Francuskie okręty spod żagla i pary (4)
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Otello – 20-działowy bryg budowany w Wenecji od 1812 przez Andreę Salvini i Jeana Dumonteil na podstawie projektu Jeana Tupinier, dla marynarki Królestwa Włoch. Nośność koło 300 ton, wyporność około 520 ton, długość kadłuba 34,10 m, długość na LW 33,04 m, szerokość 9,10 m, głębokość 4,55 m. Planowana załoga: 120. Planowane uzbrojenie: 2 x 18-f i 18 karonad 36-f. W kwietniu 1814 zdobyty przez Austriaków zajmujących Wenecję, kiedy jeszcze stał na pochylni. Przemianowany przez nich pod koniec 1814 na Veloce. Zwodowany w 1818. W 1827 przeklasyfikowany na korwetę. Rozebrany w 1832.
Panayoti – obsadzony 60-osobową załogą bryg greckich piratów ze Scarpento, zdobyty przez francuską gabarę w październiku 1827 u brzegów Syrii. Odesłany do Aleksandrii rzucił tam kotwicę na początku listopada. Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, jako bryg 4-działowy, z załogą 23 ludzi. Wdał się 6.11.1827 w walkę koło wyspy Stampali z dwoma greckimi żaglowcami pirackimi. Po wtargnięciu piratów na pokład wysadzony umyślnie w powietrze – zginęło 16 członków załogi i 83 piratów.
Perle – 18-działowa korweta-awizo zbudowana w Bayonne, zwodowana 1.07.1829. Projektant Pierre Ozanne. Wyporność 450-476 ton. Wymiary: 33,96 x 8,45 x 4,61 m. Załoga: 102-139. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 8-f i 16 karonad 18-f. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830 i interwencji w Portugalii w 1831. Wycofana do rezerwy w 1855. Skreślona z listy floty w 1856, ale używana dalej jako transportowiec-kuchnia w Tulonie do 1869, kiedy ją rozebrano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Panayoti – obsadzony 60-osobową załogą bryg greckich piratów ze Scarpento, zdobyty przez francuską gabarę w październiku 1827 u brzegów Syrii. Odesłany do Aleksandrii rzucił tam kotwicę na początku listopada. Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, jako bryg 4-działowy, z załogą 23 ludzi. Wdał się 6.11.1827 w walkę koło wyspy Stampali z dwoma greckimi żaglowcami pirackimi. Po wtargnięciu piratów na pokład wysadzony umyślnie w powietrze – zginęło 16 członków załogi i 83 piratów.
Perle – 18-działowa korweta-awizo zbudowana w Bayonne, zwodowana 1.07.1829. Projektant Pierre Ozanne. Wyporność 450-476 ton. Wymiary: 33,96 x 8,45 x 4,61 m. Załoga: 102-139. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 8-f i 16 karonad 18-f. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830 i interwencji w Portugalii w 1831. Wycofana do rezerwy w 1855. Skreślona z listy floty w 1856, ale używana dalej jako transportowiec-kuchnia w Tulonie do 1869, kiedy ją rozebrano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rosine – pierwotnie angielski bryg handlowy zwodowany w 1791, zdobyty przez Francuzów pod koniec 1794 i wprowadzony do służby w marynarce francuskiej jako transportowiec (fluita) o nośności 150 ton. Uzbrojenie pierwotne pod francuską banderą: 10 x 4-f, od 1797 roku 6 x 2-f. W latach 1795-1800 okręt szkolny w Dunkierce. Skreślony z listy floty w 1802.
Portefaix – nie wydaje się, aby jednostka tej nazwy taka, jak opisywana przez „Répertoire...” (czyli bryg w służbie 1801-18) w ogóle istniała. To raczej zlepek kawałków służby różnych żaglowców o nazwie Portefaix.
Prudent – cywilny bryg transportowy, wynajęty przez marynarkę wojenną w Tulonie 28.03.1801. Opuścił Tulon 2.06.1801 z eskadrą skierowaną do Egiptu. Zdobyty przez Anglików 8.06.1801 koło Aleksandrii.
Oreste – 16-działowy bryg zwodowany w Hawrze 16.01.1805. Projektant Alexandre Notaire-Granville. Nośność 150 ton, wyporność 352 tony, wymiary: 27,61 x 8,45 x 4,22 m. Załoga: 89-114. Uzbrojenie pierwotne: 16 x 6-f albo 12 x 4-f i 4 karonady 32-f. W 1809 skierowany do Indii Zach. Zdobyty przez Anglików 12.01.1810 koło Gwadelupy i wcielony do Royal Navy pod nazwą Wellington, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 312 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą wyłącznie w 1810, rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Portefaix – nie wydaje się, aby jednostka tej nazwy taka, jak opisywana przez „Répertoire...” (czyli bryg w służbie 1801-18) w ogóle istniała. To raczej zlepek kawałków służby różnych żaglowców o nazwie Portefaix.
Prudent – cywilny bryg transportowy, wynajęty przez marynarkę wojenną w Tulonie 28.03.1801. Opuścił Tulon 2.06.1801 z eskadrą skierowaną do Egiptu. Zdobyty przez Anglików 8.06.1801 koło Aleksandrii.
Oreste – 16-działowy bryg zwodowany w Hawrze 16.01.1805. Projektant Alexandre Notaire-Granville. Nośność 150 ton, wyporność 352 tony, wymiary: 27,61 x 8,45 x 4,22 m. Załoga: 89-114. Uzbrojenie pierwotne: 16 x 6-f albo 12 x 4-f i 4 karonady 32-f. W 1809 skierowany do Indii Zach. Zdobyty przez Anglików 12.01.1810 koło Gwadelupy i wcielony do Royal Navy pod nazwą Wellington, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 312 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą wyłącznie w 1810, rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gaillarde – 24/26-działowa fregata lekka budowana w Dunkierce od 1672, zwodowana w 1676, przemianowana na Sorciére 11.12.1676. Tonaż 130-150 ton. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick. Załoga: 100. Uzbrojenie: w baterii głównej 16 x 6-f, na pokładach odkrytych 10 x 4-f. Zwalczała korsarzy na Antylach w 1676, walczyła z Holendrami pod Texel w 1689, wchodziła w skład eskadry z Dunkierki Jeana Barta w 1691. Przekształcona w brander w 1693. Skreślona z listy floty w 1695.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Biche – dość tajemnicza jednostka nieznanego pochodzenia, czasem nazywana fregatą 26-działową zbudowaną w Saint Malo w 1754, ale raczej była tylko 10-16-działową gabarą nabytą przez marynarkę królewską w 1758. Tonaż około 290 ton. Wymiary: 102’ x 26’. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Zatopiona przez Francuzów w Louisbourgu w czerwcu 1758, dla zablokowania wejścia do tego portu obleganego przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Requin – szalupa-kanonierka czy też kuter, zwodowany w Boulogne-sur-Mer w marcu 1794. Nośność około 110 ton, wyporność 171 ton, wymiary: 68’6” x 22’ x 10’3”. Projektant Daniel Denys. Uzbrojenie: 12 x 6-f i 2 haubice 12-f. Na początku 1795 takielunek zmieniony na bryg. Jednostka ta odbywała kampanie na wodach islandzkich i na Morzu Północnym, niszcząc wiele brytyjskich i holenderskich stateczków rybackich. Pochwycona przez Anglików 20.02.1795 na wodach kanału La Manche i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 10-działowa kanonierka z takielunkiem brygu (zarejestrowana w 1795 jako slup), o tonażu 165 ton. Po wejściu na podwodną skałę zatonęła 1.01.1801 blisko Zatoki Quiberon.
Lodi – pierwotnie bryg (kuter-bryg) wenecki o nazwie Giasone albo Polluce, zwodowany w Wenecji 29.08.1795. Wymiary w stopach weneckich: 78’ x 27’ x 11’3”. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Zdobyty przez Francuzów na Korfu 23.07.1797, wcielony do francuskiej marynarki pod nazwą Jason, jako 10-działowy bryg o nośności 250 ton, wyporności około 470 ton i wymiarach 83’6” x 28’11” x 12’. Załoga: 60-94. Uzbrojenie początkowe: 20 x 8-f. Przemianowany na Lodi (Lody) 11.11.1797. Służył na Morzu Śródziemnym do 1800. Potem wysłany na Antyle, gdzie 11.09.1803 porwany z kotwicy na San Domingo przez Anglików.
Régulus – wg źródeł angielskich 11-działowy bryg korsarski, przechwycony przez Anglików (fregatę Princess Charlotte) w Indiach Zach. 13.12.1804 i używany przez Royal Navy (ale oficjalnie nie zarejestrowany) bez zmiany nazwy jako bryg-slup 14-działowy. W służbie do 1806.
Jednak cała ta historia jest niepewna. Według innych informacji zdobyty tego dnia przez Princess Charlotte okręt korsarski Régulus służył w Royal Navy jako 12-działowy bryg-kanonierka Morne Fortunee i zatonął 9.01.1809 koło Martyniki, przewrócony przez szkwał. Jeszcze inni twierdzą, że rzekomo tego samego dnia Princess Charlotte zdobyła żaglowiec korsarski Régulus oraz szkuner korsarski Joséphine, ex-Régulus (!); wg tej wersji to właśnie ten ostatni przemianowano na Morne Fortunee i używano do 9.01.1809, kiedy został zatopiony przez szkwał koło Martyniki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lodi – pierwotnie bryg (kuter-bryg) wenecki o nazwie Giasone albo Polluce, zwodowany w Wenecji 29.08.1795. Wymiary w stopach weneckich: 78’ x 27’ x 11’3”. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Zdobyty przez Francuzów na Korfu 23.07.1797, wcielony do francuskiej marynarki pod nazwą Jason, jako 10-działowy bryg o nośności 250 ton, wyporności około 470 ton i wymiarach 83’6” x 28’11” x 12’. Załoga: 60-94. Uzbrojenie początkowe: 20 x 8-f. Przemianowany na Lodi (Lody) 11.11.1797. Służył na Morzu Śródziemnym do 1800. Potem wysłany na Antyle, gdzie 11.09.1803 porwany z kotwicy na San Domingo przez Anglików.
Régulus – wg źródeł angielskich 11-działowy bryg korsarski, przechwycony przez Anglików (fregatę Princess Charlotte) w Indiach Zach. 13.12.1804 i używany przez Royal Navy (ale oficjalnie nie zarejestrowany) bez zmiany nazwy jako bryg-slup 14-działowy. W służbie do 1806.
Jednak cała ta historia jest niepewna. Według innych informacji zdobyty tego dnia przez Princess Charlotte okręt korsarski Régulus służył w Royal Navy jako 12-działowy bryg-kanonierka Morne Fortunee i zatonął 9.01.1809 koło Martyniki, przewrócony przez szkwał. Jeszcze inni twierdzą, że rzekomo tego samego dnia Princess Charlotte zdobyła żaglowiec korsarski Régulus oraz szkuner korsarski Joséphine, ex-Régulus (!); wg tej wersji to właśnie ten ostatni przemianowano na Morne Fortunee i używano do 9.01.1809, kiedy został zatopiony przez szkwał koło Martyniki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- pothkan
- Posty: 4571
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
1) Przemianowany dopiero przy wodowaniu.Krzysztof Gerlach pisze:Otello – (...) Planowana załoga: 120. Planowane uzbrojenie: 2 x 18-f i 18 karonad 36-f. (...) Przemianowany przez nich pod koniec 1814 na Veloce. Zwodowany w 1818. W 1827 przeklasyfikowany na korwetę. Rozebrany w 1832.
2) Wcielony w maju 1819.
3) Wycofany we wrześniu 1832, odstawiony, 1837 skład węgla, rozebrany dopiero późną jesienią 1839.
4) U Austriaków nosił 2xXII + 18xXXXVI Cr., załoga 120, wymiary z grubsza takie same (10 cm w tą czy tamtą...)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pothkan napisał:
1) Przemianowany dopiero przy wodowaniu.
2) Wcielony w maju 1819.
3) Wycofany we wrześniu 1832, odstawiony, 1837 skład węgla, rozebrany dopiero późną jesienią 1839.
4) U Austriaków nosił 2xXII + 18xXXXVI Cr., załoga 120, wymiary z grubsza takie same (10 cm w tą czy tamtą...)
Tzn., aby być ścisłym - tak "stoi" w książkach austriackich autorów o austriackiej flocie, które Pan posiada.
Nie mam wątpliwości, co do punktu 4) - ja przecież podawałem dane projektowe, a one niemal nigdy nie zgadzały się z rzeczywistymi. Nie mam wątpliwości, co do słuszności poprawki odnośnie punktu 3) - jeśli są informacje o użytkowaniu hulka, to oczywiście był użytkowany. Nie mam wątpliwości odnośnie punktu 2) - nie ma nic dziwnego w fakcie, że okręt wodowany w 1818 wciela się do służby w roku następnym.
Mam jednak poważne wątpliwości odnośnie punktu 1). Moje dane też pochodzą z książki austriackiego autora o austriackiej flocie i osobiście nie znajduję przesłanek, by wierzyć bardziej innym niż jemu (zresztą odwrotnie także!). Natomiast z szerokiego oczytania w podobnych kwestiach w innych flotach (i logiki) mogę zaręczyć, że zmiana nazwy mogła być rozważana przez wiele lat i jest rzeczą czysto umowną, jaką datę przyjmuje się za tę "właściwą". Rozkaz czy inna forma polecenia mogła być wydana na długo przed wodowaniem, a sam akt spuszczenia okrętu na wodę tylko ją "uświęcał". Bardzo wątpię, aby akurat w dniu wodowania komuś przyszło do głowy, że okręt dotąd nazywany Otello, ma zejść z pochylni jako Veloce i że właśnie w ten jeden dzień ów pomysłodawca odwalił całą robotę papierkową! Ale może się mylę i są DOKUMENTY potwerdzające, że taki cud nastąpił?
Krzysztof Gerlach
1) Przemianowany dopiero przy wodowaniu.
2) Wcielony w maju 1819.
3) Wycofany we wrześniu 1832, odstawiony, 1837 skład węgla, rozebrany dopiero późną jesienią 1839.
4) U Austriaków nosił 2xXII + 18xXXXVI Cr., załoga 120, wymiary z grubsza takie same (10 cm w tą czy tamtą...)
Tzn., aby być ścisłym - tak "stoi" w książkach austriackich autorów o austriackiej flocie, które Pan posiada.
Nie mam wątpliwości, co do punktu 4) - ja przecież podawałem dane projektowe, a one niemal nigdy nie zgadzały się z rzeczywistymi. Nie mam wątpliwości, co do słuszności poprawki odnośnie punktu 3) - jeśli są informacje o użytkowaniu hulka, to oczywiście był użytkowany. Nie mam wątpliwości odnośnie punktu 2) - nie ma nic dziwnego w fakcie, że okręt wodowany w 1818 wciela się do służby w roku następnym.
Mam jednak poważne wątpliwości odnośnie punktu 1). Moje dane też pochodzą z książki austriackiego autora o austriackiej flocie i osobiście nie znajduję przesłanek, by wierzyć bardziej innym niż jemu (zresztą odwrotnie także!). Natomiast z szerokiego oczytania w podobnych kwestiach w innych flotach (i logiki) mogę zaręczyć, że zmiana nazwy mogła być rozważana przez wiele lat i jest rzeczą czysto umowną, jaką datę przyjmuje się za tę "właściwą". Rozkaz czy inna forma polecenia mogła być wydana na długo przed wodowaniem, a sam akt spuszczenia okrętu na wodę tylko ją "uświęcał". Bardzo wątpię, aby akurat w dniu wodowania komuś przyszło do głowy, że okręt dotąd nazywany Otello, ma zejść z pochylni jako Veloce i że właśnie w ten jeden dzień ów pomysłodawca odwalił całą robotę papierkową! Ale może się mylę i są DOKUMENTY potwerdzające, że taki cud nastąpił?
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Orphée – wg Vichota fregata Republiki Batawskiej, zwodowana w Amsterdamie w 1803, a w 1806 (kiedy Republika Batawska zmieniała się – z łaski Napoleona – w Królestwo Holandii) przemianowana na Gelderland. Inne moje opracowania nie wspominają jednak ani słowem o taki okręcie.
Marguerite – żaglowiec korsarski (Francuzi sądzą, że może korweta, ale Anglicy piszą, że jednostka tylko 4-działowa), zdobyty przez Anglików 15.10.1803 na Morzu Śródziemnym.
Rose et Barbe – korweta rybacka Nr 4, wyposażona w Calais 23.09.1804, wycofana ze służby 22.09.1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Marguerite – żaglowiec korsarski (Francuzi sądzą, że może korweta, ale Anglicy piszą, że jednostka tylko 4-działowa), zdobyty przez Anglików 15.10.1803 na Morzu Śródziemnym.
Rose et Barbe – korweta rybacka Nr 4, wyposażona w Calais 23.09.1804, wycofana ze służby 22.09.1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach