Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cheerly – zbudowany w stoczni firmy Bools & Good, w Bridport. Wymiary rzeczywiste: 80’0,75” x 22’6,5” x 9’5”, tonaż 178 ton. W aktywnej służbie 1804-1814. Sprzedany w 1815.
Woodlark – zbudowany w stoczni firmy Mezies & Goalen, w Leith. Wymiary rzeczywiste: 80’7” x 22’9” x 9’5”, tonaż 182 tony. W aktywnej służbie tylko w 1805. Rozbił się w pobliżu Calais 13.11.1805 przez błąd w nawigacji. Załoga trafiła do niewoli, w której przesiedziała 9 lat.
Plumper - zbudowany w królewskiej stoczni w Halifaxie. Wymiary rzeczywiste: 80’0” x 22’6” x 9’5”, tonaż 177 ton. W aktywnej służbie 1808-1812. Zatonął w zatoce Fundy 5.12.1812. [Dałbym głowę, że już o tym pisałem]
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam ponownie, rzeczywiście PLUMPER z 1807 był już omawiany, ale zgubił mi się, zresztą można się tego spodziawać po okręcie o takiej nazwie.
Przepraszam, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

E tam, nazwa bardzo ładna. Istnieje legenda, że tych brygów-kanonierek było takie mnóstwo, iż urzędnicy Admiralicji nie wiedzieli już, skąd brać dla nich nazwy. Podobno pierwszy lord wpadł na pomysł, by użyczyć im imion ze sfory swoich wyżłów. Psy górą!
Zresztą koty także, jestem miłośnikiem wszystkich czworonogów.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Heeh, miałem psa, wodołaza, pierwszy z miotu był, 80 kg ważył, do wanny musiałem go na raty wkładać, żeby go umyć, wabił się Kubuś.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis brygów.
Proszę o opis losów slupa 18-działowego ATALANTE (08.1808) typu Bermuda z 1803 oraz danych i losów okrętów HANNIBAL (1804) oraz HARLEQUIN (1805). Te dwa ostatnie były wynajęte dla Royal Navy i daty to prawdopodobnie daty wcielenia do służby.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Atalante – wcielony do aktywnej służby dopiero w 1813. Rozbił się w gęstej mgle w pobliżu Halifaxu 10.11.1813, biorąc wystrzały sygnałowe z innej jednostki, za sygnały z latarni.
Hannibal – cywilny trójmasztowiec wynajęty w 1804 i uzbrojony w 16 dział. Rozbił się 16.11.1804 w pobliżu Sandown na wyspie Wight.
Harlequin - cywilny trójmasztowiec wynajęty 2.07.1804 (nie 1805) i uzbrojony w 18 dział (10 dział 6-f i 9 karonad 12-f). Tonaż 185 ton. Wszedł na brzeg i rozbił się we mgle w pobliżu Seaford 7.12.1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis danych projektowych fregat typu Prompte z 1813 oraz o opis losów fregat LIVELY i STATIRA typu Lively z 1799.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Prompte – wymiary projektowe: 130’0” x 36’0” x 10’3”, tonaż 744 tony. Miały nieść 30 krótkich dział 24-funtowych i 8 karonad 32-funtowych (będąc przy tym klasyfikowane jako 32-działowe) oraz być obsługiwane przez 300 ludzi.

Lively – zwodowana w Woolwich 23.07.1804. W aktywnej służbie 1804-1810. Rozbiła się w pobliżu Malty 10.08.1810 na skutek błędu nawigatora.
Statira – zwodowana w stoczni Roberta Guillaume w Northam 7.07.1807. W aktywnej służbie 1807-1815. Rozbiła się na nieznanej ówczesnym mapom podwodnej skale koło wyspy Great Inagua 26.02.1815.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis danych i losów okrętu SOPHIE zdobytego na Francuzach w 1798 oraz losów okrętu VI klasy ALBOROUGH (1727).
Chciałbym też zapytać jak były klasyfikowane w Royal Navy trójmasztowce HANNIBAL i HARLEQUIN wynajęte w 1804, o których była mowa poprzednio.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sophie – był to francuski trójmasztowiec korsarski Premier Consul, zbudowany w 1788. Po zdobyciu przez Anglików u wybrzeży Irlandii we wrześniu 1798, wcielony do Royal Navy pod nazwą Sophie, jako gładkopokładowy slup 18-działowy. Wymiary angielskie 108’8” x 28’11” x 13’11,5”, tonaż 388 ton. Pod brytyjską banderą załoga 120/121, uzbrojenie: 16 karonad 24-f i dwa działa 6-f. W aktywnej służbie od 1799. Rozebrany w 1809.
Alborough – zwodowany 21.10.1727 w królewskiej stoczni w Portsmouth (przebudowany z wcześniejszego okrętu tej nazwy, zbudowanego w 1706). Około 1740 przekształcony w brander. Rozebrany w 1742 lub 1743.

Hannibal i Harlequin klasyfikowano jako uzbrojone statki (armed ships).

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis danych i losów okrętów CORMORANT, zdobytego 13.11.1796 na Francuzach, CUBA, zdobytego 23.08.1806 na Hiszpanach oraz losów okrętu VI klasy FLAMBOROUGH zbudowanego według Ustalenia z 1719.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

W kwietniu 1795 zwodowano w Honfleur korwetę Etna. Nadała ona nazwę całemu typowi gładkopokładowych korwet, którego projektantami byli Pierre-Alexander Forfait i Cherles-Henri Tellier (lub tylko pierwszy z wymienionych), a budowniczym tej jednostki - Joseph Augustin Normand. Około 400 ton, 35,75 x 9,75 x 4,58 m, wyporność 642 tony. Uzbrojenie: 16 dział 18-f. Zdobyta przez Anglików 13.11.1796 w pobliżu Barfleur i wcielona do Royal Navy pod nazwą Cormorant, jako 20-działowy okręt 6 rangi. Wymiary angielskie: 119’4” x 32’10,5” x 14’9,5”, tonaż 564 tony. Pod brytyjską banderą załoga 155, uzbrojenie początkowo 18 dział 9-f i 2 karonady 32-f, potem 18 karonad 32-f i 2 działa 9-f. W aktywnej służbie 1797-1800. Zatonęła 20.05.1800 u wybrzeży Egiptu po wejściu na mieliznę.

W 1794 Hiszpanie zwodowali w Ferrol fregatę 34-działową Pomona. Należała do eskadry czterech fregat hiszpańskich, które w połowie lipca 1798 zostały zaatakowane w pobliżu Cartageny przez samotny brytyjski 64-działowiec i była wśród tej trójki, która po wymianie ognia wycofała się, zostawiając samotnie czwartą. W sierpniu 1806 zakotwiczyła w Hawanie pod murami i bateriami fortu Moro, a mimo to została 23.08. zdobyta przez Anglików i wcielona do Royal Navy pod nazwą Cuba, jako fregata 36-działowa. Wymiary angielskie: 142’4” x 37’7” x 11’0”, tonaż 873 tony. Pod brytyjską banderą załoga 254; uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 dział 12-f, na pokładzie rufowym 6 karonad 24-f, na pokładzie dziobowym 2 karonady 24-f i 2 działa 6-f. W aktywnej służbie tylko 1806-1807. Od 1811 hulk. Sprzedana w 1817.

Flamborough – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 21.10.1727 (powstał przez przebudowę poprzedniego tej nazwy, z 1707). Sprzedany w 1749.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów (i jeśli to możliwe wymiarów rzeczywistych) fregat MAIDSTONE (12.12.1795) i SHANNON (09.02.1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Maidstone – zbudowana w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary rzeczywiste: 135’0,25” x 36’8” x 12’4,75”, tonaż 804 tony. W aktywnej służbie 1796-1804. Rozebrana w 1810.
Shannon – zbudowana w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary rzeczywiste: 135’1” x 36’8” x 12’5”, tonaż 804 tony. W aktywnej służbie od 1796. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów liniowych ALFRED (22.10.1778), SAINT GEORGE (04.10.1785), ARDENT (15.03.1782) i SCIPIO (22.10.1782).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Alfred – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1778-1783, 1790-1794, 1795-1798, 1807-1812. Rozebrany w 1814.
Saint George – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W aktywnej służbie 1790-1803, 1804-1811. Rozbił się w sztormie u wybrzeży Jutlandii 24.12.1811 ze stratą ponad 730 ludzi (znacznie pełniejszy „życiorys” w moim artykule w MSiO nr 2/2006).
Ardent – zbudowany w stoczni firmy Stares & Parsons w Bursledon. W aktywnej służbie 1790-1791, 1793-1794. Z nieznanych przyczyn zapalił się na Morzu Śródziemnym i wyleciał w powietrze z całą załogą w kwietniu 1794.
Scipio – zbudowany w stoczni Williama Barnard w Deptford. W aktywnej służbie 1782-1786, 1790, 1794-1797. Rozebrany w 1798.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany