Włoskie okręty epoki żagla i pary

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

A kto zbudowal GUALNARA ?

W Blackwall byla wtedy stocznia Green, Wigram & Green
ale w jej spisie nie ma takiego :-(

Ditchburn i Mare jeszcze sie tam nie przeniosla byla na jej pozniejszym miejscu Gladstone Snook & Co . Byla jeszcze Wallis & Co


2 Maszyny o mocy po 45 nKM dla Gulnara byly zamopwione 31.12.1834 przrz firme Heath, Furse & Co., London. Koszt maszyn 9050 funtow

Zanurzenie 8'6" (dziob) 10'6" (rufa)

Kola wg patentu Morgana.

320bm tons

90nKM=9,5 w (takze podawane 100nKM)

32t wegla, zuzycie 12 bushles na godzine

W 1835 roku G uzbrojona 2-6pdr (z braz) sluzba pasazersko -pocztowa z Genuii do Caglöiari
W 1844 roku uzbrojone 4-12pdr

Czy Ichnusa naprawde miala maszyny Fawcetta NIE WIEM, z list ymaszyn tej firmy to nie wynika.
Znalazlem (!!!!!!) Maszyny Miller, Ravenhill & Co
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Miramar podaje, że awizo GULNARA zbudowała stocznia Pitcher, Northfleet.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty Królestwa Obojga Sycylii CRISTINA (1815).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Nowak Krzysztof pisze:Witam, dziękuję za odpowiedź.
Miramar podaje, że awizo GULNARA zbudowała stocznia Pitcher, Northfleet.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty Królestwa Obojga Sycylii CRISTINA (1815).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Miramar nir jest zadnym zrodlem, informacje ma z WSS yard list group.
ale lista opubilkowana przez ta grupe podaje ze nie wiadomo jakie statki zbudowano 1825-1839 i podejrzewa sie ze zbudowal ja Pitcher.

Ten sam Miranmmar podaje chyba ze fregate QUEEN Kompanii Wsochdniidejskiej
zbudaowal Pitcher a byla ona zbudowana 1839 przez Curling & Young . Limehouse

1249t 410nrt 760grt 177ft10in (oa) 172.0 (pp) x28.9x19.0(depth) 14'7" (draught)
220nhp by Seaward, London wheels 22ft
11.11.39 registered East India Co.,London

"East India Company's Steam-skip the Queen.—This vessel was launched from the yard of Messrs. Curling and Young, at Limehouse, on the 30th of May, and is intended to navigate the Indian rivers ; no expense hag been spared to render her perfect. She is 230 feet in length, 29 feet in breadth, exclusive of the paddle-boxes, and of 800 tons burden. Her machinery and engines are erecting by Messrs. Seaward and Co. with all possible expedition.

Pitcher byl w Nothfleet

Ale mam dwa zrodla ktore pogaja Blackwall.
Wloskie opisy i spis okretow z 1844 roku.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cristina – drewniana korweta żaglowa zbudowana w Neapolu dla marynarki Murata jako Letizia (Loetitia), zwodowana 25.12.1812. Nośność około 400 ton, wyporność 762 tony. Wymiary: 34,76 x 8,94 m. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 karonad 24-f, na pokładach odkrytych 2 x 6-f i 10 karonad 24-f. Weszła do służby („Muratowskiej” marynarki Królestwa Obojga Sycylii – jak słusznie naśmiewał się jeden z bohaterów opowieści o Hornblowerze, dzięki decyzji Napoleona w tym czasie „istniały aż cztery Sycylie”, ponieważ swoje Królestwo Obojga Sycylii zachowali też Burboni siedzący na wyspie, a Murat miał swoje z siedzibą w Neapolu) 5.06.1813, dowodzona przez Emanuele Diaza. Od marca 1814 jej dowódcą był Raffaele de Cosa. W maju 1815 miała na Adriatyku wspierać działania wojsk króla Joachima w Rzymie, ale na przeszkodzie stanęła epidemia wybuchła wśród załogi. Z końcem maja 1815 korweta ta przeszła pod władzę Burbonów (czyli konkurencyjne dwie Sycylie) jako fregata i została przemianowana na Cristina. Służyła na Morzu Śródziemnym (poza tym odbyła rejs do Lizbony) głównie jako statek pasażerski, transportowiec wojska i materiałów do 1827. W 1828 wchodziła w skład eskadry bombardującej Tunis 22 i 29.08. Remontowana w Castellammare di Stabia pod koniec 1828, przeklasyfikowana znów na korwetę i uzbrojona w 10 dział 24-f, 20 karonad 24-f oraz 2 haubice 60-f. W 1832 i 1833 dokonała rejsu ćwiczebnego. W 1833 należała do eskadry próbującej wywrzeć presję na beju Tunisu, w 1834 w podobnej akcji u wybrzeży Maroka. W 1840 i 1844 brała udział w ćwiczeniach eskadry ewolucji bitewnych. W 1851 i 1860 odbyła rejsy ćwiczebne, woziła też rozmaitych dostojników (1845, 1852). 7.09.1860 odmówiła wykonania rozkazów Ferdynanda II i przyłączyła się na redzie Neapolu do eskadry Królestwa Sardynii. Przeszła na stan marynarki zjednoczonych Włoch 17.03.1861, klasyfikowana jako korweta żaglowa 2 rangi, uzbrojona w 4 działa 160-f, 10 haubic 60-f oraz jedno brązowe działo 5,5-funtowe na lawecie polowej. Służyła w składzie rozmaitych eskadr do szkolenia chłopców okrętowych w 1861-1863. Wycofana do rezerwy 12.04.1865, skreślona z listy floty 18.07.1866, sprzedana na rozbiórkę 10.10.1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu floty Neapolu GIOACCHINO (1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gioacchino – liniowiec 74-działowy budowany w Castellammare di Stabia od września 1810, zwodowany 1.08.1812. Okręt typu Téméraire, wielokrotnie już przeze mnie charakteryzowanego. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f i 10 karonad 36-f. Wszedł do służby 5.06.1813, dowodził nim wtedy Giovanni Bausan. We wrześniu 1814 wysłany do Portoferraio po matkę Napoleona, by przewieźć ją do Neapolu, do królowej Marii Karoliny, jej córki. Poddał się Anglikom 28.04.1815 i został przez nich doprowadzony na Maltę, gdzie zawinął 5.05.1815. Po restytucji Burbonów zwrócony marynarce neapolitańskiej w grudniu 1815 i przemianowany na San Ferdinando. Przeprowadzony do Włoch we wrześniu 1816 przez załogę przywiezioną na fregacie Cristina. W wyniku pożaru ciężko uszkodzony w porcie Neapolu 10.05.1820 i w październiku tego samego roku (albo w 1821) sprzedany na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu floty Neapolu CAPRI (1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Capri – liniowiec 74-działowy budowany w Castellammare di Stabia od końca 1808, zwodowany 21.08.1810. Okręt francuskiego typu Téméraire. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f i 10 karonad 36-f. 11.08.1813 stoczył na redzie Neapolu krótką walkę z trzema fregatami i dwoma brygami konkurencyjnych Dwóch Sycylii. Poddał się Anglikom 28.04.1815 i został przez nich doprowadzony na Maltę, gdzie zawinął 5.05.1815. Po restytucji Burbonów zwrócony marynarce neapolitańskiej w grudniu 1815. Przeprowadzony do Włoch we wrześniu 1816 przez załogę przywiezioną na fregacie Cristina. W maju 1820 osłaniał na Adriatyku żeglugę handlową Królestwa Obojga Sycylii przed atakami korsarzy czy piratów. We wrześniu 1820 eskortował statki wiozące wojsko na Sycylię. W 1823 woził króla Ferdynanda. W 1839 i 1843 remontowany w Castellammare di Stabia. Wycofany ze służby w Neapolu w 1847 i krótko potem sprzedany na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VESUVIO (1824).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Vesuvio – drewniany, żaglowy liniowiec 82/84-działowy zbudowany w stoczni Castellammare di Stabia dla marynarki Królestwa Obojga Sycylii, zwodowany 2.12.1824. Wyporność 3530 ton. Uzbrojenie pierwotne: 58 dział 24-f, 4 działa haubiczne Paixhansa 80-f, 4 haubice 30-f i 16 karonad 24-f. W 1825 przewoził króla Ferdynanda I z małżonką i brał udział w demonstracji siły pod Tangerem. Służył w rozmaitym charakterze na wodach włoskich do 1839 (często jako flagowiec różnych eskadr), potem także w innych rejonach Morza Śródziemnego. Opuścił Neapol 1.07.1843 jako okręt flagowy eskadry odwożącej księżniczkę Teresę Krystynę Burbon do męża, cesarza Brazylii. Rzucił kotwicę w Rio de Janeiro 3.09.1843. W drogę powrotną wyruszył 15.10.1843, dotarł do Neapolu 24.12.1843. Od czerwca do września 1844 po raz kolejny flagowiec eskadry ćwiczenia ewolucji bitewnych. Potem wprowadzony do stoczni Castellammare di Stabia na remont. 14.08.1852 stał się pierwszym okrętem wojennym wprowadzonym do nowego doku remontowego w Neapolu. Kiedy 7.09.1860 Garibaldi wkroczył do Neapolu, Vesuvio znajdował się rozbrojony w porcie wojskowym. Gdy 17.03.1861 prawie wszystkie okręty włoskie przechodziły formalnie na stan marynarki zjednoczonych Włoch, liniowiec ten nie został ujęty w spisach, ponieważ uznano go za nienadającego się już do dalszej służby. Został przeholowany 9.06.1861 na redę Pozzuoli, a 1.02.1862 wystawiony tam na sprzedaż. Nie znalazł się chętny na kupno, więc 3.06.1865 hulk przeholowano do Castellammare di Stabia i tam prawdopodobnie rozebrano.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty MARIA TERESA (1816).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Maria Teresa – drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 22.11.1816. Uzbrojenie pierwotne: 36 dział 24-f, 2 haubice 60-f, 20 karonad 18-f. W kwietniu 1822 wysłana z Genui pod Tanger w składzie eskadry kontradm. des Geneys, który miał zawrzeć z sułtanem Maroka traktat handlowy. W 1826 i 1829 współuczestniczyła w przewozach pary królewskiej na trasach Genua – Nicea, Genua – Neapol. W maju i czerwcu 1830 w składzie eskadry demonstrującej siłę pod Tunisem. W 1831 dokonywała patroli u wybrzeża liguryjskiego. Wycofana do rezerwy w 1836 i w tym samym roku sprzedana na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty COMMERCIO DI GENOVA (1817).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Commercio di Genova - drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii (częściowo za pieniądze oferowane przez kupców genueńskich), zwodowana 3.06.1817. Uzbrojenie pierwotne: 26 dział 24-f, 2 haubice 60-f, 22 karonady 18-f. W kwietniu 1822 wysłana z Genui pod Tanger w składzie eskadry kontradm. des Geneys, który miał zawrzeć z sułtanem Maroka traktat handlowy. W 1825 wchodziła w skład eskadry bombardującej Trypolis 27 i 28.09. W 1832 wizytowała porty Afryki Północnej i Lewantu – Algier, Trypolis, Aleksandrię, Larnakę, wyspy Milos, Siros i inne, Smyrnę, powracając do Genui 22.11.1832. Wycofana do rezerwy w 1836 i potem sprzedana na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów korwety TRITONE (1816).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tritone - drewniana korweta żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 1.12.1816. Uzbrojenie pierwotne: 2 działa 24-f i 18 dział 18-f. Weszła do służby w połowie 1817. W kwietniu 1822 wysłana z Genui pod Tanger w składzie eskadry kontradm. des Geneys, który miał zawrzeć z sułtanem Maroka traktat handlowy. We wrześniu 1825 weszła w skład eskadry, która bombardowała Trypolis 25 i 28.09. W czerwcu 1826 wysłana na Morze Egejskie dla osłony statków Sardynii przed greckimi i tureckimi piratami, wróciła do Genui 1.10.1826. W marcu 1833 uczestniczyła w demonstracji siły wobec beja Tunisu. W lutym 1834 oddana przejściowo do dyspozycji rządu papieskiego. Wycofana ze służby w Genui 25.09.1834, sprzedana na rozbiórkę w 1836.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ