Strona 4 z 5

: 2009-02-13, 16:17
autor: AvM
admiralcochrane pisze: Czy masz liste Fijenoorda, zreszta kazda lista holenderska poza De Schelde bedzie mile widziana.- np Kromhout , Van der Giessen...
Fijeniorda liste opublikowala WSS.
jest lepsza od tych ktore mam.

te strony widzialem,
ale podobnie jak ksiazki ktor mam
bardziej myla niz wyjasniaja,
bo sa to jakies historie armatorow czy firm napisane po czasie

Ze NSB budaowala maszyny od poczatku tez nie wierze,
bo by sie Cockerill nie zgodzil na wylacznosc produkcji dla NSB
a systuacja zmienia sie dopiero po 1830.

: 2009-03-16, 13:51
autor: AvM
Z panstw azjatyckich bardzo ciekaiw sparwa wygladala w Syjamie, dzisiejszej Tajlandii.
Juz w 1835 zbudowano tam wg planow euroüpejskich bryg ARIEL 110t i uzbrojeniu 6 dzial. Krol zakazal tez budowy w Arsenale dzonek. Okrety byly budowane pod kierownictwem Amerikanina Huntera , ktory nadawl im angielskie nazwy, nie bedace koniecznie tlumaczeniami doslownami nazw syjamskich.

W 1843 Anglik Hunter problwal sprzedac Syjamowi parowiec EXPRESS , ael nie zastal ten statek zaakceptowany, byl potem kupion przez wroga flote Cochi Chiny.
Pierwszynm parwocem byll maly z 2KM mazsynami, budowy syjamskiej na rzeke Menam
zbudowany w 1849, jednak prawdziwe parowce z maszynami eksportowanymi z USA zaczeto budwoac w 1855 roku, kiedy zwodowanop SIAM ORASUMPHON, znany jako ROYAL THORN (a w wczesnijszych publikacjach ROYAL SEAT). W 1961 roku bylo juz 24 parowce, w 1865: 6 duzych wojennych srubowych i 21 uzbrojonych jachtow, w tym 4 z napedem srubowym ui 17 kolowym. Przed polowa lat 60 tych zaczeta maszyny sprwadzac z firmy Mazeline kolo Le Havre.

Syjam nigdy nie zostal kolonia.

: 2009-03-16, 18:11
autor: pothkan
AvM pisze:W 1849 Amglik Hunter problwal sprzedac Syjamowi parowiec EXPRESS , ael nie zastal ten statek zaakceptowany, byl potem kupion przez wroga flote Cochi Chiny.
Czyli Annamu / Wietnamu?

Można coś więcej o tej jednostce?

: 2009-03-16, 20:32
autor: AvM
EXPRESS wooden paddle
1832 built J. Wilson & Sons, Liverpool
169 bm tons 134ft9inx20ft8in 110nhp
1832 Sir John Tobin, Kt & orthers , operated by “St George Steam Packet co “
6/4/1835b reg Dublin “St George Steam Packet co “
19/5/1843, all shares sold by bill of sale to George Armstrong, merchant, Liverpool,
20/6/1843 reg Liverpool, no. #111 vol58
12/3/1844 sold to king of Cochin China.
(also reported 12/11/1844)

Wiecej w ksiazce "Navies of the World 1816-1859"

Hunter sprzedal ten parowiec Nguyenowi za 20,000 Hiszpanskich dolarow, poanadto 200 dzial, itd.

: 2009-03-25, 17:57
autor: AvM
Zreszta nie byl to pierwszy parowiec kupiony przez tegoz Krola
Juz w 1840 roku zakupil on zbudowany w 1825 r w Sorebaya parowiec,
Ale dane o nim beda w ksiazce "Navies of the World 1816-1859"
jak juz wspomnialem.

: 2009-03-27, 15:57
autor: AvM
EARLY STEAMSHIPS IN CHINA
by A. D. BLUE

CORSAIR, wood p.s. built 1827 by Wood, Port Glasgow, 186 net tons, 136’x18’x11’9”, Eng. by D.Napier.

JARDINE, wood p.s. built 1835 by A.Hall & Co, Aberdeen, 59 net tons, 82’ x 17’ x 9’6”, 48 HP by Duffus & Co, A’deen.

ANN, wood p.s. built 1839 by T.Isemonger, Littlehampton, Sussex, 239 gross tons 117’x 19’7” x 13’3, eng. by Conley & Co S.Shields. Lengthened & engined 1846.

NEMESIS, iron p.s. built 1839 by Laird & Co, B’head, 630 gross tons, 169’ x 29’, eng. by Forrester & Co, L’pool.

LADY MARY WOOD, wood p.s. built 1842 by T.Wilson, L’pool, 297 net tons, 250 Hp. By Fawcett & Co, L’pool.

MIDAS, wood p.s. built 1844 by S.Hall & Co, Boston, 145 gross tons, eng by Hogg & Delameter, New York.

IRON PRINCE, iron p.s. built 1845 by J.Hodgson & Co, L’pool, 180 gross tons, 119’8” x 17’ 4” x 11’8”, eng. by builder.

CANTON, iron p.s. built 1848 by Tod & Macgregor, Glasgow, 349 gross tons, 172’7” x 21’ 4” x 10’7”, 150 HP by builder.

CANTON, wood p.s. built 1848 by W.Pilcher, Northfleet, Kent, 235 gross tons, 133’ x 18’ x 11’9”, eng. by H.W. Harrison, Northfleet.

: 2009-11-14, 15:37
autor: AvM
The Chinese repository, Volume 16 1847

12. A steamer is being built by one of our Chinese friends in Canton—of small size, and designed as an experimental thing. The completion of the work is likely to be somewhat retarded, by the recent death of the shipwright.

: 2010-05-18, 23:34
autor: AvM
W 1840 w Ekwadorze zbudowano parowiec GUAYAS , podaja ekwadorczycy ze byl to pierwszy zbudowany w A. Poludniowej, co nie zgadzua sie z prawda, bo wczesniej budowano parowce w Brazylii.

: 2010-05-18, 23:50
autor: AvM
Udalo mi sie zdobyc scany spisu parowcow niemieckich z 1850 roku
Spis przygotowany na potrzeby Pruskiego Sztabu Generalnego.
Nie jest pelny , ale cos.

: 2010-06-25, 17:39
autor: AvM
Flota handlowa (parowce) Peru 1877
Limena 269rt
Ballestas 102rt
Grimanesa 99rt
Luisa 136grt
Maria Luisa 294rt
Macabi 264rt
Sofia 326rt
Talisman 293rt

Zrodla peruwianskie podahj ze to BRT

Luisa iron screw
1.1872 William Hamilton & Co Port Glasgow,#17
239grt 136nrt 125.0ftx 18.2ftx 15.5ft depth
2 Inverted DA 70nhp by Walker Henderson & Co, Glasgow
Parthenon Francis Lambert (Lambert & Scott), London ON 65666
1874 M.C.Cotes, Callao
seized by Chile ?

Maria Luisa iron screw
28.07.1873 H.Murray & Co, Pt.Glasgow #58
411grt 260nrt 425bm 165.2x23.2x 13.0 (depth)
2 compound sc 60nhp by Kincaid, Donald & Co,. Greenock
Aegeron Bernard J. Behrend, Glasgow. ON 68075.
1874: Raalte & Behrend & Co, Rotterdam.
Maria Luisa M.C.Cotes, Callao
seized by Chile ?
???? C. de A de Tarapaca, Chile
1912 deleted

Grimanesa iron screw
5.1873 John Fullerton, Paisley
139grt 78nrt 116bm 109.8x18.9x 8.7ft
2 compound Vert DA 25nhp by W.King & Co, Glasgow
Grimanesa M.C.Cotes, Callao
1880 seized by Chile ?

Zrodla peruwianskie podaja ze nalezaly one do Miranda & Co.

: 2010-06-26, 14:52
autor: AvM
najstarsza cywilna parowce Peru

Santa Rosa

Colon

Nazaret
Ureta , Boiset y otros

Campania Nacional de Vapores
zalozona na podstawie dekretow z 31.12.1866 i 30.01.1867

Chalaca
A. Garcia y Garcia
Gaspar Ureto

Mairo
Julio Tellera
doc Nicanor Asin

Sachaca
Paerez

: 2010-06-26, 16:06
autor: AvM
Pierwszym parowcem , ktory pojawil sie na wodach peruwianskich byl TELICA w 1829 z Huarmey, wlasciciel i armator Mitrovich , pochodzacy z Dalmacji.

TELICA
14/10/1824 Built by Humble & Hurry, Liverpool
81 tons burthen 92’ 10” x 17’ 6” x 10’ 5”
1824 50 HP engine by Fawcett & Preston, Liverpool
11/1/1825 J.Brotherston - Liverpool
Calcutta 12/3/1829 East India Co. - London




.

: 2010-06-26, 16:54
autor: pothkan

: 2010-06-26, 18:40
autor: AvM
No wlasnie, ze zrodel angielskich nic nie wynika, by byl sperzedany w A. Poludniowej
chyba ze pozniej odkupiony i sprzedany w Kalkucie.

1828 rejstr w Liverpoolu, oferowany na sprzedaz w Kalkucie 81t

Lindsay i inni podaja ze wylecial w powietrze przes Mitoviocha i okolo 1829, kiedy strzelil z pistoletu w beczke prochu, wkurzeony na slaby interes. TELICA po przeplynieciu do A.Poludniowaj zamontowano na niej maszyne parowa, ktora miala w ladowni. Wylecial 3 powietrze , zginelo kilku pasazerow, okret opdratowano i pod zaglamui doplynal w kwietniu 1827 roku do Kalkuty.

The Asiatic journal and monthly miscellany, Volume 29 podaje Marzec 1829 TELICA (statek parowy) kapitan Peters z Kalkuty.do Bombayu.

TELICA jest w latach 1829-30 wymieniana w spisach jako sluzbowy jednoostka Gubernatora, ale chyba nie podano ze jednsptka parowa ? Mam , rzed nie byl zadowolony z zakupu, maszyny byly wyjete, a sam statek sluzyl jako jakd dla gubernatora, po czym sprzedany .

Prionsep podaje dane 134 om 81 jako parowiec , 92'10''x17'6'' , predkosc w optymalnych warunkach 8,5w

: 2010-06-28, 17:27
autor: AvM
AvM pisze:Flota handlowa (parowce) Peru 1877
Limena 269rt
Ballestas 102rt
Grimanesa 99rt
Luisa 136grt
Maria Luisa 294rt
Macabi 264rt
Sofia 326rt
Talisman 293rt
W 1879 w callao byly holowniki

Manabi przemianowany na Tocopilla w 1880
Lima (tez istnial 1880)

: 2010-06-30, 16:24
autor: AvM
Chilijskie parwoce

CONSTTUTION Schooner
269.47 t
1856 Compania de Maule

CONCEPCION Iron Paddle
1854 or 1861 Clyde,England
221.00
450 nhp (BV 78)
19 men

1869 V.de.la Rca.
1870 Jose Curlett, Valparaiso
BV1878 Curlitts Costa, Valparaiso