Strona 4 z 6
: 2005-05-09, 00:38
autor: crolick
Aaa zapomnialem dodac, ze u Komorowskiego na planie Gdyni a.d. 1939 znajduje sie jedna pochylnia juz wybudowana, oraz dwie kolejne w budowie

[jedna 240 m i dwie 150 m, co potwierdza jakis dokument z CAW'u] Zatem budowa
Orlow mod w Gdyni byla mozliwa przed 1942 rokiem [jesli chodzi o pochylnie, bo jelsi chodzi o wyposazenie technologicznie i know-how, to mam duuuze watpliwosci]

: 2005-05-13, 16:59
autor: crolick
Nie wiem jak Panowie ale ja nie proznowalem i oto co udalo mi sie ustalic:
w stoczni Normanda w tym czasie budowano oprocz polskiego okretu, 3 o.p. typu Aurora [Artemis - 11%, Hermione - 8%, Gorgone - 5%, kadluby juz istnialy], oraz dwa okrety La Bayadere [62%] i La Creole [zwodowany w 68% gotowy], ktorych budowe rozpoczeto w sierpniu 1938 roku. Wiadomo, iz pierwszy polski okret rozpoczeto w X.1939 natomiast drugi I.1939 zatem musily istniec conajmniej kadluby okretow. Jak na razie nie wiem nic na temat stoczni w Nantes, mam nadzieje niedlugo dowiedziec sie czegos wiecej.
Spocznij...
: 2005-05-13, 18:06
autor: Maciej
crolick pisze:...u Komorowskiego na planie Gdyni a.d. 1939 znajduje sie jedna pochylnia juz wybudowana, oraz dwie kolejne w budowie

[jedna 240 m i dwie 150 m, co potwierdza jakis dokument z CAW'u]
Gdzie...? To jest niemieckie opracowanie z... 1940 roku - chyba.
Pozdrawiam,
Maciej
: 2005-05-13, 18:11
autor: Maciej
Eeee, coś małe mi to to wkleiło...
Jak dotrę do domciu to poprawię!
Pozdrawiam,
Maciej
: 2005-05-13, 19:36
autor: mac
Na tej mapce niczego nie znajdziecie, z tego co wiadomo to był tylko jeden dok, z Olzą, ale to inna historia.
pozdr.
mac
: 2005-05-13, 19:53
autor: mac
Zresztą jest na ten temat jeden artykół w "Morzu"

: 2005-05-13, 19:53
autor: crolick
Dok?! Nam chodzi o pochylnie, panie Marynarz...
Macieju wklejaj co masz, albo podeslij mi na poczte

: 2005-05-13, 20:18
autor: Maciej
Crolick...
Tu masz linka, którego ja mam od MACA!
http://www.gotenhafen.one.pl/hgebiet.html
Klikasz w makę i masz kolejne powiększenia...
Ale ja tam kurna nic nie widzę!
Pozdrawiam,
Maciej
: 2005-05-13, 20:29
autor: Maciej
A co to jest...??!!
To w kółku!
Pozdrawiam,
Maciej
: 2005-05-13, 21:31
autor: crolick
Eee tam to faszysci dorysowali, sie nie liczy
Ja mam cos lepsiejszego
V'oila:
Jak widac 1 pochylnia juz istniala, 2 kolejne byly w budowie

Off korz sa to pochylenie SMW, a nie stoczni Gdynskiej.
BTW. Znalazlem na necie info, ze stepke pod budowe
Huragana polozono 15.VIII.1939. Prawda li to?!
: 2005-05-13, 22:40
autor: JB
crolick pisze:Jak widac 1 pochylnia juz istniala, 2 kolejne byly w budowie

Off korz sa to pochylnie SMW, a nie stoczni Gdynskiej.
Planowane, to nie znaczy w budowie.
crolick pisze:
BTW. Znalazlem na necie info, ze stepke pod budowe Huragana polozono 15.VIII.1939. Prawda li to?!
Nie wierz temu, co piszą w necie, bardziej wierz słowu pisanemu na papierze (podpisanemu!). Kontrola NIK w WPMW w Gdyni stwierdziła (protokół z 7 sierpnia 1939 roku) ...
trasowania kontrtorpedowca wykonane na popękanej podłodze uległy uszkodzeniu i linie wręgów zostały zdeformowane ...
JB
: 2005-05-16, 21:13
autor: Tihy
Kontrola NIK w WPMW w Gdyni stwierdziła (protokół z 7 sierpnia 1939 roku
gdzieś można ten protokół przeczytać? Jeśli w CAWie to możesz podać namiar?
: 2005-05-16, 22:06
autor: crolick
JB pisze:Planowane, to nie znaczy w budowie.
Oczywiscie sluszna uwaga, moj blad
JB pisze:Nie wierz temu, co piszą w necie, bardziej wierz słowu pisanemu na papierze (podpisanemu!). Kontrola NIK w WPMW w Gdyni stwierdziła (protokół z 7 sierpnia 1939 roku) ... trasowania kontrtorpedowca wykonane na popękanej podłodze uległy uszkodzeniu i linie wręgów zostały zdeformowane ...
JB
No niby tak, ale ktos kto to napisal musial skades ta informacje posiasc. Pytanie brzmi skad?!
: 2005-05-16, 22:56
autor: Tihy
Nie wierz temu, co piszą w necie, bardziej wierz słowu pisanemu na papierze (podpisanemu!). Kontrola NIK w WPMW w Gdyni stwierdziła (protokół z 7 sierpnia 1939 roku) ... trasowania kontrtorpedowca wykonane na popękanej podłodze uległy uszkodzeniu i linie wręgów zostały zdeformowane ...
JB
No niby tak, ale ktos kto to napisal musial skades ta informacje posiasc. Pytanie brzmi skad?!
J.W.Dyskant, Polska Marynarka Wojenna w 1939 roku. Cz.1 W przededniu wojny, s. 124-125.
zapewne...
: 2005-05-16, 23:03
autor: JB
Tihy pisze:Kontrola NIK w WPMW w Gdyni stwierdziła (protokół z 7 sierpnia 1939 roku) ...
gdzieś można ten protokół przeczytać? Jeśli w CAWie to możesz podać namiar?
To jest odpowiedź (z 19.08.39 r.) na zarzuty NIK (Akta KMW, I.300.21.694; opis teczki: sprawy warsztatów portowych MW w Pińsku, lata 1930-32).
JB
: 2005-05-17, 00:04
autor: Marek T
Generalnie są dwa źródła (poza CAW) o niszczycielach w WPMW w przedednu wojny: relacja S. Rymszewicza z 1960 roku i relacja M. Filipowicza (najstarsza jaką znalazłem o niszczycielach pochodzi z 1979 roku).
Rymszewicz pisze, że nie położono stępki pod żaden, bo blachy i kształtownki z Huty "Batory" dostarczono w większości w sierpniu; przed przystąpieniem do montażu należało je ukształtować i ocynkować na gorąco; w związku z wybuchem wojny uzyto je do opancerzenia pociągu i bunkrów. Opinie tę potwierdza Ordon (1967), który podaje, że finanse skierowano na przygotowanie floty, choć w kadłubowni trwała obróbka materiałów. Również Kułakowski (1988) nie potwierdza położenia stępki. Inni - Zarzycki (maszynopis, 1980te), Klatka (1994) powtarzają za Ordonem.
Filipowicz w artykule w "Czasie" z września 1979 napisał, że położono stępkę pod jeden z okrętów; powtórzył to potem w swojej książce. Sądzę, że Jeryś powtórzył za Filipowiczem, podobnie jak Zarzycki w artykule, który w końcu ukazał się w WPH w 1991 roku.
Tak więc sytuacja była w miarę klarowna: Rymszewicz podał konkretne powody, dla których nie położono stępki, natomiast Filipowicz koloryzował. Ale skomplikował to J. Dyskant, który w swej książce o PMW wyraźnie napisał, że stępkę pod pierwszy okręt położono 15 sierpnia 1939 roku.
Według mnie wygląda to tak, że stępkę położono formalnie, ze względów propagandowo-finansowych - mogło chodzić np. o uzyskanie pieniędzy z MW. Natomiast żadnych prac na tej pochylni prawdopodobnie nie przeprowadzono - z powodów, jakie podał Rymszewicz. Może nawet tę stępkę położono "na papierze"?