Strona 30 z 45

: 2007-09-30, 23:05
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opis korwet Diligente tych wcześniejszych.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-10-01, 17:58
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego JUSTE (1691).
Panie Krzysztofie, czy to pewne, że AIMABLE (1690) zaprojektował Pierre Masson ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-10-01, 19:05
autor: Krzysztof Gerlach
Liczący dwie jednostki typ Diligente.
Żadna z dwóch korwet wchodzących w skład tego typu tak się nie nazywała. Zresztą nie wszyscy widzą w nich bliźniaczki. Były to Aigrette i Coquette. Łączą je wspólne wymiary (bardzo zbliżone do typu Victorieuse), lecz kryterium i słuszność wyodrębnienia w typ pozostają dla mnie niejasne i mało przekonujące.
Aigrette – zwodowana w Breście 14.08.1811. Zbudował ją Simon na podstawie planów Jacquesa-Noela Sané. Wymiary: 39 x 9,7 x 4,8 m. Pierwotnie miała nosić 20 dział 8-funtowych, potem wyposażano ją w rozmaite zestawy dział, na ogół większego kalibru (karonady 24-funtowe). Skreślona z listy floty i rozebrana w 1822.
Coquette - zwodowana w Bayonne 21.11.1809. Zbudował ją Baudry na podstawie planów Pierre’a Ozanne. Wymiary: 39 x 9,7 x 4,8 m. Pierwotnie miała nosić 20 dział 6-funtowych. Skreślona z listy floty i skierowana na rozbiórkę w 1822.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-01, 19:06
autor: Krzysztof Gerlach
Juste – liniowiec 64-działowy z 14 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Hawrze 20.12.1691. Dwupokładowiec, okręt 2 rangi. Około 1050 ton, 44,9 (lub 45,2) x 12,2 (lub 12,5) x 5,4 m (zanurzenie 4,9-6,0 m). Projektant E. Salicon. Załoga: 370. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 14 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 64,62,60 dział. Skreślony z listy floty w 1717, rozebrany w 1719.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-02, 13:13
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie poproszę o podanie losów fregat typu Charmante: Charmante, Helene, Inconstante i Junon. Piąta Unite była juz przez Pana opisywana wraz danymi.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-10-02, 16:29
autor: Krzysztof Gerlach
Pierre Masson był projektantem okrętu Aimable z 1690 wg trzech poważnych autorów francuskich, najlepszych jakich znam z tej dziedziny i tego okresu historii.
Krzysztof Gerlach

: 2007-10-02, 16:29
autor: Krzysztof Gerlach
Charmante – zwodowana w Rochefort (lub w Breście) 30.08.1777. Walczyła na Atlantyku 1778-1780. Uderzona szkwałem zatonęła 24.03.1780 w pobliżu Sein.
Héléne – zwodowana w Rochefort 18.05.1791. Zdobyta przez Hiszpanów w pobliżu Sardynii 19.02.1793 i wcielona do marynarki hiszpańskiej jako Sirena.
Inconstante – zwodowana w Rochefort 9.09.1790. Zdobyta przez Anglików w pobliżu San Domingo 29.10.1793 (lub 23.11.1793) i wcielona do Royal Navy pod nazwą Convert. Zatonęła na Kajmanach 8.02.1794.
Junon – zwodowana w Rochefort w marcu 1778. Była w bitwie pod Ouessant 27.07.1778. Zatopiona przez cyklon 11.10.1780 w pobliżu wyspy Saint Vincent.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-02, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienie.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego BRILLANT (1690).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, jak to było z projektantami francuskimi na przełomie XVII i XVIII wieku, czy wykonywali oni projekty dla określonej stoczni ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-10-02, 21:06
autor: Krzysztof Gerlach
Brillant - liniowiec 64-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Hawrze w styczniu 1690. Dwupokładowiec, okręt 2 rangi. Około 950-1100 ton, 44,8 x 12,2 x 5,2 m (zanurzenie 6,0-6,7 m). Projektant E. Salicon. Załoga: 350-380. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 10 x 24-f, 12 x 8-f i 2 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 64,62,66 dział. Walczył w bitwach pod Bévéziers 10.07.1690, Barfleur 29.05.1692. W 1701 określany jako dość dobry żaglowiec. Skreślony z listy floty w 1719.

Francuscy projektanci na przełomie XVII i XVIII wieku (oraz jeszcze długo w wieku XVIII) nie tyle wykonywali projekty dla określonej stoczni, co po prostu byli jej pracownikami, a nawet więcej – mieszkańcami. Oni tam żyli z rodzinami, przechodzili kolejne szczeble kariery zawodowej, a chociaż czasem po kilku czy kilkunastu latach zmieniali stocznię, to trzeba pamiętać, że przy ówczesnej komunikacji przenosiny np. z Rochefort do Tulonu to była cała wyprawa i przejazd niemal do innego kraju. Nie znano wówczas we Francji faktycznej instytucji centralnych projektantów (chociaż próbowano wprowadzać pewne formy nadzoru), stąd rzadko się zdarzało, aby projekt konstruktora z jednej stoczni był realizowany w innej, co później bardzo się rozpowszechniło.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-03, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ASSURE (1690).
Panie Krzysztofie, pytałem o tych konstruktorów, bo ten Pierre Masson projektował prawie jednocześnie AIMABLE (1690) w Rochefort oraz LAURIER (1690) i SIRENE (1691) w Bayonne, co prawda te dwie miejscowości leżą na jednym wybrzeżu, więc chyba nie byłoby to niemożliwe. Natomiast projektantem w Rochefort w tym okresie był chyba Honoré Malet.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-10-03, 21:34
autor: Krzysztof Gerlach
Assuré - liniowiec 64/56-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce w 1689. Dwupokładowiec, okręt 3 rangi. Około 800 ton, zanurzenie 5,5-5,7 m. Projektant Hendrick. Załoga: 350-360. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 60,64 działa. Zatonął 19.04.1692 (lub raczej 18.05.1692) w sztormie pod Ceutą.

Francuscy konstruktorzy.
Pisałem już, że przechodzili przez rozmaite szczeble kariery zawodowej. A to oczywiście oznacza, że w każdej stoczni było w danym czasie kilku projektantów, zatrudnionych np. na stanowiskach młodszego konstruktora, konstruktora, naczelnego konstruktora i o podobnych nazwach, lub na stanowiskach równorzędnych. Nikt nie przeczy, że od lat 1670-tych do 1690-tych projektantem wielu okrętów spływających na wodę w Rochefort był Honoré Malet, lecz zarazem „szefem konstrukcji” czy „głównym szkutnikiem” w tym porcie pozostawał od 1687 Pierre Masson (zmarł w 1720, ale nie wiem, czy piastował stanowisko do śmierci). Przez jakiś czas ci dwaj współpracowali zresztą ze sobą, a na dodatek wcale nie byli jedynymi projektantami okrętów w Rochefort w latach 1690-tych.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-04, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ECUEIL (1691).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-10-04, 19:28
autor: Krzysztof Gerlach
Ecueil - liniowiec 68/64-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce w 1691. Dwupokładowiec, okręt 3 rangi do 1692, potem 2 rangi. Około 1000-1100 ton, 45,50 x 12,57 x 5,36 m (zanurzenie 6,0-6,2 m). Projektanci: René Levasseur (Le Vasseur) i Renau d’Eliçagaray. Załoga: 380. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 16 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 60,66,68 dział. W 1701 określany jako mierny żaglowiec. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. W 1707 zatopiony w Tulonie dla uniknięcia ognia przeciwnika; podniesiony, ale do niczego się już nie nadawał. Skreślony z listy floty w 1708 czy 1709.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-05, 20:38
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego SAINT ESPIRIT (1691).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-10-05, 22:48
autor: Krzysztof Gerlach
Saint Esprit – liniowiec 76/74-działowy z 14 lub 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Rochefort w kwietniu 1691. Dwupokładowiec, okręt 2 rangi. Około 1380 albo 1550 ton, 48,75 (lub 49,3) x 13,03 x 5,58 m (zanurzenie 6,2-6,3 m). Projektant Jean Guichard. Załoga: 450. Uzbrojenie w różnych okresach: 70,76,72,74 działa. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 26 x 36-f, na górnym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 6-f i 4 x 4-f. Wg niektórych autorów walczył w bitwach pod Barfleur 29.05.1692 i Velez-Malagą 24.08.1704. Od 1716 hulk, którego rozbiórkę nakazano w 1717.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-10-06, 16:20
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie dwóch jednostek wodowanych w Orient: Galatee (1753.02.03) i Gloire (1753.12.01).
Pozdrawiam Janusz.