Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Invincible – okręt, któremu Brian Lavery poświęcił całą monografię! Liniowiec 74-działowy o 14 furtach w dolnej baterii. Dwupokładowiec. Zwodowany w Rochefort 21.10.1744. Projektant Pierre Morineau. Nośność rzeczywista około 1500 ton, wyporność całkowita 2953 tony. Wymiary 52,65 x 14,52 (lub 14,35) x 7,09 lub 6,93 m (zanurzenie 7,04 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Załoga: 706. Zdobyty przez Anglików 3.05.1747 (lub 14.05.1747, w zależności od kalendarza – Wielka Brytania przeszła na gregoriański dopiero w 1752, a Francja 170 lat wcześniej) w pobliżu Finisterre i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 171’3” x 49’3” x 21’3”, tonaż 1793 tony. Załoga: 700. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f, na górnym 30 x 18-f (od 1755 r. 30 x 24-f), na pokładach odkrytych 16 x 9-f. Wywarł znaczny wpływ na konstrukcję brytyjskich jednostek tej klasy. Rozbił się 19.02.1758 niedaleko Portsmouth wszedłszy na mieliznę po kłopotach z podniesieniem kotwicy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wg moich danych L’Hermitte, drewniane awizo śrubowe (dopiero od 1874 okręty tej kategorii zaczęto klasyfikować jako krążowniki 3 klasy) typu Hamelin (Limier), zatonęło 29.06.1874 przy wyspie Wallis (Uea, Uvea), rozbijając się ostatecznie na rafie. Przyczyny wejścia na mieliznę (błąd nawigacyjny, sztorm, awaria czy inne) nie znam.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hirondelle.
Tę drewnianą jednostkę zaczęto budować w Hawrze (stocznia Normand) 1.07.1868 jako jacht cesarski, ale weszła do służby dopiero w 1871, kiedy Napoleon III był już obalony. W rezultacie klasyfikowano ją jako awizo śrubowe, od 1873 lub 1874 jako krążownik 3 klasy. Wyporność 1181 ton, silnik o mocy określanej od 1900 do 2100 koni indykowanych, cztery kotły owalne, potem Belleville’a, dwie śruby, załoga: 140. Prędkość 16 węzłów. Jeden komin, trzy maszty, takielunek szkunera (Conway podaje takielunek fregaty, ale na moim zdjęciu widać wyraźnie co innego). Wymiary 76,00 x 9,25 x 4,04 m. Uzbrojenie: początkowo 3 działa 100 mm, od 1893 cztery do ośmiu dział (cztery działa 100 mm, a osiem działek 1-funtowych), dodane także 2 wyrzutnie torpedowe. W rezerwie 1887-1890. Skreślona z listy floty 11.12.1896. W latach 1897-1914 jednostka szkolna. Stała w Tulonie jeszcze w 1928.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Tę drewnianą jednostkę zaczęto budować w Hawrze (stocznia Normand) 1.07.1868 jako jacht cesarski, ale weszła do służby dopiero w 1871, kiedy Napoleon III był już obalony. W rezultacie klasyfikowano ją jako awizo śrubowe, od 1873 lub 1874 jako krążownik 3 klasy. Wyporność 1181 ton, silnik o mocy określanej od 1900 do 2100 koni indykowanych, cztery kotły owalne, potem Belleville’a, dwie śruby, załoga: 140. Prędkość 16 węzłów. Jeden komin, trzy maszty, takielunek szkunera (Conway podaje takielunek fregaty, ale na moim zdjęciu widać wyraźnie co innego). Wymiary 76,00 x 9,25 x 4,04 m. Uzbrojenie: początkowo 3 działa 100 mm, od 1893 cztery do ośmiu dział (cztery działa 100 mm, a osiem działek 1-funtowych), dodane także 2 wyrzutnie torpedowe. W rezerwie 1887-1890. Skreślona z listy floty 11.12.1896. W latach 1897-1914 jednostka szkolna. Stała w Tulonie jeszcze w 1928.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-11-26, 11:27 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Magnanime – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zwodowany w Rochefort. Projektant Blaise Geslain. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2900 ton. Wymiary 53,9 (lub 53,6) x 14,3 (lub 14,5) x 7,1 m (zanurzenie 7,1-7,3 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 706. Zdobyty przez Anglików w styczniu 1748 w pobliżu Ouessant i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 74-działowiec, okręt 3 rangi. Brytyjczycy wymierzyli 173’7” x 50’0” x 21’7”, tonaż 1944 tony. Załoga: 650-700. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f (od 1755 zredukowane do 28 x 24-f), na górnym 30 x 18-f, na rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Rozebrany w 1775.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Magnifique - liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zwodowany w Breście. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1455 do 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 54,3 (lub 53,6) x 14,6 (lub 14,0) x 6,5 lub 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. Remontowany na Martynice 12.1779-04.1780, obity miedzią w marcu 1781 w Breście. Podczas wchodzenia do Bostonu zatonął 13.08.1782, przy leżącej u wejścia do tego portu maleńkiej Lovell’s Island.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 08:25 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Entreprenant - liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec typu Magnifique zwodowany w Breście. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1455 do 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 53,6 x 14,0 x 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. W 1758 uczestniczył w obronie Louisbourga obleganego przez Anglików i 21.07.1758 został przez nich tam spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Milan – krążownik 2 klasy zbudowany w stoczni firmy Ateliers et Chantiers de la Loire, w Saint Nazaire. Wprowadzony do slużby w 1885. Wyporność 1705 ton, silnik o mocy 4000 koni indykowanych, wymiary 92,4 x 10,0 x 3,8 m (zanurzenie do 4,75 m), stalowy kadłub z wielką ostrogą, ale bez panerza. Dwie śruby. Prędkość 18 węzłów. Trójmasztowy takielunek skośny. Tuzin kotłów Belleville’a. Dwa kominy. Załoga: 182 lub 194. Projektant: Émile Bertin. Uzbrojenie: 5 dział 100 mm i 8 działek rewolwerowych Hotchkiss (1-funtowe); od 1907: 2 działa 100 mm i 10-12 działek 47 mm, plus dwie wyrzutnie torped. Od 1898 wycofany, projektowano przerobić go wtedy na jacht Prezydenta Republiki, ale pomysł zarzucono. Skreślony z listy floty 8.04.1908. W latach 1908-1910 szkoła mechaników. Sprzedany w 1911.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4491
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Guerrier – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie. Dwupokładowiec typu Magnifique. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 53,3 (lub 53,6) x 14,0 x 6,7 m lub 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. Walczył w bitwach pod Minorką 20.05.1756, Grenadą 6.07.1779, Abukirem 1.08.1798. Remontowany 1769-1770, 1775-1776, 1781-1782, 1785-1786. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Abukirem i spalony na miejscu 2.08.1798.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach