Strona 39 z 45

: 2007-11-23, 20:19
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie poproszę o podanie przyczyny zatopienia krążownika ściśle croiseurs de 3e classe L`Hermitte typu Limier wod.01.06.1867, sł. 16.07.1870 w roku 1874.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-11-24, 12:17
autor: Krzysztof Gerlach
Invincible – okręt, któremu Brian Lavery poświęcił całą monografię! Liniowiec 74-działowy o 14 furtach w dolnej baterii. Dwupokładowiec. Zwodowany w Rochefort 21.10.1744. Projektant Pierre Morineau. Nośność rzeczywista około 1500 ton, wyporność całkowita 2953 tony. Wymiary 52,65 x 14,52 (lub 14,35) x 7,09 lub 6,93 m (zanurzenie 7,04 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Załoga: 706. Zdobyty przez Anglików 3.05.1747 (lub 14.05.1747, w zależności od kalendarza – Wielka Brytania przeszła na gregoriański dopiero w 1752, a Francja 170 lat wcześniej) w pobliżu Finisterre i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 171’3” x 49’3” x 21’3”, tonaż 1793 tony. Załoga: 700. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f, na górnym 30 x 18-f (od 1755 r. 30 x 24-f), na pokładach odkrytych 16 x 9-f. Wywarł znaczny wpływ na konstrukcję brytyjskich jednostek tej klasy. Rozbił się 19.02.1758 niedaleko Portsmouth wszedłszy na mieliznę po kłopotach z podniesieniem kotwicy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-24, 12:18
autor: Krzysztof Gerlach
Wg moich danych L’Hermitte, drewniane awizo śrubowe (dopiero od 1874 okręty tej kategorii zaczęto klasyfikować jako krążowniki 3 klasy) typu Hamelin (Limier), zatonęło 29.06.1874 przy wyspie Wallis (Uea, Uvea), rozbijając się ostatecznie na rafie. Przyczyny wejścia na mieliznę (błąd nawigacyjny, sztorm, awaria czy inne) nie znam.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-24, 17:41
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostki Hirondelle (wod.15.04.1869).
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-11-24, 17:46
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego MAGNANIME (22.11.1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-11-24, 23:51
autor: Krzysztof Gerlach
Hirondelle.
Tę drewnianą jednostkę zaczęto budować w Hawrze (stocznia Normand) 1.07.1868 jako jacht cesarski, ale weszła do służby dopiero w 1871, kiedy Napoleon III był już obalony. W rezultacie klasyfikowano ją jako awizo śrubowe, od 1873 lub 1874 jako krążownik 3 klasy. Wyporność 1181 ton, silnik o mocy określanej od 1900 do 2100 koni indykowanych, cztery kotły owalne, potem Belleville’a, dwie śruby, załoga: 140. Prędkość 16 węzłów. Jeden komin, trzy maszty, takielunek szkunera (Conway podaje takielunek fregaty, ale na moim zdjęciu widać wyraźnie co innego). Wymiary 76,00 x 9,25 x 4,04 m. Uzbrojenie: początkowo 3 działa 100 mm, od 1893 cztery do ośmiu dział (cztery działa 100 mm, a osiem działek 1-funtowych), dodane także 2 wyrzutnie torpedowe. W rezerwie 1887-1890. Skreślona z listy floty 11.12.1896. W latach 1897-1914 jednostka szkolna. Stała w Tulonie jeszcze w 1928.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-24, 23:51
autor: Krzysztof Gerlach
Magnanime – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zwodowany w Rochefort. Projektant Blaise Geslain. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2900 ton. Wymiary 53,9 (lub 53,6) x 14,3 (lub 14,5) x 7,1 m (zanurzenie 7,1-7,3 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 706. Zdobyty przez Anglików w styczniu 1748 w pobliżu Ouessant i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 74-działowiec, okręt 3 rangi. Brytyjczycy wymierzyli 173’7” x 50’0” x 21’7”, tonaż 1944 tony. Załoga: 650-700. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f (od 1755 zredukowane do 28 x 24-f), na górnym 30 x 18-f, na rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Rozebrany w 1775.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-25, 21:17
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego MAGNIFIQUE (07.03.1749).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-11-26, 05:19
autor: Krzysztof Gerlach
Magnifique - liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zwodowany w Breście. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1455 do 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 54,3 (lub 53,6) x 14,6 (lub 14,0) x 6,5 lub 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. Remontowany na Martynice 12.1779-04.1780, obity miedzią w marcu 1781 w Breście. Podczas wchodzenia do Bostonu zatonął 13.08.1782, przy leżącej u wejścia do tego portu maleńkiej Lovell’s Island.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-26, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ENTREPRENANT (19.10.1751).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-11-26, 22:28
autor: Krzysztof Gerlach
Entreprenant - liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec typu Magnifique zwodowany w Breście. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1455 do 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 53,6 x 14,0 x 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. W 1758 uczestniczył w obronie Louisbourga obleganego przez Anglików i 21.07.1758 został przez nich tam spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-27, 17:52
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za opisanie Hirondelle.
Poproszę o podobne informacje względem jednostki Milan (wod.25.05.1884).
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-11-27, 18:30
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego GUERRIER (09.09.1753).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-11-27, 18:41
autor: Krzysztof Gerlach
Milan – krążownik 2 klasy zbudowany w stoczni firmy Ateliers et Chantiers de la Loire, w Saint Nazaire. Wprowadzony do slużby w 1885. Wyporność 1705 ton, silnik o mocy 4000 koni indykowanych, wymiary 92,4 x 10,0 x 3,8 m (zanurzenie do 4,75 m), stalowy kadłub z wielką ostrogą, ale bez panerza. Dwie śruby. Prędkość 18 węzłów. Trójmasztowy takielunek skośny. Tuzin kotłów Belleville’a. Dwa kominy. Załoga: 182 lub 194. Projektant: Émile Bertin. Uzbrojenie: 5 dział 100 mm i 8 działek rewolwerowych Hotchkiss (1-funtowe); od 1907: 2 działa 100 mm i 10-12 działek 47 mm, plus dwie wyrzutnie torped. Od 1898 wycofany, projektowano przerobić go wtedy na jacht Prezydenta Republiki, ale pomysł zarzucono. Skreślony z listy floty 8.04.1908. W latach 1908-1910 szkoła mechaników. Sprzedany w 1911.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-27, 19:36
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Mam pytanie czy jedostki typu "Condor" (wod.16.05.1885) mają coś wspólnego z Milanem? Czy są może pomniejszoną wersją Milana?
Pozdrawiam Janusz

: 2007-11-27, 20:28
autor: Krzysztof Gerlach
Guerrier – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie. Dwupokładowiec typu Magnifique. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Nośność około 1500 ton, wyporność około 2700 ton. Wymiary 53,3 (lub 53,6) x 14,0 x 6,7 m lub 6,6 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Załoga: 666-762. Walczył w bitwach pod Minorką 20.05.1756, Grenadą 6.07.1779, Abukirem 1.08.1798. Remontowany 1769-1770, 1775-1776, 1781-1782, 1785-1786. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Abukirem i spalony na miejscu 2.08.1798.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach