przegladam OW NS 62
Nieby ciekawe o flocie tureckiej , ale jak zwykle w "OW, napisane na wczoraj,
a korekta zrobiona na odwal sie. Zwlaszcza materialy tlummaczone z jezyka rosyjskiego
Cyly pseudo-wstep to jeden wielki zbior bzdur. Autor komplentnie nie ma pojecia o czym pisze
Polecam zrodla podane pod koniec postu. Ponizej tylko wieksze bledy
str.2 "W tym czasie Wysoka Porta kontrolowala....Algerie"
Od 1830 roku Algieraia byla kolonia francuska.
str.2 "Kiedys uwazane za jedna z najbardziekj zaawansowanych flot"
Kiedy? W tureckiej literaturze sami Turcy pisza ze nie byli stworzeni do Morza,
wiekszosc marynarzy przez dlugi okres stanowili Grecy.
Str.3 .. W krajowych stoczniach polaczonych od 1848 w panstwowy koncern "Tersane-i Amire" zamowiono 6 fregat..
W 1848 cztery fregaty parowe byly juz zwodowane wzgledniei zaczete - w 1845
byly tylko 4 fraqgaty kolowe i jedna srubowa z Alexandrii zbudowane do Wojny kyamskiej
O ile mi wiadomo "Tersane-i Amire" znaczy Arsenal
A tu artykul prof Bostana na ten temat
https://www.academia.edu/10082489/Imperial_Arsenal_EI3
Str.5 Pancerniki Typu Osmaniye poisadaly 2 maszyny poziome
Str.5 Mahmudije nie mial numeru stoczniowego 99 tylko 99e
(Yard numbering System: was 1a to 100a, then 1b to 100b, 1c to 100c. etc. )
maszyny skonstruowala firma Ravenhill, Hodgson & Company
str. 6 "glowny konstruktor Royal Navy Eduard Rid"
chodzi oczywiscie o Edward James Reed
str. 6 "kotlow prostokatnych "
str 6. Medsudiye nr stoczniowy 80f a Mahmudiye 82f
PS: Nie napisano dlaczego RHN przejela ten okret.
PPS nr stoczniowy 99f mial niemiecki Zieten
str. 6 okrety typ Orkanyeh nie mialy jednolitego uzbrojenia
str. 8 zamowiony jako Ibrahmieh nie jako Ibrahim
numer stoczniowy 396
str. 11. Mui-i Zafer nie byl zbudowany przetz Thames Iron Works tylko przez Samuda brothers 8wodowany 12.06.1869)
str.13 Iclaliye mial maszyny zbudoawne przez Ravenhill
str 14 Lüft-ü Celil i Hifz-ür-Rahman byla oczywiscie zbudowane w Bordeaux,
ale nie w stoczni "Ch. & A. de la Gironde" ,. bo takiej wtedy po prostu nie bylo
Polecam :
https://www.bordeauxaquitainemarine.org/n-ch%20f.htm
Okrety byly zamowiene u slynnego Lucien Armana w stoczni Chantiers et Ateliers de l'Ocean
to konsorcjum powstalo z polaczenia stoczni Armana i producenta maszyn Mazeline
str.15. oczywiscie ze czesc okretow (3) zbudowano i dostarczono w 1868 roku-
str.15 raz La Seyne (poprawnie) raz La Seine
w zasadze La Seyne-sur-mer ktore nie jest zadnym przedmiesciem Toulonu (co za bzdura)
znajduje sie po drugiej stronie zatoki, naprzeciw Toulonu.
Miasto jest stolica kantonu o tej samej nazwie.
str,22 Varna i Sünne oczywiscie nie byly zbudowane przez Wigrama tylko przez stocznie Pitchera (wodowane 5.03.1859) i tez ukonczone 1859
str. 24 Ismail zbudowany oczywiscie przez Thames Iron Works, (wodowany 11.05.1865)
Oczywisie nie mial maszyn Napiera (bylo malo wyjatkow ze statki zbud. nad Thamiza mialy silniki ze Szkocji)
str.25 Hanya ex Run Her . Ciekawostka przyrodnicza "Run Her" zbud. przez Dudgeon zatonal 3 grudnia 1864 roku.
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... E3rt5zGQoM
str,.25 Kandiye . Ciekawostka skad wiadomno czy lamacz blokady byl zamowiony przez rzad konfederatow czy prawatnie
w kazdym razie jest to ex Mary Hellen zbudowany przez Wingate.
str. 25 Resmo to ex Belle zbudowana nie w Anglii tylko w Szkocji rowniez przez Wingate
str. 26 Ruby i Rusina byly sprzedane juz w 9 wrzesnia 1867 roku, a nie w 1869
str.26 Süreyya by jachtem zelaznym, nie drewnianym
str.27 Rahat (No.24) byl zbudowany przez stocznie Wigram w 1869 roku
Maszyny Maudslay. De facto to No.24 Ihsan , przemianowany na Ihsaniye byl przejety przez marynarke wojenna
Nastepne statki Sirket-I Hyriye zmienily numeracje
Rahet No.24->No.25
Salamet- No.25->No.26
str.27 Wymysl D.White
Vasita-i Ticaret byly zawmoiona w stocznie J. & R. White
str. 28 Miasto Guddl , to po prostu Hull
str. 28 Peyk-i Ticaret byl zbudowany w 1846 roku
str. 29 nazwy Danube i Cosntantinopole to byly nazwy tyczasowe stoczniowe
podobne Citana i Oltenica byly zbudowane przez ta sama stocznie pod tymczasowymi nazwami Sweet Water i Golden Horn.
Tyle na razie
PS. Dobry spis tureckiej floty w 1875 roku i to na podstawie tureckich zrodel
Opis floty, struktur organizacyjnej itd uzupelnia kompletne brak (lub bzdury) w "OW"
http://library.foi.hr/m3/pregled.aspx?z ... sql=SD2DD6(C875(DDDCC-DDD-SSD53D&od=&do=&B=1&vrsta=&grupa=&H=METELGRAD&X=S02006
Polecena godne tez jest
Dilara Dal
"The Modernization of the Ottoman Navy During the Reign of Sultan Abdülaziz (1861-1876)
The University of Birmingham 2015
Daniel Panzac
"Histoire de la marine ottomane, de l'apogée à la chute de l'Empire (1572-1923)"
2009 (ISBN 978-2-271-06799-9)
dodakkowo i za darmo
Emir Yener
Iron Ships and Iron Men: Naval Modernizaton in the Ottoman Empire, Russia, China and Japan from a Comparative Perspective 1830-1897
https://www.academia.edu/2521560/Iron_S ... _1830-1897