Strona 5 z 12

: 2007-08-16, 18:22
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za wyjaśnienia.
Przy tych wymiarach i takim uzbrojeniu na pewno były fregatami, tylko czemu takie wąskie. Przydałaby się rzeczywiście jakaś ilustracja, ciekawe ile miały furt w baterii i jak te 3-funtówki były rozmieszczone na spardeku.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-08-17, 08:03
autor: de Villars
W świetle postu p. Krzysztofa sądzę że miały zapewne po 14 furt na burcie na pokładzie głównym i na spardeku. Natomiast mała szerokość powoduje że chyba wyposażenie głównej baterii w 24-funtówki jest stosunkowo mało prawdopodobne?

: 2007-08-17, 09:03
autor: Krzysztof Gerlach
Niekoniecznie. Czernyszew pisząc o 18-funtówkach określa je jako jednorogi. Z uwagi na osobliwości systemu pomiarowego dla dział tego typu, jednoróg miał większy kaliber niż zwykła armata tego samego wagomiaru. De facto nawet w tej wersji chodzi więc o działa cięższe (kalibrowo) niż 18-funtówka. Natomiast armaty 24-funtowe bywały różne. Od niepamiętnych czasów ludzie eksperymentowali z rozmaitymi "obrzynami" dla zmniejszenia długości i masy, bez redukcji kalibru. Przy bardzo krótkiej lufie dało się uzyskać działo 24-funtowe zajmujące mniej miejsca i ważące mniej niż zwykła 18-funtówka, oczywiście kosztem drastycznego spadku donośności, często też powiązanego z wielu innymi wadami, o których nie raz pisałem przy okazji karonad, reprezentujących przecież tę samą ideę.
Krzysztof Gerlach

: 2007-09-16, 19:27
autor: Janusz Kluska
Poproszę o podanie wymiarów i uzbrojenia przebudowanych okrętów Gangut (1825), Wola (1837), Oriel (1854),Retvizan (1855).

: 2007-09-16, 20:29
autor: Krzysztof Gerlach
GANGUT
Jako śrubowiec miał długość między pionami 64,62 m albo 64,39 m, szerokość z poszyciem 16,36 m, głębokość 7,2 m, zanurzenie 6,8 m czy też 6,57 m z przodu i 7,04 m z tyłu, wyporność konstrukcyjną 3814 ton. Uzbrojenie składało się z 84 dział (w tym 28 dział 68-funtowych i 56 dział 36-funtowych) albo liczyło 85 dział (30- i 60-funtowych).

ORIEŁ
Jako śrubowiec miał długość między pionami 62,99 m (czy 59,74 m, a długość całkowitą 62,99 m), szerokość z poszyciem 15,70 m, głębokość 7,19 m, zanurzenie średnie 6,8 m, z przodu 6,32 m, z tyłu 7,16 m, wyporność 3717 ton czy 3713 ton. Tonaż 2385 ton. Uzbrojenie: na dolnym pokładzie 6 dział 60-funtowych i 26 dział 36-funtowych, na górnym pokładzie 32 działa 24-funtowe, w baterii odkrytej 4 działa 24-funtowe i 16 karonad tegoż wagomiaru, albo w sumie 4-6 dział haubicznych 2-pudowych i 77-78 dział 36-funtowych.

WOŁA
Jako śrubowiec miał długość między pionami 65,79 m, szerokość z poszyciem 16,36 m, głębokość 7,19 m, zanurzenie 6,8 m czy też 6,57 m z przodu i 7,72 m z tyłu, wyporność 3814 ton. Był uzbrojony w 92 działa lub w 85 dział (36-,60-, i 68-funtowych).

RETWIZAN
Jako śrubowiec miał długość między pionami 63,1 m czy 65,79 m, szerokość z poszyciem 16 m lub 16,1 m czy 16,05 m, głębokość 7,19 m, zanurzenie średnie 7,5 m, z przodu 7,06 m, z tyłu 7,92 m, wyporność 3823 tony. Tonaż 2641 ton. Uzbrojenie: działa 60-funtowe i 36-funtowe (w sumie 84), albo w sumie 81 dział.

Krzysztof Gerlach

: 2007-09-16, 20:55
autor: Janusz Kluska
Dziękuję za odpowiedź Panie Krzysztofie.
Poproszę o opisanie okrętów Cesarevic(1857) i Sinop (1858) przed przebudową i po.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-09-17, 18:42
autor: Krzysztof Gerlach
Okręty Cesariewicz i Sinop budowano od razu jako śrubowe, nie bardzo więc wiem, o jaką przebudowę miałoby chodzić. To, że wstawiono na nie silniki dużo później niż wodowano, wynikało tylko z sytuacji politycznej – po przegraniu wojny krymskiej Rosja została zmuszona do demilitaryzacji Morza Czarnego, więc oba budowane w Nikołajewie liniowce musiały popłynąć na Bałtyk, gdzie dopiero otrzymały maszyny parowe. Jednak od samego początku miały być śrubowcami, a sama operacja wstawienia silników nie wymagała żadnej przebudowy.

CESARIEWICZ
Długość między pionami 73,61 m, długość całkowita 75,36 m, szerokość z poszyciem 18,29 m, głębokość 7,7 m lub 8,31 m, zanurzenie 7,44 m z przodu i 7,85 m z tyłu. Tonaż 3821 ton, wyporność konstrukcyjna 5563 tony, całkowita 5850 ton. Silnik poziomy, dwucylindrowy firmy Maudslay, Son & Field, o 800 koniach nominalnych i 2500 koniach indykowanych. Załoga: 1130. Uzbrojenie początkowe: 135 dział. Potem 105 dział, w tym 35 dział 60-funtowych i 70 dział 36-funtowych. Od 1866 r. 29 dział 60-funtowych i 71 dział 36-funtowych.

SINOP
Długość między pionami 73,81, długość całkowita 75,60 m, szerokość z poszyciem 18,14 m, głębokość 7,6 m lub 8,31 m, zanurzenie z przodu 7,37 m, z tyłu 7,87 m. Silnik poziomy, dwucylindrowy, firmy Maudslay, Son & Field, o 800 koniach nominalnych i 2500 koniach indykowanych. Załoga: 1130. Wyporność konstrukcyjna 5585 ton. Uzbrojenie: 35 dział 68-funtowych i 100 dział 36-funtowych lub 131 dział 60- i 36-funtowych.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-09-17, 21:16
autor: AvM
CESARIEWICZ i SINOP mialy otrzymac 600nKM maszyny Maudslay. Zamowienie zostalo zmienione w 1858 na mszyny 800nKM. SINOP byl zalozony jako BOSFOR.
Oba okrety byly wyposazone i ukonczone w Kronsztadzie.

Warto wspomniec o niezrealizowanych srubowych okretach liniowych rosyjskiej floty.

90 dzialowa IMPERATRICA MARIJA byla zamowiona w 1856 roku w stoczni Wm. Webb w Nowysm Jorku. W 1857 roku zamowienie zmieniono na fregate GENERAL ADMIRAL.

1000 nKM okret mial byc zbudowany w Petersburgu w latach 1860-1862 w Nowym Admiraltejstwie. W 1860 zamowienie zmieniono na 2 1000nKM fregaty CZESMA i NAWARIN., ktore to ze wzgledu na rozwoj okretow pancernych anulowano, zamieniajac
jen na mniejsze okrety.

W 1852 roku planowano przebudowac TRECH IERARCHOW , ale kraczaca wojna uniemozliwila zlozenia zamowiena na maszyny w Anglii.

W 1860 baltycki PROCHOR byl tez planowany do przebudowy ale rozwoj pancernikow wstrzymal ja.

AvM

: 2007-09-17, 21:30
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
W numerze 1`2000 "MSiO" byl Pański artykuł o fregatach parowo-żaglowych poświęcony głównie okrętom angielskim i amerykańskim. W tabelce jest pokazana fregata Aleksandr Nevskij. Poproszę o jej opisanie i podanie okrętów bliżniaczych lub innych typów.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-09-18, 07:05
autor: Krzysztof Gerlach
Alieksandr Niewskij (Aleksandr Nevskij) – fregata śrubowa zbudowana w Petersburgu (stocznia Ochtienskaja); położenie stępki w 1959 (lub 1858), wodowanie 3.10.1861. Długość między pionami 82,30 m, szerokość 15,54 m, zanurzenie z przodu 6,55 m, z tyłu 7,16 m, wyporność konstrukcyjna 4562 tony, tonaż 3315 ton. Silnik poziomy o mocy 800 koni nominalnych i 2556 koni indykowanych, firmy Baird z Petersburga. Uzbrojenie pierwotne: 51 dział, w tym 49 dział 60-funtowych, 1 działo 8-funtowe, 1 działo 4-funtowe. Załoga: 705. Zniszczona w sztormie w 1868.
Uproszczony, ale ładny planik tej fregaty jest w książce „Valecne lode” (Hynek, Klucina).
Bliźniacza Dmitrij Donskoj - wszystko jak wyżej, poza: zbudowana w stoczni Galiernyj Ostrovok (tzn. na wysepce Galiernyj w Petersburgu); wodowanie 21.09.1861; silnik firmy Maudslay, Son & Field o mocy 2535 koni indykowanych. Skreślona z listy floty 13.04.1872.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-09-18, 08:19
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie w 1863 eskadra okrętów rosyjskich odwiedziła USA . Były wśród nich fregaty Aleksandr Nevsky, Peresvet i Oslablia oraz korwety Variag, Vitiaz, Bogatyr, Novik, Kalevala i Rynda.
Poproszę o ich opisanie,, oprócz opisanego wcześniej Aleksandra Newskiego.
Pozdrawiam Janusz.

: 2007-09-18, 08:27
autor: Janusz Kluska
Odnośnie tych okrętów to właściwie były to 2 eskadry jedna z floty Bałtyckiej a druga z Pacyfiku.

: 2007-09-18, 11:54
autor: AvM
Alieksandr Niewskij (Aleksandr Nevskij) – fregata śrubowa zbudowana w Petersburgu (stocznia Ochtienskaja); położenie stępki w 1959 (lub 1858),
daty wg nowego stylu
Aleksandr Nevskij polozenie stepki 31.12.1859
Dmitrij Donskoj - polozenie stepki 9.08.1859

Wg moich danych
Dmitrij Donskoj - maszyny Baird
Aleksandr Nevskij - maszyny Izora

Zaden nie mial maszyn Mausdslay - mam spis maszyn wyprodukowanych przez ta firme.

Okrety te byly zamowione 9.10.1858 u Kurjawcewa a nie w stoczniach panstwowych.
Kurjawcew nudowal okrety tylko na ich terenie ale swpimi ludzmi i utyqajac swoich materialow. Byl to proceder zaczety chyba w czasie wojny krymskiej, gdyz efektywnosc ibyls duzo wieksza.

AvM

: 2007-09-18, 14:30
autor: Krzysztof Gerlach
Silnik firmy Maudslay lokuje na fregacie Alieksandr Niewskij pan Gomm i co najmniej jeszcze jeden autor (będąc poza swoim ksiegozbiorem nie mogę sprawdzić który).
Krzysztof Gerlach

: 2007-09-18, 19:48
autor: AvM
Najlepszm zrolde sa
- Raporty Dzialu Budowy Okretow Morskiego Ministerstwa - sa na UW
- Pamiatnaja Knizka Morskiego Ministerstwa 1857-1881 - sa na UW
- Sudostroenie opisywaalo kiedys fregaty srubowe.

DMITIJ DONSKOJ
Pamiatnaja Knizka 1870
-maszyny Baird 800nKM koszt 412,995 Rubli
Raporty Ministerstwa za 1860
- maszyny zamowione u Baird'a 11.8.1859 (styry styl) za 400,000 Rubli
Raporty Ministerstwa za 1861
- maszyny budowane przez Bairda dla obu fregat sa systemu Maudslay& Field (stad ta pomylka)
- koszt w chwioli wodowania 502,477 Rb 44k

ALEKSANDER NEWSKIOJ -
Raporty Ministerstwa za 1859
- maszyna w budowie na Izorskich Zawodach 800nhp
Raporty Ministerstwa za 1860
- maszyna w budowie na Izorskich Zawodach 800nhp ,Kotly zamowione w Anglii
- poniewaz nie spodzeiewana sie dostawy maszyn w 1861 roku , postanowiono
ewentualnie zalozyc na AN maszyne w budowie dla SEWASTOPOL (zamowiona 11,8.1859 u Bairda za 400,00 Rubli)
Raporty Ministerstwa za 1861
- koszt w chwioli wodowania 480,783 Rb 4 1/2k
Pamiatnaja Knizka 1870
SEWASTOPOL ma rzeczywiscie maszyny z Izorskich Zawodow 800nKM koszt 359,174 Rb 79 1/4k czyli te przeznaczone dla AN

AvM

: 2007-09-18, 20:15
autor: Krzysztof Gerlach
Pierieswiet (Peresvet) – zwodowana w Archangielsku 21.06.1860. Długość całkowita 76,50 m, długość między pionami 75,24 m, szerokość z poszyciem 15,24 m, zanurzenie z przodu 6,40, z tyłu 6,71 m. Tonaż 2921 ton, wyporność konstrukcyjna 3837 ton, poziomy silnik z Petersburga o mocy 450 koni nominalnych i 1741 koni indykowanych. Uzbrojenie: 53 działa. Skreślona z listy floty 31.10.1874.
Oslabia (Osljabja) - zwodowana w Petersburgu (stocznia Ochtienskaja) 20.10.1860. Długość między pionami 70,10 m, szerokość z poszyciem 14,22 m, zanurzenie z przodu 5,64, z tyłu 6,25 m. Tonaż 2280 ton, wyporność konstrukcyjna 2958 ton, poziomy silnik z Petersburga o mocy 889 koni indykowanych. Uzbrojenie pierwotne: 45 dział. Załoga: 482. Skreślona z listy floty 31.10.1874.
Wariag (Varjag) – zwodowana w Uleaborg 13.06.1862. Długość całkowita 66,30m, długość na wodnicy konstrukcyjnej 65,00 m, szerokość z poszyciem 12,00 m, zanurzenie z przodu 5,26, z tyłu 6,20 m. Tonaż 1608 ton, wyporność konstrukcyjna 2156 ton, wyporność całkowita 2398 ton. Silnik firmy Penn o mocy 360 koni nominalnych i około 900 koni indykowanych (z fregaty Polkan). Uzbrojenie pierwotne: 17 dział 60-funtowych. Załoga: 340. Skreślona z listy floty 3.07.1886, rozebrana około 1891.
Pozostałe kiedy indziej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach