MiKo pisze:A ta fotka to, że niby skąd wiadomo, że datowo coś nie pomieszane? Bo mnie to raczej nie wygląda na 8 maja, gdyż:
- taka formacja schodkowa to na paradę, a nie na CAPa w środku bitwy (latali raczej w kluczach)
- insygnia dywizjonowe był zamalowane na początku 1942 jakoś, ze względów antywywiadowczych, czyli powinno być F-14, a nie 2-F-14 (co też widać na wszystkich topielcach)
Wiem młotku co to za książka bo ja mam, staram się tylko z gracja podważyć wiarygodność opisu.
Na ww2aircraft fajna ta fotka Vorsea z Yamamoto
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 18:54
autor: jogi balboa
MiKo pisze: taka formacja schodkowa to na paradę, a nie na CAPa w środku bitwy (latali raczej w kluczach)
A ta "formacja" to nie "klucz"?
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 21:04
autor: MiKo
Kwestia spolszczenia section. W US Navy to generalnie para, ale zdążały się w tym czasie i 3 samoloty, chyba u nas nie występuje w lotnictwie taki termin, a najmniejszą formacją jest klucz.
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 21:08
autor: Peperon
Chyba raczej para. Klucz to cztery samoloty, które tworzą dwie pary.
Parę tworzą prowadzący i boczny.
Jakoś tak tłumaczył to gen. Gotowała w książce pt.: "Splątane wiraże".
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 21:48
autor: MiKo
No, tak, popatrzyłem w jakieś encyklopedie wojskowe, klucz to najmniejsza formacja lotnicza 3-5 samolotów (to co z parą???), a para to: "formacja lotnicza złożona z dwóch samolotów"...
Tak czy owak w rzeczonym na ten przykład Koralowym section Vorse'a liczył trzy samoloty.
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 22:26
autor: Peperon
Zwróć uwagę, że przed i na początku wojny w wielu krajach były klucze trzysamolotowe. Nie pamiętam tytułu książki, ale czytałem, że podczas bitwy o Anglię, Anglicy określali klucz złożony z dwóch par jako "finger four" lub "Polish formation".
Anglicy pomimo dowodów skuteczności takiego ugrupowania samolotów przechodzili na nie stopniowo. Zapewne to samo było po drugiej stronie Atlantyku. Zwłaszcza w konserwatywnej flocie.
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-16, 23:38
autor: Maciej
Polski klucz to trzy maszyny - podobnie jak w Luftwaffe i w RAFie.
Pozdrawiam,
Maciej
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-17, 08:02
autor: dakoblue
"the aircraft buno 3986 (known to be F-13 assigned to Gayler, flown by O'hare on 4-10-42 for photoshoot.) is on all of the lists. I believe it is this Wildcat we see on the bottom painted as F-5."
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-17, 13:23
autor: MiKo
Lt. Edward H. “Butch” O’Hare in his Grumman F4F-3 Wildcat giving a thumbs up at Naval Air Station Kaneohe, Oahu, Hawaii. 10 April 1942. Note “Felix the Cat” insignia of Fighting Squadron Three (VF-3) and five Japanese flags representing the five enemy bombers he was credited with shooting down. Courtesy of The National Archives.
Musieli by mu wygumkować jedno zestrzelenie
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-17, 13:51
autor: dakoblue
teorie sie mnożą ,jedno wygląda mi na prawdopodobne ,że się strasznie wymieniali samolotami
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-17, 14:50
autor: MiKo
Tu przydziały z lutego 1942
Clipboard01.jpg (181.95 KiB) Przejrzano 8201 razy
4009 został stracony 14 marca bo się mu silnik stanął.
Niżej przydziały z kwietnia
Clipboard05.jpg (260.84 KiB) Przejrzano 8201 razy
Re: Wrak Lexingtona
: 2018-03-17, 15:57
autor: dakoblue
kolega ma chyba rację a jak nie ma to się z nim spieraj
"The aircraft used for the still photoshoot was painted up for that purpose, and had 5 kill flags representing his record. It was aircraft F-3, visible in other photos from the same shoot.
In this video shot on 4-10-42 Butch flies formation with Thach in F-13 (buno3986) clearly showing 4 kill flags. The markings on this airplane, precisely match the F-5 on the seafloor. When you measure the markings from fixed points of reference on the airframe they are identical.Both aircraft show 3 older and 1 newer, brighter kill flag. The number on the sunken wildcat has clearly been painted over something else. The location of the overpaint precisely matched the location of the F-13.Noel Gayler was assigned to VF-2 and made XO on 4-12-42. Gayler's name is painted on the sunken wildcat, and he was known to be assigned F-13. Buno 3986 is listed in Navy records as having sunk with the Lexington. I believe O'hare borrowed Gayler's bird for the film flight, and sometime after that Gayler had it renumbered, probably due to his promotion to XO."