Strona 4 z 5
: 2004-10-21, 23:14
autor: W.Danielewicz
Tak jak pisałem wyżej podobieństwo "Osy" do "Fali" to nie dowód. Na zdjęciu które jest powyzej podpis brzmiał: holownik "Fortuna" i łódż motorowa "Waltrud". Podobieństwo do "Fali" jest ale patrząc na rysunki zamieszczane w polskiej literaturze to jest to inny statek. Rufa dłuższa od tej z rysunku i zaokrąglona a "Fala" z rysunku ma rufę prostą.Kształt kadłuba podobny bardzo. A więc albo Kuligiewicz rysując sylwetke "Fali" zrobił to na oko a za nim powtórzyli to inni. Na fotce widać że ten statek ma wiecej niz 11,85 m. Albo jest tu bład w popdpisie zdjecia lub myla sie Kuligiewicz i inni a rysujac musieli korzystać z jakiegos żródła. Słyszałem o przedłuzaniu statku a o skracaniu nie. A moze kiedy przebudowywano kadłub "Fali" w latach 1921-24 cos zrobiono. Silnik wstawiono tam około 1927r.
: 2004-10-21, 23:28
autor: W.Danielewicz
Acha Groner nie wymienia zadnej łodzi motorowej o nazwie "Waltrud".
: 2004-10-22, 16:36
autor: a-v-m
LOMNICA 20x3x0.47m 45km osobowy dla inpekcji
HALICZ 36x4,8x0,54m 150km 68t holownik
OKOPY 38x4,6x0.54m 114KM holownik
ANDRZEJ HR.POTOCKI 38x4,6x0.54m 114KM holownik
Dane ze stoczni Linz:
420 1901 Radzugdampfer HALICZ 150 68 36.000 4.800 0.540 fur den Dnjestr
465 1904 Radzugdampfer LOMNICK 45 20.00 3.00 0.90 0,45 fur den Dnjestr
Dane ze stoczni w Pradze:
115 1910 ANDRZEJ HR.POTOCKI 37,00x4,7x0.54m 130KM
116 1910 OKOPY 37,00x4,7x0.54m 130KM
Oba dla Lemberg, Dniestr
: 2004-10-24, 02:00
autor: a-v-m
Waldek!
Gröner nie wymienia Waltrud ale
Waltraute II (1913) Bühnemann, Friedrichshagen 10.42m wl O.Benke, Berlin

: 2004-10-24, 13:23
autor: W.Danielewicz
Andrzej !
Wiem o tej łodzi, moze to i ona ale przeczytaj ponizej, więc ta na Wprawdzie długość 10,42 m nasze żrodła podają 11,85 m to jest różnicy 1,43 m różnicy to dużo nawet przy różnym sposobie pomierzania. Szerokość "Fali" to 2,15 m a "Waltraute II" to 1,55 m tu róznica 60 cm to też dużo. Ale coraz bardziej się skłaniam ze ta jednostka przy "FORTUNIE" to chyba nie "Fala" bo ta ma chyba z 20 m.
: 2004-10-24, 13:51
autor: W.Danielewicz
Wziąłem to zdjęcie pod lupę, ta jednostka obok "Fortuny" ma na burcie w części dziobowej ma numer "12".
: 2004-10-25, 15:05
autor: AvM
Przy okazji zeglugi na Dniesrze.
Pierwsze parowce byly tu ze strony Rosyjskiej. W 1840 miedzy Terespolem (Tiraspol) i Akkermanem (Bialogrod/Belgorod nad Dniestrem) . Byl to panstwowy pasazerski parowiec KNIAZ WORONCOW. Holowaniem statkow zájmowal sie Odessa i ujsciem Dniestru parowiec DNIESTR. Od 1847 na ej linii zaczal pracowac parowiewc LUBA , zbudowany w Odessie.
AvM
: 2004-11-03, 15:14
autor: AvM
: 2004-11-06, 13:37
autor: a-v-m
Nie wiem czy tu ktos ksiazki czyta, ale Filipowicz pisze ze Stocznia Modlinska zbudowala w 1932 r. dla Dyrekcji Wod Wodnych w Stanislawowie (Dniestr) holownik tylnokolowy REWERA.
AvM
: 2004-11-06, 15:29
autor: Andrzej J.
No i jakie są nasze ustalenia? Umiemy powiedzieć co to był za statek Osa ze zdjęcia z Zaleszczyk i kto był jego właścicielem czy też nie?. Plus losy oczywiście.
: 2004-11-06, 16:29
autor: a-v-m
Ustelania sa proste.
1. W Pollsce nikt sie statkami rzecznymi nie zajmuje ani interesuje.
2. Jest kilka osob (zandne 10), ktore kiedys maczaly palce
3. Waldek sie tylko zna, ale nie moze robic wszystkiego
bo i po co , i dla kogo (patrz p.1)
Dowod:
Dyskusja ta juz troche trwa i nikt nie poczlapal do jakiejkolwiek
dobrej biblioteki ani archiwum.
Wniosek:
Wiekszosci ludzi siew wydaje ze wszystko jestr w sieci i to zua darmo (dotyczy to nie tylko ze bez pieniedzy ale tez bez pracy)
To sa raczej oglniki , ale tak jest. Jask juz Marek T. wspomnial przy ktoryms temacie - dyskutuje sam z soba

: 2004-11-06, 23:59
autor: W.Danielewicz
A to a propo holownika "REWERA"
„ REWERA „
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1932;Państwowe Zakłady Inżynieryjne-Stocznia w Modlinie.
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość- 26,50 m,szerokość- 5,00 m , zanurzenie- 0,40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;moc:150 KM
tylnokołowiec;prędkość:?.;załoga:3 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1932: - zbudowany w Modlinie,następnie rozmontowany i przewieziony koleją w częściach do Halicza.Tam przetransportowany nad brzeg rzeki Dniestr i na prowizorycznej pochylni zmontowany i zwodowany.Po próbach zdawczo-odbiorczych przekazany armatorowi.
.VIII: REWERA - Państwowy Zarząd Wodny,Stanisławów.
losy po roku 1939 nieznane.
: 2004-11-16, 13:34
autor: AvM
Fortuna w Weichselflotille

: 2004-11-18, 20:40
autor: Nemo 1
Jak na razie, to dorwałem się tylko do małego przewodnika po Zaleszczykach.
To jest:
"Zaleszczyki i okolica. Przewodnik krajoznawczy". Opracował Józef Schwartz. Wydano toto w 1931, chyba w Zaleszczykach.
W rozdziale "Wycieczki" ujęto również "Wycieczki łodzią motorową", listując 5 propozycji rejsów, od 19 do 99 km.
Brak jakichkolwiek danych o tej łodzi, ale to niewątpliwie musiała być "Osa".
: 2004-11-24, 22:40
autor: Gość
Nemo 1 pisze:Jak na razie, to dorwałem się tylko do małego przewodnika po Zaleszczykach.
To jest:
"Zaleszczyki i okolica. Przewodnik krajoznawczy". Opracował Józef Schwartz. Wydano toto w 1931, chyba w Zaleszczykach.
W rozdziale "Wycieczki" ujęto również "Wycieczki łodzią motorową", listując 5 propozycji rejsów, od 19 do 99 km.
Brak jakichkolwiek danych o tej łodzi, ale to niewątpliwie musiała być "Osa".
Czyli można powiedzieć że "OSA" była na 100 % związana z Zaleszczykami . Szkoda że w tym przewodniku nie ma więcej informacji

: 2004-11-24, 22:46
autor: Slaw
O kurcze coś mnie nie zalogowało
p.s
Przejrzałem książki adresowe z lat 30 z Zaleszczyk ( jest taka stronka w necie) i nie znalazłem żadnej informacji o przewoznikach,armatorach ani o przystaniach rzecznych
Slaw