprowadzone do służby 23.08.1884. Służyło w Gujanie i okolicach do 1886 oraz ponownie na przełomie 1887/1888, potem w rezerwie. Sprzedane w 1892 na rozbiórkę w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-02-06, 17:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity ETOILE (1762).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-02-06, 19:49
autor: Krzysztof Gerlach
Etoile – statek handlowy Placelière, budowany w Nantes od 1759, kupiony na pochylni przez marynarkę królewską 4.08.1762 i wcielony bez zmiany nazwy jako fluita, ukończona we wrześniu 1762. Nośność 404 tony, pojemność 480 ton, wyporność 794 tony, wymiary: 104’ x 27’8” x 13’1”. Załoga: 74-114. Uzbrojenie: 14 x 8-f i 20 x 6-f albo w sumie od 14 do 20 dział. Przemianowana na Etoile dopiero w kwietniu 1763 i klasyfikowana odtąd jako korweta. Opuściła Saint Malo 15.11.1766 jako okręt towarzyszący w ekspedycji Bougainville’a. W latach 1773-1777 na wodach Chin i Indii. Od maja 1779 więzienie dla jeńców wojennych w Lorient. Od 1780 hulk-więzienie w Lorient. Wspominany ostatni raz w 1789.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach