Strona 5 z 12

: 2004-09-10, 19:41
autor: Andrzej J.
Andrzej J. pisze:Jest ilustrowana - moim zdaniem b.wartościowa - historia Stoczni Marynarki Wojennej autorstwa Stanisława Kubskiego, byłego dyrektora. Ja ja dostałem w przezencie - kosztuje na wygląd 50-80 zł. Być może że jest jeszcze w hurtowanich lub specjalistycznych ksiegarniach.
Jest trochę błędów, ale łatwe do wykrycia. Gdzie ich nie ma.
Wiem że ją ma też Jarek C. i być może Marek T. (?)
Andrzej J.
PS Pełny tytuł
Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej 1922-2002
Gdańsk 2002, ISBN 83-910421-8-9
oficyna@admis.com.pl
wyd. Okrętownictwo i Żegluga, ul. śląska 12, Gdańsk tel. 0-58 552 21-91, 552-00-21, 552-02-27.
Dzwońcie i domagajcie się.
Sprostowanie - mają nowy adre:
80-958 Gdańsk ul. Na Ostrowiu 1
e-mail zegluga@okretownictwo.pl
0-58 307-15-54, 307 17 90, fax 307 12 56
Andrzej J.

: 2004-09-10, 20:43
autor: JB
Marek T pisze:WARSZTATY PORTOWE M.W w PIŃSKU
Motorówki 1927/28 3 sztuki 9 m długości sil.rop. - trałowce kołowe T-1 do T3 (powinien być jeszcze T-4!)
Waldemar Danielewicz uważa, że był jeszcze T-5, wycofany w 1929 roku z powodu wad konstrukcyjnych. Jesli to prawda, to w 1928 roku wcielono chyba rzeczywiście tylko 3 trałowce rzeczne: T-4, T-1 i T-5 (zgadza sie liczba - 3), T-2 i T-3 wcielono później (1930?).
JB

: 2004-09-10, 21:41
autor: Marek T
Wg. Kuliiewicza było tak:
W 1927 roku ze starych motorówek utworzono grupę trałową w składzie T-1, T-2 (ex Nr 6), T-3 (ex Nr 8 ), T-4 (ex Nr 7) i T-5 (ex Nr 10). Po wejściu do służby nowych trałowców (bocznokołowych) wycofano je ze służby, przy czym T-5 nie miał następcy.
Stare motorówki przemianowano na (odpowiednio) KM-8, KM-14, KM-15, KM-12 i KM-13.

: 2004-09-10, 22:52
autor: CHRIS
Crolick +JB
Dziekuje
Ch.

: 2004-09-11, 22:45
autor: JB
Marek T pisze:Wg. Kuligiewicza było tak:
W 1927 roku ze starych motorówek utworzono grupę trałową w składzie T-1, T-2 (ex Nr 6), T-3 (ex Nr 8 ), T-4 (ex Nr 7) i T-5 (ex Nr 10). Po wejściu do służby nowych trałowców (bocznokołowych) wycofano je ze służby, przy czym T-5 nie miał następcy.
Stare motorówki przemianowano na (odpowiednio) KM-8, KM-14, KM-15, KM-12 i KM-13.
Kuligiewicz mylił się w jednym miejscu, kuter trałowy T 2 to była motorówka Nr 7 z Pińska (a nie Nr 6, która pływała najpierw SSM we Świeciu, a potem w MDLot). T 4 (była motorówka Nr 7 z KPW Modlin) został przeniesiony w lipcu 1927 roku do Grupy Łączności (służył tam jako M 12, a potem KM-12). Tam też znalazły się w 1928 roku kutry T 1 i T 5 (p. KM-13). Nowy trałowiec rzeczny T 1 został wcielony w drugiej połowie 1928 roku przejmując nazwę kutra trałowego. Jest więc niewykluczone, że istniał nowy T 5, o którym wspomina Danielewicz. Nowe trałowce T 2 i T 3 pojawiają się w flotylli w 1930 roku, przejmując nazwy starych kutrów trałowych, które znalazły się w Grupie Łączności jako KM-14 i KM-15, rugując z niej KM-10 (przeniesiony do RPL) i KM-11 ( przeniesiony do KPW Pińsk).
JB

: 2004-09-12, 21:11
autor: JB
Chciałbym podsumować naszą dotychczasową dyskusję o jednostkach portowych (motorówkach, barkach itp.) PMW w drugiej połowie lat 30. XX wieku.
Z referatu Świrskiego o stanie floty wojennej, wygłoszonego 26 września 1936 roku (L.dz. 26-28/tj.; CAW, akta kanc. Sztabu Głównego, t. 109), znane są liczby tych jednostek w tym czasie: 12 motorówek, 15 kryp oraz kran i dok pływający. Były to:

Stan na IX.1936

Motorówki Floty:
M 1 – motorówka Dowódcy Floty, wybudowana w 1933 roku w WPMW. Chris napisał, że była wybudowana w 1931 roku, ale Filipowcz twierdzi, że projektował ją w 1933 roku;
M 2 – ?
M 3 – szybkobieżna motorówka dla służby broni podwodnej, budowana w Stoczni Modlińskiej od marca 1930 roku. Miała wejść do służby w sierpniu tego roku, ale z powodu kłopotów z układem napędowym wcielona została pod koniec 1933 roku. Mahoniowa, 2 silniki typu „Saurer” o mocy po 85 KM;
M 5 – motorówka broni podwodnej, wybudowana 1934? (może wraz z bliźniaczą (?) M-6 w latach 1931-35);
M 6 – wraz z M-5 były to motorówki wybudowane (według projektu Z. Kepińskiego) w WPMW. Pierwsze jednostki zbudowane w stoczniach polskich, które miały całkowicie spawane poszycie kadłuba. Wyporność 11 ton, długość ok. 14 m, silnik Diesla typu „Saurer” o mocy 85 KM (?).

Była jeszcze stara motorówka M-4, ale określana w 1936 roku jako obiekt wybrakowany. Był to zdeklasowany kuter torpedowy typu Thornycroft CMB 40, zbudowany ok. 1916 roku w stoczni John Thornycroft and Co. Ltd. w Woolston-Southhampton. Miał wyporność 5 t, a wymiary 13,7(12.4 m.p.)x2,79x0,6 m. Posiadał silnik Fiat 12A bis o mocy 300/320 KM nadający prędkość 22 w, załoga 2-3 ludzi. Była to jednostka przeznaczona dla służby broni podwodnej, ale po remoncie, pod koniec 1933 roku, została skierowana do MDLot. Po jej wycofaniu oznaczenie M 4 przejęła motorówka z Burzy (2,4 t, 6,93x2,11x0,64 m, 10 KM, 5 w), która też znalazła się 12 maja 1939 roku w MDLot. W postach pojawiają się również nazwy motorówek: Bajka vel Baśka oraz inspekcyjna Wicher z Westerplatte. Może któraś z nich to M 2 lub motorówka zdjęta z Wichra. Ponadto u Kuligiewicza pojawia się oznaczenie typ M-9 dla motorówek broni podwodnej.

Motorówki MDLot.:
L 1 – motorówka Flotylli Wiślanej, otrzymana przez MDLot w 1925 roku z Modlina, w czasie wojny niemiecka FL. D 216. Wyporność ~3,5 t, wymiary 5,50x2,35x0,25 m, silnik 20 KM, 7,5 w. Olejko podaje byłą nazwę: Cześka;
Obrazek
L 2 (b. Nr 6 ?) - motorówka portowa KPW Modlin, potem SSM Świecie, od 1925 roku w MDLot. Wyporność ~2 t, wymiary 7,75x1,75x0,5 m, silnik 16 KM, 8 w. W 1938 roku już nie pływała. Olejko podaje byłą nazwę: Mimoza;
L 3 (b. M 3, b. No 661) – była motorówka Flotylli Wiślanej, przekazana 31 lipca 1925 roku; istniała w 1932 roku jako jedyna sprawna motorówka, wyporność 6,5 t, wymiary 12,0x2,45x0,75 m; 2 silniki po 40 KM; 10 w;
Obrazek
L 4 – otrzymana przez MDLot. w 1932 roku z Gdańska, późniejsza niem. FL. D 228. Wyporność ~3,4 t, wymiary 8,0x1,7x0,5 m; silnik 106 KM; 23 w. Olejko podaje byłą nazwę: Meduza;
L 5 – otrzymana przez MDLot w 1936 ?, p. niem. FL. D 217. Wyporność 0,8 t, wymiary 6,75x1,85x0,3 m; silnik 125 KM; 28 w. Olejko podaje byłą nazwę: Chris Craft (Chris, może coś więcej wiesz o „swojej” motorówce ;) );
L 6 – motorówka z ORP „Wilia”, przydzielona MDLot. w 1936 ?, p. niem FL. D 229. Wyporność ~2,5 t, wymiary 8,5x2,0x0,5 m; silnik 20 KM; 10 w;
L 7 – motorówka nr 2 z ORP „Bałtyk”, przydzielona MDLot. w 1936 ?, w 1938 roku już nie pływała z powodu zużycia, jej silnik o mocy 72 KM wmontowano do nowej L 2.

W 1939 roku nie było już motorówek L 2, L 3 (zwrócona w 1937 roku, wcielona powtórnie 8 stycznia 1938 roku do Flotylli Rzecznej w Pińsku jako KU-3) oraz L 7. W Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej wybudowano tuż przed wojną dwie motorówki, które prawdopodobnie nosiły oznaczenia L 2 i L 3. Miały wyporność 17,96 t, wymiary 14,1x3,5x1,3 m , silnik o mocy 72 KM (L 3 – dwa silniki po 55 KM), 8,5 w. Jednośrubową przekazano 12 sierpnia 1939 roku, dwuśrubową po 25 sierpnia. Filipowicz wspomina, że w WPMW, pod koniec 1936 roku, zbudowano dla lotnictwa morskiego motorówkę (?).
Razem było więc znów 12 motorówek.

KM 111 (były Stefek, Universum , Emmy) – od około 1938 roku nosiła oznaczenie KM-1, lichtuga (42,0 x 8,5 m) zbud. w 1914 roku w holenderskiej stoczni E.J.Smit&Zoon w Westerbrok, przebudowana w Gdyni (1930) na krypę minową, p. niem. Stutthof przebudowany w latach wojny na samobieżny zbiornikowiec paliwa, p. Ślimak, p. Z-1;
KM 112 (b. Antek, Kobold) – lichtuga (46,2 x 8,4 m) zbud. w 1912 roku w stoczni J.H.N.Wichhorst w Hamburgu, przebudowana w Gdyni (1930) na krypę minową, p. KM-2, p. niem. Plehnendorf przebudowany w latach wojny na samobieżny zbiornikowiec wodny, p. Krab, p. Z-2;
KM 113 (b. Alek, Jugend) – lichtuga (46,1 x 8,3 m) zbud. w 1912 roku w stoczni J.H.N.Wichhorst w Hamburgu, przebudowana w Modlinie (1930) na krypę minową, p. KM-3, p. niem. Tiegenort (Gröner podaje, że Ziegenort) przebudowany w latach wojny na samobieżny zbiornikowiec wodny (silnik MWM o mocy 300 KM; ok. 8 w), p. Żółw, p. Z-3;
KR 4 (ex Wojtek, Ulk) – lichtuga (45,2 x 8,4 m; nośność ok. 650 t) zbud. w 1897 roku w stoczni Henry Koch w Lubece, przebudowana w około 1930 roku na krypę paliwową w stoczni A.&W.Wojan w Gdańsku, p. niem. G.Ö. II;
KR 5 (ex Franek, Post) – lichtuga (45,2 x 8,4 m; nośność ok. 650 t) zbud. w 1898 roku w stoczni H.Brandenburg w Hamburgu, przebudowana w około 1930 roku na krypę paliwową w stoczni A.&W.Wojan w Gdańsku, p. niem. G.Ö. III;
krypa śmieciarka – zbudowana w Modlinie w 1930 roku dla KPW Gdynia. Ładowność 40 m3;
szkuta dennoklapowa (szkuta dennoklapowa bez napędu) – zbudowana w Modlinie dla KPW Gdynia, tzw. „błotniarka”. Pojemność urobku ponad 100 m3.

Pozostałych osiem kryp trudno jednoznacznie zidentyfikować. Mogłyby być to barki: warsztatowa i biurowa (KZ-14 i KZ-15), przyholowane z Modlina (jesień 1921) do Pucka (maj 1922 roku) oraz trzy krypy przewozowe wody i ropy dla portu puckiego z roku 1922, o których pisze Filipowicz. Trzeba pamiętać, że barki to „długowieczne” jednostki. Filipowicz wspomina, że w WPMW, pod koniec 1936 roku, zbudowano dla lotnictwa morskiego zespół specjalnych kryp do ładowania bomb i torped.

W 1938 roku doszła jeszcze krypa ogrzewcza (szkuta ogrzewalna o długości ok. 23 m) bez napędu zbudowana w WPMW w Pińsku dla Dywizjonu Okrętów Podwodnych. W planach były jeszcze krypy typu A (przeznaczona do przewozów smarów i paliwa) i B (do przewozu torped i bomb) dla MDLot., ale ich budowę przerwała wojna. Jeśli nie wycofano żadnej z kryp w latach 1936-1939, to we wrześniu 1939 roku na stanie Floty znajdowało się 16 różnego typu kryp i barek.

dok pływający – nośność 350 ton. Wybudowany w WPMW, elementy wodowane 1 września 1932 roku. Składał się z 5 dolnych, poziomych pontonów i 2 pionowych górnych wież. W 1937 roku zwiększono jego nośność do 500 t dobudowując dwa pontony. Długość całkowita wynosiła wtedy 55,12 m, a szerokość 13,29 m;
dźwig pływający (kran, żuraw pływający) – nośność 25 t. Wybudowany w WPMW w 1933 roku (bud. od czerwca).

W roku 1937 rozpoczęto w WPMW montaż doku (zakończono w październiku 1938 roku) o nośności 5 000 ton. Montowano go z niemieckich materiałów i według dokumentacji sprowadzonej z Niemiec. Wodowano go 26 listopada 1938 roku. Miał on wymiary: długość całkowita - 130 m, długość na pontonach -110,75 m, szerokość między wieżami bocznymi – 20 m; wysokość – ok. 24 m. Mogły być w nim dokowane okręty o zanurzeniu do 6 m.

Tyle podsumowania, proszę o sprostowania, uzupełnienia i komentarze. Apeluję o podawanie źródeł, aby nie dublować informacji. Ja wykorzystywałem następujące źródła:

1. Jan Bartlewicz, Flotylla Pińska i jej udział w wojnie polsko-sowieckiej 1918-1920, Warszawa 1933;
2. Eugeniusz Kozłowski, Wojsko Polskie 1936-1939. Próby modernizacji i rozbudowy, Warszawa 1964;
3. Piotr Podkowicz, Flotylla rzeczna PMW, Nasze Sygnały nr 122, Londyn 1970;
4. Mieczysław Kuligiewicz, artykuły z serii Przystań hobbystów, Morze 1972-1974;
5. Mieczysław Filipowicz, Ludzie, stocznie i okręty, Gdańsk 1985;
6. Andrzej Olejko, Morski Dywizjon Lotniczy, Pruszków 1992;
Mariusz Konarski, Andrzej Olejko, Polskie lotnictwo morskie 1920-56, Gdańsk 1998;
7. Józef Wiesław Dyskant; Flotylla rzeczna Marynarki Wojennej, Warszawa 1994;
8. Jery Miciński, Księga statków polskich 1918-1945; tom I, Gdańsk 1996;
9. Piotr Zarzycki, Budowa jednostek pływających dla MDLot., Nowa Technika Wojskowa nr 4/1996;
10. Józef Wiesław Dyskant; Wojenne flotylle wiślane 1918-1939, Warszawa 1997;
11. Bogdan Huras, Marek Twardowski; Księga statków polskich 1918-1945; tom IV, Gdańsk 2002;
12. Posty na FOW (w tym: Życie Techniczne nr 5/6, 1939; Polski Rejestr Statków1957), 2004.

Jan Bartelski

: 2004-09-12, 22:49
autor: Marek T
JB - splendid job!

M-1 (z książki "Pierwsze 80 lat Stoczni Marynarki Wojennej"):
Obrazek

"Chris Craft" to bardzo popularne przed wojną (i po wojnie też) motorówki uzywane do wszelkich celów; według niektórych stron "Chris Craft" uzywano jako synonimu słowa "motorówka". Wyglądały mniej więcej tak:
Obrazek

Zdjęcie motorówki broni podwodnej z WPMW postaram się wkleić, jak znajdę negatyw i zeskanuję.

Odnośnie dodatkowego T-5 bocznokołowego: wydaje mi się, że Waldek Danielewicz albo się pomylił, albo źle zinterpretował jakieś publikacje. Postaram się to z nim wyjaśnić.

: 2004-09-12, 23:04
autor: Andrzej J.
JB, weź jeszcze, St. Kubskiego - Pierwsze 80 lat SMW, Album Piaskowski - zobaczysz tam być może ewtl. jakie motorówki miano z dużych okretów, oraz Kroniki t.1-3 Piaskowskiego., 9 tomów Gronera, szczeg. 6, ale też i in. (w kontekście zawłaszczenia w 1939).
A tak a propos w t.8 Gronera jest aneks z cięzkimi "motorówkami parowymi" i róznymi łodziami oketowymi z Kaiserliche Marine, moze stamtąd cos przeniknęło do PMW z wyprzedaży ok. 1920
Andrzej J.

: 2004-09-12, 23:09
autor: CHRIS
Hallo JB!
Twoja lista jest zebraniem wszystkiego co do tej pory na Forum przedstawiono i jest jak sadze bliska stanu faktycznego :)
Mam jednak kilka pytan: co jest z tymi Mot. typu M-9? jest to blad typu mialo byc "M-6" zamiast "M-9". Bo niegdzie nie natrafilem na te tajemnicze "M-9".
Pytanie drugie M-5 + M-6 budowane byly w latach 1931-1935 nawiasem mowiac wielkoscia (mam na mysli Wyp.+Dl.) odpowiadaly prawie mot.typu Kaszub (byly budowane w tym samym okresie czasu)... dziwne jest ze wczesniej budowane - otrzymaly "pozniejsze" numery jak Mot. D-cy Fl. "M-1" ktora budowana byla w 1933 roku (tak jak pisales), czy tylko miala byc ta najwazniejsza jako Nr.1!?
Masz moze dane tech. Mot. "M-1" ?
Pytanie 3: M-2 wiadomo wogole cos na jej temat? zostala zbudowana czy kupiona?
Pytanie czwarte: Co stalo sie z M-3... weszla wogole do sluzby????
Ch.

: 2004-09-12, 23:18
autor: Andrzej J.
Sugerowałbym jeszcze - w miarę możliwości
1. obejrzenie zbiorów CAW w temacie fotografie drobnoustrojów oraz wszelkie papiery (!)
2. jw. Archiwum Dokumentacji Mechanicznej (maja ciekawe rzeczy o czym świadczą tomiki A4 Ledwocha Royal Navy vol.1 i Kriegsmarine)
3. je Izba Pamięci Jerzego Pertka w Poznaniu na Grunwaldzie (ul. bodaj Ostroroga), "obsługiwana" przez p. Jerzego Matysika, bardzo zacnego człowieka (tel. moge dać)
4. jw. Muzeum Marynarki Wojennej np. via kmdr Sławomir Kudela i/lub kmdr. Walter Pater
5. jw. Dział Dokumentacji Naukowej CMM, kierowany przez p. Marię Wegrocką na wyspie Ołowianka.
6. pozyskać pomoc Konstantina Strelbickiego z Moskwy
7. jw. Waldemara Danielewicza z Gdanska
Andrzej J.

: 2004-09-12, 23:40
autor: crolick
Marku - wielkie dzieki :)

Andrzeju co do Groenera, to tata juz pisal o tym kilka postow wyzej, looknij kilka stron w tyl :)

Chris
1. my tez sie zdziwilismy, odkrylismy to wczoraj, wertujac stare Morza [12/1973, Drugi "Nurek"]. w artykule Kuligiewicz pisze o typie M 8. w numerze 2/1974 jest sprostowanie, piszace ze mtorowki typu M 8 byly w rzeczywistosci typu M 9. ja uwazam ze to po prostu blad, moze to byl typ 9, od 9 ton wypornosci?!? trzebaby Kuligiewicza pytac, on to pisal... :roll:
2. przypuszczam ze wazna byla data wcielenia?! w 1934 wynika z tego bylo juz M 1 [1933], M 2?, M 3 no i stara M 4, wiec kolejne to M 5 i M 6
3. nic nie wiadomo. przypuszczenie luzne taty, ze to mogla byc motorowka z Wichra [vide ta z Burzy]
4. chyba tak :wink:

: 2004-09-12, 23:51
autor: Andrzej J.
Niestety Kuligiewicz od dawna nie żyje
Andrzej J.

: 2004-09-12, 23:56
autor: CHRIS
Hallo Crolick!
cos mi nie bardzo "pasuje" z tym M-9... sadze, ze moze to byc blad tak jak pisalem wyzej. Numer "9" byl chyba za wysoki.
a tak wogole co sie z nimi stalo?
a M-2 z uwagi na maly numer chyba weszla w pierwszej lat 30-tych.
Ch.

: 2004-09-13, 00:08
autor: Gość
Dorgeist obiecal przygotowac cos dla nas.
Niestety po nieiecku, ale to tez dobrze bo w oryginale :-)

AvM

: 2004-09-13, 00:22
autor: Marek T
CHRIS pisze:M-2 z uwagi na maly numer chyba weszla w pierwszej lat 30-tych.
Ch.
Niekoniecznie. Mogła pod koniec lat 1930tych zastąpić starą M-2 ...

: 2004-09-13, 00:27
autor: crolick
Theo moze cos wygrzebie, ale ciezko bedzie. papcio Groenera ostro wertowal...
choc z Sokolem Dorgeist znalazl mi jedna taka info co nigdzie indziej nie znalazlem :mrgreen: