1939 - jednostki portowe
Kilka słów o motorówkach flotylli rzecznych, które potem prawdopodobnie trafiły do MDLOT (L-1 i L-2 (I)).
Nr 6: wcielona 9 lipca 1919 roku do KPW Modlin, potem przekazana do SSM.
Nr 12: wcielona w lipcu 1919 roku do flotylli wiślanej, od października tego roku we flotylli pińskiej, pojawia się ponownie na Wiśle w grudniu 1919 roku (prawdopodobnie, po przeglądzie motorówek w Pińsku w listopadzie przerzucona do Modlina (remont?) wraz z M VIII, późniejszą Nr 8). Od marca 1920 roku w SSM, potem w DPW Modlin (18 sierpnia 1921).
JB
Nr 6: wcielona 9 lipca 1919 roku do KPW Modlin, potem przekazana do SSM.
Nr 12: wcielona w lipcu 1919 roku do flotylli wiślanej, od października tego roku we flotylli pińskiej, pojawia się ponownie na Wiśle w grudniu 1919 roku (prawdopodobnie, po przeglądzie motorówek w Pińsku w listopadzie przerzucona do Modlina (remont?) wraz z M VIII, późniejszą Nr 8). Od marca 1920 roku w SSM, potem w DPW Modlin (18 sierpnia 1921).
JB
STOCZNIA MODLIŃSKA
Prom klapowy - 1 sztuka - ładownośc 120 m
Łódz motorowa - 1 sztuka - silnik Disela 40 Km - szybkośc 18 km/h - BENEDYKT DYBOWSKI (dla Ministerstwa Rolnictwa)
Łodzie holowniczo -inspekcyjne- 3 sztuki- silnik Diesla 60KM -szybkość 20 km/h uciąg 750kg - BEKAS, RARÓ i NUR (dla DDW Toruń),
Łodzie strażackie - 3 sztuki - silnik benz.po 225 Km -szybkosć15 węzłów
Szkuta dennoklapowa -1sztuka--bez napędu - tzw. "błotniarka" dla KPW Gdynia,
Łódz morska - 1 sztuka - 2 silniki "Saurer" po 85KM -drewno mahoniowe 0 M-3 (motorówka broni podwodnej)
Szkuta morska -gruntowna przebudowa - KM-113 (krypa minowa)
Prom motorowy - 1 sztuka -nośność 50 ton -szybkośc 11 km/h - prom MINER dla Baonu Mostowego WP
STOCZNIA JACHTOWA W GDYNI - zgodnie z moją wiedzą ne udowali dla PMW
Łodzie motorowe- 1936 - (?) -1,5 ton - 12-40KM
Łodzie inspekcyjne - 1937- 2 sztuki -5,5 m dł-silnik przyczepiany
Łódz inspekcyjna - 1939- 1 sztuka - 6 m dł ( w budowie)
Łódz pilotowa - 1939- 1 sztuka -50 ton , 17,0 m dł -120 KM ( w budowie)
WARSZTATY PORTOWE M. W w GDYNI ( podaje jednostki nas interesujące)
Motorówki 1931/35 - 2 sztuki --- 11 ton -silnik rop."Saurer" - motorówki broni podwodnej, spawane - nie znam numerów
Drewniana łódz motorowa 37/38 - 14 sztuki - 10 -60 osób silnik Disel i benz. - czy to nie są łodzie motorowe dla polskich okrętów ??
Łodzie motorowe 1939 2 sztuki silnik rop 36-50 KM - L2 i L3
Szkuty( ?) płaskodenne 1936/37 2 sztuki 330 m bez napędu szalandy dennoklapowe UM NR 4 i UM NR 5
W PRS 1957 wykazywana była motorówka zbudowana w WPMW w Gdyni w 1934 roku (8,0x2,43m, 1 silnik spalinowy 60KM). W 1957 roku nazywała się LOLA, należała do Urzędu Morskiego w Szczecinie. Czy ktoś może o niej coś powiedzieć? Fotka?
WARSZTATY PORTOWE M.W w PIŃSKU
Krypy 1926/27 2 sztuki 45 m dlugosci - krypy paliwowe B14 i B15 (-> K14 i K15)
Motorówki 1927/28 3 sztuki 9 m długości sil.rop. - trałowce kołowe T-1 do T3 (powinien być jeszcze T-4!)
Szkuta ogrzewalna 1938/39 1 sztu okolo 23 m dlugości bez napędu - to chyba dla Dyonu OP?
Krypa mieszkalna 1938/39 1 sztu. okolo 36 m dlugości bez napedu - K-2 (nowa)
Krypa mieszkalna 1936 1 szt - K-5 (nowa, ta która przeszła na Wisłę)
Prom klapowy - 1 sztuka - ładownośc 120 m
Łódz motorowa - 1 sztuka - silnik Disela 40 Km - szybkośc 18 km/h - BENEDYKT DYBOWSKI (dla Ministerstwa Rolnictwa)
Łodzie holowniczo -inspekcyjne- 3 sztuki- silnik Diesla 60KM -szybkość 20 km/h uciąg 750kg - BEKAS, RARÓ i NUR (dla DDW Toruń),
Łodzie strażackie - 3 sztuki - silnik benz.po 225 Km -szybkosć15 węzłów
Szkuta dennoklapowa -1sztuka--bez napędu - tzw. "błotniarka" dla KPW Gdynia,
Łódz morska - 1 sztuka - 2 silniki "Saurer" po 85KM -drewno mahoniowe 0 M-3 (motorówka broni podwodnej)
Szkuta morska -gruntowna przebudowa - KM-113 (krypa minowa)
Prom motorowy - 1 sztuka -nośność 50 ton -szybkośc 11 km/h - prom MINER dla Baonu Mostowego WP
STOCZNIA JACHTOWA W GDYNI - zgodnie z moją wiedzą ne udowali dla PMW
Łodzie motorowe- 1936 - (?) -1,5 ton - 12-40KM
Łodzie inspekcyjne - 1937- 2 sztuki -5,5 m dł-silnik przyczepiany
Łódz inspekcyjna - 1939- 1 sztuka - 6 m dł ( w budowie)
Łódz pilotowa - 1939- 1 sztuka -50 ton , 17,0 m dł -120 KM ( w budowie)
WARSZTATY PORTOWE M. W w GDYNI ( podaje jednostki nas interesujące)
Motorówki 1931/35 - 2 sztuki --- 11 ton -silnik rop."Saurer" - motorówki broni podwodnej, spawane - nie znam numerów
Drewniana łódz motorowa 37/38 - 14 sztuki - 10 -60 osób silnik Disel i benz. - czy to nie są łodzie motorowe dla polskich okrętów ??
Łodzie motorowe 1939 2 sztuki silnik rop 36-50 KM - L2 i L3
Szkuty( ?) płaskodenne 1936/37 2 sztuki 330 m bez napędu szalandy dennoklapowe UM NR 4 i UM NR 5
W PRS 1957 wykazywana była motorówka zbudowana w WPMW w Gdyni w 1934 roku (8,0x2,43m, 1 silnik spalinowy 60KM). W 1957 roku nazywała się LOLA, należała do Urzędu Morskiego w Szczecinie. Czy ktoś może o niej coś powiedzieć? Fotka?
WARSZTATY PORTOWE M.W w PIŃSKU
Krypy 1926/27 2 sztuki 45 m dlugosci - krypy paliwowe B14 i B15 (-> K14 i K15)
Motorówki 1927/28 3 sztuki 9 m długości sil.rop. - trałowce kołowe T-1 do T3 (powinien być jeszcze T-4!)
Szkuta ogrzewalna 1938/39 1 sztu okolo 23 m dlugości bez napędu - to chyba dla Dyonu OP?
Krypa mieszkalna 1938/39 1 sztu. okolo 36 m dlugości bez napedu - K-2 (nowa)
Krypa mieszkalna 1936 1 szt - K-5 (nowa, ta która przeszła na Wisłę)
Warsztaty Portowe M.W w Gdyni wykonały jeszcze takie cuda
[/img]http://fow.idysk.com/album_pic.php?pic_id=490[img]
Slaw[/img]
[/img]http://fow.idysk.com/album_pic.php?pic_id=490[img]
Slaw[/img]
Według Groenera 7 polskich motorówek zostało przejetych przez Niemców i wcielone je jako Flugbetriebsboote (FL. D). Były to (dane niemieckie):
FL.D 211 (była L-3 II) [~ 40 ton; 14,1x4,0x1,25 m; silnik 100 KM];
FL.D 215 (b. ?) [~7,5 t; 8,1x2,35x0,65 m; 20 KM];
FL.D 216 (b. L-1?) [~ 2,5 t; 6,0x2,4x0,30 m; 30 KM];
FL.D 217 (b. L-5?) [~ 3 t; 6,0x1,8x0,50 m; 80 KM];
FL.D 221 (b. M-4?) [~7 m; 13 KM];
FL.D 228 (b. L-4?) [~ 5 t; 8,0x1,6x0,7 m; 65 KM];
FL.D 229 (b. L-6?) [~ 6 t; 8,5x1,9x0,65 m; 20 KM].
Przyporządkowanie ze znakiem zapytania to moje hipotezy oparte na porównaniu danych z podanymi dla motorówek MDLOT w artykule Piotra Zarzyckiego w NTW. Czyli przejęto 6 motorówek MDLOT (bez L-2 (II), bliźniaczka L-3) plus FL. D 215, która ma bardzo podobne wymiary jak Lola wspomniana w poście Marka T.
W książce Dykanta o Flotylli Wiślanej jest zdjęcie z SSM Świecie (1924 rok) tej samej motorówki, której fotkę wstawił Slaw. Pewnie jest to motorówka Nr 6, późniejsza L-1 lub L-2.
W książce Bartlewicza z 1933 roku są podane dane motorówki z Pińska XII: [drewniana; 4 t; 7,8x1,5x0,6 m; 8 KM]. Ta motorówka to późniejsza Nr 12 z DPW Modlin, która prawdopodobnie w 1925 roku została przekazana do MDLOT. Zarzycki w swoim artykule podaje dane L-2 (I) (to inna motorówka, ale o tym samym oznaczeniu, niż bliźniaczka L-3) [~2 t; 7,75x1,75x0,5 m; 16 KM]. Wymiary bardzo podobne.
JB
FL.D 211 (była L-3 II) [~ 40 ton; 14,1x4,0x1,25 m; silnik 100 KM];
FL.D 215 (b. ?) [~7,5 t; 8,1x2,35x0,65 m; 20 KM];
FL.D 216 (b. L-1?) [~ 2,5 t; 6,0x2,4x0,30 m; 30 KM];
FL.D 217 (b. L-5?) [~ 3 t; 6,0x1,8x0,50 m; 80 KM];
FL.D 221 (b. M-4?) [~7 m; 13 KM];
FL.D 228 (b. L-4?) [~ 5 t; 8,0x1,6x0,7 m; 65 KM];
FL.D 229 (b. L-6?) [~ 6 t; 8,5x1,9x0,65 m; 20 KM].
Przyporządkowanie ze znakiem zapytania to moje hipotezy oparte na porównaniu danych z podanymi dla motorówek MDLOT w artykule Piotra Zarzyckiego w NTW. Czyli przejęto 6 motorówek MDLOT (bez L-2 (II), bliźniaczka L-3) plus FL. D 215, która ma bardzo podobne wymiary jak Lola wspomniana w poście Marka T.
W książce Dykanta o Flotylli Wiślanej jest zdjęcie z SSM Świecie (1924 rok) tej samej motorówki, której fotkę wstawił Slaw. Pewnie jest to motorówka Nr 6, późniejsza L-1 lub L-2.
W książce Bartlewicza z 1933 roku są podane dane motorówki z Pińska XII: [drewniana; 4 t; 7,8x1,5x0,6 m; 8 KM]. Ta motorówka to późniejsza Nr 12 z DPW Modlin, która prawdopodobnie w 1925 roku została przekazana do MDLOT. Zarzycki w swoim artykule podaje dane L-2 (I) (to inna motorówka, ale o tym samym oznaczeniu, niż bliźniaczka L-3) [~2 t; 7,75x1,75x0,5 m; 16 KM]. Wymiary bardzo podobne.
JB
artykul jest do sciagniecia ze strony - http://bartelski.pl/crolick/stuff/MDLot.doc
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...