Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bon – liniowiec 50/56-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Breście 17.08.1693. Istnieje sugestia, że miał się początkowo nazywać Duc, ale najprawdopodobniej błędna, gdyż pod tą ostatnią nazwą figurował inny okręt, którego budowy zaniechano rok wcześniej. Dwupokładowiec, jednostka 3 rangi. Około 750-800 ton, 42,90 x 10,62 (lub 10,9) x 4,55 m (zanurzenie 5,2-5,5 m). Załoga: 330. Projektant J-P Le Brun, na podstawie wcześniejszych planów Renau. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 56,54,52 działa. W 1701 określany jako dobry żaglowiec. Skreślony z listy floty w 1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Capable - liniowiec 50/56-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce w 1693. Dwupokładowiec, jednostka 3 rangi. Około 850-900 ton, 42,57 x 11,54 x 4,77 m (zanurzenie 6,2 m). Załoga: 350. Projektant René Levasseur (Le Vasseur). Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 50,58,60 dział. W 1701 określany jako mierny żaglowiec. Skreślony z listy floty i rozebrany w 1706.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fier – liniowiec 84/94-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Rochefort w 1694. Trójpokładowiec, okręt 1 rangi. Projektanci: Honoré Malet i Pierre Masson. Około 1750 ton, 51,35 x 15,22 x 6,34 m (zanurzenie 7,0-7,3 m). Załoga: 750. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 26 x 36-f, na środkowym 28 x 18-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 6 x 4-f.. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 90,92,94 działa. W pierwszym przypadku na pokładzie dolnym 26 x 36-f, na środkowym 28 x 18-f, na górnym 26 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f; w ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na środkowym 28 x 18-f, na górnym 28 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Samozatopiony w Tulonie w 1707 dla uniknięcia ognia angielskich moździerzowców. Podniesiony. Skreślony z listy floty w 1713.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Content – liniowiec 64/66-działowy z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Tulonie w styczniu 1696. Dwupokładowiec, okręt 2 rangi. Projektant François Coulomb. Około 1000-1050 ton, 45,5 x 12,3 x 5,5 (zanurzenie 5,8-6,0 m). Załoga: 380. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach otwartych 14 x 6-f. Rzeczywiste uzbrojenie w różnych okresach: 64,60,62,52,46,54 działa. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Wycofany ze służby w 1710. Skreślony z listy floty w 1712 i sprzedany na licytacji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Conquérant – liniowiec 84/90-działowy z 14 lub 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Tulonie w 1688. Trójpokładowiec, okręt 1 rangi. Projektant: Blaise Pangalo. Około 1400 ton, 47,6 (lub 49,0 albo 48,1) x 13,3 x 5,8 m (zanurzenie 6,5 m). Załoga: 550. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 24-f i 14 x 18-f, na środkowym 14 x 18-f i 12 x 12-f, na górnym 26 x 8-f, na rufowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach 70,76,80,84,86 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 10 x 36-f i 16 x 24-f, na środkowym 28 x 18-f, na górnym 24 x 6-f, na pokładach odkrytych 8 x 4-f. Walczył w bitwach pod Bévéziers 10.07.1690, Barfleur 29.5.1692, brał udział a kampanii pod Lagos w 1693. W 1701 oceniany jako dobry żaglowiec. Skreślony z listy floty w 1707. W latach 1706-1712 przebudowany w Tulonie przez Françoisa Chapelle i odtąd najczęściej traktowany jako następny okręt tej nazwy. „Ostrzyżony” z jednego pokładu i przekształcony w dwupokładowiec 60/70-działowy. Ponownie zwodowany w lutym 1712. Niósł na pokładzie dolnym 26 x 24-f (czasem 36-f), na górnym 28 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 6-f. W 1733 uczestniczył w wyprawie bałtyckiej, która miała pomóc Stanisławowi Leszczyńskiemu w utrzymaniu polskiego tronu. Remontowany w Tulonie w 1737. Wycofany ze służby i rozebrany w 1743.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego HENRI (1688).
Panie Krzysztofie, czy wiadomo jaki był zakres przebudowy okrętu CONQUERANT (1688) w latach 1706-1712, to znaczy czy został rozebrany i zbudowany ponownie jako dwupokładowiec, czy tylko obcięty o jeden pokład bez rozbiórki i czy znane są jego wymiary po tej przebudowie ? Żywot tego okrętu wydaje się być zadziwiająco długi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego HENRI (1688).
Panie Krzysztofie, czy wiadomo jaki był zakres przebudowy okrętu CONQUERANT (1688) w latach 1706-1712, to znaczy czy został rozebrany i zbudowany ponownie jako dwupokładowiec, czy tylko obcięty o jeden pokład bez rozbiórki i czy znane są jego wymiary po tej przebudowie ? Żywot tego okrętu wydaje się być zadziwiająco długi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Henri (Henry) – liniowiec 72/66-działowy z 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce 18.08.1688. Dwupokładowiec lub trójpokładowiec bez dział na śródokręciu górnego pokładu, okręt 2 rangi. Projektant Hendrick. Około 1100 ton, 46,80 x 12,43 x 5,25 m (zanurzenie 5,8-6,7 m). Załoga: 380-400. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 10 x 24-f i 12 x 18-f oraz 2 x 12-f, na kolejnym 24 x 12-f, na rufowym (rufowej części górnego) 10 x 6-f, na dziobowym (dziobowej części górnego) 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 68,72,70,64,66 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na dziobowym i rufowym razem 14 x 6-f. Walczył w bitwach pod Bévéziers 10.07.1690, pod Barfleur 29.5.1692, brał udział a kampanii pod Lagos w 1693, uczestniczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Skreślony z listy floty w 1725 lub 1726, od 1726 hulk. Rozebrany w 1735.
Co wiem o przebudowie Conquerant, to już napisałem. Nie wydaje mi się, aby był budowany całkiem od nowa, skoro zachował niemal identyczne wymiary. W 1712 nadal miał około 1400 ton oraz (w stopach francuskich) 148’ lub 150’ x 41’ x 18’, zanurzenie 20’.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Co wiem o przebudowie Conquerant, to już napisałem. Nie wydaje mi się, aby był budowany całkiem od nowa, skoro zachował niemal identyczne wymiary. W 1712 nadal miał około 1400 ton oraz (w stopach francuskich) 148’ lub 150’ x 41’ x 18’, zanurzenie 20’.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Éclatant (Esclatant) – liniowiec 76/74-działowy z 14 lub 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Tulonie w 1688. Dwupokładowiec, okręt 2 rangi. Projektant Laurent Coulomb. Około 1200-1300 ton, 46,47 x 12,67 x 5,61 m (zanurzenie 5,7-6,5 m). Załoga: 430-450. Uzbrojenie rzeczywiste w różnych okresach: 70,76,62,66,68 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na dziobowym i rufowym razem 14 x 6-f. W 1701 określany jako bardzo dobry żaglowiec. Walczył w bitwach pod Bévéziers 10.07.1690, pod Velez-Malagą 24.08.1704. W 1707 samozatopiony w Tulonie dla uniknięcia ognia angielskich okrętów moździerzowych. Podniesiony. W 1711 sprzedany Kompanii Indyjskiej. Zaginął bez wieści w marcu 1713 na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Z tonażem jednostek francuskich z początku XIX wieku jest ten kłopot, że sami Francuzi takich danych już wtedy nie podawali, ograniczając się do wyporności. Na dodatek nie zawsze wiadomo, o jaką wyporność im chodzi, a – jak każdy rozumie – mogło ich być mnóstwo. Z tej epoki znany jest tylko tonaż, określony metodą angielską, konkretnych żaglowców pojedynczych, jakie wpadły w ręce Brytyjczyków, i przez nich zostały wymierzone.
74-działowce typu Vétéran były ździebko większe niż standardowe wtedy okręty tej klasy, projektu Jacquesa-Noela Sané. Umożliwiło to niesienie w drugiej baterii dział 24-funtowych (zamiast normalnych tam 18-funtówek), a w konsekwencji zwiększyło liczbę załogi z 700/707 do 730 ludzi. Podawana przez dzisiejszych francuskich autorów wielkość około 1500 ton nie jest tonażem, tylko wypornością gołego i pustego kadłuba, która wynosiła naprawdę na okrętach typu Vétéran 1570 ton. Wyporność całkowita sięgała około 3200 ton.
74-działowce typu Borée należały do „małego modelu” Jacquesa-Noela Sané. Według pierwotnego projektu miały wyporność gołego i pustego kadłuba 1400 ton, a wyporność całkowitą 2781 ton. Jednak ich uzbrojenie było identyczne jak 74-działowców „dużego modelu” (w tym okresie nominalnie najpierw 78, a od 1806 już nawet 82 działa i karonady). Na początku liczebność ich załogi wynosiła więc 650 do 707 ludzi, potem zapewne więcej, może koło 800, lecz nie mam dokładnych danych regulaminowych z tego okresu. Zaś realnie, w miarę jak prawdziwi marynarze francuscy epoki napoleońskiej byli coraz bardziej przetrzebieni, trzeba było zabierać na pokład coraz większe liczby szczurów lądowych – jeden z okrętów „małego modelu” walczył w 1812 roku z załogą liczącą 810 osób.
74-działowce typu Couronne były tylko holenderskim wariantem „małego modelu” Jacquesa-Noela Sané, więc dotyczą ich te same uwagi co typu Borée.
Okręt Triomphant jest trochę sztucznie wyodrębniany z „dużego modelu” Jacquesa-Noela Sané z uwagi na późną datę wodowania i związany z tym późniejszy – od razu – wariant uzbrojenia. Lecz kadłub i załoga miały te same dane co dla tamtych – czyli wyporność gołego i pustego kadłuba 1532 tony, wyporność całkowita 3069 ton, załoga regulaminowa w okresie projektowania 700-707 ludzi.
Uwaga: wszystkie wyżej podane tony są francuskie, tj. po 2000 francuskich funtów, zatem liczą sobie 978 kg.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
74-działowce typu Vétéran były ździebko większe niż standardowe wtedy okręty tej klasy, projektu Jacquesa-Noela Sané. Umożliwiło to niesienie w drugiej baterii dział 24-funtowych (zamiast normalnych tam 18-funtówek), a w konsekwencji zwiększyło liczbę załogi z 700/707 do 730 ludzi. Podawana przez dzisiejszych francuskich autorów wielkość około 1500 ton nie jest tonażem, tylko wypornością gołego i pustego kadłuba, która wynosiła naprawdę na okrętach typu Vétéran 1570 ton. Wyporność całkowita sięgała około 3200 ton.
74-działowce typu Borée należały do „małego modelu” Jacquesa-Noela Sané. Według pierwotnego projektu miały wyporność gołego i pustego kadłuba 1400 ton, a wyporność całkowitą 2781 ton. Jednak ich uzbrojenie było identyczne jak 74-działowców „dużego modelu” (w tym okresie nominalnie najpierw 78, a od 1806 już nawet 82 działa i karonady). Na początku liczebność ich załogi wynosiła więc 650 do 707 ludzi, potem zapewne więcej, może koło 800, lecz nie mam dokładnych danych regulaminowych z tego okresu. Zaś realnie, w miarę jak prawdziwi marynarze francuscy epoki napoleońskiej byli coraz bardziej przetrzebieni, trzeba było zabierać na pokład coraz większe liczby szczurów lądowych – jeden z okrętów „małego modelu” walczył w 1812 roku z załogą liczącą 810 osób.
74-działowce typu Couronne były tylko holenderskim wariantem „małego modelu” Jacquesa-Noela Sané, więc dotyczą ich te same uwagi co typu Borée.
Okręt Triomphant jest trochę sztucznie wyodrębniany z „dużego modelu” Jacquesa-Noela Sané z uwagi na późną datę wodowania i związany z tym późniejszy – od razu – wariant uzbrojenia. Lecz kadłub i załoga miały te same dane co dla tamtych – czyli wyporność gołego i pustego kadłuba 1532 tony, wyporność całkowita 3069 ton, załoga regulaminowa w okresie projektowania 700-707 ludzi.
Uwaga: wszystkie wyżej podane tony są francuskie, tj. po 2000 francuskich funtów, zatem liczą sobie 978 kg.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach