Strona 4 z 6

: 2008-12-14, 09:05
autor: JB
Cokolwiek się ten temat przemieścił. Jeden z moderatorów, ropoczynając dyskusję, umieścił go w podforum "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne" (i słusznie, bo dotyczył jednostek budowanych do celów cywilnych), inny przeniósł go do tego podforum (?).

Kilka liczb na zakończenie mojego udziału w tej dyskusji. Do początkowej listy pothkana należy dopisać wiele jednostek. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, w trzech c.k. flotyllach pływały (lub miały pływać) następujące jednostki (nie uwzględniam taboru na Dniestrze):
statki - 24;
motorówki: - 21;
barki, krypy, galary i inne tego typu obiekty pływajace: - ok. 400.
Nazwy (i czasami byłe nazwy) statków i motorówek są znane, w dokumentach mozna także znaleźć oznaczenia np. galarów (dla przykładu w Nadbrzeziu były m.in. galary nr 7 i S 40)
Na ogół były to jednostki cywilne, które przed wojną pływały po Wiśle, Sanie, Bugu, Styrze czy Stochodzie. Tylko kilkanaście zostało przerzuconych z innych rejonów, a kilka specjalnie zbudowano dla flotyll.
JB

: 2008-12-14, 19:58
autor: pothkan
JB pisze:Cokolwiek się ten temat przemieścił. Jeden z moderatorów, ropoczynając dyskusję, umieścił go w podforum "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne" (i słusznie, bo dotyczył jednostek budowanych do celów cywilnych), inny przeniósł go do tego podforum (?).
Tak dokładnie, to o ile pamiętam - ja go założyłem w tej sekcji, potem chyba ktoś przeniósł do statków, i teraz ja znów do wojen (bo jednak temat oscyluje wokół flotylli wojennej) :?
JB pisze:Kilka liczb na zakończenie mojego udziału w tej dyskusji. Do początkowej listy pothkana należy dopisać wiele jednostek. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, w trzech c.k. flotyllach pływały (lub miały pływać) następujące jednostki (nie uwzględniam taboru na Dniestrze):
Janku, a czy jest szansa że Ty (lub ktoś inny o tej wiedzy) podzieli się bardziej szczegółowo spisem i danymi tych jednostek - tutaj lub w jakiejś publikacji?

: 2008-12-15, 16:54
autor: autorzy
A to jeszcze jeden ciekawy drobiazg, związany z wojenną żeglugą po Wiśle:

Obrazek

...czyli jak "Włocławek" został pochwycony w Płocku ;)

(allegro.pl – wrzucony już na forumową galerię)

: 2008-12-19, 20:32
autor: JB
Trochę powiększyłem
autorzy pisze:A to jeszcze jeden ciekawy drobiazg, związany z wojenną żeglugą po Wiśle:

Obrazek

...czyli jak "Włocławek" został pochwycony w Płocku ;)

(allegro.pl – wrzucony już na forumową galerię)
JB

: 2009-01-30, 10:57
autor: AvM
Andrzej J. pisze:No właśnie, działała na Dunaju, nie na Wiśle? A co się stało z 24-metrowym wrakiem po samozatopieniu w 1918?
Kupilem wslasnie komplet "das logbuch".

W jednym numerow jest 4- stronicowy artykul o motorowce WEICHSEL.
KNa razi nie mam nic uporzadkowanego bo to 1988-2008 x 4 numery.

: 2009-01-30, 13:22
autor: JB
AvM pisze:...W jednym numerow jest 4- stronicowy artykul o motorowce WEICHSEL...
O motorówce, czy o kanonierce WEICHSEL?
JB

: 2009-01-30, 16:01
autor: Andrzej J.
nr 2006/2
http://www.arbeitskreis-historischer-sc ... gb0602.htm
Panzermotorboot WEICHSEL
Niech się wypowie Andrzej mający egzemplarz pisma
Ponawiam pytanie o losy wraku, 24 metry to nie zapałka...

: 2009-01-30, 16:41
autor: AvM
JB pisze:
AvM pisze:...W jednym numerow jest 4- stronicowy artykul o motorowce WEICHSEL...
O motorówce, czy o kanonierce WEICHSEL?
JB
O tej motorowce duzej.

: 2009-01-30, 17:30
autor: jefe de la maquina
Chodzi tutaj opancerzona motorwke WEICHSEL nalezaca do Niemieckiego FMK. Jest to ta sama jednostka, ktora wczesniej pokazano na zdjeciu z wodowania.
Ten sam autor opublikowal wczesniej obszerny artykul na temat FMK.
Jefe

: 2009-02-05, 16:34
autor: jefe de la maquina
Szukamy motorówek rosyjskich w A-W Flotylli Wiślanej

Wiemy, że A-W Flotylla Wiślana miała na stanie 3 motorówki rosyjskiego pochodzenia: dwie motorowki rosyjskiej straży granicznej zdobyte podczas wypadu austriackiej flotylli na Nowy Brzesk (8.08.1914) oraz trzecia, o której brak jest bliższych informacji.

Poniżej zdjęcie stoczni galarów w Krakowie, działającej w czasie I wojny. Zwróciła moja uwagę niewielka motorówka ktora bardzo przypomina motorówkę “Sarnow” z carskiej Flotylli Pińskiej. Obie mają charakterystyczne rufy i wymiarami wydają się być zbliżone. Jest duże prawdopodobne, że obie mogą pochodzić z tej samej stoczni rosyjskiej.
Obrazek

Obrazek Obrazek


Jefe

: 2009-02-06, 09:25
autor: JB
jefe de la maquina pisze:Szukamy motorówek rosyjskich w A-W Flotylli Wiślanej ... Wiemy, że A-W Flotylla Wiślana miała na stanie 3 motorówki rosyjskiego pochodzenia: dwie motorowki rosyjskiej straży granicznej zdobyte podczas wypadu austriackiej flotylli na Nowy Brzesk (8.08.1914) oraz trzecia, o której brak jest bliższych informacji...
Czy akcja w Nowym Brzesku miała miejsce 8 sierpnia, czy wcześniej?
Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
jefe de la maquina pisze:... Zwróciła moja uwagę niewielka motorówka ktora bardzo przypomina motorówkę “Sarnow” z carskiej Flotylli Pińskiej. Obie mają charakterystyczne rufy i wymiarami wydają się być zbliżone. Jest duże prawdopodobne, że obie mogą pochodzić z tej samej stoczni rosyjskiej.
Wydaje mi się, że słuszna jest uwaga o pochodzeniu motorówki ze zdjęcia. Natomiast uważam, że była to motorówka większa niż "Sarnow" (długość 18'), przynajmniej o długości 23 stóp. Jeśli tak, to wiem gdzie szukać miejsca jej budowy.
JB

: 2009-02-06, 10:47
autor: jefe de la maquina
Czy akcja w Nowym Brzesku miała miejsce 8 sierpnia, czy wcześniej?
JB
Opis wypadu na Brzesko Nowe pochodzi z raportu dowódcy SMS Tyniec. Niestety w czasie akcji Tyniec wszedł na mieliznę, gdyż miał większe zanurzenie spowodowane uzbrojeniem i opancerzeniem oraz niewyszkolena załoge. Wszedł do Brzeska dopiero 8 sierpnia, kiedy inne statki już tam były. Motorówki rosyjskiej straży granicznej były zatopione i Austriacy musieli je podnieść. Stad 8 sierpnia.
Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
JB
Z informacji Gustava Bargera
Wydaje mi się, że słuszna jest uwaga o pochodzeniu motorówki ze zdjęcia. Natomiast uważam, że była to motorówka większa niż "Sarnow" (długość 18'), przynajmniej o długości 23 stóp.
JB
Niestety nie mam, zadnych danych technicznych.

Uważa się, że motorówka “Matzi” była pochodzenia rosyjskiego. Podejrzewam, że i “Mewe”, ale w przypadku tej ostatnim to tylko moje przypuszczenie.
Jefe

: 2009-02-12, 07:34
autor: JB
jefe de la maquina pisze:
JB pisze:Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
Z informacji Gustava Bargera
Tekst Bargera, a właściwie ustęp zawierający relację komendanta SMS Tyniec, nie jest precyzyjny, a częściowo niezgodny z informacjami z dokumentów. W ewidencji WTLK były cztery porosyjskie motorówki, w tym jedna podniesiona po samozatopieniu.
...Uważa się, że motorówka “Matzi” była pochodzenia rosyjskiego. Podejrzewam, że i “Mewe”, ale w przypadku tej ostatnim to tylko moje przypuszczenie.Jefe
Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB

: 2009-02-12, 07:46
autor: JB
Znalazłem Verzeichnis der beim k.u.k. Weichseltransportlinienkommando in Evidenz geführten Dampfer und Motorboote. Zawiera dane 21 statków i 20 motorówek. Nie obejmuje jednostek wypożyczonych i tych, które należały do innych flotylli, a przejściowo stacjonowały w Krakowie. Wedle tego dokumentu nie było przejęcia statków w Nowym Brzesku w sierpniu 1914 roku. Tam zdobyto tylko motorówkę rosyjskiej straży granicznej.
JB
PS. Oskarze, popraw błędny tytuł tematu, winno być: Statki c. i k. flotylli wiślanej.

: 2009-02-13, 17:00
autor: jefe de la maquina
jefe de la maquina napisał:
JB napisał:
Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
Z informacji Gustava Bargera
Tekst Bargera, a właściwie ustęp zawierający relację komendanta SMS Tyniec, nie jest precyzyjny, a częściowo niezgodny z informacjami z dokumentów. W ewidencji WTLK były cztery porosyjskie motorówki, w tym jedna podniesiona po samozatopieniu.
JB
Informacja o 3 motorowkach nie znajduje sie w opisie wypadu na Brzesko.
Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB
Mam nazwe Mewe, ktora wystepuje na kartce od polskiego zaloganta.
Wedle tego dokumentu nie było przejęcia statków w Nowym Brzesku w sierpniu 1914 roku. Tam zdobyto tylko motorówkę rosyjskiej straży granicznej.
JB
Jestem daleko poza domem i nie moge siegnac do materialow. Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?

Jefe

: 2009-02-13, 20:47
autor: AvM
Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB

Mam nazwe Mewe, ktora wystepuje na kartce od polskiego zaloganta.
To moze byc to samo, widzialem stare parowce o roznej pisowni,
mogl Polak tez tez inaczej napisac. NAiemiecki austriacki i niemiecki "Hochdeutsch", tez sie roznia, + ropznice reginalne.