Strona 5 z 6

: 2008-07-06, 21:03
autor: Slaw
Faktycznie, samoloty atakowały kiedy konwój znajdował się na trawersie
Trevose Head a to jak zauważyłeś nie jest kanał .
p.s
A masz coś na temat tego konwoju ?? Ja znałazłem informacje że płynął do Cowes (24 statki + 4 osłony w tym Krakowiak )
Slaw

: 2008-07-06, 21:28
autor: crolick
Slaw pisze:Faktycznie, samoloty atakowały kiedy konwój znajdował się na trawersie
Trevose Head a to jak zauważyłeś nie jest kanał .
p.s
A masz coś na temat tego konwoju ?? Ja znałazłem informacje że płynął do Cowes (24 statki + 4 osłony w tym Krakowiak )
Slaw
WP.171
Depart Milford Haven on 13 June 1942.
Arrive Portsmouth on 15 June 1942.
(24 ships)

: 2008-07-06, 21:35
autor: Slaw
14 VI 42
KUJAWIAK Operacja Harpoon

Konwój W.S 19 ... z pomocą dla Malty
--------------------------------------------------
GARLAND
PQ 16 / 70°50' N & 03°01' E - hmm, tu chyba podałem błędnie- wychodzi na to że -03 14 E

: 2008-07-06, 22:27
autor: crolick
Slaw pisze:GARLAND
PQ 16 / 70°50' N & 03°01' E - hmm, tu chyba podałem błędnie- wychodzi na to że -03 14 E
A dlaczego?!

: 2008-07-07, 18:18
autor: Slaw
Baltic pisze:
Adam pisze:Wątpię by w ogóle mógł to być Ju-87. Stukasy miały dość nikczemny zasięg i o ile mnie pamięć nie myli (nie mam źródeł po ręką), w ogóle nie były używane na walki z konwojami arktycznymi. Używane były na froncie fińskim i okresowo do ataków na Murmańsk, ale czy mógł wejść pod lufy Garlanda, raczej mało prawdopodobne. Trudno byłoby pomylić He 111 z Ju 87 - pierwszy jest dwu, a drugi jednosilnikowy. Co innego Ju 88 - ten brał udział w atakach na konwoje murmańskie i podobnie jak He 111 był dwusilnikowy.
Rzeczywiście. Adam masz rację. Ju-87 miał zasięg około 800 km. To za mało aby zaatakować PQ-16, więc Damski się myli. Co więcej, Woodman w "Konwojach arktycznych 1941-1945" podaje, że 25 V konwój atakowały He.111 i Ju.88. Ju.87 weszły do akcji dopiero 30 maja.
Bohdan Pawłowicz w "Krew na Oceanie -Kartki z Pamiętnika w Konwoju do Rosji " podaje że to był JU 88 .
ps
Co do samego strącenia samolotu .Junkers przeleciał w sumie nad 3 okrętami , wszytkie strzelały do niego . Załoga Garlanda to widziała i uznano to za "wspólne" zestrzelenie.
Slaw

: 2008-07-07, 20:49
autor: crolick
Uszczegółowiłem zestrzelenia Rzecznej.

Z tym 27 IX 41 to masz chyba rację Sławku, że to PIORUN. Pławski w swych dość rzetelnych wspomnieniach pisze o zestrzeleniu z ARK ROYAL, natomiast w garlandowych tygryskach o tym nie ma mowy. Pewnie w PSZ sssiem im coś ten-teges.

: 2008-07-09, 00:06
autor: crolick
Po analizie logicznej źródeł jestem w 100% przekonany, że jest to PIORUN a nie GARLAND :wink:

: 2008-07-09, 14:43
autor: Slaw
To jeszcze jedna rzecz do analizy .Może coś znajdziesz.
Slązak
08-10.07.1942 - konwój( brak danych ) z Plymonth( 08.07) do Milford Haven(10.07)
Powrót do Cowes ( wyjście Milford Haven dnia????) po drodze kilkakrotne odpiera ataki lotnicze , prawdopodobnie jedno zestrzelenie i uszkodzenie drugiego . Zatrzymuje się w Darthmouth( brak danych) , 13.07.42 wpływa do Cowes.
Konwój był pierwszym zadaniem bojowym Slązaka
Slaw

: 2008-07-10, 02:08
autor: crolick
Slaw pisze:To jeszcze jedna rzecz do analizy .Może coś znajdziesz.
Slązak
08-10.07.1942 - konwój( brak danych ) z Plymonth( 08.07) do Milford Haven(10.07)
Powrót do Cowes ( wyjście Milford Haven dnia????) po drodze kilkakrotne odpiera ataki lotnicze , prawdopodobnie jedno zestrzelenie i uszkodzenie drugiego . Zatrzymuje się w Darthmouth( brak danych) , 13.07.42 wpływa do Cowes.
Konwój był pierwszym zadaniem bojowym Slązaka
Slaw
PW.183
Depart Portsmouth on 8 July 1942.
Arrive Milford Haven on 10 July 1942.
(17 ships)

WP.185
Depart Milford Haven on 11 July 1942.
Arrive Portsmouth on 13 July 1942.
(33 ships)

: 2008-07-10, 23:25
autor: Baltic
Prawdopodobnie Krakowiak zestrzelił jeszcze Heinkla 115. Zdarzenie miało miejsce w Kirkefiordzie 27 XII 1941 roku podczas operacji "Anklet" ( rajd na Lofoty). Info z PSZ t.2, cz.2.

: 2008-07-12, 00:00
autor: crolick
Dzięki - lista zaktualizowana również i o moje 'znaleziska' (m.in. o OWW 8 IX we Włocławku i BŁYSKAWICĘ w Cowes). Na deser dwa tematy które założyłem dawno temu na pewnym forum licząc na rozwianie moich wątpliwości. Generalnie zachęcam innych użytkowników do podobnej aktywności, a nóż-widelec coś uda się ustalić?!
Bougie - http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=8598
Cowes - http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=8117

: 2008-07-12, 00:19
autor: Andrzej J.
Slaw pisze:Baaaa, atak na okręty nastapił kilka minut po podpisaniu kapitulacji.
W kwestii formalnej między podpisaniem kapitulacji Włoch (zawieszeniem broni? rozejmem?) a jej ogłoszeniem minęła bodaj doba.

Koledzy, a dlaczego nie patrzycie na to od strony niemieckiej - wykazów związków taktycznych, posiadanych i straconych przez nie samolotów i nawet nazwisk i oznaczeń bocznych. Moim zdaniem to wszystko jest w 95% policzalne, jest w niemieckich archiwach, książkach i internecie.

Chodzi mi o takie strony jak np. http://www.glosk.com/FR/Blagnac/-202767 ... 862_en.htm
http://www.michael-reimer.com/CFS2/CFS2 ... _NJG2.html
i lepsze
Zastrzegam, ze na lotnictwie WW2 się niestety nie znam.

DOPISEK: no spisy ludzi z Luftwaffe, listy grobów wojennych, zabitych lotników i takie tam (niemieckie na wzór "grave commission" Commonwealthu - Rafał wie o co chodzi :) )
Ponadto przeszukanie totalne konwojów na www.naval-history.net
tutaj "niepolski" przykład http://www.naval-history.net/xAH-WSConvoys03-1940.htm

: 2008-07-12, 00:22
autor: crolick
Andrzej J. pisze:Koledzy, a dlaczego nie patrzycie na to od strony niemieckiej - wykazów związków taktycznych, posiadanych przez nie samolotów i nawet nazwisk i oznaczeń bocznych. Moim zdaniem to wszystko jest w 95% policzalne, jest w niemieckich archiwach, książkach i internecie.
My (tzn ja i RMK) to właśnie robimy, tylko nie na Forum a między sobą w mailach a potem na kartach monografii/artykułów. Tylko żeby weryfikować, to najpierw trzeba wiedzieć co weryfikować...

: 2008-07-14, 01:30
autor: crolick
Czy ktoś posiada 'Biuletyn Historyczny nr 15' i mógłby rzucić oczkiem czy cokolwiek ciekawego jest w:
- kmdr ppor. w st. spocz. inż. Tadeusz Lesisz Operacja "Torch" i akcja pod Bougie

: 2008-07-15, 01:00
autor: crolick
Slaw pisze:20.00/14 III 42 KUJAWIAK (La Manche) Ju.88
Miedzy 2000 a 2012 pozycja 50 49,5N i 04 48W ( atak dwóch od czoło okrętu)
Slaw
Masz coś o tym więcej?! W PSZ piszą o 3 Ju.88

: 2008-07-15, 13:31
autor: Slaw
Z raportu L.Lichodziejewskiego "Ogółem było 10 ataków dokonowywanych w dwóch falach : pierwsza przez 3 samoloty typu "Ju88", trwająca do 2018 i druga nierozpoznanego typu trwająca do godz 2103.
Wynika z tego że faktycznie w tej fazie ataku były 3 samoloty ale widziano tylko jedeń na 100%spadający do wody.