Strona 4 z 7
: 2007-10-27, 14:43
autor: IjonTihy
z Kadr Morskich Rzeczypospolitej
zgadza się
czy ten "maszynowy okręt szkolny" to nie jest to samo co "okręt szkolny dla grupy mechaników" ?
O Kujawiaku w Dyonie KTT pisze Kłosoowski we "Wspomnieniach..."
i jak mógł pozostać (aż? zaledwie 3 miesiące!) w Dyonie Minowców skoro był w Dyonie Szkolnym?
: 2007-10-27, 14:52
autor: JB
IjonTihy pisze:...10.12.1937 - CAW, Rozkazy Dzienne KMW nr 79, poz. 1.
w I rezerwie oczywiście?
Ad 1) Okręty przechodziły okresowo do I. i II. rezerwy, ja podałem datę ostatniego takiego przejścia.
Ad 2) Nie, w tym czasie funkcjonowało pojęcie rezerwy i konserwacji.
JB
: 2007-10-27, 14:54
autor: IjonTihy
czyli raczej tak? :
4. kpt. mar. Władysław Kosianowski - 1927 – marzec 1928 r.
5. kpt. mar. Stanisław Hryniewiecki - marzec 1928 r. – 14.06.1928
6. por. mar. Henryk Kłoczkowski - 15.06.1928 – 9.08.1928
7. kpt. mar. Jan Giedroyć - 10.08.1928 – 31.08.1928
8. kpt. mar. Edward Szystowski - 1.09.1928 – 21.11.1928
9. por. mar. Jerzy Kossakowski - 22.11.1928 – 1929 r. (p.o.)
10. kpt. mar. Aleksander Hulewicz - 1929 r.
Okręty przechodziły okresowo do I. i II. rezerwy, ja podałem datę ostatniego takiego przejścia.
tak? myślałem że II rezerwa to już jak wylot. służba, I rezerwa (np. na remonty), II rezerwa (role pomocnicze i powolne zmierzanie w kierunku stoczni złomowej).
: 2007-10-27, 15:06
autor: JB
Kampanie czynne 1937-1939:
01.02.1937 – rozpoczęcie kampanii czynnej trwającej do 10.12.37 r. (planowany okres w rezerwie: 20.12.37 – 31.01.38 r.) z przerwami: 16.06 - 25.06 (zły stan kadłuba, przecieki wody) , 22-27.08 (dokowanie w celu uszczelnienia dna);
12.04.1938 – rozpoczęcie kampanii czynnej trwającej do 13.12.38 r. z przerwą: 2.06-8.07 (01.06 – uszkodzenie okrętu i nieprzewidziane dokowanie od 2.06);
13.12.1938 – przeniesienie do rezerwy, przebudowa na zbiornik paliwa;
13.03.1939 – przeniesienie do II rezerwy (rozkaz szefa KMW nr 14 pkt. 1);
06.04.1939 – skreślenie Kujawiaka z listy okrętów RP (rozkaz MSWojsk. nr 5 poz.40);
Podział na jednostki administracyjne nie pokrywał się z podziałem na jednostki taktyczne (dywizjony).
Od 1 kwietnia 1930 roku Kujawiak był okrętem na którym szkolili się mechanicy i motorzyści, miano "maszynowego okretu szkolnego" miał od 27 lipca. Wiązało sie to z zaokrętowaniem odpowiedniego oficera odpowiedzialnego za to szkolenie.
JB
: 2007-10-27, 20:20
autor: IjonTihy
uszkdozenie okrętu
jakie?
ja mam info że używany był jako okręt-cel i tender dla okrętów podwodnych od tegoż grudnia 1937 (czy jest możliwe że w okresie rezerwy 20.12.37 – 31.01.38 r. był przystosowywany do tej roli?) Czy to uszkodzenie mogło mieć związek z pracą (np. kolizja z o.p.)? Co siędziało z K między styczniem a kwietniem 1938 ?
: 2007-10-27, 23:52
autor: JB
IjonTihy pisze:uszkdozenie okrętu
Cytat nie jest dosłowny

.
Holownik
Sokół w basenie nr 1 uderzył rufą w prawą burtę
Kujawiaka. A okrętem-celem, zbiornikowcem i poławiaczem torped był
Kujawiak od czasu wcielenia go do DŁP. Później tylko zwiększono jego rolę jako zbiornikowca.
JB
: 2007-10-28, 00:15
autor: Jaro
karol pisze:Warto przypomnieć, że armaty morskie kal 75 pojawiły się na okrętach nieco później niż w 1921 roku, a konkretnie w roku 1925, a do tego czasu uzbrojenie torpedowców zapewniały działa 47 milimetrów.
,
Wszystko się zgadza! Ale czy ktoś dokładnie zna daty kiedy owe okręty przezbrojono. Wiemy że działka 47 mm produkcji Hotchkissa trafiły z Flotylli Pińskiej. Czy na każdym okręcie znalazły się po dwa te działka czy było ich w zależności mniej lub więcej?
JB dziękuję za uzupełnienie informacji o Kujawiaku. Może IjonTihy odtworzy listę dowódców pozostałych 5 torpedowców:)
: 2007-10-28, 01:42
autor: crolick
Jaro pisze:JB dziękuję za uzupełnienie informacji o Kujawiaku. Może IjonTihy odtworzy listę dowódców pozostałych 5 torpedowców:)
Nie odtworzy bo
Kadry... jak już pisał JB zawierają wiele błędów (co wykazuje lektura rozkazów przechowywanych w CAWie). Jaro - bądź cierpliwy i poczekaj na artykuł(y) JB o początkach PMW - naprawdę warto poczekać

: 2007-10-28, 21:45
autor: Marmik
Trzeba pamiętać o jednej ważnej sprawie. Co innego data rozkazu wyznaczającego na stanowisko, co innego data wyznaczona do objęcia stanowiska, co innego data faktycznego objęcia stanowiska. Ta ostatnia jest najbardziej miarodajna, ale pojawiać się może jedynie w dokumentach dywizjonu!!! Może się zdarzyć np., że oficer zostanie wyznaczony w rozkazie z dnia 27 grudnia do objęcia stanowiska z dniem 1 stycznia, a faktycznie przejmie okręt dzień później. Często bywa to przyczyną pomyłek. W szczególności rozbieżność pomiędzy datą nakazanego objęcia obowiązków, a faktycznym przejęciem okrętu.
: 2007-10-28, 22:55
autor: Slaw
JB pisze:IjonTihy pisze:...10.12.1937 - CAW, Rozkazy Dzienne KMW nr 79, poz. 1.
w I rezerwie oczywiście?
Ad 1) Okręty przechodziły okresowo do I. i II. rezerwy, ja podałem datę ostatniego takiego przejścia.
Ad 2) Nie, w tym czasie funkcjonowało pojęcie rezerwy i konserwacji.
JB
Jeżeli można tak na marginesie przechodzenia w stan I i II rezerwy.
Jeżeli okręt był w stanie II rezerwy , to nie było d-cy. Nie podnoszono bandery na okręcie , załoga była wyokrętowana. Z momętem przejścia okrętu w stan I rezerwy na okręt przybywał dowódca.
Slaw
: 2007-10-29, 07:15
autor: JB
Marmik pisze:Trzeba pamiętać o jednej ważnej sprawie. Co innego data rozkazu wyznaczającego na stanowisko, co innego data wyznaczona do objęcia stanowiska, co innego data faktycznego objęcia stanowiska. Ta ostatnia jest najbardziej miarodajna, ale pojawiać się może jedynie w dokumentach dywizjonu!!! Może się zdarzyć np., że oficer zostanie wyznaczony w rozkazie z dnia 27 grudnia do objęcia stanowiska z dniem 1 stycznia, a faktycznie przejmie okręt dzień później. Często bywa to przyczyną pomyłek. W szczególności rozbieżność pomiędzy datą nakazanego objęcia obowiązków, a faktycznym przejęciem okrętu.
Zgadzam się, daty które podaję (jesli nie są datami ukazania się zarządzenia personalnego) sa datami
faktycznego objęcia dowództwa. Czasami przyszły dowódca zaokrętowywał się trochę wcześniej i przejmował przez kilka dni obowiązki, takie daty są też odnotowywane w rozkazach.
JB
: 2007-10-30, 01:28
autor: Jaro
ORP MAZUR
DANE TECHNICZNE
Stocznia: Stettiner Maschinenbau A.G. 'Vulcan', Stettin (Niemcy);
kotły: ?;
turbiny: ?;
wyposażenie bojowe: ?.
Ex: "V-105"
Przebieg budowy:
położenie stępki: ?.?.1913,
wodowanie: 26.08.1914,
podniesienie bandery: 23.03.1915,
wejście do PMW: 02.08.1922;
Wyporność: standardowa - 340 t, pełna - 421 t,
Wymiary: długość ? m między pionami,
długość całkowita 62,6 m,
szerokość całkowita 6,2 m;
wysokość od pokładu głównego ? m;
zanurzenie 2,5 m
Napęd: 2 turbiny parowe AEG Vulcan o mocy łącznej 5 500 KM, 2 kotły Yarrow, opalane ?.
Śruby: 2
Prędkość maksymalna: 29 węzłów (? w na próbach), 20 węzłów (1939)
Prędkość ekonomiczna: ? węzłów ((ile?) pracujący kocioł).
Zasięg: 1400 Mm/17 węzłów; 640 Mm/20 węzłów
Zapas paliwa: normalny ? ton, maksymalny ? ton (węgiel+?)
Autonomiczność: ?
Uzbrojenie:
1915-1919
- 2 działa kalibru 88 mm L/30 (2 x I)
- 2 wyrzutnie torped kalibru 450 mm (1 x II)
1922-1925
- 2 działa kalibru 47 mm wz. 85 Hotchkiss (2 x I)
- 2 wyrzutnie torped kalibru 450 mm (1 x II)
1925-1930
- 2 działa kalibru 75 mm wz.95 (2 x I)
- 2 nkm 'Maxim' kalibru 13,2 mm (2 x I)
- 2 wyrzutnie torped kalibru 450 mm (1 x II)
- miny wz.08
1931-1935
- 4 działa kalibru 75 mm wz.95 (4 x I)
- 2 nkm 'Maxim' kalibru 13,2 mm (2 x I)
1935-1939
- 3 działa kalibru 75 mm wz.95 (3 x I)
- 1 działo plot. 'Vickers' kalibru 40 mm
- 2 nkm 'Maxim' kalibru 13,2 mm (2 x I)
Załoga: 77 ludzi: 3 oficerów, 74 podoficerów i marynarzy
Znaki taktyczne: MR [od stycznia 1932 do 1 lipca 1937 r.]
Całkowity koszt okrętu: ? ??? ??? zł
KALENDARIUM OKRĘTU
1913
położenie stępki okrętu w stoczni Stettiner Maschinenbau A. G. 'Vulcan' na zamówienie holenderskiej marynarki wojennej gdzie miał nosić oznaczenie "Z 1".
1914
10 sierpnia z chwilą wybuchu wojny niegotowy okręt został zarekwirowany dla potrzeb Kaiserlische Marine.
26 sierpnia wodowanie okrętu, któremu nadano nazwę "V-105".
1915
23 marca okręt wszedł do służby w charakterze szkolnego okrętu artyleryjskiego.
1918
koniec wojny zastał okręt na Bałtyku. Skąd następnie przeszedł do Wlk. Brytanii.
1919
grudzień okręt został przekazany Brazylii, lecz ostatecznie w wyniku porozumienia przejęty został przez DSM w zamian za torpedowiec "A 69". Okręt był w złym stanie technicznym i wymagał remontu, który zdecydowano się przeprowadzić w brytyjskim porcie Rosyth.
1921
10 luty pierwszym dowódcą okrętu został mianowany kmdr. ppor. Witold Zajączkowski.
wrzesień okręt otrzymał nazwę "Mazur".
8 wrzesień opuścił Leiht na holu holownika "Bullger".
14 wrzesień okręt przybył do Gdańska i został wcielony do II Dyonu Ćwiczebnego.
pod koniec roku "Mazur" został przeholowany do Pucka gdzie poddany został dalszym pracom remontowym.
1922
2 sierpnia po zakończeniu prac remontowych ORP "Mazur" wszedł do służby w Dyonie Torpedowców. Okres ten to cykl szkoleń załogi i kursantów.
1923
29 kwietnia okręt wziął udział w uroczystości otwarcia tymczasowej przystani w Gdyni. Paradę okrętów odebrał Prezydent RP Sławomir Wojciechowski.
1925
Okręt został przezbrojony. Po jednym na rufie i dziobie ustawiono działa 75 mm na podstawach morskich. Na pokładzie zamontowano również 2 ckm Maxim kaliber 13,2 mm.
1927
"Mazur" przewiózł z Gdyni do Gdańska trumnę z prochami J. Słowackiego.
1930
Na początku lipca "Mazur" wraz z kontrtorpedowcem "Wicher" eskortował statek "Polonia", na którym prezydent RP. Ignacy Mościcki udawał się do Tallinna.
1931
Torpedowiec został przeklasyfikowany na okręt szkolny dla artylerzystów, w związku, z czym został przezbrojony oraz przebudowany. Zamontowano dwa działa 75 mm, ale zdemontowano wyrzutnie torped.
W tym samym roku podczas ćwiczeń okręt został trafiony torpedą wystrzeloną z ORP "Ślązak", torpeda wbiła się do połowy w burtę "Mazura".
1935
Okręt przeszedł kolejną przebudowę, kiedy to z okrętu dwukominowego stał się jednokominowym, zmieniono nieznacznie również uzbrojenie. Zamontowano działo przeciwlotnicze 40 mm w miejsce 75 mm.
1937
1 czerwca do służby wszedł pod dowództwem kpt. mar. Mariana Wojcieszka szkoląc kadry Centrum Wyszkolenia Specjalistów Floty.
1939
1 września o godz. 14:00 okręt został zaatakowany przez bombowce wroga. Otrzymał dwa trafienia w wyniku, których zatonął. Na okręcie poległo około 40 ludzi.
Okręt został wydobyty przez Niemców i pocięty na złom.
DOWÓDCY OKRĘTU
10 luty 1921 - ? - kmdr. ppor. Witold Zajączkowski
1 czerwca 1924 - 1 września 1925 - kpt. mar. Michał Borowski
1 czerwca 1937 - ? - kpt. mar. Marian Wojcieszek
? - 1 wrzesień 1939 - kpt. mar. Tadeusz Rutkowski
ZAŁOGA OKRĘTU 1.09.1939
Lp. Imię i nazwisko Funkcja
1 kpt. mar. Tadeusz Rutkowski - Dowódca okrętu
2 por. Jacenty Dehnel - Zastępca dowódcy
3 ? - Oficer sygnałowy
4 ? - Oficer nawigacyjny
5 por. Jacenty Dehnel - I oficer artylerii
6 ? - II oficer artylerii
7 ? - I oficer broni podwodnej
8 ? - II oficer broni podwodnej
9 ? - I oficer mechanik
10 ? - II oficer mechanik
: 2007-11-03, 17:13
autor: Jaro
JB pisze:Jeśli przezwyciężymy kłopoty organizacyjne, to będzie go można zobaczyć na konferencji (ma być zorganizowana w roku jubileuszu 90. lecia utworzenia marynarki wojennej) poświęconej marynarce wojennej II. Rzeczypospolitej.
Serdecznie zapraszam na konferencję.
JB
Czy wobec jubileuszu 90-lecia Polskiej Marynarki Wojennej zostanie wydana książka której autorami będą tutejsi forumowicze? Pisał o tym (niestety nie pamiętam już gdzie) janik41, że w przygotowaniu jest książka o PMW. Czy ktoś zna jakieś szczegóły??
: 2007-11-03, 20:41
autor: JB
Na ten jubileusz przygotowałem kilka artykułów o marynarce wojennej II. RP, ale reakcja tych, którzy mogliby to opublikować jest chłodna. Nawet propozycja cyklu o niewybudowanych i niezakupionych jednostkach PMW nie wzbudza entuzjazmu, mimo zapowiadanych rewelacyjnych treści i ilustracji. I jak tu myśleć o czymś poważniejszym? Czy ktoś będzie chciał to wydać, na tym "szmalu" się nie zrobi, czy pisać do szuflady?
JB
: 2007-12-11, 00:22
autor: Jaro
JB właśnie przeglądam najnowszy nr MSiO i chyba jednak znalazł się wydawca który zamieścił Twój artykuł
Mam nadzieję że to tylko początek cyklu artykułów twojego pióra o PMW. Czekam zwłaszcza na te o torpedowcach i minowcach typu FM!!!
PS. Artykuł o kanonierkach wniósł dla mnie wiele nowych i dotąd nieznanych informacji. Dziękuję bardzo
: 2007-12-11, 00:55
autor: Marmik
JB pisze:Nawet propozycja cyklu o niewybudowanych i niezakupionych jednostkach PMW nie wzbudza entuzjazmu, mimo zapowiadanych rewelacyjnych treści i ilustracji. [...]
Czy ktoś będzie chciał to wydać, na tym "szmalu" się nie zrobi, czy pisać do szuflady?
Będzie mały OT.
JB ma całkowitą rację. Wystarczy spojrzeć na półki z mongrafiami morskimi. Wschodzące słońce i swastyka. A gdzie orzeł w koronie? Bez korony to już nawet nie wspominam.
I tu pojawia się problem wzajemnego nakręcania popyt-podaż. Ludzie kupują to co przez lata było "tematem tabu" (sprzęt państw Osi). Niemniej młodzi ludzie (zaczynający dopiero przygodę z marynistką) muszą czytać... to co obecnie jest dostępne czyli w większości o sprzęcie państw Osi (i historii z tym związanej).
To błędne koło.
Może polscy wydawcy w końcu przejrzą na oczy i ruszy jakaś kampania promująca historię morską naszego kraju w sposób zgoła odmienny niż (z edukacyjno-promocyjnego punktu widzenia) pożałowania godne publikacje Mariusza Borowiaka.
W tej systuaji zarzuty kierować można też do MW RP, która praktycznie w żaden sposób nie próbuje promować szerszego zainteresowania tematyką.
Jaro pisze:JB właśnie przeglądam najnowszy nr MSiO i chyba jednak znalazł się wydawca który zamieścił Twój artykuł
I to był główny (boje się napisać "jedyny") powód tego, ze zdecydowałem się wydać te 12 zeta na gazetę w której ostatnio nowości ze świata i kroniki "towarzyskie" zajmują niemal 20% objetości

.
Każdy shiplover potrafi skorzystać z wyszukiwarki w necie by znaleźć newsy, ale treści przekazywane w artykułach przeważnie są unikalne.
Przyłączam sie do podziękowań dla JB za artykuł. Chcę WIĘCEJ!!!
