Strona 40 z 55
: 2009-04-22, 19:31
autor: Krzysztof Gerlach
Hawr został w ogóle zbudowany od podstaw jako królewskie miasto. Początkowo wszystko więc było w nim państwowe. Wg niezbyt wiarygodnego źródła (nie udało mi się potwierdzić tej informacji w dobrych opracowaniach francuskich) pierwsza stocznia marynarki wojennej – pierwsza pochylnia – powstała już w 1524, czyli kiedy jeszcze nawet nie nazywał się Hawrem. Pierwszy arsenał wzniesiono tu na początku XVII w., a potężny – „pełną gębą” – w 1669, lecz chodziło przede wszystkim o armię. Przez cały XVIII wiek budowano w Hawrze nie tylko państwowe gabary, ale i królewskie fregaty, niektóre całkiem spore. Powstawały one na podstawie planów królewskich projektantów, pod nadzorem królewskich inżynierów. Ale dokładna organizacja tej budowy wciąż mi się – niestety – wymyka.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-22, 22:08
autor: AvM
Kupilem niedwno ksiazke
J.legoy, P.Manneville J.P.Robichon E. Leville
"Les Havrais etla mer"
i nie mialem jeszcze czasu przejzyc
ale zeczywiscie Have byl zalouopny jakop port wojenny i byl tu Arsenal.
ktory do 1823 zbudowal 927 okretow dla floty francuskiej.
: 2009-04-23, 18:29
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary PINTADE (1730).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-23, 19:23
autor: Krzysztof Gerlach
Pintade – gabara zbudowana w Hawrze, zwodowana 29.08.1730. Dane techniczne, projektant i uzbrojenie jak opisana już przeze mnie Grive z 1733. Od 1756 lub 1758 hulk admiralski w Hawrze. Sprzedana na rozbiórkę w 1761.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-24, 17:55
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary ALOSE (1746).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-24, 18:44
autor: Krzysztof Gerlach
Alose – gabara zbudowana w Breście, zwodowana w sierpniu 1746. Nośność 225 ton, wyporność 330 ton, wymiary: 80’ x 20’8” x 10’. Załoga: 18-26. Projektant François Guillaume Clairin-Deslauriers. Uzbrojenie: 4 x 4-f. Zatonęła w styczniu 1750 u przylądka Barfleur.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-25, 17:28
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary TURQUOISE (1753).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-25, 19:48
autor: Krzysztof Gerlach
Turquoise, gabara z 1753 – nie było czegoś takiego. Być może chodzi o 16-działową korwetę korsarską Hirondelle, budowaną w Hawrze (czy Honfleur) od marca 1757, zwodowaną w 1759. Zbudował ją François Normand dla armatora nazwiskiem Le Griel. W maju 1759 kupiona przez marynarkę królewską i wcielona pod nazwą (nadaną 23.05.1759) Turquoise, jako korweta 8-działowa, czasem klasyfikowana jako senault. Nośność 80 ton. Załoga: 28-54. Uzbrojenie: 8 x 3-f. Skreślona z listy floty we wrześniu 1771, rozebrana w Breście w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-26, 18:10
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary MARIE FRANCOISE (1714).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-26, 19:10
autor: Krzysztof Gerlach
Marie-Françoise – gabara zbudowana w Breście, zwodowana w czerwcu 1714. Nośność 120 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 62’ x 18’ x 9’6”. Projektant Laurent Hélie. Załoga: 26. Uzbrojenie: od zera do 6 małych działek. W 1729 używana jako transportowiec drewna do Brestu. W marcu 1737 weszła w Breście na pochylnię dla przebudowy, której dokonał Hélie. Zwodowana ponownie w maju 1737 (teraz od zera do 2 działek). Ostatni raz wspominana w 1758.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-27, 17:45
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów korwety PETIT SAINT ESPIRIT (1762).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-27, 20:12
autor: Krzysztof Gerlach
Petit Saint Esprit - już kiedyś zwracałem uwagę, że „spiryt” (Espirit) oraz Esprit to pojęcia z sfer zupełnie innego „ducha”. W nazwach okrętów – Esprit, nawet jeśli niektórzy żeglarze nie żałowali sobie „spirytu”.
Jednostka budowana od 1760 w Breście jako okręt korsarski dla armatora Sr. Clement et Cie, zwodowana w 1761 lub 1762 i kupiona w sierpniu 1762 w Breście przez marynarkę królewską dla używania w charakterze korwety. Nośność 315 ton, wyporność około 500 ton, wymiary: 90’ x 25’6” x 11’10”. Załoga: 60-80. Uzbrojenie: 16 do 22 dział, w tym 16 x 6-f oraz od zera do 6 mniejszych. Projektant Jean Geoffroy. W styczniu 1763 zdobyta przez Anglików, ale zwrócona przez nich w lutym tego samego roku na Jamajce (zawarto właśnie pokój kończący wojnę siedmioletnią). Zatonęła w kwietniu 1766 pod Bayonne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-28, 17:44
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź (wygląda na to, że nie potrafię napisać esprit

)
Bardzo proszę o opis danych i losów korwety MARIE MADELEINE (1747).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-28, 20:48
autor: Krzysztof Gerlach
Marie-Madaleine – gabara 4-działowa zbudowana w Szczecinie, zwodowana w 1749. Nośność 180 ton, wyporność około 330 ton, wymiary: 95’ x 22’ x 8’6”. Załoga: 44. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Uzbrojenie: 4 x 4-f. Skreślona z listy floty w Breście w 1759 lub 1760.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-04-29, 18:02
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary DORADE (1765).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-04-29, 18:55
autor: Krzysztof Gerlach
Dorade – gabara zbudowana w Breście, zwodowana 10.08.1764. Nośność 250 ton, wyporność około 400 ton, wymiary: 90’6” x 22’ x 11’. Projektanci: ojciec i syn Rolland. Załoga: 21-38. Uzbrojenie: 12 x 4-f. Skreślona z listy floty w 1786. Od października 1787 hulk w Breście. Wspominana ostatni raz w 1789.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach