Chemik pisze:Czyli teoria o typie KU-915 upadła 

 
Raczej tak. Dyskusja na forum, pogłębione analizy i nowe informacje (choćby szczątkowe) pozwalają na lepsze zrozumienie tematu. 
Aby lepiej poznać losy małych jednostek rybackich budowanych w Ustce zająłem się łodziami motorowymi Spóldzielni "Bellona" z Dziwnowa. W 1955 roku było ich kilkanaście, większość to łodzie motorowe typu 
ŁU-8-PJ z Ustki. Dwie jednostki były półkutrami typu 
KU-102 (
Koł 10 i 
Koł 11, bo " Bellona" miała filię w Kołobrzegu) zbudowanymi w Ustce, a dwie ostatnie to 
Koł 8 i 
Koł 9, poniemieckie małe kutry gruntownie odbudowane po wojnie (w niektórych spisach traktowane są nawet jako 
nowe budowy z datą ukończenia w latach 1948 i 1947).
O 
Koł 8 - Sp. "Bellona" (ex 
Koł 22, post 
Spi 2 - SPRM "Wyzwolenie", post 
Swb 2, post 
Mrz 10 - SPRM "Rega") pisałem wcześniej. 
Koł 9 po raz pierwszy pojawia się w spisie z grudnia 1947 roku jako poniemiecki kuter będący własnością Skarbu Państwa, użytkowany przez trzech rybaków: Grzegorzewskiego, Jelenia i Migerka, zbudowany w 1923 roku, o długości 10 m i napędzany silnikiem o mocy 18 KM. 
W wykazie jednostek rybackich zarejestrowanych w MUR Darłowo (stan na 1 stycznia 1948 roku) figuruje z numerem rejestracyjnym 
12 z adnotacją: 
nieczynny, do dyspozycji Komisji Przydziału.
 W I kwartale 1949 roku występuje jako jednostka bez przydziału, bez silnika, o wymiarach: 10,0x3,4x1,5 m.
W spisie z początków 1950 roku widnieje jako 
nowy kuter (czyli został gruntownie przebudowany w 1949 r.), będący własnością MCH, o wymiarach 10,3x3,4x1,3 m z silnikiem o mocy 40 KM. W 1955 roku był własnością Spóldzielni "Bellona", nie wiem, co się potem z nim stało, czy trafił np. do Spółdzielni "Bałtyk"?
JB